بازاریابی صادراتی یکی از مهمترین موارد پیش از صادرات کالا به کشورهای هدف است. اما بازاریابی صادراتی یا تحقیق بازار صادراتی چیست؟ تحقیق بازار صادراتی نباید بر پایه اعداد و ارقام و یا همانند یک تحقیق آکادمیک باشد. اطلاعات درباره حس بازار، با ارزشترین عنصر بازاریابی صادراتی است. یعنی اینکه باید بدانید خدمت یا محصول شما چگونه در حوزه تجارت بینالملل، رقابت خواهد کرد. ارکان مهم تحقیق بازار صادراتی عبارت هستند از شناسایی کشور هدف، شناسایی رقبا، شناسایی مخاطب هدف، روشهای حمل و نقل، قیمتگذاری محصول و برخی عوامل دیگر. بسیاری از کسب و کارها به دنبال یافتن خریداران خارجی در بازارهای بینالمللی هستند. در حقیقت یافتن خریدار خارجی کار آسانی نیست. این موضوع به یکی از چالشهای اصلی و مهم شرکتهای تولیدی، بازرگانی و تامین کنندگان تبدیل شده است. اما چگونه این چالش را حل کنیم؟ با ما در ادامه مقاله همراه باشید. شرکت بازرگانی GTG خدمت بازاریابی صادراتی را به روشی نوین به شما تجار، تامین کنندگان و تولیدکنندگان محترم ارائه مینماید.
لیست اولیه مورد نیاز برای بازاریابی صادراتی
شناسایی بازار هدف و شناخت آن، تعیین استراتژی فروش و نحوه قیمت گذاری بر محصول یا خدمت، شناسایی رقبا و تعیین سهم هر کدام در بازار، میتوانند در داشتن صادرات موفق تاثیر به سزایی داشته باشند.
در ادامه مقاله میتوانید یک چک لیست از مواردی که هنگام بازاریابی صادراتی باید انجام شود را مشاهده کنید:
* تهیه فهرست از بازارهای هدف صادراتی
* انجام تحقیقات جامع و فراتر از اعداد و ارقام
* اخذ مشاوره و راهنمایی با افراد حاضر در بازار هدف
* شرکت در وبینارها و سمینارهای مربوط به صادرات و تحقیق بازار صادراتی
* جستجو و دریافت اطلاعات پایه از اینترنت
* ایجاد ارتباط با خریداران باالقوه
* بررسی گزارشات آنلاین مربوط به بازار و کالای هدف
* داشتن برنامه ریزی، نظم و انسجام در انجام امور بازاریابی صادراتی
مهمترین عاملی که یافتن مشتری خارجی را سخت میکند، ضعف کسب و کارها در نداشتن راههای ارتباطی و عدم آشنایی آنها با تکنیکها و استراتژیهای بازاریابی برای جذب مشتریان خارجی است. خوشبختانه امروزه میتوانید از گزینههای بسیاری استفاده نمایید و فرصتهای جدید خارج از کشور را بیابید. جهت آشنایی با روشهای تحقیق بازار صادراتی، تا پایان مقاله همراه ما باشید.
چگونه تحقیق بازار صادراتی را اصولی انجام دهیم؟
جهت یافتن خریدار خارجی روشهای متعددی از جمله شرکت در نمایشگاههای بینالمللی، ارتباط از طریق شرکتهای B2B ، مراجعه حضوری به بازارهای بومی کشور هدف، تاسیس دفاتر نمایندگی، بازاریابی تلفنی، تبلیغات و… وجود دارد.
ما به شما کوتاهترین و بهترین شیوه تحقیق بازار را برای پیدا کردن خریدار خارجی بصورت گام به گام آموزش دهیم.
مشخصات شرکتهای تولید کننده
در تحقیق بازار صادراتی ابتدا باید مشخصات و رویکرد شرکت تولید کننده را مد نظر قرار داد. این مشخصات شامل زمینه فعالیت شرکت و میزان تولید و اخذ مجوزهای لازم برای ورود به حوزه صادرات است. پس از تعیین این مشخصات آنها را بررسی میکنیم، سپس به مشخصات کالا میپردازیم:
1- نامگذاری کالا / کد تعرفه صادراتی / مشخصات برند / کاربردها
2- زنجیره تامین کالا
3- برنامه توسعه کالا / مزیت رقابتی
4- آیا کالا برنامه کاری (BP) دارد؟
5- آیا سطح پیچیدگی و سطح فناوری کالا مشخص شده است؟
6- ارزیابی بسته بندی کالا
نکته بسیار مهم در بخش صادرات کالا، بسته بندی کالا است که اطلاعات دقیق تر آن را میتوانید در مقاله بسته بندی صادراتی مطالعه نمایید.
شناسایی کشور هدف
مرحله بعدی شناخت کشور هدف است. برای موفقیت در صادرات و تجارت باید بازار هدف خود را به خوبی بشناسید. باید اطلاع داشته باشید که محصول شما، چه خریدارها و فروشندههایی دارد. کشورهای هدف، محصول شما را به چه میزان و با چه قیمت و کیفیتی وارد بازار میکنند. کالای مورد نظر جهت صادرات، در کدام کشور از پتانسیل بالایی برای صادرات برخوردار است؟ در این خصوص باید حجم تبادلات تجاری با کشور هدف، روابط تجاری، روابط فرهنگی و روابط سیاسی مورد بررسی قرار گیرد.
برای اطلاع از قراردادهای تجاری بین ایران و شرکای خود در کشورهای همسایه و اتحادیههای تجاری که ایران در آن عضو است، میتوانید با کارشناسان شرکت بازرگانی GTG تماس حاصل فرمایید و از روابط تسهیلگر یا موانع تجاری که با کشور هدف داریم آگاهی لازم را به دست آورید.
پس از بررسی موارد بالا دیدگاه بهتری در خصوص امکانپذیر بودن تجارت کالای شما به عنوان کالای ایرانی در کشور هدف با وجود تحریمهای زیاد اقتصادی بوجود میآید. سپس به بررسی قوانین کشور مبدا و مقصد در زمینه صادرات کالای مد نظرتان و استانداردهای مورد نیاز بپردازید. در نظر داشته باشید برای اطلاع از قوانین به روز گمرک ایران و شرایط ترخیص کالای خود نیاز به همراهی متخصصین صادراتی دارید. در این زمینه هم میتوانید از کارشناسان شرکت بازرگانی جی تی جی کمک بگیرید.
برنامه بازاریابی صادراتی
پس از بررسی کشور هدف، به بررسی برنامه بازاریابی میپردازیم. ابزارهای مورد بررسی که باید مورد تحقیق قرار بگیرند شامل موارد زیر است:
- شناسایی منابع بازاریابی
- اندازه و سهم بازار در کشور مبدا و مقصد
- برنامه / استراتژی صادراتی محصول
- منحنی رشد بازار محصول
- شناسایی بازارهای هدف تضمینی
- موانع توسعه بازار
جهت شناسایی منابع و چگونگی استفاده از این منابع جهت یافتن خریدار خارجی برای محصول روشهای گوناگونی وجود دارد. یکی از راهها، استفاده از دادههای اخبار تجاری روزانهی منتشر شده از طریق ارگانهای تجاری کشور هدف است. راه دوم پلتفرمهای فروش کالا محور و خدمات محور شرکتهای کشور هدف است.
