تهران، فرشته، خیابان مریم غربی ساختمان کوئین سنتر طبقه اول واحد 106

مراحل واردات کالا از چین

چین به عنوان ابر تولیدکننده و دومین اقتصاد بزرگ جهان بر پایه تولید ناحالص داخلی، مقصد بسیاری از تجار و بازرگانان دنیا است. علاوه بر تولیدات ملی چین امروزه برندهای مطرح و بزرگ دنیا در حوزه‌های مختلف نظیر تکنولوژی، کارخانه تولیدی فعال در چین دارند. به همین دلیل و با توجه به اینکه کشور چین همواره یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران بوده، انجام تجارت با چین یکی از پرسودترین تجارت‌ بین‌المللی برای بازرگانان و تجار کشور به شمار می‌رود. در همین راستا در مقاله پیش رو سعی شده است صفر تا صد واردات از چین به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های تجارت بین‌الملل با بزرگترین تولید کننده کالا در جهان بررسی شود. از مهم‌ترین گام‌ها پیش از شروع فرآیند واردات از چین، بررسی اقتصاد، تحقیق بازار، شناخت بزرگترین شرکای تجاری، عمده واردات و برترین کالاهای صادراتی این کشور بسیار حائز اهمیت است. اگر شما قصد واردات از چین یا تجارت با این کشور را دارید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

عناوین مقاله :

تجارت ایران و چین

چین در سال‌های اخیر موفق شده میزان زیادی از بازار کل دنیا را احاطه کند. امروزه با پیشرفت ظرفیت‌های تولیدی، زمان انتقال کالا از کشور چین سریع‌تر از گذشته شده است. همچنین برای شرکت‌های ایرانی به دلیل تحریم‌های ایجاد شده و عدم ارتباط با بیشتر کشورها، بیش‌ترین سهم مراودات بازرگانی و واردات از چین است.

وسعت، تنوع و حجم بی‌نظیر بازار این کشور چالش‌های فراوانی را برای تاجران ایجاد می‌کند، که برای هر کدام راه حلی وجود دارد. ما تمامی راهکارهای واردات کالا از چین را به شما آموزش خواهیم داد.

 

مراحل واردات از چین

واردات از چین مراحل خاص خودش را دارد که برای انجام آن بهتر است طبق اصول عمل کرد. در ادامه مقاله، مراحل واردات کالا از چین را توضیح می‌دهیم:

1- جستجو در لیست فروشندگان مختلف کالای مورد نظر در سایت‌هایی مانند علی بابا، Made in China ، 1688، جستجو در سایت نمایشگاه Canton Fair

۲- انتخاب فروشنده مناسب با توجه به روش‌های اعتبارسنجی

3- مذاکره با فروشنده از طرق مختلف مانند چت در سایت‌های خرید، ارسال ایمیل، استفاده از WeChat  و  QQ، تماس تلفنی و…

۴- اخذ پروفرما از فروشندگان مختلف

۵- انتخاب بهترین قیمت (در چین معمولا قیمت‌های نزدیک به هم نشان دهنده واقعی بودن قیمت است اما با میانگین گیری می‌توانیم به قیمت مناسبی برسیم)

۶- انتخاب ترم حمل مناسب براساس شرایط اینکوترمز

۷- تایید قیمت و پروفرما

۸- تنظیم قرارداد

۹- ثبت سفارش، امور بانکی و ارزی

10- پرداخت هزینه طبق پروفرما (پرداخت برای کالای انتخابی در سایت‌هایی مانند علی بابا، Made in China ، 1688 ، (بهتر است در بستر سایت انجام شود که در مقاله خرید از طریق سایت‌های چینی برای شما توضیح خواهیم داد)

۱۱- اخذ اسناد حمل و مورد نیاز جهت آماده سازی کالا و ارسال آن

۱۲- حمل کالا توسط شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، ترخیص کالا

 

شرح مراحل واردات از چین

در این قسمت از مقاله، هر یک از مراحل واردات از کشور چین را توضیح می‌دهیم:

 

۱- جستجو در لیست فروشندگان

برای واردات از چین اولین مرحله، شناسایی تولیدکننده یا فروشنده معتبر است، با توجه به نوع کالا از طریق سایت‌های تخصصی و یا جستجو در نمایشگاه­‌های بزرگ و معتبر بین‌المللی، با تامین کنندگان معتبر مذاکره می‌شود. برای جستجو در سایت نمایشگاه بزرگ و تخصصی canton باید نام کد رجیستری داشته باشید. شرکت GTG توانایی اخذ این کد برای هر شخص و شرکتی را دارد. سپس نام کالا را جستجو کنید، آنگاه می‌توانید با غرفه داران مستقیم ارتباط داشته باشید. تعداد بالای کارخانه‌های تولیدی ممکن است ما را در پیدا کردن محصول مورد نظر سردرگم کند. با توجه به سطح گستردگی کلاهبرداری باید از راه‌های اعتبارسنجی استفاده کنید و به هر قیمت پایینی اعتماد نکنید.

بندر چین

 ۲انتخاب فروشنده مناسب با توجه به روش‌های اعتبارسنجی

مرحله بعدی واردات از چین، اعتبار سنجی است که باید برای هر تامین کننده‌ای انجام شود (البته درمورد برندهای مطرح این امر صدق نمی‌کند.) باید سابقه شرکت چینی را از نظر مدت زمان فعالیت، وضعیت شرکت از نظر رتبه بندی، مدت زمان رجیستر شدن وب سایت شرکت، محل دفتر شرکت و… بررسی کنید.

شرکت GTG با شرکت‌های بازرسی زیادی در چین قرارداد همکاری دارد و قبل از عقد قرارداد و خرید، در صورت نیاز می‌تواند در چند مرحله از فروشنده چینی بازرسی کامل انجام دهد. ما کلیه روش‌های اعتبارسنجی را در مقاله‌های خود توضیح داده‌ایم.

 

۳- مذاکره با فروشنده

مرحله بعد برای واردات از چین مذاکره است. مذاکره با فروشنده می‌تواند راه‌های مختلفی داشته باشد. رسمی‌ترین حالت ممکن ارسال ایمیل تخصصی است که شامل کلیه اطلاعات باشد. زمانی که پاسخ ایمیل را به صورت تخصصی همراه با امضای الکترونیکی دریافت کنید، می‌توانید به اعتبار آن استناد کنید.

یکی دیگر از روش‌ها مذاکره ازطریق نرم افزار WECHAT  و QQ است. این نرم افزارها در کشور چین بسیار اعتبار دارند.

 

۴- اخذ پروفرما از فروشندگان مختلف

پروفرما یا پیش فاکتور، سندی است که توسط فروشنده صادر می‌شود؛ که شامل سربرگ شرکت تامین کننده، نام و نشانی فروشنده، ذینفع و خریدار، نوع کالا، اینکوترمز حمل، اطلاعات دقیق کالا، زمان تحویل کالا، مقدار و تعداد کالا، قیمت واحد و قیمت کل کالا، مبدا کالا، شرایط پرداخت، مدت اعتبار پروفرما از سوی تامین کننده، مبدا حمل و مقصد نهایی کالا، نام وسیله حمل، نام کشور و شهر و بندر مقصد و شماره استاندارد بازرسی‌های مورد نیاز است.

قیمت و بهای کالا در خرید و قرارداد خارجی از جمله پارامترهای مهم است. تهیه لیست مقایسه قیمت‌ها بین پروفرم‌های دریافتی از فروشندگان مختلف در مرحله بعد قرار می‌گیرد.

 

۵- انتخاب بهترین قیمت و تایید پروفرمای انتخاب شده

پس از آن که استعلام قیمت از چند تامین کننده انجام شد لیست قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه و بهترین قیمت را انتخاب کنید. سپس فرمی تهیه کرده که شامل کلیه هزینه‌ها مانند هزینه خالص خرید، هزینه حمل، هزینه ترخیص و… است و سپس قیمت نهایی برآورد خواهد شد.

 

۶- انتخاب ترم حمل مناسب براساس شرایط اینکوترمز جهت واردات از چین

رایج‌ترین روش‌های حمل کالا در کشور چین به اختصار شامل موارد زیر است:

گروه E: تحویل کالا در نقطه عزیمت در مبدا است، یعنی خریدار کالا را در انبار یا کارخانه فروشنده تحویل می‌گیرد. ترم EXW که مخفف Ex Work  است.

