تهران، فرشته، خیابان مریم غربی ساختمان کوئین سنتر طبقه اول واحد 106

صادرات به بوسنی و هرزگوین

فعالان حوزه بازرگانی، صادرات به بوسنی و هرزگوین را پل ورود به بازار اروپا می‌دانند. این کشور علی رغم اقتصاد نه چندان قوی، دارای بازار بکری است؛ بنابراین صادرات به بوسنی می‌تواند گزینه مناسبی جهت صادرات محصولات ایرانی باشد. با توجه به نیاز این کشور به ماشین آلات و تجهیزات، سوخت، مواد غذایی و مواد شیمیایی، در نظر گرفتن پتانسیل‌های تولیدی کشورمان، فرصت مناسبی جهت صادرات به بوسنی برای بازرگانان و تجار فراهم می‌کند. در این مقاله به تحلیل بازار کشور بوسنی خواهیم پرداخت. جهت آشنایی با پتانسیل‌های صادرات به بوسنی و هرزگوین با ما همراه باشید.

صادرات به بوسنی
عناوین مقاله

در راستای بررسی پتانسیل‌های صادرات به بوسنی، در تاریخ 5 آبان ماه سال 1400 وبینار «تحلیل بازار صادراتی کشور بوسنی و هرزگوین» جهت صادرات کالا به این کشور، تحت عنوان «کمپین صادرات به بوسنی» توسط شرکت بازرگانی جی تی جی برگزار شد. ویدئوی بالا خلاصه‌ای از این وبینار است.

صادرات به بوسنی و هرزگوین با شرکت بازرگانی جی تی جی

از راه‌های کاهش چالش‌های صادرات، تحلیل و شناخت بازار صادراتی است. همچنین در راستای طراحی و اجرای استراتژی جهت صادرات کالا، باید محصولات با سلیقه مصرف کنندگان و نیاز کشور هدف انتحاب شوند. بنابراین در موفقیت صادرات کالا، توجه به تقاضای مشتریان خارجی نقش مهمی ایفا می‌کند.

در راستای تسهیل ورود تجار و بازرگانان ایرانی به بازار بکر بوسنی و هرزگوین، شرکت بازرگانی GTG با رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی همکاری دارد. این همکاری به این بخش محدود نمی‌شود و «جی تی جی» با ایجاد ارتباط با تجار بوسنیایی و ایربا، همایش و نشست نمایشگاهی در کشور بوسنی را اجرا کرده و شرایط حضور محصولات ایرانی در این کشور را تسهیل کرده است.

شرکت بازرگاتی جی تی جی با انجام کارهای زیر توانایی بالایی جهت صادرات به بوسنی و هرزگوین دارد:

* تحقیق بازار صادراتی

* بازاریابی صادراتی

* انتخاب بازار مناسب برای تولیدکننده

* صادرات به بوسنی و هرزگوین و فروش محصولات در آن کشور

* ارتباط با مشتریان محصولات ایرانی و شرکت‌های خریدار کالا

* ارتباط و حضور رایگان در نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی در بوسنی

آمار تجارت بوسنی در سال 2020 

در ادامه مقاله جهت آشنایی بیشتر با اقتصادکشور بوسنی، آمار تجارت این کشور را مشاهده می‌کنید:

* بیشترین واردات (ایران)

9,867,492 هزار دلار (6,805 هزار دلار)

* بیشترین محصول صادر شده از ایران به بوسنی (جهانی)

پلاستیک و محصولات آن3,104  هزار دلار (587,785 هزار دلار)

میوه و آجیل 2,621 هزار دلار  (119,227 هزار دلار)

 

* بیشترین محصول صادر شده به بوسنی

سوخت، روغن و مواد معدنی 954,759 هزار دلار

ماشین آلات وقطعات آن 790,090 هزار دلار

تحلیل صادرات به بوسنی توسط شرکت بازرگانی جی تی جی 

بر اساس آمار و تحقیقات موجود در حوزه دیجیتال و فناوری اطلاعات، از مواردی که در کشورهای منطقه به خصوص بوسنی مطرح است، بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات به خصوص در حوزه امنیت نرم افزاری، وب، نرم افزار و تولید نرم افزار است.

ایران یکی از کشورهای outsource شونده هست و شرکت‌ها و فریلنسرهای ایرانی در این زمینه توان فعالیت برای سایر کشورها را دارند.

هنگامی که فردی اقدام به درخواست مارکتینگ در حوزه تولید نرم افزار از کشورهای دیگر می‌کند، با چالش‌هایی مانند شناسایی مشتریان روبرو است.

متدهای کنترل کیفی، قوانین عقد قرارداد و داوری‌ها و به طور کلی ماهیت مارکتینگ این نوع خدمات مهندسی در مقایسه با سایر خدمات و کالاها، تفاوت‌های زیادی دارد.

بنابراین جهت شناسایی مشتریان معتبر باید با نهادهای مرتبط در کشور مقصد ارتباط مناسب برقرار شود.

به طور کلی پتانسیل بسیار وسیعی در حوزه نرم افزار و ICT در ایران وجود دارد که روز به روز قدرتمندتر می‌شود. جالب است بدانید که 15 هزار شرکت دارای مجوز در حوزه فناوری اطلاعات و در بخش خصوصی در ایران وجود دارد. البته شرکت‌های نیمه خصوصی هم در کنار آن‌ها وجود دارند. 

با توجه به پتانسیل فوق‌العاده ارزآوری حوزه نرم ‌افزار و فناوری اطلاعات، توسعه صادرات این حوزه موجب توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.

علاوه بر این در این حوزه، مشکلات حمل و نقل و گمرک وجود ندارد و شرکت‌های ایرانی به سادگی می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

اگر بتوان نهادهای صنفی مبدا (ایران) و مقصد (بوسنی و هرزگوین) این خدمات را به هم متصل کرد، می‌توان از این بازار سودآور به بهترین نحو استفاده کرد.

شرکت بازرگانی جی تی جی با تجربه و دانش بالا، در حوزه صادرات، واردات و ارائه خدمات تجارت بین‌الملل فعالیت دارد.