یکی دیگر از منابع بازاریابی صادراتی استفاده از کتابهای yellow page است. این کتابها شامل دفترچه تلفنی است از شركتهای تجاری و حرفهای که به ترتیب حروف الفبا طبقه بندی شده است.
البته در نظر داشته باشید تمامی افراد به اطلاعات تماس شرکتهای موجود در yellow page دسترسی دارند. به علت حجم بالای ایمیلهایی که این شرکتها دریافت میکنند راهی برای اعتبار سنجی این شرکتها نیست. استفاده از این کتابها توصیه نمیشود.
اتاقهای مشترک بین ایران و کشورهای هدف نیز با دریافت هزینه، اطلاعاتی کلی در اختیار شما قرار خواهند داد. یکی از بهترین و مطمئنترین راههای تحقیق بازار برای دریافت اطلاعات دقیق صادراتی این است که این کار در کشور هدف به صورت حضوری انجام شود . بازاریابی صادراتی حضوری نیازمند دانش بالای زبان و شناخت کشور هدف از نظر قوانین تجاری و الگوهای مصرفی آن کشور است.
برای انجام بازاریابی صادراتی میتوانید به کمک متخصصین شرکت جی تی جی در اقصی نقاط دنیا با صرف هزینه کمتر با خریدار خارجی محصول خود ارتباط برقرار نمایید. پس از برنامه ریزی، به بررسی خریداران عمده و مصرف کنندگان عمده و راه های ارتباطی میپردازیم. متخصصین دیجیتال مارکتینگ صادراتی ما در شرکت GTG اطلاعات اندازه و سهم بازار در کشور مبدا و مقصد را رصد نموده و اطلاعات آن را در اختیار شما قرار میدهند. برنامه و استراتژی صادراتی محصول بسیار به نوع کالای شما بستگی دارد و بسته به نوع کالای شما اطلاعات آن در اختیار شما قرار میگیرد.
در نظر داشته باشید به علت وجود موانع زیاد و تحریمها در امور مالی، حمل و نقل و…، شرکت بازرگانی جی تی جی همزمان با داشتن صرافی و خدمات حمل و نقل و متخصصان صادراتی به عنوان تسهیلگر صادرات همراه شما است.
شناسایی رقبا در تحقیق بازار
شناسایی رقبا برای تحقیق بازار دارای ملاحظات زیر است:
- اولویت بندی رقبای فعلی و رقبای آتی
- کالاهای رقبا (شباهتها، ویژگیها / سهم بازار رقبا)
- شیوههای ارتباطی رقبا با خریدارن عمده و مصرف کنندگان عمده
انتخاب شیوههای حمل و نقل
پس از انجام مراحلی که تا به اینجا در مقاله ذکر گردید، وارد انتخاب بهترین شیوه حمل و نقل میشویم. در تجارت بینالملل ممکن است یک کالا از مرزهای یک یا چند کشور عبور کند تا به مقصد برسد. بنابراین حمل و نقل بینالمللی اشاره به روشهایی دارد که کالا از مبدا، شروع به حرکت کرده و به مقصد نهایی میرسد. نحوه بسته بندی، شیوههای مختلف حمل، در نظر گرفتن قواعد بینالمللی مانند اینکوترمز و بعضی از موارد دیگر، الزامات مهمی هستند که باید در حمل و نقل بینالمللی به آنها توجه کرد. به عنوان مثال آیا میدانید حمل کدام کالا به صورت هوایی ممنوع است؟ برای اطلاعات بیشتر مقاله حمل و نقل بین المللی را مطالعه نمایید.
تیم شرکت بازرگانی GTG با انجام بازاریابی صادراتی و با به کارگیری متخصصین با تجربه در زمینه حمل زمینی، هوایی و دریایی، ایمنترین و سریعترین راه حمل و نقل را برای شما شناسایی نموده و شما را از شیوههای حمل و نقل و محدودیتهای کالاهای صادراتی و شرایط تعرفه گمرکی و تمام شرایط تحقیق بازار کالای شما آگاه میکند.
رسانههای تبلیغاتی
با گسترش ابزارهای دیجیتال و اینترنت در دنیا روشهای بازاریابی به طور کل دگرگون شده است. ما برای پیدا کردن خریدار خارجی بر اساس روشهای دیجیتالی عمل میکنیم. این روشها نسبت به روشهای سنتی بسیار مقرون به صرفهتر و متنوعتر هستند.
خدمت دیگری که شرکت بازرگانی جی تی جی در زمینه تحقیق بازار صادراتی به شما ارائه میدهد، همراهی شما در امر رسانههای تبلیغاتی و استراتژی تبلیغاتی کالای شما در بازار هدف است. تیم ما با داشتن متخصصین در کشورهای متفاوت، شما را در انتخاب شبکه اجتماعی پر طرفدار کشور هدف و شیوههای تبلیغاتی و راههای ارتباطی با رسانههای ملی آن کشور همراهی میکند. همچنین میتوانید ارسال نمونه محصول و خدمات پس از فروش کالای خود را به ما بسپارید.
قیمت گذاری محصولات
پس از انجام مراحل بالا و بررسی مزیت رقابتی کالای شما، استراتژی قیمت گذاری کالای صادراتی در کشور هدف توسط متخصصین ما انجام میگردد و شیوههای دسترسی به شبکههای اصلی توزیع در اختیار همراهان صادراتی ما قرار میگیرد. در حین انجام مراحل تحقیق بازار صادراتی، هنگام قیمت گذاری محصول، باید هزینههای اضافی مثل بیمه، حمل و نقل، هزینه سازگار کردن کالا، حقوق و عوارض گمرکی و… در نظر گرفته شود. واحد صادرات شرکت بازرگانی GTG با سابقه بیش از 30 سال در مسیر بازاریابی صادراتی همراه شما است.
بازاریابی صادراتی اینترنتی
با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، بازاریابی صادراتی اینترنتی نقش پر رنگی در تجارت بینالملل پیدا کرده است. با توجه به حضور بسیاری از افراد در شبکههای اجتماعی و بستر اینترنت، بازاریابی صادراتی اینترنتی میتواند روش مناسب و کم هزینهای جهت یافتن خریدار برای صادرات کالا و یافتن تامین کننده برای واردات کالا باشد. به همین دلیل است که اکثر افراد حقیقی و حقوقی، علاوه بر داشتن وبسایت معتبر، در شبکههای اجتماعی نیز فعال هستند. یافتن مشتری و یا تامین کننده، ایجاد ارتباط و انجام تجارت بینالملل به وسیله بازاریابی صادراتی اینترنتی تسهیل شده است؛ اما این مسئله با چالشهایی نظیر حصول اطمینان به طرف مقابل همراه است. اولین سوالی که در ذهن تجار و بازرگانان بوجود میآید این است که «چگونه بازاریابی صادراتی اینترنتی را انجام دهیم؟»
چرا بازاریابی صادراتی اینترنتی مهم است؟
بر اساس گزارش سایت datareportal.com در ماه آپریل سال ۲۰۲۱، از ۷.۸۵ میلیارد جمعیت جهان حدود ۵.۲۷ میلیارد نفر دارای موبایل هستند. از کل جمعیت جهان ۴.۷۲ میلیارد نفر به اینترنت دسترسی دارند و ۴.۳۳ میلیارد نفر در شبکههای اجتماعی فعال هستند. بنابراین از بازرایابی صادراتی اینترنتی و اهمیت شبکههای اجتماعی در تجارت و کسب و کار خود قافل نشوید.