گروه F: تحویل کالا به خریدار بدون پرداخت کرایه حمل در مبدا تعیین شده توسط خریدار:

متداول‌ترین ترم مورد استفاده در چین از گروه F ، ترم FOB که مخفف Free on board است، یعنی فروشنده کالا را در بندر حمل تعیین شده از عرشه کشتی عبور دهد و فقط در حمل دریایی به کار می‌رود. قبل از عبور کالا از عرشه چنانچه خسارتی به کالا وارد شود بر عهده فروشنده است. هزینه حمل، بیمه و بازرسی بر عهده خریدار است.

گروه C: تحویل کالا در مبدأ به خریدار با پرداخت کرایه حمل:

یعنی فروشنده باید مخارج کرایه را تا مقصد پرداخت نماید. اما ریسک خسارت و هزینه‌های اضافی برعهده خریدار است. می‌توان گفت مسئولیت‌ها بین خریدار و فروشنده به نوعی تقسیم شده است. متداول‌ترین ترم‌های استفاده شده از این گروه در چین، CFR و CIF هستند.

ترم CFR مخفف اصطلاح Cost and Freight (C&F) است، یعنی ارزش و کرایه حمل تا مقصد.

کالا وقتی در کشتی بارگیری می‌شود، مسئولیت فروشنده خاتمه می‌یابد. عقد قرارداد و هزینه بیمه با خریدار، و عقد قرارداد و هزینه حمل با فروشنده ‌است.

ترم CIF مخفف اصطلاح Cost, Insurance and Freight به معنای ارزش، بیمه و کرایه حمل تا مقصد است. کلیه هزینه حمل و بیمه و همچنین عقد قراردادها برعهده فروشنده‌ است.

 

۷- تنظیم قرارداد خرید

پس از تایید پروفرما قراردادی بین فروشنده و خریدار منعقد می‌گردد و خرید در این مرحله نهایی می‌شود. مواردی که در قرارداد خرید اعلام می‌شود، پس از آن که تایید نهایی داده شد، خرید وارد مرحله ثبت سفارش و پس از آن انجام امور بانکی و ارائه به واحد ارزی و انتظار برای تخصیص ارز می‌شود. پس از طی شدن این روند، خرید وارد مرحله پرداخت می‌شود. فروشنده در این زمان اقدام به تولید و سپس ارسال کالا می‌کند.

 

۸- اخذ اسناد حمل و مورد نیاز جهت آماده سازی کالا و ارسال آن

اسنادی که فروشنده باید به خریدار تحویل دهد، طبق مواردی که به توافق طرفین می‌رسد، مشخص می‌شود. تا زمانی که اعتبارسنجی انجام نشود پول به حساب تامین کننده واریز نمی‌گردد، همچنین این اسناد برای ترخیص کالا مهم است.

از جمله این اسناد بارنامه BILL OF LADING است که توسط شرکت حمل و نقل صادر می‌شود. سند دیگر که برای ترخیص و ثبت سفارش هم لازم است، گواهی مبدا CERTIFICATE OF ORIGIN  است. این گواهی معمولا به وسیله اتاق بازرگانی کشور فروشنده صادر می‌شود. لیست بسته بندی PACKING LIST  سند مشخصات کالا است، که شامل اطلاعاتی مانند بسته بندی و محتویات و تعداد آن در هر بسته است. این سند به این دلیل در قرارداد و خرید خارجی مورد اهمیت است که گمرک کشور ایران و بازرسان بین‌المللی به این سند نیاز دارند.

 

۹- پرداخت

در پروفرما مبلغی که تعیین شده است گاهی اوقات به صورت صد درصد پرداخت و گاهی به صورت deposit است. باید قبل از آن شماره حساب مقصد بررسی شود و با توجه به شرایط پروفرما پرداخت اولیه انجام شود.

بقیه هزینه‌ها هم قبل از بارگیری و حمل انجام می‌شود. در هر مرحله از پرداخت باید swift  برای فروشنده و هم برای خریدار جهت اطمینان ارسال گردد. پیش از انجام پرداخت باید به این نکته توجه داشت که سربرگ فروشنده با شماره حساب درج شده در پروفرما و مهر همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت با مشکلات لاینحل بسیار زیادی در جا به جایی حواله مواجه خواهید شد.

 

۱۰- حمل بین‌المللی

در زمان حمل کالا کلیه اسناد حمل دریافت می‌شود و تاریخ pick up  بار از قبل در پروفرما درج شده است و در زمان تعیین شده حمل بین‌المللی انجام خواهد شد. معمولا حمل به دو صورت هوایی و دریایی است. از مزایای حمل هوایی سرعت ارسال بالاتر نسبت به ارسال دریایی کالا است.

شرکت حمل طرف قرارداد در چین کالا را دریافت می‌کند و در فرودگاه امام خمینی تهران به گمرک تحویل می‌دهد.

برای حمل هوایی بارنامه‌ای تحت عنوان AWB صادر می‌شود، که به نوعی قبض فرود است و امکان ردیابی محموله را فراهم می‌کند. بارنامه هوایی به عنوان رسید کالا توسط شرکت حمل و همچنین قرارداد بین صاحب کالا و هواپیمای حامل عمل می‌کند و شرایط غیر قابل مذاکره‌ای است. همچنین پروازی که با آن محموله حمل می‌شود یا زمان تحویل بار را بیان نمی‌کند.

 برای کالاهایی که دارای حجم و وزن زیادی هستند معمولا روش حمل دریایی انتخاب می‌شود. چون از هزینه کمتری برخوردار است. اما باید به زمان زیاد حمل آن بین ۳۰ تا ۴۵ روز توجه داشت. از مهم‌ترین توافق‌هایی که قبل از خرید با فروشنده انجام می‌شود، محل تحویل کالا است که باید در قرارداد ذکر شود. (این مورد طبق اینکوترمز ذکر شده تعیین می‌شود) و کالا در پورت مربوطه تحویل داده می‌شود.

در حمل دریایی، کالا در کانتینر بارگیری می‌شود که اصطلاحا FCL  (کانتینر کامل 20 یا 40 فوت) وLCL  (واردکنندگان مختلف، کالاهای خود را در یک کانتینر و به طور اشتراکی قرار می‌دهند. این امر به واردکننده‌هایی کمک می‌کند که قرار است مقدار کمی کالا را هنگام واردات از چین جابه جا کنند.)

در زمان ترخیص باید برای بعضی از کالاها حتما استاندارد اجباری دریافت شود (می‌توانید مقاله استاندارد اجباری را اینجا مطالعه کنید) و همزمان با تخلیه در بندر و گمرک نمونه کالا جهت دریافت استاندارد و اجازه خروج  به آزمایشگاه گمرک ارسال شود. برای بعضی دیگر از کالاها نیز قبل از ورود به گمرک مقصد باید مجوزات لازم اخذ شود. کلیه عملیات واردات کالا از چین توسط شرکت بازرگانی GTG پیگیری می‌شود و در سریع‌ترین زمان کالای شما ترخیص خواهد شد.

 

گمرک چین و کشتی های کانتینربر

اقتصاد چین فراتر از حد تصور

شاید مهم‌ترین معیار رتبه‌بندی اقتصاد‌های جهان میزان تولید ناخلص ملی یا (GDP) باشد. همانطور که می‌دانید GDP به میزان ارزش افزوده ایجاد شده از طریق تولید کالا و خدمات در یک کشور در یک دوره معین اشاره دارد. کشور چین در سال 2021 ارزش GDP را به ثبت رسانده است.

جالب است بدانید تولید ناخالص داخلی ایالات متحده با رقم حیرت آور 22.9 تریلیون دلار، تقریبا 25 درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می دهد، سهمی که در 60 سال گذشته عملا به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

اقتصاد چین نیز با تولید ناخالص داخلی نزدیک به 17 تریلیون دلار از نظر اسمی در رتبه دوم قرار دارد. در حال حاضر چین در زمینه تولید گسترده فولاد، لوازم الکترونیک و روباتیک بزرگترین تولید کننده در سراسر جهان به شمار می‌رود.

 

بزرگ‌ترین شرکای تجاری چین

کشور چین در حال حاضر با اغلب کشورهای دنیا ارتباط فعال تجاری دارد. در این میان‌ بزرگ‌ترین شریک تجاری چین، ایالات متحده آمریکا است. به طوریکه طبق آمار در سال 2020 میلادی آمریکا صادراتی به ارزش 135,996,513 میلیارد دلار به چین داشته است. از طرفی ارزش واردات آمریکا از چین  452,576,771 میلیارد دلار بوده است.