تحلیل صادرات بوسنی توسط رایزن اقتصادی

با توجه به گذشته تاریخی کشور بوسنی و هرزگوین، مردم و دولت‌ مردان این کشور با ایران رابطه خوب و دوستانه‌ای دارند. این رابطه موجب تسهیل ورود شرکت‌ها و محصولات ایرانی به این کشور می‌گردد. از طرفی بازار کشور بوسنی و هرزگوین علاوه بر پتانسیل داخلی مناسب، فرصتی مناسب و دروازه‌ای جهت ورود به بازار کشورهای پیشرفته اروپایی است.

تا پیش از وقوع پاندمی کرونا، ارزش روابط تجاری بوسنی با ایران 12 و نیم میلیون یورو بود؛ که از این مقدار سهم صادرات ایران به بوسنی و هرزگوین، حدود 10 و نیم میلیون یورو بوده است.

صادرات ایران به بوسنی شامل مواد غذایی، مواد پتروشیمی، تولیدات ساختمانی مثل سنگ، شیرآلات، سرامیک و تجهیزات داخل ساختمانی است. همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته صادرات تجهیزات بیمارستانی از شرکت‌های دانش بنیان ایران به این کشور در حال انجام است.

علاوه بر این، در این کشور زیرساخت‌های لوله کشی و تجهیزات ساختمانی باید نوسازی شود که این موضوع پتانسیل صادرات بسیار خوبی را در اختیار کشور و فعالان این حوزه قرار می‌دهد.

توسعه صادرات کالای ایرانی به بوسنی و ورود به بازار این کشور، به کیفیت تولید محصولات صادراتی وابسته است.

از مواردی که تجار ایرانی می‌توانند برای صادرات به بوسنی روی آن متمرکز شوند، مواد غذایی و مواد صنعتی مانند قطعات خودرو است. حدود 80 درصد قطعات تولیدی بوسنی به کشورهای دیگر از جمله آلمان صادر می‌شود و همه آن‌ها استاندارد اروپایی دارد.

از قراردادهایی که اخیرا با این کشور منعقد شده است، ایجاد پارک فناوری در بوسنی است که دو شهر برای آن اعلام امادگی نمود‌ه‌اند تا همگام با شرکت‌های دانش بنیان و هایتک ایران در این پارک فناوری، حضور پیدا کنند و امتیازاتی از سمت میزبانان این شهرها دریافت کنند.

کدام محصولات را به بوسنی صادر کنیم؟ 

در حال حاضر عمده واردات خشکبار به بوسنی از طریق ایران و سایر کشورهای عربی صورت می‌گیرد. کشمش قهوه‌ای ایران در بوسنی با توجه به داشتن طرفداران بسیار، بازار خوبی دارد و برای ورود و بازاریابی آن هیچ مشکلی وجود ندارد. فولاد، گیاهان دارویی و مواد شیمیایی نیز در بوسنی بازار خوبی دارند.

اما کالاهایی مانند زعفران به دلیل گران بودن، و سیمان به دلیل هزینه حمل و نقل در بوسنی بازار خوبی ندارد.

شرکت‌های ایرانی جهت صادرات به بوسنی می‌توانند نمونه محصولات خود را در بخش‌های مختلف نمایشگاه‌های دائمی این کشور معرفی نمایند.

با استفاده از این نمایشگاه بازرگانان می‌توانند کالای خود را  به بوسنی و کشورهای یوگوسلاوی سابق مانند کرواسی، اسلوونی، مونتگرو، کوزوو، صربستان و مقدونیه صادر کنند.

در صورت تمایل به صادرات کالای ایرانی به بازار اتحادیه اروپا و سایر کشورهای دیگر که تجارت آزاد با بوسنی دارند، به دلیل وجود تحریم‌های موجود علیه ایران، محصولات باید در این کشور تولید شوند؛ و یا هنگام ری‌اکسپورت از بوسنی و هرزگوین به اتحادیه اروپا، ری‌برندینگ اتفاق بیافتد که کالا با نام و مشخصات ایران نباشد.

برای کشوری مانند بوسنی، توریست سلامت موضوع مهمی است. هزینه‌ها در بوسنی نسبت به کشورهای اروپایی بسیار مناسبتر است.

رایزن اقتصادی سفارت در حال پیگیری احداث یک کلینیک تخصصی توسط سرمایه‌گذاران ایرانی و با استفاده از تجهیزات و پزشکان ایرانی در این کشور است؛ البته با دو شرط که از تجهیزات و پزشکان ایرانی در این کلینیک استفاده شود.

در حال حاضر ثبت شرکت توسط یک ایرانی در بوسنی و هرزگوین بدون مشکل و به صورت صد در صد قانونی قابل انجام است.

جالب است بدانید که شرکت‌های خارجی می‌توانند در کشور بوسنی و هرزگوین فعالیت کشاورزی داشته باشند و تولیدات خود را صادر کنند.

شرکت‌های تولیدی ایرانی نیز می‌توانند با ثبت نمایندگی در این کشور و واردات مواد اولیه، تولید انجام دهند و محصولات را به کشورهای اروپایی صادر کنند. در واقع تولید کالاهای ایرانی در بوسنی موجب تهسیل صادرات آن‌ها به کشورهای اروپایی می‌شود.

تحلیل صادرات بوسنی

تحلیل صادرات بوسنی توسط تاجر بوسنیایی

منصور حوجیچ تاجر بوسنیایی اینگونه شرح می‌دهد:

با توجه به ممنوعیت تجارت با چین و عدم حضور موفق ترکیه در بازار کشور بوسنی، ما در حال توسعه فعالیت تجاری خود با کشور ایران و ایجاد برخی مزیت‌های تجاری برای بازرگانان ایرانی هستیم.

شرکت‌های ایرانی روابطه دوستانه و تاریخی با بوسنی دارند. پس این فرصت برای شرکت‌های ایرانی فراهم است که بتوانند با ارائه محصولاتی با کیفیت بیشتر و مزیت‌های رقابتی وارد این بازار شوند.

با توجه به اینکه مردم بوسنی، مردم ایران را دوست دارند و در دوران جنگ از دولت جمهوری اسلامی ایران کمک‌هایی را دریافت کردند، از هرگونه روابط تجاری با مردم ایران بسیار استقبال می‌کنند.

حوجیچ افزود: بازار کشور بوسنی بسیار کوچک است ولی پتانسیل زیادی دارد. در واقع بوسنی به نحوی پل ورود به بازار اروپا است.

