تهران – بزرگراه ستاری جنوب – نبش بنفشه یکم – ساختمان نیتاکو – پلاک 98

هر آنچه باید در مورد ثبت انبار بدانید

در این مقاله سعی شده است شما را با فرآیند ثبت انبار در سامانه جامع انبارها، استعلام واحد در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، استعلام انبار در سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص، ثبت نام در سامانه احراز هویت متمرکز تجارت فرامرزی و به طورکلی هر آنچه باید در مورد ثبت نام انبار بدانید، آشنا کنیم. طبق قانون کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی در سراسر کشور که از انبار‌ها برای ذخیره و نگهداری کالا استفاده می‌نمایند، باید اطلاعات هویتی خود، شرکت و واحد نگهداری کالا را در سامانه جامع انبار‌ها در سایت nwms.ir به ثبت برسانند. در حقیقت برای ثبت انبار و دریافت کد انبار باید اطلاعات متقاضی در این سامانه به ثبت و تایید برسد. قبل از هر چیز لازم است اطلاعاتی در خصوص سامانه جامع انبارها و سامانه یکپارچه احراز هویت Sso در اختیار شما قرار داده شود. در ادامه به بررسی این دو سامانه مهم امور گمرکی خواهیم پرداخت.

Warehouse registration 1

معرفی سامانه جامع انبارها

سامانه جامع انبارها در واقع زیرساخت ثبت اطلاعات، ساماندهی و نظارت بر مراکز نگهداری کالا است. این سامانه با هدف جلوگیری از قاچاق و احتکار ایجاد شده است. طبق قانون کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که از انبارهای کشور به‌خصوص انبارهای گمرک برای ذخیره و نگهداری کالای خود استفاده می‌کنند، موظف خواهند بود اطلاعات هویتی خود و شرکت خود را در سامانه جامع انبارها ثبت نمایند.

جهت ثبت نام و بررسی شرایط سامانه جامع انبارها کافی است به سایت این سامانه به آدرس nwms.ir  مراجعه کنید.

دیگر اهداف مهم پیاده ‌سازی سامانه جامع انبارها، توسعه شفافیت و امنیت فرآیند تامین تجارت، استاندارد سازی و تعیین دقیق اطلاعات مربوط به انبارها، محل‌های ذخیره و نگهداری کالا، گنجایش آن‌ها و همچنین اطلاعات مربوط به کالا‌های ذخیره ‌شده در آن‌ها اعم از مقدار و اطلاعات صاحبان آن‌ها است.

تعریف انبار و مرکز نگهداری کالا طبق تعاریف سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا

طبق تعریف این سامانه منظور از انبارها و مراکز نگهداری، کلیه اماکنی نظیر انبارها، سیلوها، سردخانه‌ها، معادن و مراکز بارگیری است که کالا به آن وارد و از آن خارج می‌شود.

بر این اساس در حوزه‌های مختلف موارد متنوعی در این دسته ‌بندی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در حوزه بهداشت، خانه‌های بهداشت، بیمارستان‌ها و انبارهای واردکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای این حوزه و در حوزه سازمان صنعت – معدن و تجارت، تمامی تولیدی‌ها، مراکز صنعتی، معادن و واحد‌های صنفی شامل انبارها و مراکز نگهداری کالا هستند.

برخی نکات سامانه جامع انبارها

لازم به ذکر است که تنها بهره‌ بردار واحد باید به ثبت واحد در سامانه اقدام نماید و مالک یا انباردار نباید این کار را انجام دهند. اما طبق قانون بهره ‌بردار یا صاحب انبار چه کسی است؟ بهره ‌بردار با مالک کالا و انباردار چه تفاوتی دارد؟

به عبارت ساده بهره ‌بردار عبارت است از شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی که از واحد انبار استفاده ‌می‌کنند و مدیریت و نگهداری آن‌ بر عهده آن‌ها است. به عنوان مثال مدیرعامل شرکت حقوقی بهره‌ بردار انبار آن به شمار می‌رود.