علاوه بر آمریکا، کشورهای آسیایی هنگ کنگ، ژاپن، ویتنام، کره و کشورهای اروپایی آلمان، هلند و انگلیس نیز از جمله مهم‌ترین شرکای تجاری چین به حساب می‌آیند. به طور کلی بزرگترین شرکای تجاری چین به تفکیک حوزه صادرات و واردات به شرح زیر است.

 

بزرگترین صادرکنندگان کالا به چین

در راستای بررسی بزرگترین شرکای تجاری چین بهتر است با بزرگترین صادرکنندگان کالا به چین آشنا شوید. در سال 2020 چین تایپه با صادراتی به ارزش 200,664,323 میلیارد دلار بزرگترین صادرکننده کالا به چین بوده است. پس از چین ژاپن با 174,867,747 میلیارد دلار واردات از چین در جایگاه دوم و کروه جنوبی با 172,756,030 میلیارد دلار در رتبه سوم قرار دارند. لیست زیر 10 کشور با بیشترین میزان صادرات کالا به چین را معرفی می‌کند.

1 . چین تایپه

2 . ژاپن

3 .کره جنوبی

4 . ایالات متحده آمریکا

5 . استرالیا

6 . آلمان

7 . برزیل

8 . ویتنام

9 . مالزی

10 . روسیه

 

بزرگترین واردکنندگان کالاهای چینی

طبق آمار بازرگانی و تجارت بین‌الملل چین و سازمان جهانی تجارت بین‌الملل، کشورهای زیر بزرگترین واردکنندگان کالاهای چینی در جهان به حساب می‌آیند. این 10 کشور در سال 2020 در مجموع وراداتی به ارزش 1.459.502.036 تریلیون دلار، انجام داده‌اند.

ایران با وارداتی به ارزش حدود 8.6 میلیارد دلار در رتبه 44 لیست بزرگترین واردکنندگان کالا از چین قرار دارد.

1 . ایالات متحده آمریکا

2 . هنگ کنگ

3 . ژاپن

4 . ویتنام

5 . کره جنوبی

6 . آلمان

7 . هلند

8 . انگلستان

9 . هند

10 . چین تایپه

 

مهم‌ترین صادرات چین به جهان

گستردگی تولیدات چین موجب شده است در اغلب کالاهای تولیدی این کشور در صدر صادر‌کنندگان جهان بایستد. برخی از مهم‌ترین کالاهای چینی که به جهان صادر می‌شوند را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

1 . محصولات حوزه فناوری مانند گوشی تلفن همراه، تبلت، لپ تاب و تلویزیون

2 . ماشین آلات و تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی مانند ماشین‌های پردازش خودکار داده‌ها و قطعات و لوازم جانبی

3 . لوازم دکوراسیون داخلی

4 . پلاستیک و محصولات پلاستیکی

5 . لوازم پزشکی

6 . خودرو

7 . پوشاک

8 . اسباب بازی

9 . فولاد و آهن

10 . مواد شیمیایی آلی

 

مهم‌ترین واردات چین از جهان

برخی از مهم‌ترین کالاهای وارداتی چین به شرح زیر است:

* مدارهای مجتمع منطقی، دیود، ترانزیستور و مانند آن

* سوخت‌های فسیلی نظیر نفت خام، گاز و سایر هیدروکربن‌های گازی

* سنگ معدن، سرباره و خاکستر

* لوازم پزشکی

* خودرو

* پلاستیک

* مس

* دانه‌های روغنی

 

کشتی کانتینربر چینی

واردات از چین بدون کارت بازرگانی

به طور کلی ارائه کارت بازرگانی برای واردات کالا توسط کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی الزامی است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که آیا ترخیص کالا بدون کارت بازرگانی نیز امکان پذیر است؟ برای واردات از چین بدون کارت بازرگانی چه فرآیندی را باید طی کرد؟ شرایط واردات از چین بدون کارت بازرگانی چیست؟ طبق قوانین و مقررات بازرگانی کشور، وزرات صنعت، معدن و تجارت شرایط زیر را جهت واردات بدون کارت بارگانی اعلام نموده است:

1 . اخذ مجوز موردی جهت واردات ماشین‌ آلات، قطعات و اجزا مورد نیاز واحدهای تولیدی: لازم به ذکر است که این مجوز تنها یک بار صادر می‌شود و نهایتا 6 ماه اعتبار داشته و به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. اما کدام گروه‌ از متقاضیان مشمول این مجوز می‌شوند؟

. دارندگان پروانه بهره‌برداری

. دارندگان جواز تاسیس با پیشرفت قابل قبول

. معادن با دریافت مجوز معاونت امور معادن و صنایع معدنی از محل مواد ۱۰۹ و ۱۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون معادن

. متقضایان دارنده پروانه کسب صنفی واحدهای تولیدی

. چاپخانه‌ها با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

و تولیدکنندگان دارای مدارک معتبر واردات از دیگر وزارتخانه‌های دولتی

در توضیح این قانون باید گفت اشاره کنیم که مواد اولیه واحدهای تولیدی به هیچ وجه مشمول این قانون نبوده و واردات آنها نیازمند ارائه کارت بازرگانی است. همچنین طبق قانون صدور چندین مجوز موردی غیر مجاز است و دارندگان کارت بازرگانی دائم نمی‌تواند برای اخد مجوز واردات بدون گمرک اقدام نمایند.

 

هزینه واردات از چین

مهم‌ترین هزینه‌هایی که در واردات از چین باید به آنها توجه‌ شود، به شرح زیر است:

. قیمت تمام شده کالا در مبداء

. هزینه کنترل کیفی و بازرسی کالا

. هزینه‌های گمرک در کشور مبدا و مقصد

. هزینه‌های مربوط به تامین ارز و تفاوت نرخ‌ها

. هزینه حمل و نقل بین‌الملل

. هزینه تحویل در مقصد، انبارداری و ترخیص

. هزینه‌های مربوط به بیمه

توجه به این موارد توسط بازرگانان و تجار در بدست آوردن قیمت نهایی کالا جهت قیمت گذاری فروش و بررسی میزان سود دهی، الزامی است. اما نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است، وجود تجربه و دانش بالا برای به حداقل رساندن هزینه‌های قابل پیش بینی است.

امروزه بهترین راهکار برای کاهش هزینه‌های واردات کالا، استفاده از دانش، تجربه و ارتباطات شرکت‌های معتبر بازرگانی است. شرکت بازرگانی جی تی جی با سال‌ها تجربه موفق در تمامی حوزه‌های بازرگانی همراه شما خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص واردات از چین، با کارشناسان GTG تماس بگیرید.

 

بررسی تجارت ایران و چین در دو سال اخیر

طبق آمار چین با سهم تجارت 19 میلیارد دلاری اولین شریک تجاری ایران است. طبق آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 1399 کل تجارت بین‌الملل ایران در حوزه صادرات و واردات 73 میلیارد دلار بوده است؛ که حدود نیمی از این میزان به ارزش 34.526 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات 112 میلیون و 293 هزار تن کالا به اقصی نقاط جهان بوده است.

 جالب است بدانید از میزان حدود 35 میلیارد دلار حوزه صادرات غیر نفتی کشور در سال 1399، تنها 6.246.485  میلیارد دلار مربوط به صادرات کالا به چین بوده است.

با افزودن رقم 7,155,074 میلیارد دلار مربوط به صادرات نفتی ایران به چین، میزان کل صادرات ایران به چین در سال 1399 به رقم 13,401,559 میلیارد دلار خواهدد رسید.

در مقابل واردات از چین در سال 1399 با ارزش وزنی 3میلیون و 500 هزار تن رقمی معادل 9,608,726 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

همچنین لازم به ذکر است که تراز تجاری ایران و چین در سال 2020 میلادی با کاهش واردات از چین، پس از دو سال به رقم 2,108,196- میلیارد دلار رسید. در واقع در سال‌های 2019 و 2018 با صادرات مجموع صادرات نفتی و غیر نفتی ایران به چین تراز تجاری کشور 3,792,833- و 7,089,899-  ارزیابی شده است.

به طور کلی در سال 2020 ارزش واردات از چین برای جمهوری اسلامی ایران 8,510,124 میلیارد دلار بوده است و در مقابل صادرات ایران به چین ارزشی معادل 6,401,928 داشته است. که کاهش خرید نفت و گاز ایران از سوی چشم بادامی‌ها علت تراز منفی حاصل است.