حدود ۵۵ درصد افراد در شبکههای اجتماعی فعال هستند که این تعداد به طور میانگین حدود ۱۳ درصد تغییرات در سال دارد. بر اساس آمار آپریل ۲۰۲۱، افراد به طور متوسط روزانه ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه در شبکههای اجتماعیشان حضور دارند.

شبکه اجتماعی مناسب برای بازاریابی صادراتی اینترنتی
سوالی که برای همه وجود دارد این است که « برای صادرات کالا از کدام شبکههای اجتماعی استفاده کنیم؟ » در ادامه مقاله به آمار برخی از کشورهای همسایه ایران به عنوان بهترین مقاصد صادراتی پرداخته شده است.
بر اساس گزارشات:
شبکههای اجتماعی واتساپ با ۲۴.۱۵ درصد، فیس بوک با ۲۱.۸ درصد و اینستاگرام با ۱۸.۴ درصد به ترتیب پرکاربردترین شبکههای اجتماعی در سال ۲۰۲۱ بودهاند.

در صورتی که کالای شما برای مصرف زنانه و مردانه متفاوت است یا برای ردههای سنی مختلف، متفاوت است، اطلاعات زیر میتواند به شما کمک کند که بیشترین مخاطبهای خود را ارزیابی کنید.
به عنوان مثال اگر کالایی که شما تولید میکنید برای رده سنی نوجوان بیشترین کاربرد را دارد، در اینستاگرام به دنبال تبلیغات خود باشید.
اگر کالای شما برای افراد ۲۴ تا ۳۴ سال مناسب است، برای آقایان در اینستاگرام و برای خانمها در فیسبوک به دنبال مخاطبین خود بگردید.
اما برای کالاهایی که مناسب افراد ۳۵ سال به بالا یا تجار هستند، محیط واتساپ بستر مناسبی از حضور این افراد است؛ و برای ایجاد ارتباط با این افراد بهتر است از این اپلیکیشن استفاده نمایید.

بازاریابی صادراتی اینترنتی برای عمان
در این بخش از مقاله به اپلیکیشنهای کشورهای مقصد صادراتی میپردازیم.
بازاریابی صادراتی اینترنتی را از کشور عمان، کشوری که سومین پول قدرتمند دنیا را دارد، آغاز میکنیم. با توجه به اینکه این کشور پل ارتباطی با کشور مصرف کننده یمن و آفریقا است، در این کشور اپلیکیشنهای خرید در حوزه های مختلف وجود دارد که متقاضی زیادی دارند. در ادامه با توجه به گزارش «گوگل پلی استور» برای گوشیهای اندرویدی، بیشترین اپلیکیشن مربوط به «خرید کردن» که در کشور عمان دانلود شده به صورت زیر است:

و با توجه به گزارش «اپ استور» در عمان بیشترین اپلیکیشنهای مربوط به «خرید کردن» برایios به ترتیب زیر است:

بسته به نوع کالای شما که در حوزه خوراکی و مواد غذایی، آرایشی و زیبایی و یا حتی پوشاک و… باشد، اپلیکیشن مورد نیاز خود را انتخاب کنید. همچنین میتوانید برای صادرات محصول خود و یافتن خریدار خارجی با کارشناسان شرکت بازرگانی جی تی جی تماس بگیرید.
بیشترین شبکههای اجتماعی که در عمان دانلود شده به صورت زیر است:

البته مهمترین شبکههای اجتماعی که عمانیها از آنها استفاده میکنند به صورت زیر است:

بیشترین اپلیکیشنهای تجاری که در عمان دانلود شده، به شرح زیر است:
BUSINESS
IOS

اندروید

بازاریابی صادراتی اینترنتی برای ترکیه
حال به کشور ترکیه میپردازیم. همسایهای که با داشتن مرز خاکی مشترک، یکی از شریکهای تجاری ما است. این کشور در مسیر اروپا قرار گرفته و امسال رشد صادرات ایران به ترکیه ۵۳ درصد بوده است. این مقدار افزایش چشمگیری است اما با توجه به حجم واردات ترکیه هنوز هم سهم ما از این بازار اندک است و پتانسیل بیشتری برای کار وجود دارد.
با توجه به اطلاعات کمپانیهای «گوگل پلی استور» و «اپ استور» بیشترین اپلیکیشنهایی که مردم ترکیه برای خرید آنلاین از آن استفاده میکنند به صورت جدول زیر است.
SHOPPING
IOS

اندروید

شبکه اجتماعی که در بین مردم کشور ترکیه بیشترین بازدید را دارد به صورت زیر است:

به این نکته توجه کنید که از اینستاگرام و فیسبوک قافل نشوید. تبلیغات خود را در این شبکههای اجتماعی گسترش دهید و از طریق شبکههای اجتماعی زیر که بیشترین کاربرد را در بین مردم ترکیه دارد، با تجار آنها ارتباط برقرار کنید:

میخواهید بدانید جلسات خود را در چه اپلیکیشن بیزینسی انجام دهید که مردم ترکیه آن را بیشتر از همه دانلود کردهاند؟
با توجه به اطلاعات کمپانیهای «گوگل پلی استور» و «اپ استور» به جدول زیر مراجعه نمایید:
BUSINESS
IOS

اندروید

بازاریابی صادراتی اینترنتی برای پاکستان
جمعیت ۲۱۶ میلیونی کشور پاکستان، داشتن مرز مشترک و ویژگیهای فرهنگی مشابه باعث شده تا صادرات به پاکستان برای تجار و صادرکنندگان ایرانی دارای جذابیت بالایی باشد. مهمترین فروشگاههای آنلاین در پاکستان به صورت زیر است که بیشترین دانلود را دارد:
SHOPPING
IOS

اندروید

شبکههای اجتماعی که در بین مردم کشور پاکستان بیشترین بازدید را دارد به صورت زیر است:

از طریق شبکههای اجتماعی زیر که بیشترین کاربرد را در بین مردم پاکستان دارد، با تجار آنها ارتباط برقرار کنید.

