تحقیق بازار صادراتی

آیا با عوامل مهم پیش از اقدام به صادرات کالا آشنا هستید؟ یکی از مهم‌ترین موارد قبل از صادرات کالا، تحقیق بازار صادراتی در کشورهای هدف است. تحقیق بازار صادراتی نباید همانند یک تحقیق آکادمیک و بر پایه اعداد و ارقام باشد. یک تحقیق بازار صادراتی خوب به تعیین عوامل محرک بازار کمک می‌کند و نحوه بهره مندی هر چه بیشتر از آن را فراهم می‌نماید. با ارزش‌ترین عنصر تحقیق بازار صادراتی، اطلاعاتی درباره حس بازار است، یعنی اینکه باید بدانید محصول یا خدمات شما به چه صورت در حوزه تجارت، رقابت خواهد کرد. بسیاری از کسب و کارها به دنبال پیدا کردن خریداران خارجی هستند. در حقیقت یافتن خریدار خارجی کار آسانی نیست. این موضوع به یکی از دغدغه‌های مهم شرکت‌های بازرگانی تبدیل شده است.

مهم‌ترین عاملی که یافتن مشتری خارجی را سخت می‌کند، ضعف کسب و کارها در نداشتن راه‌های ارتباطی و عدم آشنایی آن‌ها با تکنیک‌ها و استراتژی‌های بازاریابی برای جذب مشتریان خارجی است.

خوشبختانه امروزه می‌توانید از گزینه‌های بسیاری استفاده نمایید و فرصت‌های جدید خارج از کشور را بیابید. جهت آشنایی با روش‌های تحقیق بازار صادراتی، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

چگونه خریدار خارجی برای محصول خود پیدا کنیم؟

جهت یافتن خریدار خارجی روش‌های متعددی از جمله شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ارتباط از طریق شرکت‌هایB2B ، مراجعه حضوری به بازارهای بومی کشور هدف، تاسیس دفاتر نمایندگی، بازاریابی تلفنی، تبلیغات و… وجود دارد.

ما در این مقاله می‌خواهیم کوتاهترین و بهترین شیوه تحقیق بازار صادراتی را برای پیدا کردن خریدار خارجی بصورت گام به گام آموزش دهیم. در ادامه مقاله هر یک از گام‌ها را توضیح خواهیم داد.

مشخصات شرکت‌های تولید کننده

در تحقیق بازار صادراتی ابتدا باید مشخصات و رویکرد شرکت تولید کننده را مد نظر قرار داد. این مشخصات شامل زمینه فعالیت شرکت و میزان تولید و اخذ مجوزهای لازم برای ورود به حوزه صادرات است. پس از تعیین این مشخصات آن‌ها را بررسی می‌کنیم، سپس به مشخصات کالا می‌پردازیم:

 1- نامگذاری کالا / کد تعرفه صادراتی / مشخصات برند / کاربردها

2- زنجیره تامین کالا

 3- برنامه توسعه کالا / مزیت رقابتی

 4- آیا کالا برنامه کاری (BP) دارد؟

 5- آیا سطح پیچیدگی و سطح فناوری کالا مشخص شده است؟

 6- ارزیابی بسته بندی کالا

نکته بسیار مهم در بخش صادرات کالا، بسته بندی کالا است که اطلاعات دقیق تر آن را  می‌توانید در مقاله بسته بندی صادراتی  مطالعه نمایید.

شناسایی کشور هدف

مرحله بعدی شناخت کشور هدف است. برای موفقیت در صادرات و تجارت باید بازار هدف خود را به خوبی بشناسید. باید اطلاع داشته باشید که محصول شما، چه خریدارها و فروشنده‌هایی دارد. کشورهای هدف، محصول شما را به چه میزان و با چه قیمت و کیفیتی وارد بازار می‌کنند.

کالای مورد نظر جهت صادرات، در کدام کشور از پتانسیل بالایی برای صادرات برخوردار است؟ در این خصوص باید حجم تبادلات تجاری با کشور هدف، روابط تجاری، روابط فرهنگی و روابط سیاسی مورد بررسی قرار ‌گیرد.