 

مهم‌ترین صادرات ایران به چین

آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به چین، حاکی از بازار بسیار خوب صادرات انواع میوه مانند خرما و انگور، انواع خشکبار نظیر پسته، انواع ادویه ایران، مواد معدنی و صنعتی، مصالح ساختم انی، متانول، پلی اتیلن، فرش، ظروف شیشه‌ای، آهن و محصولات آهنی و مشتقات نفتی به این کشور است.

به طور کلی مهم‌ترین دسته‌بندی کالاهای صادراتی ایرات به چین به شرح زیر است:

* گروه مواد اولیه پلاستیک با HScode 39 شامل پلیمرهایی نظیر پلی اتیلن، پلی استرین و انواع رزین

* گروه نفت و گاز و مشتقات آن

* مواد شیمیایی آلی

* آهن و فولاد و محصولات آن

* میوه و آجیل

* سنگ معدن سرباره و خاکستر

* نمک، گوگرد، آهک، سیمان

* مس

* آلومینیوم

* قهوه و چای

 

مهم‌ترین واردات ایران از چین

اما مهم‌ترین واردات ایران از چین مربوط به کدام کالاها است؟ در این قسمت سعی شده است اطلاعاتی در خصوص کالاهایی وارداتی از چین که بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده‌اند به شما معرفی نماییم، همراه ما باشید.

مهم‌ترین و پرسودترین کالاهای وارداتی از چین به شرح زیر است:

  1. لوازم جانبی خودرو
  2. لوازم الکترونیک و فناوری
  3. قطعات صنعتی و ماشین آلات
  4. مواد اولیه شیمیایی و معدنی
  5. قطعات لوازم خانگی
  6. لوازم پلاستیکی

 

مراحل واردات از چین

پس از مطالعه توضیحات بالا سوال اساسی این است که برای واردات کالا از چین باید چه مراحلی را طی کنیم؟

به طور کلی پس از اخذ مجوزات لازم واردات کالا نظیر مجوزهای کنترل کیفی و سلامت کالا شامل مجوز بهداشت، سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد  و مجوزات قانونی واردات، مراحل واردات از چین شامل تحقیق بازار انتخاب محصولات، شناسایی تولیدکننده‌های موجود کالای مورد نظر، دریافت نمونه محصول، ثبت سفارش، پرداخت هزینه، حمل و نقل بین‌الملل و ترخیص کالا است.

هر کدام از این مراحل از پیچیدگی فنی و قانونی نسبتا بالایی برخوردار است و برای انجام موفق و جلوگیری از ایجاد مشکل و ضرر مالی و زمانی نیازمند استفاده از دانش و تجربه بالا است. در ادامه با بررسی مهم‌ترین مراحل واردات از چین همراه ما باشید.

 

مرحله نخست: تحقیق بازار چین

نقش تحقیقات بازار کشور هدف در حوزه صادرات و ورادات قابل چشم‌پوشی نیست. در واقع شناسایی وضعیت بازار نقش بسیار مهمی در ظرفیت سرمایه‌گذاری موجود بازار هدف داشته و در تصمیم‌گیری استراتژیک تجارت بین‌المللی به شما کمک خواهد نمود.

در تحقیق بازار چین توجه علاوه بر توجه به مسائل مالی و اقتصادی، توجه به تفاوت‌های فرهنگی و اقلیمی، نژادی، آب و هوایی و زبانی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به طور کلی مرحله تحقیق بازار جهت اقدام برای واردات از چین به عنوان نقطه حساس تصمیم‌گیری کلان تجاری به شمار می‌رود، لذا بررسی و ارزیابی دقیق در این مرحله در انجام وارداتی موفق از چین به شما کمک خواهد نمود.

 

مرحله دوم: انتخاب محصولات

در گام دوم باید ببرسی کنید که قصد خرید چه کالا یا کالایی را دارید؟ در این مرحله با توجه زمینه فعالیت لیست کالاهایی که متقاضی واردات آن‌ها هستید، آماده می‌کنید.

نکته قابل توجه در گام دوم واردات از چین، توجه به بازار مقصد فروش و تحقیق بازار ایران جهت تعیین مخاطبین کالا و میزان تقاضا کالا مورد نظر است.

 

مرحله سوم: یافتن منابع، گفتگو و مذاکره

سومین قدم در فرآیند واردات از چین، یافتن منابع، تولیدکنندگان یا عرضه‌کنندگان عمده کالا مورد نظر، گفتگو و مذاکره با آن‌ها برای تامین نیاز و خرید کالا است.

در این مرحله یافتن تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان معتبر نیازمند دانش و تجربه مذاکره بین‌المللی خواهید بود.

 

مرحله چهارم: دریافت و کنترل کیفی نمونه فیزیکی محصول

پس از دریافت لیست قیمت کالاهای درخواستی در گام سوم بهتر است با انجام مذاکرات جهت درخواست ارائه نمونه کالاهای مورد نظر، اقدام نمایید.

برخی از تولیدکنندگان به صورت رایگان و برخی با ثبت سفارش و خرید نمونه محصول را در اختیار شما قرار خواهند داد.در گام چهارم و پس از دریافت نمونه کالا و کنترل کیفی محصول می‌توانید نسبت به خرید انبوه کالا اقدام نمایید.

 

مرحله پنجم: حمل و نقل کالا به ایران

با تکمیل فرآیند ثبت سفارش و پرداخت هزینه کالاها، در مرحله پنجم کالاهای خریداری شده از طریق یکی از روش‌های حمل و نقل هوایی یا دریایی به کشور ارسال خواهند شد.

برای انتخاب راهکار درست حمل و نقل بین‌المللی کالا، توجه به مواردی نظیر نوع کالا و هزینه‌های هر کدام از روش‌های موجود، موجب جلوگیری از ضرر مالی خواهد شد. می‌توانید از کارشناسان شرکت بازرگانی جی تی جی جهت تعیین نحوه حمل کمک بگیرید.

 

مرحله پنجم: ترخیص کالا

بی شک مهم‌ترین مرحله در واردات به ویژه وادرات از چین، فرآیند ترخیص کالا است. در این مرحله با ارائه مدارک مورد نیاز به گمرک پروسه ترخیص کالا انجام می‌شود. انجام صحیح این فرآیند نیازمند اطلاع از قوانین و مقررات گمرک کشور است.

در واقع شناخت قوانین و مقررات ترخیص کالا از گمرکات کشور موجب تسهیل آن خواهد شد. در حال حاضر شرکت‌های بسیاری در این حوزه فعالیت دارند، یکی از معتبرترین شرکت‌های بازرگانی کشور، شرکت بازرگانی جی تی جی است که کلیه خدمات حوزه واردات، صادرات و سرمایه‌گذاری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

 

صادرات به چین

تا این قسمت از مقاله اطلاعاتی در خصوص واردات از چین در اختیار شما قرار داده شد. برای آشنایی بهتر با تجارت بین‌الملل با چین، در این قسمت از مقاله مراحل واردات کالا از چین، قصد داریم شما را با وضعیت اقتصادی این کشور و چند نکته مهم در مورد صادرات به چین آشنا نماییم، همراه ما باشید.

کشور چین به عنوان دومین اقتصاد برتر جهان شناخته می‌شود و این کشور بیش از 18 درصد ارزش اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است. درآمدهای سرسام آور این کشور بسیاری از کشورهای دنیا را به توسعه هر چه بیشتر تجارت خود با چین تشویق کرده است. بر اساس گزارش مرکز ملی آمار چین در سال 2021 تولید ناخالص این کشور 8.1 درصد رشد داشته است و در مجموع به رقم37 تریلیون یوان (حدود 18 تریلیون دلار) رسیده است.  داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که اقتصاد چین عمدتا توسط تولید و صادرات صنعتی هدایت می‌شود. به طوری که در سال 2021 متوسط سالانه تولید صنعتی نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا هم فراتر رفت.

در سال 2020، چین رتبه 28 در شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI 0.96 )و رتبه 1 در کل صادرات (2.65T دلار) را به خود اختصاص داد. در همان سال، ایران در شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI -0.095) رتبه 65 و در کل صادرات با رقم 10.8 میلیارد دلار رتبه 86 را به خود اختصاص داد.

اکنون سوال مهم و اساسی این است که با توجه به پتانسیل حیرت آور چین برای تجارت بین‌الملل، در کنار واردات از چین، ایران در زمینه صادرات به چین چگونه عمل نموده است؟

در پاسخ به این سوال و با بررسی آمار و اطلاعات رسمی میزان صادرات ایران به چین به این صورت قابل بررسی است. طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال 1400 چین در جایگاه اول مقاصد صادراتی ایران قرار گرفته است. طبق این آمار حجم صادرات ایران به چین 25.63 میلیون تن برآورد شده است که ارزشی معادل 12.63 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. این رقم به ترتیب نشان دهنده رشد 4.5 و 56 درصدی در وزن و ارزش نسبت به سال 1399 است.