تسهیل صادرات به بوسنی 

شرکت بازرگانی جی تی جی (گستره تجارت گراهون) با هدف تسهیل امور واردات و صادرات و افزایش آگاهی بازرگانان و تجار، کلیه خدمات حوزه بازرگانی را بدون واسطه ارائه می‌دهد. همچنین این شرکت با ایجاد پل‌های ارتباطی و زیرساخت‌های لازم در کشور بوسنی، مقدمات صادرات به بوسنی را فراهم کرده است. جهت صادرات به بوسنی و ارسال نمونه محصول رایگان کالای خود به منظور نمایش در نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی در بوسنی، با کارشناسان صادرات جی تی جی در ارتباط باشید.

ثبت شرکت و سرمایه گذاری در بوسنی

سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی به‌ویژه کشورهای اروپایی یکی از روش‌های پربازده تجارت بین‌المللی برای شرکت‌های خصوصی و دولتی است. درواقع علاوه بر روش‌های معمول بازرگانی صادرات و واردات، سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت نیز درصد سود و درآمدزایی بالایی برای سرمایه‌گذاران فراهم خواهد کرد. در این میان نکته بسیار حائز اهمیت، شرایط بسیار مطلوب کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری‌ است. بازار کشورهای اروپایی همواره یکی از بازارهای هدف اصلی ایران است. دلیل اهمیت تجارت با کشورهای اروپایی، جایگاه بسیار مناسب اقتصاد این کشورها، ثبات، امنیت و حفظ سرمایه و سود بسیار خوب ناشی از آن است. از طرفی کشورهای اروپایی با زمینه‌سازی‌های مناسب و تبیین سیاست‌های حمایتی سعی در توسعه سرمایه‌گذاری‌های خارجی جهت توسعه و رونق اقتصادی خود دارند. این موضوع موجب تمایل و اشتیاق کشورهای مختلف ازجمله جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط تجاری به‌ویژه سرمایه‌گذاری در این کشورها شده است.

یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای سرمایه‌گذاری در این کشورها، ثبت شرکت به‌صورت رسمی است. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا شما را با ثبت شرکت و سرمایه گذاری در بوسنی آشنا کنیم. پتانسیل‌های عظیم سرمایه گذاری در بوسنی، دسترسی به بازار دست‌نخورده بوسنی و هرزگوین، ارتباط با دیگر کشورهای اروپایی و دسترسی به بازار آن‌ها و روابط دیپلماتیک خوب ایران با دولت بوسنی و هرزگوین، تنها بخشی از دلایل اهمیت ثبت شرکت و سرمایه ‌گذاری در بوسنی است.

 

فرصت‌های سرمایه گذاری در بوسنی

طبق آمار سالانه آژانس آمار بوسنی و هرزگوین، کل مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و بوسنی در سال 2020 رقمی به ارزش 13,336,715 مارک برابر با 6,818,954 یورو بوده است که این رقم در مقایسه با سال قبل کاهش 45 درصدی داشته است. عمده صادرات ایران به بوسنی و هرزگوین را محصولات شیمیایی، مواد غذایی و دام زنده، ماشین‌آلات و وسایط نقلیه، مواد خام مانند نفت، نوشیدنی و دخانیات تشکیل می‌دهند.

در طرف مقابل ایران رقم واردات  880,825 یورو در سال 2020 به واردات محصولات تقسیم‌بندی شده بر اساس جنس، ماشین‌آلات و وسایط نقلیه، برخی محصولات شیمیایی و مواد غیرخوراکی به‌استثنای سوخت، مرتبط بوده است. اما تجارت با بوسنی می‌تواند بسیار فراتر از صادرات و واردات باشد و سرمایه گذاری خارجی در بوسنی دریچه‌ای نوین و دست‌نخورده برای توسعه اقتصادی کشور است.

در این مقاله از سایت جی تی جی، اطلاعات مناسبی جهت راه‌اندازی کسب‌وکار در بوسنی و هرزگوین و همچنین دستورالعمل‌های دقیق در مورد ثبت و تأسیس شرکت در بوسنی و هرزگوین به شما ارائه خواهد شد. همراه ما باشید.

قوانین ثبت شرکت و سرمایه گذاری در بوسنی

چارچوب قانونی سرمایه گذاری خارجی در بوسنی و هرزگوین به‌گونه‌ای است که هیچ تفاوتی بین سرمایه گذاری خارجی و داخلی ایجاد نمی‌کند. در حقیقت طبق قانون جذب سرمایه خارجی بوسنی یک شرکت خارجی با تأسیس در این کشور از تمامی شرایط شرکت‌های داخلی بوسنی برخوردار است.

بر اساس قانون چارچوب ثبت شرکت‌های تجاری در بوسنی، دادگاه‌های ویژه اقتصادی و دادرسی مدنی، در مورد ثبت نهادهای تجاری در فدراسیون بوسنی و هرزگوین تصمیم خواهند گرفت. طبق قانون فوریت فرآیند ثبت شرکت به این شکل است که ثبت‌نام در نهادهای تجاری فدراسیون بوسنی باید فوری، یکنواخت و قابل‌اجرا برای کلیه نهادهای تجاری و اشخاص حقیقی و حقوقی در قلمرو بوسنی باشد.

 

ثبت شرکت و سرمایه گذاری در بوسنی در 13 مرحله

ثبت شرکت سرمایه گذاری اتباع خارجی در کشورهای مختلف مراحل و قوانین خاص خود را دارد. به‌طورکلی مراحل ثبت شرکت و سرمایه گذاری در بوسنی و هرزگوین به شرح زیر است:

 

1 . قید اساسنامه و تأیید آن توسط دفتر اسناد رسمی

2 . دریافت صورت‌حساب از بانک ملی بوسنی

3 . دریافت اظهارنامه سازمان مالیاتی مبنی برنداشتن بدهی مالیاتی مؤسسین

4 . تأییدیه دادگاه برای ثبت شرکت

5 . ساخت مهر رسمی شرکت

6 . گواهی محل تجارت

7 . دریافت شماره شناسایی مالیات و ثبت فعالیت‌های اصلی

8 . افتتاح حساب شرکت در یکی از بانک‌های معتبر بوسنی

9 . ثبت مالیات بر ارزش‌افزوده

10 . اطلاع شروع فعالیت تجاری به اداره بازرسی کانتونی

11 . تهیه دستگاه مالی

12 . انجام امور بیمه شرکت و کارکنان

13 . تصویب و انتشار کتاب قوانین سازمانی شرکت

 

