تهران، فرشته، خیابان مریم غربی ساختمان کوئین سنتر طبقه اول واحد 106

بسته بندی صادراتی

 

هنگام صادرات کالا بسته بندی صادراتی اهمیت فراوانی دارد. بسته بندی کالا در حوزه بازاریابی و فروش تاثیر به سزایی دارد و نقش مهمی از صادرات کالا را به خود اختصاص داده است. در نوع بسته بندی صادراتی باید به قدرت خرید، فرهنگ و سلیقه مردم کشور هدف توجه داشت. جهت داشتن نقش مهم و پر رنگ‌تر در بازار، باید بسته بندی کالای خود را متناسب با سلیقه بازار هدف، جذاب و زیبا انتخاب نمایید. اما بسته بندی صادراتی چیست؟ بسته بندی صادراتی امروزه با به کار گیری علم، تکنولوژی، هنر و خلاقیت، به منظور نگهداری بهتر کالا در انبار و توزیع آن استفاده می‌شود. همچنین این امر به بهینه کردن هزینه در هنگام حمل و نقل جهت صادرات کالا کمک می‌کند. بسته بندی باید به صورتی باشد که علاوه بر تامین نیازهای بسته بندی، امنیت و سلامت کالا در مسیرهای حمل و نقل را تامین کند. 

عناوین مقاله :

هدف از بسته بندی صادراتی

بسته بندی صادراتی اهدافی دارد، این اهداف شامل:

  • حفاظت فیزیکی کالا در برابر فشار، دما، تکان‌های شدید و…
  • حفاظت کالا در برابر ورود اکسیژن، بخار آب، گرد و غبار و…
  • متریالی که در بسته بندی صادراتی استفاده می‌شود باید به گونه‌ای باشد که از آسیب دیدن کالا هنگام حمل و نقل، جلوگیری کند.
  • انتقال اطلاعات کلی در ارتباط با نحوه مصرف، شیوه نگهداری، مدت اعتبار مصرف و حمل و نقل کالا.
  • انتخاب نوع بسته بندی طوری باشد که باز کردن آن به آسانی انجام نشود. همچنین در صورت باز شدن آن، امکان بسته بندی به صورت اولیه وجود نداشته باشد. این امر در جلوگیری از سرقت بسیار مفید است.
  •  انتخاب مناسب نوع بسته بندی می‌تواند عاملی برای تشویق خرید کالا و بازاریابی بهتر آن باشد.
  • مدل بسته بندی تاثیر زیادی در هزینه دارد.

عوامل مهم در بسته بندی صادراتی

عوامل مهمی که در بسته بندی کالای صادراتی باید به آن توجه داشت، عبارت هستند از:

  • در برابر تغییرات زیاد عوامل جوی و بروز عوامل فیزیکی و شیمیایی، محکم‌تر و بادوام‌تر طراحی شود.
  • با بحث‌های زیست محیطی بازاریابی هدف مطابقت داشته باشد.
  • با قوانین مورد درخواست بازار هدف تطابق داشته باشد.
  • برآورد میزان فروش با در نظر گرفتن مدت زمانی که کالا در قفسه فروشگاه‌ها باقی می‌ماند.
  • در نظر گرفتن شرایط توزیع کالا در بازار
  • ملاحظات مالی در انتخاب نوع بسته بندی در نظر گرفته شود، که علاوه بر کارایی و جذابیت، صرفه اقتصادی نیز داشته باشد.
  • در نظر گرفتن هویت ایرانی در بسته بندی

  • استفاده از زبان‌های خارجی در بسته بندی
  • برندسازی در بسته بندی
  • نشان استانداردهای داخلی و بین‌المللی برای ضمانت کیفیت بالای محصول
  • داشتن کاتالوگ و راهنما برای اطلاع رسانی در مورد نحوه استفاده از محصول و شیوه نگهداری آن.
  • شماره تلفن، ایمیل، آدرس وب سایت، آدرس شرکت به صورت واضح بر روی بسته بندی محصولات چاپ شود.

بسته بندی صادراتی زعفران

مهم‌ترین علائم در بسته بندی صادراتی کالا

بسته بندی محصولات باید دارای برخی علائم باشد، این علائم به شرح زیر هستند:

  • شکستنی: این علامت به این معناست که کالای داخل بسته بندی، شکستنی است و باید با دقت حمل شود.
  • حلقه: به معنی قابل بازیافت بودن کالاست و کاربر را تشویق می‌کند تا آن را در سطل بازیافت قرار دهد نه سطل زباله.
  • دو فلش رو به بالا: نشان دهنده این است که بسته از کدام طرف باید رو به بالا قرار گیرد تا آسیب نبیند.
  • چتر: کالا باید دور از باران و محیط مرطوب قرار گیرد.

بسته بندی تجاری

ویژگی‌های بسته بندی صادراتی

بسته بندی صادراتی دارای ویژگی‌های خاص خودش است. این ویژگی‌ها شامل:

  • ابعاد و اندازه مناسب
  • مقدار متعارفی از کالای مصرفی را در حد کفایت در خود جای دهد.
  • نوع و جنس ماده اولیه سازنده بسته بندی، از سلامت کافی برخوردار باشد.
  • ایمنی کالای درون خود را تضمین کند.
  • باعث تغییرات فیزیکی و شیمیایی نشود.
  • به کار بردن بسته ساده باشد.
  • دارای علائم ایمنی و اطلاعات بازرگانی باشد.
  • دارای اطلاعات ساخت و تولید باشد.
  • رنگ‌ها و طرح‌های جذاب داشته باشد.
  • رنگ بسته مبین و تداعی کننده ماهیت و کیفیت کالا باشد.
  • وضعیت ظاهری بسته بندی، القا کننده نیاز باشد.
  • در عین خاموشی، گویا و دعوت کننده به خرید باشد.
  • به کمک آن بتوان تحقیقات بازاریابی انجام داد.
  • به کمک آن بتوان روش‌های فروش را مکانیزه کرد.
  • بار فرهنگی داشته باشد.
  • بسته خالی به عنوان عامل یادآوری ایفای نقش نماید.
  • با برخورداری از نظافت سلامت کالای درون خود را القا نماید.
  • در بیننده ایجاد اعتماد کند.
  • به ارزش ذاتی کالا اضافه کند.
  • دارای تعادل پایدار باشد و به آسانی واژگون نشود.
  • محلی برای نصب برچسب قیمت روی آن در نظر گرفته شده باشد.
  • ضربه و فشار را به داخل بسته منتقل نکند.                                   
  • شکل ظاهری آن قابل استفاده تبلیغاتی باشد.
  • تاریخ ساخت، تاریخ انقضا، شماره پروانه ساخت و شماره پروانه روی بسته ذکرشود.
  • آدرس و تلفن تولید کننده یا توزیع کننده در کشور خارجی روی آن ذکر شود.

تقسیم کالاهای قابل بسته بندی

طبقه بندی و شناختن محصولاتی که احتیاج به بسته بندی دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. شناخت کالاها در برآورده شدن نیازها از لحاظ اندازه، شکل و نوع بسته بندی اولویت مربوط به خود را دارد.

کالاهای قابل بسته بندی

به جهت ایجاد ارزش افزوده، برخی کالاها را می‌توان بسته بندی کرد از جمله:

محصولات صنایع غذایی:

  • شیرینی‌ها
  • نوشیدنی‌ها
  • نان، نان شیرینی
  • گوشت و محصولات گوشتی
  • لبنیات و روغن‌ها
  • میوه و سبزیجات
  • ادویه و سس‌ها
  • غذاهای آماده

بسته بندی خاص برای عسل صادراتی

محصولات صنایع دارویی، بهداشتی و آرایشی:

  • محصولات دارویی
  • محصولات بهداشتی و آرایشی

محصولات صنایع شیمیایی:

  • محصولات شیمیایی بدون شوتیزرها
  • محصولات شوینده و تمیز کننده

محصولات فنی:

  • کاغذ و محصولات کاغذی
  • اثاثیه و محصولات چوبی
  • محصولات فلزی
  • محصولات پرسلین، سرامیک، شیشه و سایر محصولات
  • محصولات صنایع نساجی، محصولات صنایع برق و الکترونیک

بسته بندی صادراتی متناسب با انواع روش‌های حمل

بسته بندی کالاهای صادراتی به نوع روش حمل و نقل هم بستگی دارد؛ و باید به هماهنگ بودن نحوه حمل و نقل و بسته بندی دقت شود.

روش‌های حمل و نقل:

  • بارهوایی
  • بار دریایی
  • حمل و نقل ریلی
  • حمل زمینی

در ادامه مقاله با ما همراه باشید. هر کدام از موارد ذکر شده را شرح خواهیم داد.

بارهای هوایی

باربری هوایی برای آن دسته از صادرکنندگانی مناسب است که نسبت به زمان و دقیق بودن سرویس رسانی راحت و سریع به مشتریان حساس هستند.

حمل و نقل هوایی هزینه بیشتری دارد. همچنین هرچه محموله بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشد، هزینه بیشتری باید بپردازید. البته طرح‌های بسته بندی می‌توانند با ارائه بسته بندی مناسب و سبک در وزن کالای شما تاثیر گذار باشد.

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی یکی از پرطرفدارترین روش‌های حمل کالا است که برای کالاهای بزرگ بسیار مناسب است. حمل دریایی در زمان طولانی‌تری انجام می‌شود اما بسیار مقرون به صرفه است.

مراقبت و پیگیری کالاها در حمل و نقل دریایی مشکل‌تر است، زیرا مسیرها و جدول‌های زمانی از انعطاف پذیری و راحتی کمتری بهره‌مند هستند.

محموله‌ها در حمل دریایی در معرض غلتیدن، بالا رفتن، پرتاب، تغییر مسیر کشتی و تنش‌های هنگام حمل با قطار یا کامیون هستند و انواع فشارها را متحمل می‌شوند.

حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی

حمل و نقل ریلی

یکی دیگر از روش‌های حمل و نقل مقرون به صرفه، حمل و نقل ریلی است. زیرا امکان تحویل سریع محموله‌های با حجم بالا را دارد و برای اکثر مقصدها قابل استفاده است.

تاخیر در تحویل بار ریلی به خاطر جداول زمانی راه آهن وجود دارد و همچنین بسته بندی‌ها باید در برابر تکان‌ها، نیروهای گریز از مرکز و ضربه‌های ناشی از تغییر خط آهن محافظت شوند.

حمل زمینی

حمل و نقل جاده‌ای یکی از رایج‌ترین نوع حمل و نقل است. برای انتقال بعضی از محموله‌های داخلی به این نوع باربری احتیاج است. حمل بار با کامیون تحویل سریع محموله را امکان پذیر می‌کند. همچنین برای مسیرهای کوتاه بسیار مناسب و به صرفه است.

در باربری جاده‌ای ممکن است تحویل بار به دلیل ترافیک، آب و هوای نامساعد یا خرابی وسیله نقلیه به تاخیر بیفتد. کالاها نسبت به تکان‌ها، نیروهای گریز از مرکز و ضربه بسیار حساس هستند و باید بسته بندی به صورتی باشد تا از آسیب دیدگی کالاها جلوگیری شود.

امروزه دلایل بسیاری وجود دارد که متاسفانه به بسته بندی کالاهای صادراتی توجه نمی‌شود. حتی در بسیاری از کارگاه‌های تولیدی از استانداردهای داخلی و بین‌المللی اطلاعی ندارند و مشکلات ایمنی و بهداشتی بسیاری دارند. در این مقاله درباره بسته بندی صادراتی اطلاعاتی بیان شده است. با شناخت فرهنگ و زبان و آداب کشور مقصد می‌توانید بهترین و زیباترین بسته بندی را داشته باشید و با کسب رضایت مشتریان به صورت مداوم به فعالیت مشغول باشید.

هر گونه مشاوره تجاری و کلیه امور بازرگانی در شرکت جی تی جی انجام می‌شود و کارشناسان ما آماده پاسخ گویی به نیاز شما هستند.

 

نویسنده: نسرین نادری

 

هنگام صادرات کالا بسته بندی صادراتی اهمیت فراوانی دارد. بسته بندی کالا در حوزه بازاریابی و فروش تاثیر به سزایی دارد و نقش مهمی از صادرات کالا را به خود اختصاص داده است. در نوع بسته بندی صادراتی باید به قدرت خرید، فرهنگ و سلیقه مردم کشور هدف توجه داشت. جهت داشتن نقش مهم و پر رنگ‌تر در بازار، باید بسته بندی کالای خود را متناسب با سلیقه بازار هدف، جذاب و زیبا انتخاب نمایید. اما بسته بندی صادراتی چیست؟ بسته بندی صادراتی امروزه با به کار گیری علم، تکنولوژی، هنر و خلاقیت، به منظور نگهداری بهتر کالا در انبار و توزیع آن استفاده می‌شود. همچنین این امر به بهینه کردن هزینه در هنگام حمل و نقل جهت صادرات کالا کمک می‌کند. بسته بندی باید به صورتی باشد که علاوه بر تامین نیازهای بسته بندی، امنیت و سلامت کالا در مسیرهای حمل و نقل را تامین کند. 

عناوین مقاله :

هدف از بسته بندی صادراتی

بسته بندی صادراتی اهدافی دارد، این اهداف شامل:

  • حفاظت فیزیکی کالا در برابر فشار، دما، تکان‌های شدید و…
  • حفاظت کالا در برابر ورود اکسیژن، بخار آب، گرد و غبار و…
  • متریالی که در بسته بندی صادراتی استفاده می‌شود باید به گونه‌ای باشد که از آسیب دیدن کالا هنگام حمل و نقل، جلوگیری کند.
  • انتقال اطلاعات کلی در ارتباط با نحوه مصرف، شیوه نگهداری، مدت اعتبار مصرف و حمل و نقل کالا.
  • انتخاب نوع بسته بندی طوری باشد که باز کردن آن به آسانی انجام نشود. همچنین در صورت باز شدن آن، امکان بسته بندی به صورت اولیه وجود نداشته باشد. این امر در جلوگیری از سرقت بسیار مفید است.
  •  انتخاب مناسب نوع بسته بندی می‌تواند عاملی برای تشویق خرید کالا و بازاریابی بهتر آن باشد.
  • مدل بسته بندی تاثیر زیادی در هزینه دارد.

عوامل مهم در بسته بندی صادراتی

عوامل مهمی که در بسته بندی کالای صادراتی باید به آن توجه داشت، عبارت هستند از:

  • در برابر تغییرات زیاد عوامل جوی و بروز عوامل فیزیکی و شیمیایی، محکم‌تر و بادوام‌تر طراحی شود.
  • با بحث‌های زیست محیطی بازاریابی هدف مطابقت داشته باشد.
  • با قوانین مورد درخواست بازار هدف تطابق داشته باشد.
  • برآورد میزان فروش با در نظر گرفتن مدت زمانی که کالا در قفسه فروشگاه‌ها باقی می‌ماند.
  • در نظر گرفتن شرایط توزیع کالا در بازار
  • ملاحظات مالی در انتخاب نوع بسته بندی در نظر گرفته شود، که علاوه بر کارایی و جذابیت، صرفه اقتصادی نیز داشته باشد.
  • در نظر گرفتن هویت ایرانی در بسته بندی

  • استفاده از زبان‌های خارجی در بسته بندی
  • برندسازی در بسته بندی
  • نشان استانداردهای داخلی و بین‌المللی برای ضمانت کیفیت بالای محصول
  • داشتن کاتالوگ و راهنما برای اطلاع رسانی در مورد نحوه استفاده از محصول و شیوه نگهداری آن.
  • شماره تلفن، ایمیل، آدرس وب سایت، آدرس شرکت به صورت واضح بر روی بسته بندی محصولات چاپ شود.

بسته بندی صادراتی زعفران

مهم‌ترین علائم در بسته بندی صادراتی کالا

بسته بندی محصولات باید دارای برخی علائم باشد، این علائم به شرح زیر هستند:

  • شکستنی: این علامت به این معناست که کالای داخل بسته بندی، شکستنی است و باید با دقت حمل شود.
  • حلقه: به معنی قابل بازیافت بودن کالاست و کاربر را تشویق می‌کند تا آن را در سطل بازیافت قرار دهد نه سطل زباله.
  • دو فلش رو به بالا: نشان دهنده این است که بسته از کدام طرف باید رو به بالا قرار گیرد تا آسیب نبیند.
  • چتر: کالا باید دور از باران و محیط مرطوب قرار گیرد.

بسته بندی تجاری

ویژگی‌های بسته بندی صادراتی

بسته بندی صادراتی دارای ویژگی‌های خاص خودش است. این ویژگی‌ها شامل:

  • ابعاد و اندازه مناسب
  • مقدار متعارفی از کالای مصرفی را در حد کفایت در خود جای دهد.
  • نوع و جنس ماده اولیه سازنده بسته بندی، از سلامت کافی برخوردار باشد.
  • ایمنی کالای درون خود را تضمین کند.
  • باعث تغییرات فیزیکی و شیمیایی نشود.
  • به کار بردن بسته ساده باشد.
  • دارای علائم ایمنی و اطلاعات بازرگانی باشد.
  • دارای اطلاعات ساخت و تولید باشد.
  • رنگ‌ها و طرح‌های جذاب داشته باشد.
  • رنگ بسته مبین و تداعی کننده ماهیت و کیفیت کالا باشد.
  • وضعیت ظاهری بسته بندی، القا کننده نیاز باشد.
  • در عین خاموشی، گویا و دعوت کننده به خرید باشد.
  • به کمک آن بتوان تحقیقات بازاریابی انجام داد.
  • به کمک آن بتوان روش‌های فروش را مکانیزه کرد.
  • بار فرهنگی داشته باشد.
  • بسته خالی به عنوان عامل یادآوری ایفای نقش نماید.
  • با برخورداری از نظافت سلامت کالای درون خود را القا نماید.
  • در بیننده ایجاد اعتماد کند.
  • به ارزش ذاتی کالا اضافه کند.
  • دارای تعادل پایدار باشد و به آسانی واژگون نشود.
  • محلی برای نصب برچسب قیمت روی آن در نظر گرفته شده باشد.
  • ضربه و فشار را به داخل بسته منتقل نکند.                                   
  • شکل ظاهری آن قابل استفاده تبلیغاتی باشد.
  • تاریخ ساخت، تاریخ انقضا، شماره پروانه ساخت و شماره پروانه روی بسته ذکرشود.
  • آدرس و تلفن تولید کننده یا توزیع کننده در کشور خارجی روی آن ذکر شود.

تقسیم کالاهای قابل بسته بندی

طبقه بندی و شناختن محصولاتی که احتیاج به بسته بندی دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. شناخت کالاها در برآورده شدن نیازها از لحاظ اندازه، شکل و نوع بسته بندی اولویت مربوط به خود را دارد.

کالاهای قابل بسته بندی

به جهت ایجاد ارزش افزوده، برخی کالاها را می‌توان بسته بندی کرد از جمله:

محصولات صنایع غذایی:

  • شیرینی‌ها
  • نوشیدنی‌ها
  • نان، نان شیرینی
  • گوشت و محصولات گوشتی
  • لبنیات و روغن‌ها
  • میوه و سبزیجات
  • ادویه و سس‌ها
  • غذاهای آماده

بسته بندی خاص برای عسل صادراتی

محصولات صنایع دارویی، بهداشتی و آرایشی:

  • محصولات دارویی
  • محصولات بهداشتی و آرایشی

محصولات صنایع شیمیایی:

  • محصولات شیمیایی بدون شوتیزرها
  • محصولات شوینده و تمیز کننده

محصولات فنی:

  • کاغذ و محصولات کاغذی
  • اثاثیه و محصولات چوبی
  • محصولات فلزی
  • محصولات پرسلین، سرامیک، شیشه و سایر محصولات
  • محصولات صنایع نساجی، محصولات صنایع برق و الکترونیک

بسته بندی صادراتی متناسب با انواع روش‌های حمل

بسته بندی کالاهای صادراتی به نوع روش حمل و نقل هم بستگی دارد؛ و باید به هماهنگ بودن نحوه حمل و نقل و بسته بندی دقت شود.

روش‌های حمل و نقل:

  • بارهوایی
  • بار دریایی
  • حمل و نقل ریلی
  • حمل زمینی

در ادامه مقاله با ما همراه باشید. هر کدام از موارد ذکر شده را شرح خواهیم داد.

بارهای هوایی

باربری هوایی برای آن دسته از صادرکنندگانی مناسب است که نسبت به زمان و دقیق بودن سرویس رسانی راحت و سریع به مشتریان حساس هستند.

حمل و نقل هوایی هزینه بیشتری دارد. همچنین هرچه محموله بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشد، هزینه بیشتری باید بپردازید. البته طرح‌های بسته بندی می‌توانند با ارائه بسته بندی مناسب و سبک در وزن کالای شما تاثیر گذار باشد.

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی یکی از پرطرفدارترین روش‌های حمل کالا است که برای کالاهای بزرگ بسیار مناسب است. حمل دریایی در زمان طولانی‌تری انجام می‌شود اما بسیار مقرون به صرفه است.

مراقبت و پیگیری کالاها در حمل و نقل دریایی مشکل‌تر است، زیرا مسیرها و جدول‌های زمانی از انعطاف پذیری و راحتی کمتری بهره‌مند هستند.

محموله‌ها در حمل دریایی در معرض غلتیدن، بالا رفتن، پرتاب، تغییر مسیر کشتی و تنش‌های هنگام حمل با قطار یا کامیون هستند و انواع فشارها را متحمل می‌شوند.

حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی

حمل و نقل ریلی

یکی دیگر از روش‌های حمل و نقل مقرون به صرفه، حمل و نقل ریلی است. زیرا امکان تحویل سریع محموله‌های با حجم بالا را دارد و برای اکثر مقصدها قابل استفاده است.

تاخیر در تحویل بار ریلی به خاطر جداول زمانی راه آهن وجود دارد و همچنین بسته بندی‌ها باید در برابر تکان‌ها، نیروهای گریز از مرکز و ضربه‌های ناشی از تغییر خط آهن محافظت شوند.

حمل زمینی

حمل و نقل جاده‌ای یکی از رایج‌ترین نوع حمل و نقل است. برای انتقال بعضی از محموله‌های داخلی به این نوع باربری احتیاج است. حمل بار با کامیون تحویل سریع محموله را امکان پذیر می‌کند. همچنین برای مسیرهای کوتاه بسیار مناسب و به صرفه است.

در باربری جاده‌ای ممکن است تحویل بار به دلیل ترافیک، آب و هوای نامساعد یا خرابی وسیله نقلیه به تاخیر بیفتد. کالاها نسبت به تکان‌ها، نیروهای گریز از مرکز و ضربه بسیار حساس هستند و باید بسته بندی به صورتی باشد تا از آسیب دیدگی کالاها جلوگیری شود.

امروزه دلایل بسیاری وجود دارد که متاسفانه به بسته بندی کالاهای صادراتی توجه نمی‌شود. حتی در بسیاری از کارگاه‌های تولیدی از استانداردهای داخلی و بین‌المللی اطلاعی ندارند و مشکلات ایمنی و بهداشتی بسیاری دارند. در این مقاله درباره بسته بندی صادراتی اطلاعاتی بیان شده است. با شناخت فرهنگ و زبان و آداب کشور مقصد می‌توانید بهترین و زیباترین بسته بندی را داشته باشید و با کسب رضایت مشتریان به صورت مداوم به فعالیت مشغول باشید.

هر گونه مشاوره تجاری و کلیه امور بازرگانی در شرکت جی تی جی انجام می‌شود و کارشناسان ما آماده پاسخ گویی به نیاز شما هستند.

 

نویسنده: نسرین نادری

یک نظر بگذارید

مشاوره رایگان