 در این رتبه‌بندی عراق، ترکیه، امارات و افغانستان به ترتیب با 28 میلیون تن کالا به ارزش 8.2 میلیارد دلار، 15.3 میلیون تن کالا به ارزش 5.6 میلیارد دلار، 9.8 میلیون تن به ارزش 4.2 میلیارد دلار و 3.8 میلیون تن به ارزش 1.6 میلیارد دلار در جایگاه‌های دوم تا پنجم قرار دارند.

 

سودآورترین کالاها جهت صادرات به چین

تجارت بین‌الملل ایران و چین به واردات از چین محدود نمی‌شود به طوری که در سال 2020، ایران 5.85 میلیارد دلار کالا به چین صادر کرد. عمده‌ترین محصولاتی که در این سال ایران به چین صادر کرد پلیمرهای اتیلن (1.91 میلیارد دلار)، نفت خام (1.15 میلیارد دلار) و الکل‌های غیر حلقوی (780 میلیون دلار) بود. طی 25 سال گذشته صادرات ایران به چین با نرخ سالانه 14.5 درصد از 197 میلیون دلار در سال 1995 به 5.85 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش یافته است.

علاوه بر واردات از چین، ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی و بازار بزرگ این کشور پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای صادرات در اختیار دیگر کشورها قرار داده است. اما بررسی همه‌ی نیازهای مردم این کشور بسیار مشکل خواهد بود. با بررسی‌های انجام شده و استفاده از آخرین متدها و روش‌های بازاریابی صادراتی چین، می‌توان لیست زیر را مهم‌ترین موارد جهت صادرات به چین دانست.

در قسمت‌های قبلی مقاله مهم‌ترین اقلام برای واردات از چین را به شما معرفی کرده ایم.  در ادامه 17 مورد از مهم‌ترین موارد صادراتی ایران به چین نام برده شده است:

1 . آبزیان و محصولات دریایی

2 . نفت و فرآورده‌های نفتی

3 . پلاستیک و محصولات پلاستیکی

4 . سنگ های معدنی مانند سنگ کروم و آهن

5 . انواع مواد شیمیایی آلی و کنستانتره

6 . انواع مصالح ساختمانی مثل سنگ، خاک و سیمان و آهک و گوگرد

7 . فلزات خاص نظیر مس، روی، آلومینیوم و سرب

8 . محصولات کشاورزی شامل سبزیجات، میوه و مرکبات و خشکبار

9 . صنایع دستی نظیر فرش و گلیم

10 . خمیر چوب و مانند آن

11 . کاغذ و مقوا و تخته

12 . مواد شوینده مثل صابون و شامپو و سفید کننده و پودرهای لباسشویی

13 . انواع نخ و پشم و پنبه و فرآورده‌های آن

14 . انواع چرم و پوست گاو و گوسفند و بز

15 . تنباکو

16 . انواع فرآورده‌های صنعتی مبتنی بر الکل شامل اترهاى مونوبوتیلیک، ترى کلرو اتیلن، اترهاى سیکلانیک، اترمونولیک ‌هاى اتیلن گلیکول و اتر دى اتیلیک

17 . قیر و ﺁسفالت

بدون تردید سرمایه‌گذاری صحیح و اصولی در هر یک از این حوزه‌ها سودآوری بالایی را برای تجار و بازرگانان کشور به همراه خواهد داشت. شرکت بازرگانی جی تی جی با شناخت کامل بازار چین در تمامی مراحل صادرات به چین و واردات از چین همراه شما خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص صادرات به چین با شرکت بازرگانی جی تی جی تماس بگیرید.

برخی از خدمات GTG در حوزه صادرات به چین:

1 . بازاریابی صادراتی

2 . مهندسی محصول

3 . حمل و نقل بین‌الملل به چین

4 . انجام کلیه امور و تشریفات گمرکی

5 . اخذ مجوزات صادرات به چین

6 . بیمه بین‌الملل

7 . ارایه متدهای بازگشت سرمایه و ارز حاصل از صادرات

شرکت بازرگانی جی تی جی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره واردات از چین با شرکت بازرگانی جی تی جی تماس بگیرید. شرکت GTG با بهره‌مندی از کارشناسان و متخصصین با دانش، با تجربه، متعهد و مجرب در تمام حوزه‌های تجارت بین‌الملل همراه شما خواهد بود.

از تحقیق بازار صادراتی و وارداتی تا مذاکرات بین‌الملل، مشاوره کلیه امور گمرکی نظیر ثبت سفارش واردات، تریخص کالا و حمل و نقل بین‌الملل، کلیه خدمات بازرگانی را از  شرکت بازرگانی جی تی جی بخواهید.

مهمترین خدمات قابل ارائه جی تی جی به شرح زیر است:

* خدمات امور گمرکی شامل صادرات، واردات و ترخیص کالا

* کلیه خدمات خرید و تامین کالا

* خدمات حوزه حمل و نقل خارجی و داخلی

* ارائه خدمات ارزی بازرگانی

* خدمات بیمه

* خدمات انبارداری و استریپ

* تحقیق بازار صادراتی

* استاندارد، بازرسی و کنترل کیفی کالا

در این مقاله اطلاعاتی در مورد مراحل واردات از چین در اختیار شما قرار دادیم. برای اطلاعات بیشتر و جهت واردات از چین با کارشناسان ما در شرکت بازرگانی جی تی جی تماس بگیرید.

نویسنده : حمید قاسمی ، مهدی عدنانی ساداتی

چین به عنوان ابر تولیدکننده و دومین اقتصاد بزرگ جهان بر پایه تولید ناحالص داخلی، مقصد بسیاری از تجار و بازرگانان دنیا است. علاوه بر تولیدات ملی چین امروزه برندهای مطرح و بزرگ دنیا در حوزه‌های مختلف نظیر تکنولوژی، کارخانه تولیدی فعال در چین دارند. به همین دلیل و با توجه به اینکه کشور چین همواره یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران بوده، انجام تجارت با چین یکی از پرسودترین تجارت‌ بین‌المللی برای بازرگانان و تجار کشور به شمار می‌رود. در همین راستا در مقاله پیش رو سعی شده است صفر تا صد واردات از چین به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های تجارت بین‌الملل با بزرگترین تولید کننده کالا در جهان بررسی شود. از مهم‌ترین گام‌ها پیش از شروع فرآیند واردات از چین، بررسی اقتصاد، تحقیق بازار، شناخت بزرگترین شرکای تجاری، عمده واردات و برترین کالاهای صادراتی این کشور بسیار حائز اهمیت است. اگر شما قصد واردات از چین یا تجارت با این کشور را دارید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

عناوین مقاله :

تجارت ایران و چین

چین در سال‌های اخیر موفق شده میزان زیادی از بازار کل دنیا را احاطه کند. امروزه با پیشرفت ظرفیت‌های تولیدی، زمان انتقال کالا از کشور چین سریع‌تر از گذشته شده است. همچنین برای شرکت‌های ایرانی به دلیل تحریم‌های ایجاد شده و عدم ارتباط با بیشتر کشورها، بیش‌ترین سهم مراودات بازرگانی و واردات از چین است.

وسعت، تنوع و حجم بی‌نظیر بازار این کشور چالش‌های فراوانی را برای تاجران ایجاد می‌کند، که برای هر کدام راه حلی وجود دارد. ما تمامی راهکارهای واردات کالا از چین را به شما آموزش خواهیم داد.