برخی نکات مهم در ثبت شرکت و سرمایه گذاری در بوسنی که لازم است بدانید

پس از اتمام کلیه امور اداری برای تأسیس شرکت توجه و رعایت چند نکته مرتبط با راه‌اندازی کسب‌وکار در این کشور الزامی است. این نکات را با صندوق مالی آغاز می‌کنیم. به‌طورکلی همه شرکت‌ها در بوسنی و هرزگوین باید دستگاهی به نام صندوق مالی داشته باشند. این دستگاه به سرور اداره مالیات متصل است و تمام ترافیک اقتصادی شرکت را ثبت می‌کند. این دستگاه با نام FISCAL CASH شناخته می‌شود.

نکته مهم دیگر رعایت اصول و قواعد حقوق کار است. به‌طورکلی حقوق کار شرایط کار، دستمزد، ساعات کار و سایر احکام کاری را تعیین می‌کند. برخی از قوانین مربوط به حقوق کار به مواردی مانند تعداد نیروی کار، میزان ساعت کار در هفته و میزان مرخصی کاری است. طبق آخرین آمار میزان ساعت مجاز کار در هفته 40 ساعت است که با محاسبه اضافه‌کاری تا 60 ساعت قابل‌تغییر است. در هرسال کاری حداقل 18 روز مرخصی به کارمندان تعلق می‌گیرد و این موضوع برای کارمندان زیر سن قانونی حداقل 24 روز است.

مورد مهم دیگر ثبت‌نام کلیه کارمندان جهت اعطای بیمه است که قبل از شروع به کار الزامی است. مورد چهارم از نکات مهم در ثبت شرکت و سرمایه گذاری در بوسنی که لازم است بدانید، به موضوع سیستم مالیات بر ارزش‌افزوده اشاره دارد. به‌طورکلی دسته‌های مالیاتی بوسنی و هرزگوین به شرح زیر است:

 

. مالیات بر ارزش‌افزوده

. مالیات بر درآمد شرکت

. مالیات بر درآمد شخصی

. مالیات بر املاک

. حق بیمه تأمین اجتماعی توسط کارفرمایان و کارمندان

. مالیات غیرمستقیم، نوع خاصی از مالیات بر فروش است که بر روی برخی از کالاها مانند فرآورده‌های نفتی، محصولات تنباکو، نوشابه، نوشیدنی‌های الکلی و قهوه پرداخت می‌شود.

 

انواع شرکت رسمی در بوسنی

برای ثبت شرکت و سرمایه گذاری در بوسنی ابتدا لازم است با انواع شرکت رسمی در بوسنی آشنا شوید. به‌طورکلی 4 نوع شرکت رسمی در بوسنی و هرزگوین وجود دارد. شرکت سهامی با مسئولیت نامحدود، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت مشارکت محدود و شرکت سهامی این 4 نوع را تشکیل می‌دهند. در ادامه هرکدام از این موارد را به تفکیک معرفی می‌کنیم.

 

. شرکت سهامی با مسئولیت نامحدود (d.n.o / o.d)

مورد اول انواع شرکت رسمی در بوسنی، شرکت با مسئولیت تضامنی نامحدود است. این نوع شرکت‌ها از دو یا چند شریک داخلی یا خارجی تشکیل می‌شوند. در شرکت‌ سهامی با مسئولیت نامحدود، هیچ الزامی برای حداقل یا حداکثر مشارکت وجود نداشته و می‌توانند از تمام دارایی‌های خود ازجمله اموال و دارائی‌های شخصی برای ضمانت استفاده کنند.

 

. شرکت با مسئولیت محدود (d.n.o / o.d)

مانند شرکت‌های d.n.o / o.d، شرکت سهامی با مسئولیت محدود نیز با امضای قرارداد دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی و با تقسیم سرمایه اولیه و درصد سهم ضمانت، ایجاد می‌شود. در این نوع شرکت‌ها هر سهام‌دار به مقدار سهام خود، مسئولیت ضمانت شرکت را بر عهده دارد. لازم به ذکر است که حداقل سرمایه اولیه در این شرکت‌ها 1 بام (پول ملی بوسنی) است.

 

. شرکت مشارکتی با مسئولیت محدود (k.d)

شرکت مشارکتی با مسئولیت محدود به‌نوعی تلفیق دو مورد بالا است. در این شرکت باید حداقل یک نفر از شرکا با مسئولیت کامل (ازجمله مالکیت خصوصی) و حداقل یک نفر با مسئولیت محدود وجود داشته باشد. از طرفی الزامی ‌به تعیین حداقل یا حداکثر سرمایه اولیه نیز نیست.

 

. شرکت سهامی ( d.d./a.d)

این نوع شرکت‌ها با قرارداد یک یا چند شخص حقوقی یا سهامداران قانون و با تقسیم سرمایه اولیه تأسیس می‌شوند. شرکت سهامی خود به دو دسته شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص تقسیم می‌شود. در شرکت سهام عام، سهام شرکت در بازار آزاد یا بورس عرضه می‌شود. حداقل سرمایه اولیه برای تأسیس این شرکت‌ها حدود 25هزار یورو (50000 بام) است. در شرکت سهامی خاص نیز سهام بین تعداد محدودی از سهامداران تقسیم می‌شود. حداقل سرمایه اولیه تأسیس شرکت‌های سهامی خاص حدود  10000 بام معادل 20 هزار یورو است.

 

شرکت بازرگانی جی تی جی

شرکت بازرگانی جی تی جی با برگذاری کمپین صادرات به بوسنی، کلاس‌های آموزشی، مشاوره تخصصی تجارت با بوسنی و وجود روابط مناسب دیپلماتیک، بازار بوسنی و هرزگوین را برای شما در دسترس قرار می‌دهد. شما می‎‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره تخصصی و ارسال محصولات به بوسنی با کارشناسان ما در جی تی جی تماس بگیرید.

 

نویسنده: حمید قاسمی – مهدی عدنان ساداتی

فعالان حوزه بازرگانی، صادرات به بوسنی و هرزگوین را پل ورود به بازار اروپا می‌دانند. این کشور علی رغم اقتصاد نه چندان قوی، دارای بازار بکری است؛ بنابراین صادرات به بوسنی می‌تواند گزینه مناسبی جهت صادرات محصولات ایرانی باشد. با توجه به نیاز این کشور به ماشین آلات و تجهیزات، سوخت، مواد غذایی و مواد شیمیایی، در نظر گرفتن پتانسیل‌های تولیدی کشورمان، فرصت مناسبی جهت صادرات به بوسنی برای بازرگانان و تجار فراهم می‌کند. در این مقاله به تحلیل بازار کشور بوسنی خواهیم پرداخت. جهت آشنایی با پتانسیل‌های صادرات به بوسنی و هرزگوین با ما همراه باشید.

صادرات به بوسنی
عناوین مقاله

در راستای بررسی پتانسیل‌های صادرات به بوسنی، در تاریخ 5 آبان ماه سال 1400 وبینار «تحلیل بازار صادراتی کشور بوسنی و هرزگوین» جهت صادرات کالا به این کشور، تحت عنوان «کمپین صادرات به بوسنی» توسط شرکت بازرگانی جی تی جی برگزار شد. ویدئوی بالا خلاصه‌ای از این وبینار است.

صادرات به بوسنی و هرزگوین با شرکت بازرگانی جی تی جی

از راه‌های کاهش چالش‌های صادرات، تحلیل و شناخت بازار صادراتی است. همچنین در راستای طراحی و اجرای استراتژی جهت صادرات کالا، باید محصولات با سلیقه مصرف کنندگان و نیاز کشور هدف انتحاب شوند. بنابراین در موفقیت صادرات کالا، توجه به تقاضای مشتریان خارجی نقش مهمی ایفا می‌کند.

در راستای تسهیل ورود تجار و بازرگانان ایرانی به بازار بکر بوسنی و هرزگوین، شرکت بازرگانی GTG با رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی همکاری دارد. این همکاری به این بخش محدود نمی‌شود و «جی تی جی» با ایجاد ارتباط با تجار بوسنیایی و ایربا، همایش و نشست نمایشگاهی در کشور بوسنی را اجرا کرده و شرایط حضور محصولات ایرانی در این کشور را تسهیل کرده است.

شرکت بازرگاتی جی تی جی با انجام کارهای زیر توانایی بالایی جهت صادرات به بوسنی و هرزگوین دارد:

* تحقیق بازار صادراتی

* بازاریابی صادراتی

* انتخاب بازار مناسب برای تولیدکننده

* صادرات به بوسنی و هرزگوین و فروش محصولات در آن کشور

* ارتباط با مشتریان محصولات ایرانی و شرکت‌های خریدار کالا

* ارتباط و حضور رایگان در نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی در بوسنی

آمار تجارت بوسنی در سال 2020 

در ادامه مقاله جهت آشنایی بیشتر با اقتصادکشور بوسنی، آمار تجارت این کشور را مشاهده می‌کنید:

* بیشترین واردات (ایران)

9,867,492 هزار دلار (6,805 هزار دلار)

* بیشترین محصول صادر شده از ایران به بوسنی (جهانی)

پلاستیک و محصولات آن3,104  هزار دلار (587,785 هزار دلار)

میوه و آجیل 2,621 هزار دلار  (119,227 هزار دلار)

 

* بیشترین محصول صادر شده به بوسنی

سوخت، روغن و مواد معدنی 954,759 هزار دلار

ماشین آلات وقطعات آن 790,090 هزار دلار

تحلیل صادرات به بوسنی توسط شرکت بازرگانی جی تی جی 

بر اساس آمار و تحقیقات موجود در حوزه دیجیتال و فناوری اطلاعات، از مواردی که در کشورهای منطقه به خصوص بوسنی مطرح است، بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات به خصوص در حوزه امنیت نرم افزاری، وب، نرم افزار و تولید نرم افزار است.

ایران یکی از کشورهای outsource شونده هست و شرکت‌ها و فریلنسرهای ایرانی در این زمینه توان فعالیت برای سایر کشورها را دارند.

هنگامی که فردی اقدام به درخواست مارکتینگ در حوزه تولید نرم افزار از کشورهای دیگر می‌کند، با چالش‌هایی مانند شناسایی مشتریان روبرو است.

متدهای کنترل کیفی، قوانین عقد قرارداد و داوری‌ها و به طور کلی ماهیت مارکتینگ این نوع خدمات مهندسی در مقایسه با سایر خدمات و کالاها، تفاوت‌های زیادی دارد.

بنابراین جهت شناسایی مشتریان معتبر باید با نهادهای مرتبط در کشور مقصد ارتباط مناسب برقرار شود.

به طور کلی پتانسیل بسیار وسیعی در حوزه نرم افزار و ICT در ایران وجود دارد که روز به روز قدرتمندتر می‌شود. جالب است بدانید که 15 هزار شرکت دارای مجوز در حوزه فناوری اطلاعات و در بخش خصوصی در ایران وجود دارد. البته شرکت‌های نیمه خصوصی هم در کنار آن‌ها وجود دارند. 

با توجه به پتانسیل فوق‌العاده ارزآوری حوزه نرم ‌افزار و فناوری اطلاعات، توسعه صادرات این حوزه موجب توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.

علاوه بر این در این حوزه، مشکلات حمل و نقل و گمرک وجود ندارد و شرکت‌های ایرانی به سادگی می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

اگر بتوان نهادهای صنفی مبدا (ایران) و مقصد (بوسنی و هرزگوین) این خدمات را به هم متصل کرد، می‌توان از این بازار سودآور به بهترین نحو استفاده کرد.

شرکت بازرگانی جی تی جی با تجربه و دانش بالا، در حوزه صادرات، واردات و ارائه خدمات تجارت بین‌الملل فعالیت دارد.