بهره ‌بردار با مالک و انباردار تفاوت دارد. مالک کالا همان‌طور که از نام آن مشخص است، مالک کالای موجود در انبار است و مسئولیت دیگری در قبال واحد انبار ندارد. لازم است بدانید در انبارهای خصوصی مالک کالا و بهره ‌بردار یک شخص یا شرکت واحد است. انباردار نیز تنها مسئول کنترل، بررسی و ثبت ورود و خروج انبار است.

سامانه sso چیست و چگونه در فرآیند ثبت انبار تاثیر گذار است؟

سامانه احراز هویت یکپارچهsso  یک سیستم متمرکز تایید هویت خودکار است. در حقیقت Single Sign-On جایگزین مناسبی برای تعیین رمزهای عبور پیچیده در نرم‌ افزارها و سامانه‌های اینترنتی است. با استفاده از این سامانه فرآیند ورود، خروج، افزودن و حذف دسترسی کاربران آسان‌تر خواهد شد. اما این سامانه چگونه کار می‌کند؟

در ابتدا برای ورود به سایت، سامانه یا نرم افزار مورد نظر، ابتدا تایید هویت شما توسط sso مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید، امکان دسترسی به شما داده می‌شود. در غیر این صورت به سامانه sso ارجاع داده می‌شوید.

در این مرحله اگر از قبل در این سامانه ثبت نام کرده باشید، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد می‌کنید و اجازه ورود به شما داده می‌شود.

در صورتی که درsso  ثبت نام و احراز هویت نکرده باشید، از طریق ثبت نام Single Sign On درخواست تایید هویت کاربران را به دایرکتوری کاربران سازمان ارسال کرده و در صورت تایید، حساب شما در این سامانه فعال می‌شود. سپس  SSO داده‌های تایید هویت کاربر را به سامانه سرویس گیرنده ارسال می‌کند و سامانه مقصد اجازه ورود کاربر را صادر می‌کند.

استفاده از سامانهsso  جهت احراز هویت با انتخاب رمز عبور یکسان برای تمامی سامانه‌ها و سایت‌ها بسیار متفاوت است. بزرگ‌ترین تفاوت در امنیت بسیار بالای این سامانه نسبت به دیگر سایت‌ها و سامانه‌هاست. سهولت در مدیریت، ویژگی‌ مثبت دیگری است که با استفاده از این سامانه به دست خواهد آمد.

همچنین سهولت استفاده و عدم نیاز به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور و وقفه‌های زمانی ناشی از تایید امنیت، ویژگی مثبت دیگر سامانه sso است.

سامانه sso  با فراهم کردن چندین روش تایید هویت نظیر کلمه عبور، رمز یکبار مصرف، توکن و کارت هوشمند و احراز هویت بیومتریک از طریق اثر انگشت، انتخاب‌های امنیتی مناسبی در اختیار انواع سامانه‌ها و نرم ‌افزارها قرار می‌دهد. در فرآیند ثبت انبار از این سامانه برای احراز هویت متمرکز و ایمن استفاده می‌شود.

سامانه sso ؛ مزایا و معایب

استفاده از سامانه یکپارچه احراز هویت تاثیر قابل توجهی در ثبت انبار دارد. اما سامانه‌ احراز هویت یکپارچه sso چه ویژگی‌هایی دارد؟ مهمترین مزایا و معایب سامانه sso کدام است؟ استفاده از این سامانه در فرآیند ثبت انبار مزایای بسیاری را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. در این قسمت با بررسی پاسخ سوالات مطرح شده، همراه ما باشید. ابتدا به بررسی مهمترین مزایای این سامانه می‌پردازیم. 4 مزیت سامانه sso به صورت زیر قابل بررسی است:

1 . قابلیت مدیریت اطلاعات احراز هویت با یکپارچه سازی اطلاعات هویتی و اعتبارنامه‌های مدیریتی

2 . سهولت استفاده و عدم  نیاز به وارد کردن مجدد رمزهای عبور

3 . افزایش امنیت با کاهش احتمال حملات مخرب هکرها (فیشینگ)

4 . کاهش بار مسئولیت واحد آی تی با خودکار سازی بسیاری از موارد مرتبط با نام کاربری و کلمه عبور