 

مراحل واردات از چین

واردات از چین مراحل خاص خودش را دارد که برای انجام آن بهتر است طبق اصول عمل کرد. در ادامه مقاله، مراحل واردات کالا از چین را توضیح می‌دهیم:

1- جستجو در لیست فروشندگان مختلف کالای مورد نظر در سایت‌هایی مانند علی بابا، Made in China ، 1688، جستجو در سایت نمایشگاه Canton Fair

۲- انتخاب فروشنده مناسب با توجه به روش‌های اعتبارسنجی

3- مذاکره با فروشنده از طرق مختلف مانند چت در سایت‌های خرید، ارسال ایمیل، استفاده از WeChat  و  QQ، تماس تلفنی و…

۴- اخذ پروفرما از فروشندگان مختلف

۵- انتخاب بهترین قیمت (در چین معمولا قیمت‌های نزدیک به هم نشان دهنده واقعی بودن قیمت است اما با میانگین گیری می‌توانیم به قیمت مناسبی برسیم)

۶- انتخاب ترم حمل مناسب براساس شرایط اینکوترمز

۷- تایید قیمت و پروفرما

۸- تنظیم قرارداد

۹- ثبت سفارش، امور بانکی و ارزی

10- پرداخت هزینه طبق پروفرما (پرداخت برای کالای انتخابی در سایت‌هایی مانند علی بابا، Made in China ، 1688 ، (بهتر است در بستر سایت انجام شود که در مقاله خرید از طریق سایت‌های چینی برای شما توضیح خواهیم داد)

۱۱- اخذ اسناد حمل و مورد نیاز جهت آماده سازی کالا و ارسال آن

۱۲- حمل کالا توسط شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، ترخیص کالا

 

شرح مراحل واردات از چین

در این قسمت از مقاله، هر یک از مراحل واردات از کشور چین را توضیح می‌دهیم:

 

۱- جستجو در لیست فروشندگان

برای واردات از چین اولین مرحله، شناسایی تولیدکننده یا فروشنده معتبر است، با توجه به نوع کالا از طریق سایت‌های تخصصی و یا جستجو در نمایشگاه­‌های بزرگ و معتبر بین‌المللی، با تامین کنندگان معتبر مذاکره می‌شود. برای جستجو در سایت نمایشگاه بزرگ و تخصصی canton باید نام کد رجیستری داشته باشید. شرکت GTG توانایی اخذ این کد برای هر شخص و شرکتی را دارد. سپس نام کالا را جستجو کنید، آنگاه می‌توانید با غرفه داران مستقیم ارتباط داشته باشید. تعداد بالای کارخانه‌های تولیدی ممکن است ما را در پیدا کردن محصول مورد نظر سردرگم کند. با توجه به سطح گستردگی کلاهبرداری باید از راه‌های اعتبارسنجی استفاده کنید و به هر قیمت پایینی اعتماد نکنید.

بندر چین

 ۲انتخاب فروشنده مناسب با توجه به روش‌های اعتبارسنجی

مرحله بعدی واردات از چین، اعتبار سنجی است که باید برای هر تامین کننده‌ای انجام شود (البته درمورد برندهای مطرح این امر صدق نمی‌کند.) باید سابقه شرکت چینی را از نظر مدت زمان فعالیت، وضعیت شرکت از نظر رتبه بندی، مدت زمان رجیستر شدن وب سایت شرکت، محل دفتر شرکت و… بررسی کنید.

شرکت GTG با شرکت‌های بازرسی زیادی در چین قرارداد همکاری دارد و قبل از عقد قرارداد و خرید، در صورت نیاز می‌تواند در چند مرحله از فروشنده چینی بازرسی کامل انجام دهد. ما کلیه روش‌های اعتبارسنجی را در مقاله‌های خود توضیح داده‌ایم.

 

۳- مذاکره با فروشنده

مرحله بعد برای واردات از چین مذاکره است. مذاکره با فروشنده می‌تواند راه‌های مختلفی داشته باشد. رسمی‌ترین حالت ممکن ارسال ایمیل تخصصی است که شامل کلیه اطلاعات باشد. زمانی که پاسخ ایمیل را به صورت تخصصی همراه با امضای الکترونیکی دریافت کنید، می‌توانید به اعتبار آن استناد کنید.

یکی دیگر از روش‌ها مذاکره ازطریق نرم افزار WECHAT  و QQ است. این نرم افزارها در کشور چین بسیار اعتبار دارند.

 

۴- اخذ پروفرما از فروشندگان مختلف

پروفرما یا پیش فاکتور، سندی است که توسط فروشنده صادر می‌شود؛ که شامل سربرگ شرکت تامین کننده، نام و نشانی فروشنده، ذینفع و خریدار، نوع کالا، اینکوترمز حمل، اطلاعات دقیق کالا، زمان تحویل کالا، مقدار و تعداد کالا، قیمت واحد و قیمت کل کالا، مبدا کالا، شرایط پرداخت، مدت اعتبار پروفرما از سوی تامین کننده، مبدا حمل و مقصد نهایی کالا، نام وسیله حمل، نام کشور و شهر و بندر مقصد و شماره استاندارد بازرسی‌های مورد نیاز است.

قیمت و بهای کالا در خرید و قرارداد خارجی از جمله پارامترهای مهم است. تهیه لیست مقایسه قیمت‌ها بین پروفرم‌های دریافتی از فروشندگان مختلف در مرحله بعد قرار می‌گیرد.

 

۵- انتخاب بهترین قیمت و تایید پروفرمای انتخاب شده

پس از آن که استعلام قیمت از چند تامین کننده انجام شد لیست قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه و بهترین قیمت را انتخاب کنید. سپس فرمی تهیه کرده که شامل کلیه هزینه‌ها مانند هزینه خالص خرید، هزینه حمل، هزینه ترخیص و… است و سپس قیمت نهایی برآورد خواهد شد.

 

۶- انتخاب ترم حمل مناسب براساس شرایط اینکوترمز جهت واردات از چین

رایج‌ترین روش‌های حمل کالا در کشور چین به اختصار شامل موارد زیر است:

گروه E: تحویل کالا در نقطه عزیمت در مبدا است، یعنی خریدار کالا را در انبار یا کارخانه فروشنده تحویل می‌گیرد. ترم EXW که مخفف Ex Work  است.

گروه F: تحویل کالا به خریدار بدون پرداخت کرایه حمل در مبدا تعیین شده توسط خریدار:

متداول‌ترین ترم مورد استفاده در چین از گروه F ، ترم FOB که مخفف Free on board است، یعنی فروشنده کالا را در بندر حمل تعیین شده از عرشه کشتی عبور دهد و فقط در حمل دریایی به کار می‌رود. قبل از عبور کالا از عرشه چنانچه خسارتی به کالا وارد شود بر عهده فروشنده است. هزینه حمل، بیمه و بازرسی بر عهده خریدار است.

گروه C: تحویل کالا در مبدأ به خریدار با پرداخت کرایه حمل:

یعنی فروشنده باید مخارج کرایه را تا مقصد پرداخت نماید. اما ریسک خسارت و هزینه‌های اضافی برعهده خریدار است. می‌توان گفت مسئولیت‌ها بین خریدار و فروشنده به نوعی تقسیم شده است. متداول‌ترین ترم‌های استفاده شده از این گروه در چین، CFR و CIF هستند.

ترم CFR مخفف اصطلاح Cost and Freight (C&F) است، یعنی ارزش و کرایه حمل تا مقصد.

کالا وقتی در کشتی بارگیری می‌شود، مسئولیت فروشنده خاتمه می‌یابد. عقد قرارداد و هزینه بیمه با خریدار، و عقد قرارداد و هزینه حمل با فروشنده ‌است.

ترم CIF مخفف اصطلاح Cost, Insurance and Freight به معنای ارزش، بیمه و کرایه حمل تا مقصد است. کلیه هزینه حمل و بیمه و همچنین عقد قراردادها برعهده فروشنده‌ است.

 

۷- تنظیم قرارداد خرید

پس از تایید پروفرما قراردادی بین فروشنده و خریدار منعقد می‌گردد و خرید در این مرحله نهایی می‌شود. مواردی که در قرارداد خرید اعلام می‌شود، پس از آن که تایید نهایی داده شد، خرید وارد مرحله ثبت سفارش و پس از آن انجام امور بانکی و ارائه به واحد ارزی و انتظار برای تخصیص ارز می‌شود. پس از طی شدن این روند، خرید وارد مرحله پرداخت می‌شود. فروشنده در این زمان اقدام به تولید و سپس ارسال کالا می‌کند.

 

۸- اخذ اسناد حمل و مورد نیاز جهت آماده سازی کالا و ارسال آن

اسنادی که فروشنده باید به خریدار تحویل دهد، طبق مواردی که به توافق طرفین می‌رسد، مشخص می‌شود. تا زمانی که اعتبارسنجی انجام نشود پول به حساب تامین کننده واریز نمی‌گردد، همچنین این اسناد برای ترخیص کالا مهم است.