برای اطلاع از قراردادهای تجاری بین ایران و شرکای خود در کشورهای همسایه و اتحادیه‌های تجاری که ایران در آن عضو است، می‌توانید با کارشناسان شرکت بازرگانی GTG تماس حاصل فرمایید و از روابط تسهیلگر یا موانع تجاری که با کشور هدف داریم آگاهی لازم را به دست آورید.

پس از بررسی موارد بالا دیدگاه بهتری در خصوص امکانپذیر بودن تجارت کالای شما به عنوان کالای ایرانی در کشور هدف با وجود تحریم‌های زیاد اقتصادی بوجود می‌آید. سپس به بررسی قوانین کشور مبدا و مقصد در زمینه صادرات کالای مد نظرتان و استانداردهای مورد نیاز بپردازید.

در نظر داشته باشید برای اطلاع از قوانین به روز گمرک ایران و شرایط ترخیص کالای خود نیاز به همراهی متخصصین صادراتی دارید. در این زمینه هم می‌توانید از کارشناسان شرکت بازرگانی جی تی جی کمک بگیرید.

برنامه بازاریابی

پس از بررسی کشور هدف، به بررسی برنامه بازاریابی می‌پردازیم. ابزارهای مورد بررسی که باید مورد تحقیق قرار بگیرند شامل موارد زیر است:

  • شناسایی منابع بازاریابی
  • اندازه و سهم بازار در کشور مبدا و مقصد
  • برنامه / استراتژی صادراتی محصول
  • منحنی رشد بازار محصول
  • شناسایی بازارهای هدف تضمینی
  • موانع توسعه بازار

جهت شناسایی منابع بازاریابی صادراتی و چگونگی استفاده از این منابع جهت یافتن خریدار خارجی برای محصول روش‌های گوناگونی وجود دارد.

یکی از راه‌ها، استفاده از داده­های اخبار تجاری روزانه‌ی منتشر شده از طریق ارگان‌های تجاری کشور هدف است. راه دوم پلتفرم‌های فروش کالا محور و خدمات محور شرکت‌های کشور هدف است.

یکی دیگر از منابع بازاریابی صادراتی استفاده از کتاب‌های yellow page  است. این کتاب‌ها شامل دفترچه تلفنی است از شركت‌های تجاری و حرفه‌ای که به ترتیب حروف الفبا طبقه بندی شده است.

البته در نظر داشته باشید تمامی افراد به اطلاعات تماس شرکت‌های موجود در yellow page  دسترسی دارند. به علت حجم بالای ایمیل‌هایی که این شرکت‌ها دریافت می‌کنند راهی برای اعتبار سنجی این شرکت‌ها نیست. استفاده از این کتا‌ب‌ها توصیه نمی‌شود.

اتاق‌های مشترک بین ایران و کشورهای هدف نیز با دریافت هزینه، اطلاعاتی کلی در اختیار شما قرار خواهند داد. یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌های بازاریابی برای دریافت اطلاعات دقیق صادراتی این است که بازاریابی کالای شما در کشور هدف به صورت حضوری انجام شود . بازاریابی حضوری نیازمند دانش بالای زبان و شناخت کشور هدف از نظر قوانین تجاری و الگوهای مصرفی آن کشور است.

در این امر با حضور متخصصین شرکت جی تی جی در اقصی نقاط دنیا می‌توانید با صرف هزینه کمتر با خریدار خارجی محصول خود ارتباط برقرار نمایید. پس از برنامه ریزی بازاریابی به بررسی خریداران عمده و مصرف کنندگان عمده و راه های ارتباطی می‌پردازیم.

متخصصین دیجیتال مارکتینگ صادراتی ما در GTG اطلاعات اندازه و سهم بازار در کشور مبدا و مقصد را رصد نموده و اطلاعات آن را در اختیار شما قرار می‌دهند. برنامه و استراتژی صادراتی محصول بسیار به نوع کالای شما بستگی دارد و بسته به نوع کالای شما اطلاعات آن در اختیار شما قرار می‌گیرد.