این سامانه معایبی هم دارد. 3 عیب قابل توجه سامانه sso  به صورت زیر است:

1 . عدم همگام سازی با برخی اپلیکیشن ها

2 . امکان قطع اتصال و مشکل در احراز هویت در چند سیستم با ایجاد مشکل امنیتی در یک سیستم

3 . دسترسی به تمامی حساب‌های برنامه‌ها و سایت‌ها در صورت پی بردن به پسورد شما

سامانه sso را از کجا تهیه کنیم؟

در حال حاضر سامانه جامع احراز هویت (single sign-on) توسط شرکت‌های بسیاری ارائه می‌شود. اما مهم‌ترین و ایمن ‌ترین ارائه دهندگان این سامانه در جهان را می‌توان شرکت‌های ریپلینگ (Rippling)، آواتیر آیدنتیتی انی‌ور (Avatier Identity Anywhere)، اوپن لاگین (OpenLogin) و اُکتا (Okta) دانست.

انواع کانفیگ سامانه sso

این سامانه که برای افزایش امنیت در فرآیند ثبت انبار مورد استفاده قرار گرفته است و پیکربرندی‌های متنوعی دارد. برخی از سرویس‌‌های sso از پروتکل‌های امن Kerberos و SAML  استفاده می‌کنند. SAML یا Security Assertion Markup Language یک استاندارد زبان نشانه‌گذاری توسعه پذیر بر پایه XML است که در قالب دامنه‌های امن، تبادل اطلاعات احراز هویت و مجوزات کاربران را تسهیل می کند.

پیکربندی مبتنی بر Kerberos، پس از ارائه اطلاعات کاربری ، یک بلیط اعتبارTGT صادر می‌کند. TGT مجوزی است که بدون نیاز به اعتبار سنجی مجدد کاربر در تک تک برنامه‌ها، برای کاربر دسترسی ایجاد می‌کند.

SSO مبتنی بر کارت هوشمند از کاربر نهایی می خواهد که برای اولین ورود به سیستم از کارتی استفاده کند که دارای اعتبارنامه ورود است. پس از استفاده از این کارت و برای ورودهای بعدی، کاربر مجبور به واردکردن اطلاعات هویتی نخواهد بود.

مراحل ثبت انبار و دریافت کد انبار

اکنون‌که با سامانه جامع انبارها آشنا شدید، با توجه به فرآیند پیچیده ثبت انبار در سامانه جامع انبار، در این بخش از مقاله، مراحل ثبت انبار به شما معرفی خواهد شد، همراه ما باشید.

ابتدا به این سوال پاسخ داده خواهد شد که ضرورت ثبت انبار در سامانه جامع انبارها چیست؟

توجه به این نکته ضروری است که کلیه شرکت‌های بازرگانی جهت فرآیند‌ واردات کالا، برای دریافت و مدیریت بارنامه و صدور بیمه‌نامه، نیاز به ثبت انبار دارند. اما مراحل ثبت انبار چیست؟

مرحله اول:

در فرآیند ثبت انبار پس از ورود به سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا به آدرسnwms.ir، بر روی گزینه ثبت واحد کلیک کرده و فرم اولیه ثبت نام در سامانه را تکمیل کنید.

در این مرحله اطلاعات (کد ملی و تلفن همراه) متقاضی نیاز است. توجه داشته باشید کد ملی و شماره تلفن همراه مربوط به یک شخص باشد.

مرحله دوم:

در این مرحله کد 4 رقمی به شماره همراه وارد شده در مرحله یک که پیامک شده است را در فیلد مربوطه وارد کنید.

مرحله سوم:

گام سوم ثبت نام اولیه، مربوط به تعیین نوع فعالیت و نوع شخص متقاضی (حقیقی یا حقوقی) است. در این مرحله با توجه به انتخاب هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی اطلاعات متمایزی از شما خواسته می‌شود.