از جمله این اسناد بارنامه BILL OF LADING است که توسط شرکت حمل و نقل صادر می‌شود. سند دیگر که برای ترخیص و ثبت سفارش هم لازم است، گواهی مبدا CERTIFICATE OF ORIGIN  است. این گواهی معمولا به وسیله اتاق بازرگانی کشور فروشنده صادر می‌شود. لیست بسته بندی PACKING LIST  سند مشخصات کالا است، که شامل اطلاعاتی مانند بسته بندی و محتویات و تعداد آن در هر بسته است. این سند به این دلیل در قرارداد و خرید خارجی مورد اهمیت است که گمرک کشور ایران و بازرسان بین‌المللی به این سند نیاز دارند.

 

۹- پرداخت

در پروفرما مبلغی که تعیین شده است گاهی اوقات به صورت صد درصد پرداخت و گاهی به صورت deposit است. باید قبل از آن شماره حساب مقصد بررسی شود و با توجه به شرایط پروفرما پرداخت اولیه انجام شود.

بقیه هزینه‌ها هم قبل از بارگیری و حمل انجام می‌شود. در هر مرحله از پرداخت باید swift  برای فروشنده و هم برای خریدار جهت اطمینان ارسال گردد. پیش از انجام پرداخت باید به این نکته توجه داشت که سربرگ فروشنده با شماره حساب درج شده در پروفرما و مهر همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت با مشکلات لاینحل بسیار زیادی در جا به جایی حواله مواجه خواهید شد.

 

۱۰- حمل بین‌المللی

در زمان حمل کالا کلیه اسناد حمل دریافت می‌شود و تاریخ pick up  بار از قبل در پروفرما درج شده است و در زمان تعیین شده حمل بین‌المللی انجام خواهد شد. معمولا حمل به دو صورت هوایی و دریایی است. از مزایای حمل هوایی سرعت ارسال بالاتر نسبت به ارسال دریایی کالا است.

شرکت حمل طرف قرارداد در چین کالا را دریافت می‌کند و در فرودگاه امام خمینی تهران به گمرک تحویل می‌دهد.

برای حمل هوایی بارنامه‌ای تحت عنوان AWB صادر می‌شود، که به نوعی قبض فرود است و امکان ردیابی محموله را فراهم می‌کند. بارنامه هوایی به عنوان رسید کالا توسط شرکت حمل و همچنین قرارداد بین صاحب کالا و هواپیمای حامل عمل می‌کند و شرایط غیر قابل مذاکره‌ای است. همچنین پروازی که با آن محموله حمل می‌شود یا زمان تحویل بار را بیان نمی‌کند.

 برای کالاهایی که دارای حجم و وزن زیادی هستند معمولا روش حمل دریایی انتخاب می‌شود. چون از هزینه کمتری برخوردار است. اما باید به زمان زیاد حمل آن بین ۳۰ تا ۴۵ روز توجه داشت. از مهم‌ترین توافق‌هایی که قبل از خرید با فروشنده انجام می‌شود، محل تحویل کالا است که باید در قرارداد ذکر شود. (این مورد طبق اینکوترمز ذکر شده تعیین می‌شود) و کالا در پورت مربوطه تحویل داده می‌شود.

در حمل دریایی، کالا در کانتینر بارگیری می‌شود که اصطلاحا FCL  (کانتینر کامل 20 یا 40 فوت) وLCL  (واردکنندگان مختلف، کالاهای خود را در یک کانتینر و به طور اشتراکی قرار می‌دهند. این امر به واردکننده‌هایی کمک می‌کند که قرار است مقدار کمی کالا را هنگام واردات از چین جابه جا کنند.)

در زمان ترخیص باید برای بعضی از کالاها حتما استاندارد اجباری دریافت شود (می‌توانید مقاله استاندارد اجباری را اینجا مطالعه کنید) و همزمان با تخلیه در بندر و گمرک نمونه کالا جهت دریافت استاندارد و اجازه خروج  به آزمایشگاه گمرک ارسال شود. برای بعضی دیگر از کالاها نیز قبل از ورود به گمرک مقصد باید مجوزات لازم اخذ شود. کلیه عملیات واردات کالا از چین توسط شرکت بازرگانی GTG پیگیری می‌شود و در سریع‌ترین زمان کالای شما ترخیص خواهد شد.

 

گمرک چین و کشتی های کانتینربر

اقتصاد چین فراتر از حد تصور

شاید مهم‌ترین معیار رتبه‌بندی اقتصاد‌های جهان میزان تولید ناخلص ملی یا (GDP) باشد. همانطور که می‌دانید GDP به میزان ارزش افزوده ایجاد شده از طریق تولید کالا و خدمات در یک کشور در یک دوره معین اشاره دارد. کشور چین در سال 2021 ارزش GDP را به ثبت رسانده است.

جالب است بدانید تولید ناخالص داخلی ایالات متحده با رقم حیرت آور 22.9 تریلیون دلار، تقریبا 25 درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می دهد، سهمی که در 60 سال گذشته عملا به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

اقتصاد چین نیز با تولید ناخالص داخلی نزدیک به 17 تریلیون دلار از نظر اسمی در رتبه دوم قرار دارد. در حال حاضر چین در زمینه تولید گسترده فولاد، لوازم الکترونیک و روباتیک بزرگترین تولید کننده در سراسر جهان به شمار می‌رود.

 

بزرگ‌ترین شرکای تجاری چین

کشور چین در حال حاضر با اغلب کشورهای دنیا ارتباط فعال تجاری دارد. در این میان‌ بزرگ‌ترین شریک تجاری چین، ایالات متحده آمریکا است. به طوریکه طبق آمار در سال 2020 میلادی آمریکا صادراتی به ارزش 135,996,513 میلیارد دلار به چین داشته است. از طرفی ارزش واردات آمریکا از چین  452,576,771 میلیارد دلار بوده است.

علاوه بر آمریکا، کشورهای آسیایی هنگ کنگ، ژاپن، ویتنام، کره و کشورهای اروپایی آلمان، هلند و انگلیس نیز از جمله مهم‌ترین شرکای تجاری چین به حساب می‌آیند. به طور کلی بزرگترین شرکای تجاری چین به تفکیک حوزه صادرات و واردات به شرح زیر است.

 

بزرگترین صادرکنندگان کالا به چین

در راستای بررسی بزرگترین شرکای تجاری چین بهتر است با بزرگترین صادرکنندگان کالا به چین آشنا شوید. در سال 2020 چین تایپه با صادراتی به ارزش 200,664,323 میلیارد دلار بزرگترین صادرکننده کالا به چین بوده است. پس از چین ژاپن با 174,867,747 میلیارد دلار واردات از چین در جایگاه دوم و کروه جنوبی با 172,756,030 میلیارد دلار در رتبه سوم قرار دارند. لیست زیر 10 کشور با بیشترین میزان صادرات کالا به چین را معرفی می‌کند.

1 . چین تایپه

2 . ژاپن

3 .کره جنوبی

4 . ایالات متحده آمریکا

5 . استرالیا

6 . آلمان

7 . برزیل

8 . ویتنام

9 . مالزی

10 . روسیه

 

بزرگترین واردکنندگان کالاهای چینی

طبق آمار بازرگانی و تجارت بین‌الملل چین و سازمان جهانی تجارت بین‌الملل، کشورهای زیر بزرگترین واردکنندگان کالاهای چینی در جهان به حساب می‌آیند. این 10 کشور در سال 2020 در مجموع وراداتی به ارزش 1.459.502.036 تریلیون دلار، انجام داده‌اند.

ایران با وارداتی به ارزش حدود 8.6 میلیارد دلار در رتبه 44 لیست بزرگترین واردکنندگان کالا از چین قرار دارد.