میخواهید بدانید جلسات خود را در چه اپلیکیشن بیزینسی انجام دهید که مردم پاکستان آن را بیشتر از همه دانلود کردهاند؟
با توجه به اطلاعات کمپانیهای «گوگل پلی استور» و «اپ استور» جدول زیر را مشاهده کنید:
BUSINESS
IOS

اندروید

بازاریابی صادراتی اینترنتی برای روسیه
در این بخش از مقاله، بازاریابی صادراتی اینترنتی برای روسیه را بررسی میکنیم.
این کشور با یخبندانهای شدید، شرایط آب و هوایی نامناسب و جمعیت حدود ۱۴۶ میلیون یکی از بزرگترین وارد کنندگان مواد غذایی از کشور ایران است. سوال پرتکرار تجار این است که «چگونه از قیمت کالاها در کشور روسیه بدون سفر تجاری با خبر شویم؟ کافیست با استفاده از اپلیکیشنهای پر کاربرد زیر اطلاعات کالای خود را بررسی کرده و از قیمت کالای خود در آن کشور به طور دقیق آشنا شوید.
SHOPPING
IOS

اندروید

بیشترین شبکه اجتماعی دانلود شده در روسیه به صورت زیر است:

پر کاربردترین شبکههای اجتماعی روسیه به شرح زیر است:

تجار کشور روسیه، از اپلیکیشنهای بیزینسی (تجاری) زیر استفاده میکنند:
BUSINESS
IOS

اندروید

بازاریابی صادراتی اینترنتی برای امارات
حال به بازاریابی صادراتی اینترنتی برای امارات میپردازیم.
کشور امارات متحده عربی یکی از شرکای مهم تجاری ایران در منطقه است. با توجه به مزایای مقصد صادراتی امارات، این کشور برای بازرگانان ایرانی به یک گزینه مناسب جهت صادرات کالا تبدیل شده است. مسافت نزدیک و داشتن مرز آبی مشترک با ایران از جذابیتهای صادرات کالا به امارات است که بازرگانان ایرانی را با چالشهای کمتری مواجه میکند. بیشترین اپلیکیشن دانلود شده در حوزه «خرید کالا» در کشور امارات به صورت زیر است:
SHOPPING
IOS

اندروید

با توجه به وجود اپلیکیشنهای «علی بابا» و «آمازون» در لیست اپلیکیشنهای بیشتر دانلود شده، جهت فروش کالای خود در سایت «علی بابا» و «آمازون» با کارشناسان شرکت بازرگانی جی تی جی تماس بگیرید.
بازاریابی صادراتی اینترنتی برای ارمنستان
از موانع اصلی ارمنستان برای گسترش تجارت با سایر کشورهای جهان، محصور بودن در خشکی و عدم دسترسی به دریا است. همین موضوع نیاز ارمنستان را به همسایگان خود بیشتر کرده است.
در همین راستا، رابطه سیاسی نه چندان خوب ارمنستان با دو همسایه مهم خود یعنی ترکیه و جمهوری آذربایجان، و تحت تاثیر قرار گرفتن رابطه تجاری ارمنستان با این دو کشور، شرایط پیچیدهتری برای تجارت بینالمللی ارمنستان بوجود آورده است.
کلیه این مسائل، فرصت تجاری خوب برای همسایگان و کشورهای نزدیک به ارمنستان، خصوصا کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا که امتیازات ویژه برای تجارت با یکدیگر دارند، فراهم کرده است.
برای فروش کالای خود در کشور ارمنستان، از اپلیکیشنهای «خرید» در این کشور غافل نشوید و محصولات خود را در آنها عرضه کنید.
SHOPPING
IOS

اندروید

بازاریابی صادراتی اینترنتی برای کویت
این کشور پرقدرت ترین پول جهان را دارد. از این کشور به عنوان یک مقصد صادراتی مناسب قافل نشوید.
بیشترین خرید آنلاین مردم کویت از اپلیکیشنهای زیر انجام میگردد:
SHOPPING
IOS