به عنوان مثال جهت ثبت نام اشخاص حقیقی اطلاعاتی نظیر شماره شناسنامه، جنسیت و تاریخ تولد درخواست می‌شود. سپس اطلاعات وارد شده از سامانه ثبت احوال استعلام گرفته‌ شده و در صورت صحت نام و نام خانوادگی شما به‌صورت اتوماتیک درج می‌شود.

مرحله چهارم:

گام نهایی ثبت نام اولیه در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا مربوط به تکمیل فرم ثبت واحد جدید است. در این مرحله شما باید اطلاعاتی مانند آدرس کامل، نام واحد، شماره تلفن ثابت واحد و نوع واحد را با دقت وارد کنید.

پس از این مرحله یک ماه فرصت دارید تا با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل یا صاحب انبار، مجوز بهره‌ برداری انبار و سند مالکیت یا اجاره نامه انبار به سازمان صنعت – معدن و تجارت استان یا شهر مربوطه مراجعه و اطلاعات ثبت ‌شده را تایید نهایی کنید. در غیر این صورت بعد از یک ماه انبار به‌صورت خودکار غیرفعال می‌شود.

استعلام واحد در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا

جهت استعلام واحد در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا کافی است به سایت این سامانه مراجعه کنید و روی گزینه استعلام واحد کلیک کنید. در پنجره بازشده می‌توانید با وارد کردن کد پستی از ثبت بودن آن در سامانه انبار اطمینان حاصل کنید.

14

استعلام انبار در سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص

پس از استعلام از سایت nwms.ir بهتر است تاییدیه انبار از وزارت صنعت – معدن و تجارت نیز استعلام گرفته شود.

جهت انجام این کار به سایت https://pcm.irica.ir/ مراجعه کنید و تب (Tab) استعلام انبار را انتخاب کنید. در این تب کد پستی خود را وارد کنید و گزینه استعلام را انتخاب کنید. در صورت صحیح بودن اطلاعات و ثبت موفق واحد، یک کد رهگیری به شما داده می‌شود.

15

ثبت نام در سامانه احراز هویت متمرکز تجارت فرامرزی

جهت ثبت نام در سامانه احراز هویت متمرکز تجارت فرامرزی، وارد سایت sso.irica.ir  شده، مدیرعامل را ثبت نام و برای ایشان حساب کاربری و رمز عبور تعریف کنید.

همچنین برای همه صاحبان امضا، حساب کاربری و رمز عبور ایجاد کنید.

16

سپس از طریق حساب کاربری مدیر عامل و قسمت اطلاعات نسبت به درخواست ثبت شخص حقوقی اقدام نمایید. در این مورد باید اطلاعات، اعضای شرکت، صاحبان امضا و تمامی سهامداران را مطابق با آخرین تغییرات ثبت نمایید.

سپس تمامی صاحبان امضا وارد حساب کاربری خود شده و درخواست مدیر عامل را تایید نمایند. در نهایت باید درخواست ثبت شرکت توسط مدیر سامانه بررسی و تایید شود. از پنل مشاهده درخواست‌ها، وضعیت درخواست را می‌توانید رصد کنید.

نکته مهم در این فرآیند این است که بسته به اینکه شخص حقیقی هستید یا حقوقی، باید انبار خود را ثبت کنید.

به این صورت که مدیرعامل وارد حساب کاربری خود در سامانه (SSO) شود و از پنل اطلاعات، درخواست ثبت مدارک نماید. سپس مدارک را بارگذاری کند و گزینه ثبت را انتخاب نماید. صاحبان امضا نیز باید درخواست ثبت مدارک مدیریت را تایید کنند.

شرکت بازرگانی جی تی جی

شرکت بازرگانی جی تی جی به عنوان یک شرکت بازرگانی موفق و با سابقه، با برخورداری از کارشناسان و متخصصین حوزه‌های مختلف بازرگانی، در تمامی مراحل فعالیت بازرگانی همراه شما خواهد بود. شرکت بازرگانی GTG در تلاش است تا علاوه بر انجام امور گمرک، واردات و صادرات، با ارائه مشاوره رایگان، ریسک تجارت بین‌الملل شما را کاهش دهد.

نویسنده: سید مهدی عدنانی ساداتی

یک نظر بگذارید

مشاوره رایگان