در نظر داشته باشید به علت وجود موانع زیاد و تحریم‌ها در امور مالی، حمل و نقل و…، شرکت بازرگانی جی تی جی همزمان با داشتن صرافی و خدمات حمل و نقل و متخصصان صادراتی به عنوان تسهیلگر صادرات همراه شما است.

شناسایی رقبا

شناسایی رقبا دارای ملاحظات زیر است:

  • اولویت بندی رقبای فعلی و رقبای آتی
  • کالاهای رقبا (شباهت‌ها، ویژگی‌ها / سهم بازار رقبا)
  • شیوه‌های ارتباطی رقبا با خریدارن عمده و مصرف کنندگان عمده

انتخاب شیوه‌های حمل و نقل

پس از انجام مراحلی که تا به اینجا در مقاله ذکر گردید، وارد انتخاب بهترین شیوه حمل و نقل می‌شویم. در تجارت بین‌الملل ممکن است یک کالا از مرزهای یک یا چند کشور عبور کند تا به مقصد برسد. بنابراین حمل و نقل بین‌المللی اشاره به روش‌هایی دارد که کالا از مبدا، شروع به حرکت کرده و به مقصد نهایی می‌رسد. نحوه بسته بندی، شیوه‌های مختلف حمل، در نظر گرفتن قواعد بین‌المللی مانند اینکوترمز و بعضی از موارد دیگر، الزامات مهمی هستند که باید در حمل و نقل بین‌المللی به آن‌ها توجه کرد. به عنوان مثال آیا می‌دانید حمل کدام کالا به صورت هوایی ممنوع است؟ برای اطلاعات بیشتر  مقاله حمل و نقل بین المللی را مطالعه نمایید.

 تیم شرکت بازرگانی GTG با به کارگیری متخصصین با تجربه در زمینه حمل زمینی، هوایی و دریایی، ایمن‌ترین و سریع‌ترین راه حمل و نقل را برای شما شناسایی نموده و شما را از شیوه‌های حمل و نقل و محدودیت‌های کالاهای صادراتی و شرایط تعرفه گمرکی کالای شما آگاه می‌کند.

رسانه‌های تبلیغاتی

با گسترش ابزارهای دیجیتال و اینترنت در دنیا روش‌های بازاریابی به طور کل دگرگون شده است. ما برای پیدا کردن خریداران خارجی بر اساس روش‌های دیجیتالی عمل می‌کنیم. این روش‌ها نسبت به روش‌های سنتی بسیار مقرون به صرفه‌تر و متنوع‌تر هستند.

خدمت دیگری که شرکت بازرگانی جی تی جی در زمینه تحقیق بازار صادراتی به شما  ارائه می‌دهد، همراهی شما در امر رسانه‌های تبلیغاتی و استراتژی تبلیغاتی کالای شما در بازار هدف است.

تیم ما با داشتن متخصصین در کشورهای متفاوت، شما را در انتخاب شبکه اجتماعی پر طرفدار کشور هدف و شیوه‌های تبلیغاتی و راه‌های ارتباطی با رسانه‌های ملی آن کشور همراهی می‌کند. همچنین می‌توانید ارسال نمونه محصول و خدمات پس از فروش کالای خود را به ما بسپارید.

قیمت گذاری محصولات

پس از انجام مراحل بالا و بررسی مزیت رقابتی کالای شما، استراتژی قیمت گذاری کالای صادراتی در کشور هدف توسط متخصصین ما انجام می‌گردد و شیوه‌های دسترسی به شبکه‌های اصلی توزیع در اختیار همراهان صادراتی ما قرار می‌گیرد. در هنگام قیمت گذاری محصول، باید هزینه‌های اضافی مثل بیمه، حمل و نقل، هزینه سازگار کردن کالا، حقوق و عوارض گمرکی و… در نظر گرفته شود. واحد صادرات شرکت بازرگانی  GTG با سابقه بیش از 30 سال در مسیر تحقیق بازار صادراتی همراه شما است.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند