تهران، فرشته، خیابان مریم غربی ساختمان کوئین سنتر طبقه اول واحد 106

صادرات پوشاک

صادرات پوشاک یکی از مهم‌ترین و سودآورترین حوزه‌های صادراتی در سراسر جهان به شمار می‌رود. صادرات ممکن است برای برخی از کسب و کارها گامی دشوار به نظر برسد، اما  این حوزه مزایای زیادی داشته و اگر از استراتژی مناسب استفاده شود بسیار سودآور خواهد بود. ورود به بازارهای صادراتی می‌تواند گردش مالی شرکت‌های داخلی را افزایش داده و  به دلیل تلاش شرکت‌ها برای توسعه محصولات مطابق با نیازهای بازار هدف، نوآوری را بهبود ببخشد. از طرفی صادرات کالا با گسترش فروش و بهبود سودآوری شرکت‌ها زمینه توسعه آن‌ها را نیز به وجود خواهد آورد. در این مقاله تلاش شده است اطلاعات مفیدی در خصوص صادرات پوشاک در اختیار شما قرار داده شود. اگر شما هم قصد صادرات پوشاک را دارید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

ی صادرات پوشاک با شرکت بازرگانی جی تی جی

صادرات پوشاک در جهان

آخرین داده‌های تجارت نساجی جهان نشان می‌دهد که در سال 2020، منسوجات با معامله 774 میلیارد دلار، هفتمین محصول پرمعامله جهان بود. این در حالی است که در فاصله زمانی بین سال‌های 2019 و 2020، صادرات منسوجات 4.67- درصد کاهش یافته بود. در این مدت میزان تجارت جهانی این صنعت از 812 میلیارد دلار به 774 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. تجارت منسوجات 4.62 درصد از کل تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.

برخی از مهم‌ترین محصولات صنعت نساجی جهان که با حجم بالایی از تجارت بین‌الملل رو به رو است شامل کت و شلوارهای زنانه و مردانه، انواع لباس‌های بافتنی، لباس‌های خانگی، تی شرت، پارچه نخ بافته شده از رشته مصنوعی و پارچه بافتنی سبک لاستیکی است.

طبق آمار جهانی منتشر شده در سال 2021 چین با صادرات 8,327,248 میلیارد دلاری صنعت منسوجات خود، بزرگ‌ترین کشور صادرکننده لباس در جهان بوده است.

پس از چین کشورهای آلمان، کره جنوبی، ایتالیا و ژاپن، به ترتیب با ارزش صادراتی 2,733,269، 1,287,323، 1,175,460 و 1,068,520 میلیارد دلار، در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند.

جالب است بدانید نام کشور ایران در میان کشورهایی که بیشترین تعرفه واردات منسوجات را دارند، در رتبه نخست قرار دارد. در این حوزه ایران با تعرفه 34.9 درصد در جایگاه نخست قرار دارد. کشورهایی نظیر سوریه با 29.8 درصد، اتیوپی با 28.9 درصد و باهاماس 28.7 درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در طرف مقابل کشورهای هنگ کنگ، سنگاپور، سوئیس، موریس و سریلانکا با تعرفه واردات نزدیک به صفر، در رتبه‌های یک تا پنج کشورهایی که کمترین تعرفه وارداتی لباس را دارند، قرار گرفته‌اند.

صادرات پوشاک ایران در یک نگاه

طبق آمار اصناف جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در بخش پوشاک کشور، ۲۳۰ هزار و ۳۱۵ واحد صنفی تولیدی و توزیعی مجاز فعالیت می‌کنند که از این تعداد، ۵۷ هزار و ۴۰۴ واحد، تولیدی است. با مطالعه آمارهای بین‌المللی و صادراتی پوشاک سایر کشورها به ایران می‌بینیم که حدود ۱۶.۶ درصد از نیاز بازار ایران به پوشاک توسط واردات تامین شده است.

 با توجه به ممنوعیت واردات پوشاک به ایران طی چند سال اخیر، این میزان واردات پوشاک به ایران، قاچاق بوده است و با تلفیق آمار اعلامی از سوی گمرکات سایر کشورها و اندازه بازار مصرف ایران می‌توان نتیجه گرفت حدود ۸۳.۴ درصد نیاز بازار داخل از طریق تولیدکنندگان ایرانی و مابقی توسط قاچاق تامین می‌شود.

بنابراین با توجه به پتانسیل و ظرفیت تولید پوشاک در کشور، صادرات پوشاک یک راهکار مناسب برای ایجاد رونق اقتصادی تولیدکنندگان و برندهای لباس ایران است. اما وضعیت ایران در زمینه صادرات پوشاک در سال 1400 چگونه بوده است؟ هنوز در این خصوص آمار رسمی منتشر نشده است.

 اما طبق پیش‌بینی‌ها، ایران با داشتن مواد اولیه بسیار مناسب و سرمایه انسانی جوان در کنار برخورداری از مزایای جغرافیایی، می‌تواند با تأمین نیاز داخلی و جلوگیری از خروج ارز ظرف 5 سال به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده پوشاک و کفش در غرب آسیا شناخته شود.

وجود بازار 500 میلیون نفری کشورهای همسایه می‌تواند مشوق بسیار مناسبی برای تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاری تجار و بازرگانان در این زمینه باشد. برای حضور قدرتمند در حوزه صادرات محصولات نساجی با شرکت بازرگانی جی تی جی تماس بگیرید.

به کدام کشورها پوشاک صادر کنیم؟

کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس و حتی کشورهای اروپایی و آفریقایی بازار بسیار بزرگی را برای صنعت پوشاک کشور فراهم آورده اند. با یک بررسی ساده می‌توان متوجه شد که کشورهای حوزه اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین واردکنندگان پوشاک و صنعت نساجی جهان هستند. بعد از این اتحادیه کشورهایی نظیر آمریکا، ویتنام، چین، ژاپن، انگلیس، بنگلادش، کانادا، کره جنوبی و اندونزی، بیشترین حجم واردات پوشاک را به خود اختصاص داده‌اند.

علاوه بر این نباید از پتانسیل بسیار بالای کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان، امارات، کویت، عراق، سوریه و لبنان نیز غافل شد. چنانچه طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر پوشاک تولید کشور به کشورهای زیر صادر می‌شود.

به کدام کشورهای پوشاک صادر کنیم؟

* کشورهای آسیایی نظیر عراق، کویت، ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، امارات، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، عمان و قطر

* استرالیا

*  روسیه

* کشورهای اروپایی نظیر آلمان، انگلستان، ایتالیا، کانادا، اسپانیا، دانمارک و سوئیس

* کشورهای آمریکایی و آفریقایی مانند ونزوئلا، ساحل عاج و نیجریه

با توجه به تراکم صادرات به کشورهای آسیایی هنوز هم سهم قابل توجهی از بازار صادرات پوشاک آسیا در اختیار کشورهایی نظیر چین است. این موضوع به ضرورت توجه و رسیدگی بیشتر در استفاده از ظرفیت‌های درآمدزایی این صنعت، تاکید دارد.

مهم‌ترین چالش‌های صادرات پوشاک

هرچند صنعت پوشاک کشور یکی از صنایع با پتانسیل بسیار بالا در حوزه درآمدزایی ارزی به شمار می‌رود، اما فعالان این حوزه با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند. مشکلاتی که در مسیر صادرات و درآمدزایی ارزی این شرکت‌ها قرار گرفته است. اما مهم‌ترین چالش‌های صادرات پوشاک کشور چیست؟

موارد زیر مهم‌ترین چالش‌های صادرات صنعت نساجی و پوشاک کشور است:

1 . نوسانات نرخ ارز

2 . کمبود مواد اولیه

3 . وجود کالاهای با کیفیت از کشورهایی نظیر ترکیه

4 . پدیده قاچاق

5 . تورم و کاهش ارزش پول

6 . مشکل تامین سرمایه در گردش

7 . عدم وجود ارتباط مستقیم با بازار بین‌المللی

8 . کمبود تکنولوژی به روز صنعت نساجی

9 . مهندسی محصول و طراحی متناسب با بازار فروش

10. بازاریابی صادراتی مناسب

یکی از خدمات ویژه شرکت بازرگانی جی تی جی در زمینه صادرات، بازاریابی صادراتی و جذب مشتری بین‌الملل است. شما با تماس با کارشناسان شرکت GTG می‌توانید از خدمات گسترده این شرکت در حوزه صادرات پوشاک استفاده نمایید.

مهم‌ترین چالش‌های صادرات پوشاک

12 برند برتر تولید پوشاک در ایران که بهتر است بشناسید

با توجه به ظرفیت درآمدزایی صنعت پوشاک، شرکت‌های متعددی در کشور در این حوزه فعالیت دارند. تا چند سال گذشته، پوشاک ایرانی به دلیل کیفیت دوخت نسبتاً پایین، متریال نا مناسب و عدم توجه به مد و نیاز روز، طرفداران کمی داشت. اما در سال‌های گذشته و با استفاده از توانایی و خلاقیت جوانان کشور، کیفیت دوخت‌ها و متریال مصرفی بهتر شده، مدل لباس‌ها به سلیقه‌ی جوانان نزدیک‌تر شده، طرح و رنگ‌ها و جنس پارچه‌ها تنوع بیشتری پیدا کرده است.

این موضوع در کنار تبلیغات گسترده در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، موجب گسترش فعالیت و توسعه فروش این شرکت‌ها شده است. در این قسمت از مقاله با 12 مورد از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین برندهای پوشاک ایرانی، همراه ما باشید.

1 . دنیس تریکو

2 . هاکوپیان

3 . زاگروتی

4 . ایکات

5 . پاتن جامه

6 . RNS

7 . سارک

8 . ال سی من

9 . سالیان

10. گارودی

11. ماکسیم

12. سله بن

هاکوپیان

شرکت بازرگانی جی تی جی 

شرکت بازرگانی جی تی جی

شرکت بازرگانی GTG با سال‌ها تجربه در بخش تجارت بین‌الملل، صادرات و واردات، پکیج کاملی از خدمات این حوزه را ارائه می‌نماید. در ادامه برخی از مهم‌ترین خدمات مورد ارائه شرکت بازرگانی جی تی جی نام برده شده است. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی با کارشناسان جی تی جی تماس بگیرید.

1 . صادرات و واردات کالا

2 . بازاریابی تحقیق بازار صادراتی

3 . مشاوره و آموزش

4 . بیمه بین‌الملل

5 . حمل و نقل بین‌المللی

6 . انبارداری و استریپ

7 . خرید و تامین کالا

8 .  ترخیص کالا

9 . امور گمرکی

10. خدمات ارزی بازرگانی

نویسنده: سید مهدی عدنانی ساداتی

Comments (1)

سلام خسته نباشید
مطالبتون خیلی عالی بود ممنونم
ان شاءالله که ایران درآینده ای خیلی نزدیک به یکی ازبزرگترین صادرکننده های پوشاک تبدیل بشه

یک نظر بگذارید

مشاوره رایگان