تحلیل صادرات بوسنی توسط رایزن اقتصادی

با توجه به گذشته تاریخی کشور بوسنی و هرزگوین، مردم و دولت‌ مردان این کشور با ایران رابطه خوب و دوستانه‌ای دارند. این رابطه موجب تسهیل ورود شرکت‌ها و محصولات ایرانی به این کشور می‌گردد. از طرفی بازار کشور بوسنی و هرزگوین علاوه بر پتانسیل داخلی مناسب، فرصتی مناسب و دروازه‌ای جهت ورود به بازار کشورهای پیشرفته اروپایی است.

تا پیش از وقوع پاندمی کرونا، ارزش روابط تجاری بوسنی با ایران 12 و نیم میلیون یورو بود؛ که از این مقدار سهم صادرات ایران به بوسنی و هرزگوین، حدود 10 و نیم میلیون یورو بوده است.

صادرات ایران به بوسنی شامل مواد غذایی، مواد پتروشیمی، تولیدات ساختمانی مثل سنگ، شیرآلات، سرامیک و تجهیزات داخل ساختمانی است. همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته صادرات تجهیزات بیمارستانی از شرکت‌های دانش بنیان ایران به این کشور در حال انجام است.

علاوه بر این، در این کشور زیرساخت‌های لوله کشی و تجهیزات ساختمانی باید نوسازی شود که این موضوع پتانسیل صادرات بسیار خوبی را در اختیار کشور و فعالان این حوزه قرار می‌دهد.

توسعه صادرات کالای ایرانی به بوسنی و ورود به بازار این کشور، به کیفیت تولید محصولات صادراتی وابسته است.

از مواردی که تجار ایرانی می‌توانند برای صادرات به بوسنی روی آن متمرکز شوند، مواد غذایی و مواد صنعتی مانند قطعات خودرو است. حدود 80 درصد قطعات تولیدی بوسنی به کشورهای دیگر از جمله آلمان صادر می‌شود و همه آن‌ها استاندارد اروپایی دارد.

از قراردادهایی که اخیرا با این کشور منعقد شده است، ایجاد پارک فناوری در بوسنی است که دو شهر برای آن اعلام امادگی نمود‌ه‌اند تا همگام با شرکت‌های دانش بنیان و هایتک ایران در این پارک فناوری، حضور پیدا کنند و امتیازاتی از سمت میزبانان این شهرها دریافت کنند.

کدام محصولات را به بوسنی صادر کنیم؟ 

در حال حاضر عمده واردات خشکبار به بوسنی از طریق ایران و سایر کشورهای عربی صورت می‌گیرد. کشمش قهوه‌ای ایران در بوسنی با توجه به داشتن طرفداران بسیار، بازار خوبی دارد و برای ورود و بازاریابی آن هیچ مشکلی وجود ندارد. فولاد، گیاهان دارویی و مواد شیمیایی نیز در بوسنی بازار خوبی دارند.

اما کالاهایی مانند زعفران به دلیل گران بودن، و سیمان به دلیل هزینه حمل و نقل در بوسنی بازار خوبی ندارد.

شرکت‌های ایرانی جهت صادرات به بوسنی می‌توانند نمونه محصولات خود را در بخش‌های مختلف نمایشگاه‌های دائمی این کشور معرفی نمایند.

با استفاده از این نمایشگاه بازرگانان می‌توانند کالای خود را  به بوسنی و کشورهای یوگوسلاوی سابق مانند کرواسی، اسلوونی، مونتگرو، کوزوو، صربستان و مقدونیه صادر کنند.

در صورت تمایل به صادرات کالای ایرانی به بازار اتحادیه اروپا و سایر کشورهای دیگر که تجارت آزاد با بوسنی دارند، به دلیل وجود تحریم‌های موجود علیه ایران، محصولات باید در این کشور تولید شوند؛ و یا هنگام ری‌اکسپورت از بوسنی و هرزگوین به اتحادیه اروپا، ری‌برندینگ اتفاق بیافتد که کالا با نام و مشخصات ایران نباشد.

برای کشوری مانند بوسنی، توریست سلامت موضوع مهمی است. هزینه‌ها در بوسنی نسبت به کشورهای اروپایی بسیار مناسبتر است.

رایزن اقتصادی سفارت در حال پیگیری احداث یک کلینیک تخصصی توسط سرمایه‌گذاران ایرانی و با استفاده از تجهیزات و پزشکان ایرانی در این کشور است؛ البته با دو شرط که از تجهیزات و پزشکان ایرانی در این کلینیک استفاده شود.

در حال حاضر ثبت شرکت توسط یک ایرانی در بوسنی و هرزگوین بدون مشکل و به صورت صد در صد قانونی قابل انجام است.

جالب است بدانید که شرکت‌های خارجی می‌توانند در کشور بوسنی و هرزگوین فعالیت کشاورزی داشته باشند و تولیدات خود را صادر کنند.

شرکت‌های تولیدی ایرانی نیز می‌توانند با ثبت نمایندگی در این کشور و واردات مواد اولیه، تولید انجام دهند و محصولات را به کشورهای اروپایی صادر کنند. در واقع تولید کالاهای ایرانی در بوسنی موجب تهسیل صادرات آن‌ها به کشورهای اروپایی می‌شود.

تحلیل صادرات بوسنی

تحلیل صادرات بوسنی توسط تاجر بوسنیایی

منصور حوجیچ تاجر بوسنیایی اینگونه شرح می‌دهد:

با توجه به ممنوعیت تجارت با چین و عدم حضور موفق ترکیه در بازار کشور بوسنی، ما در حال توسعه فعالیت تجاری خود با کشور ایران و ایجاد برخی مزیت‌های تجاری برای بازرگانان ایرانی هستیم.

شرکت‌های ایرانی روابطه دوستانه و تاریخی با بوسنی دارند. پس این فرصت برای شرکت‌های ایرانی فراهم است که بتوانند با ارائه محصولاتی با کیفیت بیشتر و مزیت‌های رقابتی وارد این بازار شوند.

با توجه به اینکه مردم بوسنی، مردم ایران را دوست دارند و در دوران جنگ از دولت جمهوری اسلامی ایران کمک‌هایی را دریافت کردند، از هرگونه روابط تجاری با مردم ایران بسیار استقبال می‌کنند.

حوجیچ افزود: بازار کشور بوسنی بسیار کوچک است ولی پتانسیل زیادی دارد. در واقع بوسنی به نحوی پل ورود به بازار اروپا است.