اندروید

سوالات متداول حوزه بازاریابی صادراتی
- آیا بازاریابی صادراتی از طریق شبکههای اجتماعی و بستر وب امکان پذیر است؟
با داشتن تیم قوی و حرفهای در حوزه دیجیتال مارکتینگ، گاها از صرف هزینههای گزاف در کشور مقصد رها میشوید.
- چگونه در سریع ترین زمان ممکن به مشتری صادراتی دست پیدا کنیم؟
در مسیر صادرات کالا ابتدا باید زیرساختهای تجارت بینالملل را فراهم کنید. انتخاب کشور هدف، اخذ مجوزات لازم و تحقیق بازار، مراحل بعدی هستند که نیازمند صرف زمان هستند؛ بنابراین در زمان کوتاه دستیابی به مشتری صادراتی امکان پذیر نیست.
- چگونه کشور هدف صادراتی خودم را پیدا کنم؟
شرکت در وبینارها، کلیه ایونتهای اتاقهای مشترک و بازرگانی و نمایشگاههای بینالمللی بسیار کمک کننده هستند و سرنخهای لازم را به شما ارائه میدهند.
نتیجه گیری
برای تجربه صادرات موفق به کشورها و انجام بازاریابی صادراتی اینترنتی، با یک تیم دیجیتال مارکتینگ و مهندسی محصول متخصص مشورت نمایید. این تیم در راستای تجارت بینالملل با تبلیغات کارشناسی شده و ایجاد کالا با بسته بندی مطابق با سلیقه و فرهنگ کشور مقصد، مسیر صادرات را برای شما هموار میکند. میتوانید در این حوزه از تیم دیجیتال مارکتینگ شرکت بازرگانی جی تی جی مشاوره و کمک بگیرید.
نویسنده: حمید قاسمی
بازاریابی صادراتی یکی از مهمترین موارد پیش از صادرات کالا به کشورهای هدف است. اما بازاریابی صادراتی یا تحقیق بازار صادراتی چیست؟ تحقیق بازار صادراتی نباید بر پایه اعداد و ارقام و یا همانند یک تحقیق آکادمیک باشد. اطلاعات درباره حس بازار، با ارزشترین عنصر بازاریابی صادراتی است. یعنی اینکه باید بدانید خدمت یا محصول شما چگونه در حوزه تجارت بینالملل، رقابت خواهد کرد. ارکان مهم تحقیق بازار صادراتی عبارت هستند از شناسایی کشور هدف، شناسایی رقبا، شناسایی مخاطب هدف، روشهای حمل و نقل، قیمتگذاری محصول و برخی عوامل دیگر. بسیاری از کسب و کارها به دنبال یافتن خریداران خارجی در بازارهای بینالمللی هستند. در حقیقت یافتن خریدار خارجی کار آسانی نیست. این موضوع به یکی از چالشهای اصلی و مهم شرکتهای تولیدی، بازرگانی و تامین کنندگان تبدیل شده است. اما چگونه این چالش را حل کنیم؟ با ما در ادامه مقاله همراه باشید. شرکت بازرگانی GTG خدمت بازاریابی صادراتی را به روشی نوین به شما تجار، تامین کنندگان و تولیدکنندگان محترم ارائه مینماید.
لیست اولیه مورد نیاز برای بازاریابی صادراتی
شناسایی بازار هدف و شناخت آن، تعیین استراتژی فروش و نحوه قیمت گذاری بر محصول یا خدمت، شناسایی رقبا و تعیین سهم هر کدام در بازار، میتوانند در داشتن صادرات موفق تاثیر به سزایی داشته باشند.
در ادامه مقاله میتوانید یک چک لیست از مواردی که هنگام بازاریابی صادراتی باید انجام شود را مشاهده کنید:
* تهیه فهرست از بازارهای هدف صادراتی
* انجام تحقیقات جامع و فراتر از اعداد و ارقام
* اخذ مشاوره و راهنمایی با افراد حاضر در بازار هدف
* شرکت در وبینارها و سمینارهای مربوط به صادرات و تحقیق بازار صادراتی
* جستجو و دریافت اطلاعات پایه از اینترنت
* ایجاد ارتباط با خریداران باالقوه
* بررسی گزارشات آنلاین مربوط به بازار و کالای هدف
* داشتن برنامه ریزی، نظم و انسجام در انجام امور بازاریابی صادراتی
مهمترین عاملی که یافتن مشتری خارجی را سخت میکند، ضعف کسب و کارها در نداشتن راههای ارتباطی و عدم آشنایی آنها با تکنیکها و استراتژیهای بازاریابی برای جذب مشتریان خارجی است. خوشبختانه امروزه میتوانید از گزینههای بسیاری استفاده نمایید و فرصتهای جدید خارج از کشور را بیابید. جهت آشنایی با روشهای تحقیق بازار صادراتی، تا پایان مقاله همراه ما باشید.
چگونه تحقیق بازار صادراتی را اصولی انجام دهیم؟
جهت یافتن خریدار خارجی روشهای متعددی از جمله شرکت در نمایشگاههای بینالمللی، ارتباط از طریق شرکتهای B2B ، مراجعه حضوری به بازارهای بومی کشور هدف، تاسیس دفاتر نمایندگی، بازاریابی تلفنی، تبلیغات و… وجود دارد.
ما به شما کوتاهترین و بهترین شیوه تحقیق بازار را برای پیدا کردن خریدار خارجی بصورت گام به گام آموزش دهیم.
مشخصات شرکتهای تولید کننده
در تحقیق بازار صادراتی ابتدا باید مشخصات و رویکرد شرکت تولید کننده را مد نظر قرار داد. این مشخصات شامل زمینه فعالیت شرکت و میزان تولید و اخذ مجوزهای لازم برای ورود به حوزه صادرات است. پس از تعیین این مشخصات آنها را بررسی میکنیم، سپس به مشخصات کالا میپردازیم:
1- نامگذاری کالا / کد تعرفه صادراتی / مشخصات برند / کاربردها
2- زنجیره تامین کالا
3- برنامه توسعه کالا / مزیت رقابتی
4- آیا کالا برنامه کاری (BP) دارد؟
5- آیا سطح پیچیدگی و سطح فناوری کالا مشخص شده است؟
6- ارزیابی بسته بندی کالا
نکته بسیار مهم در بخش صادرات کالا، بسته بندی کالا است که اطلاعات دقیق تر آن را میتوانید در مقاله بسته بندی صادراتی مطالعه نمایید.
شناسایی کشور هدف
مرحله بعدی شناخت کشور هدف است. برای موفقیت در صادرات و تجارت باید بازار هدف خود را به خوبی بشناسید. باید اطلاع داشته باشید که محصول شما، چه خریدارها و فروشندههایی دارد. کشورهای هدف، محصول شما را به چه میزان و با چه قیمت و کیفیتی وارد بازار میکنند. کالای مورد نظر جهت صادرات، در کدام کشور از پتانسیل بالایی برای صادرات برخوردار است؟ در این خصوص باید حجم تبادلات تجاری با کشور هدف، روابط تجاری، روابط فرهنگی و روابط سیاسی مورد بررسی قرار گیرد.
برای اطلاع از قراردادهای تجاری بین ایران و شرکای خود در کشورهای همسایه و اتحادیههای تجاری که ایران در آن عضو است، میتوانید با کارشناسان شرکت بازرگانی GTG تماس حاصل فرمایید و از روابط تسهیلگر یا موانع تجاری که با کشور هدف داریم آگاهی لازم را به دست آورید.
پس از بررسی موارد بالا دیدگاه بهتری در خصوص امکانپذیر بودن تجارت کالای شما به عنوان کالای ایرانی در کشور هدف با وجود تحریمهای زیاد اقتصادی بوجود میآید. سپس به بررسی قوانین کشور مبدا و مقصد در زمینه صادرات کالای مد نظرتان و استانداردهای مورد نیاز بپردازید. در نظر داشته باشید برای اطلاع از قوانین به روز گمرک ایران و شرایط ترخیص کالای خود نیاز به همراهی متخصصین صادراتی دارید. در این زمینه هم میتوانید از کارشناسان شرکت بازرگانی جی تی جی کمک بگیرید.
برنامه بازاریابی صادراتی
پس از بررسی کشور هدف، به بررسی برنامه بازاریابی میپردازیم. ابزارهای مورد بررسی که باید مورد تحقیق قرار بگیرند شامل موارد زیر است:
- شناسایی منابع بازاریابی
- اندازه و سهم بازار در کشور مبدا و مقصد
- برنامه / استراتژی صادراتی محصول
- منحنی رشد بازار محصول
- شناسایی بازارهای هدف تضمینی
- موانع توسعه بازار
جهت شناسایی منابع و چگونگی استفاده از این منابع جهت یافتن خریدار خارجی برای محصول روشهای گوناگونی وجود دارد. یکی از راهها، استفاده از دادههای اخبار تجاری روزانهی منتشر شده از طریق ارگانهای تجاری کشور هدف است. راه دوم پلتفرمهای فروش کالا محور و خدمات محور شرکتهای کشور هدف است.
یکی دیگر از منابع بازاریابی صادراتی استفاده از کتابهای yellow page است. این کتابها شامل دفترچه تلفنی است از شركتهای تجاری و حرفهای که به ترتیب حروف الفبا طبقه بندی شده است.
البته در نظر داشته باشید تمامی افراد به اطلاعات تماس شرکتهای موجود در yellow page دسترسی دارند. به علت حجم بالای ایمیلهایی که این شرکتها دریافت میکنند راهی برای اعتبار سنجی این شرکتها نیست. استفاده از این کتابها توصیه نمیشود.
اتاقهای مشترک بین ایران و کشورهای هدف نیز با دریافت هزینه، اطلاعاتی کلی در اختیار شما قرار خواهند داد. یکی از بهترین و مطمئنترین راههای تحقیق بازار برای دریافت اطلاعات دقیق صادراتی این است که این کار در کشور هدف به صورت حضوری انجام شود . بازاریابی صادراتی حضوری نیازمند دانش بالای زبان و شناخت کشور هدف از نظر قوانین تجاری و الگوهای مصرفی آن کشور است.
برای انجام بازاریابی صادراتی میتوانید به کمک متخصصین شرکت جی تی جی در اقصی نقاط دنیا با صرف هزینه کمتر با خریدار خارجی محصول خود ارتباط برقرار نمایید. پس از برنامه ریزی، به بررسی خریداران عمده و مصرف کنندگان عمده و راه های ارتباطی میپردازیم. متخصصین دیجیتال مارکتینگ صادراتی ما در شرکت GTG اطلاعات اندازه و سهم بازار در کشور مبدا و مقصد را رصد نموده و اطلاعات آن را در اختیار شما قرار میدهند. برنامه و استراتژی صادراتی محصول بسیار به نوع کالای شما بستگی دارد و بسته به نوع کالای شما اطلاعات آن در اختیار شما قرار میگیرد.
در نظر داشته باشید به علت وجود موانع زیاد و تحریمها در امور مالی، حمل و نقل و…، شرکت بازرگانی جی تی جی همزمان با داشتن صرافی و خدمات حمل و نقل و متخصصان صادراتی به عنوان تسهیلگر صادرات همراه شما است.
شناسایی رقبا در تحقیق بازار
شناسایی رقبا برای تحقیق بازار دارای ملاحظات زیر است:
- اولویت بندی رقبای فعلی و رقبای آتی
- کالاهای رقبا (شباهتها، ویژگیها / سهم بازار رقبا)
- شیوههای ارتباطی رقبا با خریدارن عمده و مصرف کنندگان عمده
انتخاب شیوههای حمل و نقل
پس از انجام مراحلی که تا به اینجا در مقاله ذکر گردید، وارد انتخاب بهترین شیوه حمل و نقل میشویم. در تجارت بینالملل ممکن است یک کالا از مرزهای یک یا چند کشور عبور کند تا به مقصد برسد. بنابراین حمل و نقل بینالمللی اشاره به روشهایی دارد که کالا از مبدا، شروع به حرکت کرده و به مقصد نهایی میرسد. نحوه بسته بندی، شیوههای مختلف حمل، در نظر گرفتن قواعد بینالمللی مانند اینکوترمز و بعضی از موارد دیگر، الزامات مهمی هستند که باید در حمل و نقل بینالمللی به آنها توجه کرد. به عنوان مثال آیا میدانید حمل کدام کالا به صورت هوایی ممنوع است؟ برای اطلاعات بیشتر مقاله حمل و نقل بین المللی را مطالعه نمایید.
تیم شرکت بازرگانی GTG با انجام بازاریابی صادراتی و با به کارگیری متخصصین با تجربه در زمینه حمل زمینی، هوایی و دریایی، ایمنترین و سریعترین راه حمل و نقل را برای شما شناسایی نموده و شما را از شیوههای حمل و نقل و محدودیتهای کالاهای صادراتی و شرایط تعرفه گمرکی و تمام شرایط تحقیق بازار کالای شما آگاه میکند.
رسانههای تبلیغاتی
با گسترش ابزارهای دیجیتال و اینترنت در دنیا روشهای بازاریابی به طور کل دگرگون شده است. ما برای پیدا کردن خریدار خارجی بر اساس روشهای دیجیتالی عمل میکنیم. این روشها نسبت به روشهای سنتی بسیار مقرون به صرفهتر و متنوعتر هستند.
خدمت دیگری که شرکت بازرگانی جی تی جی در زمینه تحقیق بازار صادراتی به شما ارائه میدهد، همراهی شما در امر رسانههای تبلیغاتی و استراتژی تبلیغاتی کالای شما در بازار هدف است. تیم ما با داشتن متخصصین در کشورهای متفاوت، شما را در انتخاب شبکه اجتماعی پر طرفدار کشور هدف و شیوههای تبلیغاتی و راههای ارتباطی با رسانههای ملی آن کشور همراهی میکند. همچنین میتوانید ارسال نمونه محصول و خدمات پس از فروش کالای خود را به ما بسپارید.
قیمت گذاری محصولات
پس از انجام مراحل بالا و بررسی مزیت رقابتی کالای شما، استراتژی قیمت گذاری کالای صادراتی در کشور هدف توسط متخصصین ما انجام میگردد و شیوههای دسترسی به شبکههای اصلی توزیع در اختیار همراهان صادراتی ما قرار میگیرد. در حین انجام مراحل تحقیق بازار صادراتی، هنگام قیمت گذاری محصول، باید هزینههای اضافی مثل بیمه، حمل و نقل، هزینه سازگار کردن کالا، حقوق و عوارض گمرکی و… در نظر گرفته شود. واحد صادرات شرکت بازرگانی GTG با سابقه بیش از 30 سال در مسیر بازاریابی صادراتی همراه شما است.
بازاریابی صادراتی اینترنتی
با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، بازاریابی صادراتی اینترنتی نقش پر رنگی در تجارت بینالملل پیدا کرده است. با توجه به حضور بسیاری از افراد در شبکههای اجتماعی و بستر اینترنت، بازاریابی صادراتی اینترنتی میتواند روش مناسب و کم هزینهای جهت یافتن خریدار برای صادرات کالا و یافتن تامین کننده برای واردات کالا باشد. به همین دلیل است که اکثر افراد حقیقی و حقوقی، علاوه بر داشتن وبسایت معتبر، در شبکههای اجتماعی نیز فعال هستند. یافتن مشتری و یا تامین کننده، ایجاد ارتباط و انجام تجارت بینالملل به وسیله بازاریابی صادراتی اینترنتی تسهیل شده است؛ اما این مسئله با چالشهایی نظیر حصول اطمینان به طرف مقابل همراه است. اولین سوالی که در ذهن تجار و بازرگانان بوجود میآید این است که «چگونه بازاریابی صادراتی اینترنتی را انجام دهیم؟»
چرا بازاریابی صادراتی اینترنتی مهم است؟
بر اساس گزارش سایت datareportal.com در ماه آپریل سال ۲۰۲۱، از ۷.۸۵ میلیارد جمعیت جهان حدود ۵.۲۷ میلیارد نفر دارای موبایل هستند. از کل جمعیت جهان ۴.۷۲ میلیارد نفر به اینترنت دسترسی دارند و ۴.۳۳ میلیارد نفر در شبکههای اجتماعی فعال هستند. بنابراین از بازرایابی صادراتی اینترنتی و اهمیت شبکههای اجتماعی در تجارت و کسب و کار خود قافل نشوید.