تسهیل صادرات به بوسنی 

شرکت بازرگانی جی تی جی (گستره تجارت گراهون) با هدف تسهیل امور واردات و صادرات و افزایش آگاهی بازرگانان و تجار، کلیه خدمات حوزه بازرگانی را بدون واسطه ارائه می‌دهد. همچنین این شرکت با ایجاد پل‌های ارتباطی و زیرساخت‌های لازم در کشور بوسنی، مقدمات صادرات به بوسنی را فراهم کرده است. جهت صادرات به بوسنی و ارسال نمونه محصول رایگان کالای خود به منظور نمایش در نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی در بوسنی، با کارشناسان صادرات جی تی جی در ارتباط باشید.

ثبت شرکت و سرمایه گذاری در بوسنی

سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی به‌ویژه کشورهای اروپایی یکی از روش‌های پربازده تجارت بین‌المللی برای شرکت‌های خصوصی و دولتی است. درواقع علاوه بر روش‌های معمول بازرگانی صادرات و واردات، سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت نیز درصد سود و درآمدزایی بالایی برای سرمایه‌گذاران فراهم خواهد کرد. در این میان نکته بسیار حائز اهمیت، شرایط بسیار مطلوب کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری‌ است. بازار کشورهای اروپایی همواره یکی از بازارهای هدف اصلی ایران است. دلیل اهمیت تجارت با کشورهای اروپایی، جایگاه بسیار مناسب اقتصاد این کشورها، ثبات، امنیت و حفظ سرمایه و سود بسیار خوب ناشی از آن است. از طرفی کشورهای اروپایی با زمینه‌سازی‌های مناسب و تبیین سیاست‌های حمایتی سعی در توسعه سرمایه‌گذاری‌های خارجی جهت توسعه و رونق اقتصادی خود دارند. این موضوع موجب تمایل و اشتیاق کشورهای مختلف ازجمله جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط تجاری به‌ویژه سرمایه‌گذاری در این کشورها شده است.

یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای سرمایه‌گذاری در این کشورها، ثبت شرکت به‌صورت رسمی است. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا شما را با ثبت شرکت و سرمایه گذاری در بوسنی آشنا کنیم. پتانسیل‌های عظیم سرمایه گذاری در بوسنی، دسترسی به بازار دست‌نخورده بوسنی و هرزگوین، ارتباط با دیگر کشورهای اروپایی و دسترسی به بازار آن‌ها و روابط دیپلماتیک خوب ایران با دولت بوسنی و هرزگوین، تنها بخشی از دلایل اهمیت ثبت شرکت و سرمایه ‌گذاری در بوسنی است.

 

فرصت‌های سرمایه گذاری در بوسنی

طبق آمار سالانه آژانس آمار بوسنی و هرزگوین، کل مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و بوسنی در سال 2020 رقمی به ارزش 13,336,715 مارک برابر با 6,818,954 یورو بوده است که این رقم در مقایسه با سال قبل کاهش 45 درصدی داشته است. عمده صادرات ایران به بوسنی و هرزگوین را محصولات شیمیایی، مواد غذایی و دام زنده، ماشین‌آلات و وسایط نقلیه، مواد خام مانند نفت، نوشیدنی و دخانیات تشکیل می‌دهند.

در طرف مقابل ایران رقم واردات  880,825 یورو در سال 2020 به واردات محصولات تقسیم‌بندی شده بر اساس جنس، ماشین‌آلات و وسایط نقلیه، برخی محصولات شیمیایی و مواد غیرخوراکی به‌استثنای سوخت، مرتبط بوده است. اما تجارت با بوسنی می‌تواند بسیار فراتر از صادرات و واردات باشد و سرمایه گذاری خارجی در بوسنی دریچه‌ای نوین و دست‌نخورده برای توسعه اقتصادی کشور است.

در این مقاله از سایت جی تی جی، اطلاعات مناسبی جهت راه‌اندازی کسب‌وکار در بوسنی و هرزگوین و همچنین دستورالعمل‌های دقیق در مورد ثبت و تأسیس شرکت در بوسنی و هرزگوین به شما ارائه خواهد شد. همراه ما باشید.

قوانین ثبت شرکت و سرمایه گذاری در بوسنی

چارچوب قانونی سرمایه گذاری خارجی در بوسنی و هرزگوین به‌گونه‌ای است که هیچ تفاوتی بین سرمایه گذاری خارجی و داخلی ایجاد نمی‌کند. در حقیقت طبق قانون جذب سرمایه خارجی بوسنی یک شرکت خارجی با تأسیس در این کشور از تمامی شرایط شرکت‌های داخلی بوسنی برخوردار است.

بر اساس قانون چارچوب ثبت شرکت‌های تجاری در بوسنی، دادگاه‌های ویژه اقتصادی و دادرسی مدنی، در مورد ثبت نهادهای تجاری در فدراسیون بوسنی و هرزگوین تصمیم خواهند گرفت. طبق قانون فوریت فرآیند ثبت شرکت به این شکل است که ثبت‌نام در نهادهای تجاری فدراسیون بوسنی باید فوری، یکنواخت و قابل‌اجرا برای کلیه نهادهای تجاری و اشخاص حقیقی و حقوقی در قلمرو بوسنی باشد.

 

ثبت شرکت و سرمایه گذاری در بوسنی در 13 مرحله

ثبت شرکت سرمایه گذاری اتباع خارجی در کشورهای مختلف مراحل و قوانین خاص خود را دارد. به‌طورکلی مراحل ثبت شرکت و سرمایه گذاری در بوسنی و هرزگوین به شرح زیر است:

 

1 . قید اساسنامه و تأیید آن توسط دفتر اسناد رسمی

2 . دریافت صورت‌حساب از بانک ملی بوسنی

3 . دریافت اظهارنامه سازمان مالیاتی مبنی برنداشتن بدهی مالیاتی مؤسسین

4 . تأییدیه دادگاه برای ثبت شرکت

5 . ساخت مهر رسمی شرکت

6 . گواهی محل تجارت

7 . دریافت شماره شناسایی مالیات و ثبت فعالیت‌های اصلی

8 . افتتاح حساب شرکت در یکی از بانک‌های معتبر بوسنی

9 . ثبت مالیات بر ارزش‌افزوده

10 . اطلاع شروع فعالیت تجاری به اداره بازرسی کانتونی

11 . تهیه دستگاه مالی

12 . انجام امور بیمه شرکت و کارکنان

13 . تصویب و انتشار کتاب قوانین سازمانی شرکت

 