حدود ۵۵ درصد افراد در شبکههای اجتماعی فعال هستند که این تعداد به طور میانگین حدود ۱۳ درصد تغییرات در سال دارد. بر اساس آمار آپریل ۲۰۲۱، افراد به طور متوسط روزانه ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه در شبکههای اجتماعیشان حضور دارند.

شبکه اجتماعی مناسب برای بازاریابی صادراتی اینترنتی
سوالی که برای همه وجود دارد این است که « برای صادرات کالا از کدام شبکههای اجتماعی استفاده کنیم؟ » در ادامه مقاله به آمار برخی از کشورهای همسایه ایران به عنوان بهترین مقاصد صادراتی پرداخته شده است.
بر اساس گزارشات:
شبکههای اجتماعی واتساپ با ۲۴.۱۵ درصد، فیس بوک با ۲۱.۸ درصد و اینستاگرام با ۱۸.۴ درصد به ترتیب پرکاربردترین شبکههای اجتماعی در سال ۲۰۲۱ بودهاند.

در صورتی که کالای شما برای مصرف زنانه و مردانه متفاوت است یا برای ردههای سنی مختلف، متفاوت است، اطلاعات زیر میتواند به شما کمک کند که بیشترین مخاطبهای خود را ارزیابی کنید.
به عنوان مثال اگر کالایی که شما تولید میکنید برای رده سنی نوجوان بیشترین کاربرد را دارد، در اینستاگرام به دنبال تبلیغات خود باشید.
اگر کالای شما برای افراد ۲۴ تا ۳۴ سال مناسب است، برای آقایان در اینستاگرام و برای خانمها در فیسبوک به دنبال مخاطبین خود بگردید.
اما برای کالاهایی که مناسب افراد ۳۵ سال به بالا یا تجار هستند، محیط واتساپ بستر مناسبی از حضور این افراد است؛ و برای ایجاد ارتباط با این افراد بهتر است از این اپلیکیشن استفاده نمایید.

بازاریابی صادراتی اینترنتی برای عمان
در این بخش از مقاله به اپلیکیشنهای کشورهای مقصد صادراتی میپردازیم.
بازاریابی صادراتی اینترنتی را از کشور عمان، کشوری که سومین پول قدرتمند دنیا را دارد، آغاز میکنیم. با توجه به اینکه این کشور پل ارتباطی با کشور مصرف کننده یمن و آفریقا است، در این کشور اپلیکیشنهای خرید در حوزه های مختلف وجود دارد که متقاضی زیادی دارند. در ادامه با توجه به گزارش «گوگل پلی استور» برای گوشیهای اندرویدی، بیشترین اپلیکیشن مربوط به «خرید کردن» که در کشور عمان دانلود شده به صورت زیر است:

و با توجه به گزارش «اپ استور» در عمان بیشترین اپلیکیشنهای مربوط به «خرید کردن» برایios به ترتیب زیر است:

بسته به نوع کالای شما که در حوزه خوراکی و مواد غذایی، آرایشی و زیبایی و یا حتی پوشاک و… باشد، اپلیکیشن مورد نیاز خود را انتخاب کنید. همچنین میتوانید برای صادرات محصول خود و یافتن خریدار خارجی با کارشناسان شرکت بازرگانی جی تی جی تماس بگیرید.
بیشترین شبکههای اجتماعی که در عمان دانلود شده به صورت زیر است:

البته مهمترین شبکههای اجتماعی که عمانیها از آنها استفاده میکنند به صورت زیر است:

بیشترین اپلیکیشنهای تجاری که در عمان دانلود شده، به شرح زیر است:
BUSINESS
IOS

اندروید

بازاریابی صادراتی اینترنتی برای ترکیه
حال به کشور ترکیه میپردازیم. همسایهای که با داشتن مرز خاکی مشترک، یکی از شریکهای تجاری ما است. این کشور در مسیر اروپا قرار گرفته و امسال رشد صادرات ایران به ترکیه ۵۳ درصد بوده است. این مقدار افزایش چشمگیری است اما با توجه به حجم واردات ترکیه هنوز هم سهم ما از این بازار اندک است و پتانسیل بیشتری برای کار وجود دارد.
با توجه به اطلاعات کمپانیهای «گوگل پلی استور» و «اپ استور» بیشترین اپلیکیشنهایی که مردم ترکیه برای خرید آنلاین از آن استفاده میکنند به صورت جدول زیر است.
SHOPPING
IOS

اندروید

شبکه اجتماعی که در بین مردم کشور ترکیه بیشترین بازدید را دارد به صورت زیر است:

به این نکته توجه کنید که از اینستاگرام و فیسبوک قافل نشوید. تبلیغات خود را در این شبکههای اجتماعی گسترش دهید و از طریق شبکههای اجتماعی زیر که بیشترین کاربرد را در بین مردم ترکیه دارد، با تجار آنها ارتباط برقرار کنید:

میخواهید بدانید جلسات خود را در چه اپلیکیشن بیزینسی انجام دهید که مردم ترکیه آن را بیشتر از همه دانلود کردهاند؟
با توجه به اطلاعات کمپانیهای «گوگل پلی استور» و «اپ استور» به جدول زیر مراجعه نمایید:
BUSINESS
IOS

اندروید

بازاریابی صادراتی اینترنتی برای پاکستان
جمعیت ۲۱۶ میلیونی کشور پاکستان، داشتن مرز مشترک و ویژگیهای فرهنگی مشابه باعث شده تا صادرات به پاکستان برای تجار و صادرکنندگان ایرانی دارای جذابیت بالایی باشد. مهمترین فروشگاههای آنلاین در پاکستان به صورت زیر است که بیشترین دانلود را دارد:
SHOPPING
IOS

اندروید

شبکههای اجتماعی که در بین مردم کشور پاکستان بیشترین بازدید را دارد به صورت زیر است:

از طریق شبکههای اجتماعی زیر که بیشترین کاربرد را در بین مردم پاکستان دارد، با تجار آنها ارتباط برقرار کنید.