برخی نکات مهم در ثبت شرکت و سرمایه گذاری در بوسنی که لازم است بدانید

پس از اتمام کلیه امور اداری برای تأسیس شرکت توجه و رعایت چند نکته مرتبط با راه‌اندازی کسب‌وکار در این کشور الزامی است. این نکات را با صندوق مالی آغاز می‌کنیم. به‌طورکلی همه شرکت‌ها در بوسنی و هرزگوین باید دستگاهی به نام صندوق مالی داشته باشند. این دستگاه به سرور اداره مالیات متصل است و تمام ترافیک اقتصادی شرکت را ثبت می‌کند. این دستگاه با نام FISCAL CASH شناخته می‌شود.

نکته مهم دیگر رعایت اصول و قواعد حقوق کار است. به‌طورکلی حقوق کار شرایط کار، دستمزد، ساعات کار و سایر احکام کاری را تعیین می‌کند. برخی از قوانین مربوط به حقوق کار به مواردی مانند تعداد نیروی کار، میزان ساعت کار در هفته و میزان مرخصی کاری است. طبق آخرین آمار میزان ساعت مجاز کار در هفته 40 ساعت است که با محاسبه اضافه‌کاری تا 60 ساعت قابل‌تغییر است. در هرسال کاری حداقل 18 روز مرخصی به کارمندان تعلق می‌گیرد و این موضوع برای کارمندان زیر سن قانونی حداقل 24 روز است.

مورد مهم دیگر ثبت‌نام کلیه کارمندان جهت اعطای بیمه است که قبل از شروع به کار الزامی است. مورد چهارم از نکات مهم در ثبت شرکت و سرمایه گذاری در بوسنی که لازم است بدانید، به موضوع سیستم مالیات بر ارزش‌افزوده اشاره دارد. به‌طورکلی دسته‌های مالیاتی بوسنی و هرزگوین به شرح زیر است:

 

. مالیات بر ارزش‌افزوده

. مالیات بر درآمد شرکت

. مالیات بر درآمد شخصی

. مالیات بر املاک

. حق بیمه تأمین اجتماعی توسط کارفرمایان و کارمندان

. مالیات غیرمستقیم، نوع خاصی از مالیات بر فروش است که بر روی برخی از کالاها مانند فرآورده‌های نفتی، محصولات تنباکو، نوشابه، نوشیدنی‌های الکلی و قهوه پرداخت می‌شود.

 

انواع شرکت رسمی در بوسنی

برای ثبت شرکت و سرمایه گذاری در بوسنی ابتدا لازم است با انواع شرکت رسمی در بوسنی آشنا شوید. به‌طورکلی 4 نوع شرکت رسمی در بوسنی و هرزگوین وجود دارد. شرکت سهامی با مسئولیت نامحدود، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت مشارکت محدود و شرکت سهامی این 4 نوع را تشکیل می‌دهند. در ادامه هرکدام از این موارد را به تفکیک معرفی می‌کنیم.

 

. شرکت سهامی با مسئولیت نامحدود (d.n.o / o.d)

مورد اول انواع شرکت رسمی در بوسنی، شرکت با مسئولیت تضامنی نامحدود است. این نوع شرکت‌ها از دو یا چند شریک داخلی یا خارجی تشکیل می‌شوند. در شرکت‌ سهامی با مسئولیت نامحدود، هیچ الزامی برای حداقل یا حداکثر مشارکت وجود نداشته و می‌توانند از تمام دارایی‌های خود ازجمله اموال و دارائی‌های شخصی برای ضمانت استفاده کنند.

 

. شرکت با مسئولیت محدود (d.n.o / o.d)

مانند شرکت‌های d.n.o / o.d، شرکت سهامی با مسئولیت محدود نیز با امضای قرارداد دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی و با تقسیم سرمایه اولیه و درصد سهم ضمانت، ایجاد می‌شود. در این نوع شرکت‌ها هر سهام‌دار به مقدار سهام خود، مسئولیت ضمانت شرکت را بر عهده دارد. لازم به ذکر است که حداقل سرمایه اولیه در این شرکت‌ها 1 بام (پول ملی بوسنی) است.

 

. شرکت مشارکتی با مسئولیت محدود (k.d)

شرکت مشارکتی با مسئولیت محدود به‌نوعی تلفیق دو مورد بالا است. در این شرکت باید حداقل یک نفر از شرکا با مسئولیت کامل (ازجمله مالکیت خصوصی) و حداقل یک نفر با مسئولیت محدود وجود داشته باشد. از طرفی الزامی ‌به تعیین حداقل یا حداکثر سرمایه اولیه نیز نیست.

 

. شرکت سهامی ( d.d./a.d)

این نوع شرکت‌ها با قرارداد یک یا چند شخص حقوقی یا سهامداران قانون و با تقسیم سرمایه اولیه تأسیس می‌شوند. شرکت سهامی خود به دو دسته شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص تقسیم می‌شود. در شرکت سهام عام، سهام شرکت در بازار آزاد یا بورس عرضه می‌شود. حداقل سرمایه اولیه برای تأسیس این شرکت‌ها حدود 25هزار یورو (50000 بام) است. در شرکت سهامی خاص نیز سهام بین تعداد محدودی از سهامداران تقسیم می‌شود. حداقل سرمایه اولیه تأسیس شرکت‌های سهامی خاص حدود  10000 بام معادل 20 هزار یورو است.

 

شرکت بازرگانی جی تی جی

شرکت بازرگانی جی تی جی با برگذاری کمپین صادرات به بوسنی، کلاس‌های آموزشی، مشاوره تخصصی تجارت با بوسنی و وجود روابط مناسب دیپلماتیک، بازار بوسنی و هرزگوین را برای شما در دسترس قرار می‌دهد. شما می‎‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره تخصصی و ارسال محصولات به بوسنی با کارشناسان ما در جی تی جی تماس بگیرید.

 

نویسنده: حمید قاسمی – مهدی عدنان ساداتی

یک نظر بگذارید

مشاوره رایگان