میخواهید بدانید جلسات خود را در چه اپلیکیشن بیزینسی انجام دهید که مردم پاکستان آن را بیشتر از همه دانلود کردهاند؟
با توجه به اطلاعات کمپانیهای «گوگل پلی استور» و «اپ استور» جدول زیر را مشاهده کنید:
BUSINESS
IOS

اندروید

بازاریابی صادراتی اینترنتی برای روسیه
در این بخش از مقاله، بازاریابی صادراتی اینترنتی برای روسیه را بررسی میکنیم.
این کشور با یخبندانهای شدید، شرایط آب و هوایی نامناسب و جمعیت حدود ۱۴۶ میلیون یکی از بزرگترین وارد کنندگان مواد غذایی از کشور ایران است. سوال پرتکرار تجار این است که «چگونه از قیمت کالاها در کشور روسیه بدون سفر تجاری با خبر شویم؟ کافیست با استفاده از اپلیکیشنهای پر کاربرد زیر اطلاعات کالای خود را بررسی کرده و از قیمت کالای خود در آن کشور به طور دقیق آشنا شوید.
SHOPPING
IOS

اندروید

بیشترین شبکه اجتماعی دانلود شده در روسیه به صورت زیر است:

پر کاربردترین شبکههای اجتماعی روسیه به شرح زیر است:

تجار کشور روسیه، از اپلیکیشنهای بیزینسی (تجاری) زیر استفاده میکنند:
BUSINESS
IOS

اندروید

بازاریابی صادراتی اینترنتی برای امارات
حال به بازاریابی صادراتی اینترنتی برای امارات میپردازیم.
کشور امارات متحده عربی یکی از شرکای مهم تجاری ایران در منطقه است. با توجه به مزایای مقصد صادراتی امارات، این کشور برای بازرگانان ایرانی به یک گزینه مناسب جهت صادرات کالا تبدیل شده است. مسافت نزدیک و داشتن مرز آبی مشترک با ایران از جذابیتهای صادرات کالا به امارات است که بازرگانان ایرانی را با چالشهای کمتری مواجه میکند. بیشترین اپلیکیشن دانلود شده در حوزه «خرید کالا» در کشور امارات به صورت زیر است:
SHOPPING
IOS

اندروید

با توجه به وجود اپلیکیشنهای «علی بابا» و «آمازون» در لیست اپلیکیشنهای بیشتر دانلود شده، جهت فروش کالای خود در سایت «علی بابا» و «آمازون» با کارشناسان شرکت بازرگانی جی تی جی تماس بگیرید.
بازاریابی صادراتی اینترنتی برای ارمنستان
از موانع اصلی ارمنستان برای گسترش تجارت با سایر کشورهای جهان، محصور بودن در خشکی و عدم دسترسی به دریا است. همین موضوع نیاز ارمنستان را به همسایگان خود بیشتر کرده است.
در همین راستا، رابطه سیاسی نه چندان خوب ارمنستان با دو همسایه مهم خود یعنی ترکیه و جمهوری آذربایجان، و تحت تاثیر قرار گرفتن رابطه تجاری ارمنستان با این دو کشور، شرایط پیچیدهتری برای تجارت بینالمللی ارمنستان بوجود آورده است.
کلیه این مسائل، فرصت تجاری خوب برای همسایگان و کشورهای نزدیک به ارمنستان، خصوصا کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا که امتیازات ویژه برای تجارت با یکدیگر دارند، فراهم کرده است.
برای فروش کالای خود در کشور ارمنستان، از اپلیکیشنهای «خرید» در این کشور غافل نشوید و محصولات خود را در آنها عرضه کنید.
SHOPPING
IOS

اندروید

بازاریابی صادراتی اینترنتی برای کویت
این کشور پرقدرت ترین پول جهان را دارد. از این کشور به عنوان یک مقصد صادراتی مناسب قافل نشوید.
بیشترین خرید آنلاین مردم کویت از اپلیکیشنهای زیر انجام میگردد:
SHOPPING
IOS

اندروید

سوالات متداول حوزه بازاریابی صادراتی
- آیا بازاریابی صادراتی از طریق شبکههای اجتماعی و بستر وب امکان پذیر است؟
با داشتن تیم قوی و حرفهای در حوزه دیجیتال مارکتینگ، گاها از صرف هزینههای گزاف در کشور مقصد رها میشوید.
- چگونه در سریع ترین زمان ممکن به مشتری صادراتی دست پیدا کنیم؟
در مسیر صادرات کالا ابتدا باید زیرساختهای تجارت بینالملل را فراهم کنید. انتخاب کشور هدف، اخذ مجوزات لازم و تحقیق بازار، مراحل بعدی هستند که نیازمند صرف زمان هستند؛ بنابراین در زمان کوتاه دستیابی به مشتری صادراتی امکان پذیر نیست.
- چگونه کشور هدف صادراتی خودم را پیدا کنم؟
شرکت در وبینارها، کلیه ایونتهای اتاقهای مشترک و بازرگانی و نمایشگاههای بینالمللی بسیار کمک کننده هستند و سرنخهای لازم را به شما ارائه میدهند.
نتیجه گیری
برای تجربه صادرات موفق به کشورها و انجام بازاریابی صادراتی اینترنتی، با یک تیم دیجیتال مارکتینگ و مهندسی محصول متخصص مشورت نمایید. این تیم در راستای تجارت بینالملل با تبلیغات کارشناسی شده و ایجاد کالا با بسته بندی مطابق با سلیقه و فرهنگ کشور مقصد، مسیر صادرات را برای شما هموار میکند. میتوانید در این حوزه از تیم دیجیتال مارکتینگ شرکت بازرگانی جی تی جی مشاوره و کمک بگیرید.
نویسنده: حمید قاسمی
سلام وقت بخیر کارشناس محترم
چرا با وجود بازار های صادراتی و نیروی کار ارزان در ایران همچنان صادرات ایران به صورت خام فروشی و محصولات کشاورزی خام هست که این روزها برای هر کشوری ثروت و پشتوانه هست و در بحث صنعت و خدمات تکنولوژی بنده هر چه سرچ میکنم نمی توانم اطلاعاتی برای تصمیم گیری برای شروع یک صنعت صادراتی داشته باشم
ممنون میشم پاسخ سوال رو بدید چون فکر میکنم خیلی از فارغالتحصیلان این اطلاعات رو خواهان باشند
سپاس از اطلاعات مفیدتون.
خسته نباشید
مجموعه ما در حال حاضر در حال ارسال فرش به بوسنی هست
برای افزایش فروش و بازاریابی در کشور بوسنی چه راهکاری ارائه می کنید؟
حتما مقاله صادرات به بوسنی رو مطالعه بفرمایید
https://gtg.ir/%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%B3%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D9%87%D8%B1%D8%B2%DA%AF%D9%88%DB%8C%D9%86/
شما به شرکتهای همکار هم مشاوره میدید؟
بله با کمال میل، با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.
بازرایابی صادراتی برای صادرات به کشورهای توسعه یافته انجام میدید؟
بله برای تمام کشورها انجام میدیم.
آیا این امکان وجود داره که به جای تیم ما یک نفر دیگه از نمایشگاههای بینالمللی بازدید کنه و در صورت نیاز وارد مذاکره بشه؟
برای استراتژی تبلیغاتی توی کشور عمان چه پلن هایی ارائه میدید؟
حتما مقاله صادرات به عمان رو مطالعه بفرمایید:
https://gtg.ir/export-to-oman/
مطلب بسیار مفیدی بود. ممنون