1 . ایالات متحده آمریکا

2 . هنگ کنگ

3 . ژاپن

4 . ویتنام

5 . کره جنوبی

6 . آلمان

7 . هلند

8 . انگلستان

9 . هند

10 . چین تایپه

 

مهم‌ترین صادرات چین به جهان

گستردگی تولیدات چین موجب شده است در اغلب کالاهای تولیدی این کشور در صدر صادر‌کنندگان جهان بایستد. برخی از مهم‌ترین کالاهای چینی که به جهان صادر می‌شوند را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

1 . محصولات حوزه فناوری مانند گوشی تلفن همراه، تبلت، لپ تاب و تلویزیون

2 . ماشین آلات و تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی مانند ماشین‌های پردازش خودکار داده‌ها و قطعات و لوازم جانبی

3 . لوازم دکوراسیون داخلی

4 . پلاستیک و محصولات پلاستیکی

5 . لوازم پزشکی

6 . خودرو

7 . پوشاک

8 . اسباب بازی

9 . فولاد و آهن

10 . مواد شیمیایی آلی

 

مهم‌ترین واردات چین از جهان

برخی از مهم‌ترین کالاهای وارداتی چین به شرح زیر است:

* مدارهای مجتمع منطقی، دیود، ترانزیستور و مانند آن

* سوخت‌های فسیلی نظیر نفت خام، گاز و سایر هیدروکربن‌های گازی

* سنگ معدن، سرباره و خاکستر

* لوازم پزشکی

* خودرو

* پلاستیک

* مس

* دانه‌های روغنی

 

کشتی کانتینربر چینی

واردات از چین بدون کارت بازرگانی

به طور کلی ارائه کارت بازرگانی برای واردات کالا توسط کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی الزامی است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که آیا ترخیص کالا بدون کارت بازرگانی نیز امکان پذیر است؟ برای واردات از چین بدون کارت بازرگانی چه فرآیندی را باید طی کرد؟ شرایط واردات از چین بدون کارت بازرگانی چیست؟ طبق قوانین و مقررات بازرگانی کشور، وزرات صنعت، معدن و تجارت شرایط زیر را جهت واردات بدون کارت بارگانی اعلام نموده است:

1 . اخذ مجوز موردی جهت واردات ماشین‌ آلات، قطعات و اجزا مورد نیاز واحدهای تولیدی: لازم به ذکر است که این مجوز تنها یک بار صادر می‌شود و نهایتا 6 ماه اعتبار داشته و به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. اما کدام گروه‌ از متقاضیان مشمول این مجوز می‌شوند؟

. دارندگان پروانه بهره‌برداری

. دارندگان جواز تاسیس با پیشرفت قابل قبول

. معادن با دریافت مجوز معاونت امور معادن و صنایع معدنی از محل مواد ۱۰۹ و ۱۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون معادن

. متقضایان دارنده پروانه کسب صنفی واحدهای تولیدی

. چاپخانه‌ها با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

و تولیدکنندگان دارای مدارک معتبر واردات از دیگر وزارتخانه‌های دولتی

در توضیح این قانون باید گفت اشاره کنیم که مواد اولیه واحدهای تولیدی به هیچ وجه مشمول این قانون نبوده و واردات آنها نیازمند ارائه کارت بازرگانی است. همچنین طبق قانون صدور چندین مجوز موردی غیر مجاز است و دارندگان کارت بازرگانی دائم نمی‌تواند برای اخد مجوز واردات بدون گمرک اقدام نمایند.

 

هزینه واردات از چین

مهم‌ترین هزینه‌هایی که در واردات از چین باید به آنها توجه‌ شود، به شرح زیر است:

. قیمت تمام شده کالا در مبداء

. هزینه کنترل کیفی و بازرسی کالا

. هزینه‌های گمرک در کشور مبدا و مقصد

. هزینه‌های مربوط به تامین ارز و تفاوت نرخ‌ها

. هزینه حمل و نقل بین‌الملل

. هزینه تحویل در مقصد، انبارداری و ترخیص

. هزینه‌های مربوط به بیمه

توجه به این موارد توسط بازرگانان و تجار در بدست آوردن قیمت نهایی کالا جهت قیمت گذاری فروش و بررسی میزان سود دهی، الزامی است. اما نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است، وجود تجربه و دانش بالا برای به حداقل رساندن هزینه‌های قابل پیش بینی است.

امروزه بهترین راهکار برای کاهش هزینه‌های واردات کالا، استفاده از دانش، تجربه و ارتباطات شرکت‌های معتبر بازرگانی است. شرکت بازرگانی جی تی جی با سال‌ها تجربه موفق در تمامی حوزه‌های بازرگانی همراه شما خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص واردات از چین، با کارشناسان GTG تماس بگیرید.

 

بررسی تجارت ایران و چین در دو سال اخیر

طبق آمار چین با سهم تجارت 19 میلیارد دلاری اولین شریک تجاری ایران است. طبق آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 1399 کل تجارت بین‌الملل ایران در حوزه صادرات و واردات 73 میلیارد دلار بوده است؛ که حدود نیمی از این میزان به ارزش 34.526 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات 112 میلیون و 293 هزار تن کالا به اقصی نقاط جهان بوده است.

 جالب است بدانید از میزان حدود 35 میلیارد دلار حوزه صادرات غیر نفتی کشور در سال 1399، تنها 6.246.485  میلیارد دلار مربوط به صادرات کالا به چین بوده است.

با افزودن رقم 7,155,074 میلیارد دلار مربوط به صادرات نفتی ایران به چین، میزان کل صادرات ایران به چین در سال 1399 به رقم 13,401,559 میلیارد دلار خواهدد رسید.

در مقابل واردات از چین در سال 1399 با ارزش وزنی 3میلیون و 500 هزار تن رقمی معادل 9,608,726 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

همچنین لازم به ذکر است که تراز تجاری ایران و چین در سال 2020 میلادی با کاهش واردات از چین، پس از دو سال به رقم 2,108,196- میلیارد دلار رسید. در واقع در سال‌های 2019 و 2018 با صادرات مجموع صادرات نفتی و غیر نفتی ایران به چین تراز تجاری کشور 3,792,833- و 7,089,899-  ارزیابی شده است.

به طور کلی در سال 2020 ارزش واردات از چین برای جمهوری اسلامی ایران 8,510,124 میلیارد دلار بوده است و در مقابل صادرات ایران به چین ارزشی معادل 6,401,928 داشته است. که کاهش خرید نفت و گاز ایران از سوی چشم بادامی‌ها علت تراز منفی حاصل است.

 

مهم‌ترین صادرات ایران به چین

آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به چین، حاکی از بازار بسیار خوب صادرات انواع میوه مانند خرما و انگور، انواع خشکبار نظیر پسته، انواع ادویه ایران، مواد معدنی و صنعتی، مصالح ساختم انی، متانول، پلی اتیلن، فرش، ظروف شیشه‌ای، آهن و محصولات آهنی و مشتقات نفتی به این کشور است.

به طور کلی مهم‌ترین دسته‌بندی کالاهای صادراتی ایرات به چین به شرح زیر است:

* گروه مواد اولیه پلاستیک با HScode 39 شامل پلیمرهایی نظیر پلی اتیلن، پلی استرین و انواع رزین

* گروه نفت و گاز و مشتقات آن

* مواد شیمیایی آلی

* آهن و فولاد و محصولات آن

* میوه و آجیل

* سنگ معدن سرباره و خاکستر

* نمک، گوگرد، آهک، سیمان

* مس

* آلومینیوم

* قهوه و چای

 

مهم‌ترین واردات ایران از چین

اما مهم‌ترین واردات ایران از چین مربوط به کدام کالاها است؟ در این قسمت سعی شده است اطلاعاتی در خصوص کالاهایی وارداتی از چین که بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده‌اند به شما معرفی نماییم، همراه ما باشید.

مهم‌ترین و پرسودترین کالاهای وارداتی از چین به شرح زیر است:

  1. لوازم جانبی خودرو
  2. لوازم الکترونیک و فناوری
  3. قطعات صنعتی و ماشین آلات
  4. مواد اولیه شیمیایی و معدنی
  5. قطعات لوازم خانگی
  6. لوازم پلاستیکی

 

مراحل واردات از چین

پس از مطالعه توضیحات بالا سوال اساسی این است که برای واردات کالا از چین باید چه مراحلی را طی کنیم؟

به طور کلی پس از اخذ مجوزات لازم واردات کالا نظیر مجوزهای کنترل کیفی و سلامت کالا شامل مجوز بهداشت، سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد  و مجوزات قانونی واردات، مراحل واردات از چین شامل تحقیق بازار انتخاب محصولات، شناسایی تولیدکننده‌های موجود کالای مورد نظر، دریافت نمونه محصول، ثبت سفارش، پرداخت هزینه، حمل و نقل بین‌الملل و ترخیص کالا است.

هر کدام از این مراحل از پیچیدگی فنی و قانونی نسبتا بالایی برخوردار است و برای انجام موفق و جلوگیری از ایجاد مشکل و ضرر مالی و زمانی نیازمند استفاده از دانش و تجربه بالا است. در ادامه با بررسی مهم‌ترین مراحل واردات از چین همراه ما باشید.

 

مرحله نخست: تحقیق بازار چین

نقش تحقیقات بازار کشور هدف در حوزه صادرات و ورادات قابل چشم‌پوشی نیست. در واقع شناسایی وضعیت بازار نقش بسیار مهمی در ظرفیت سرمایه‌گذاری موجود بازار هدف داشته و در تصمیم‌گیری استراتژیک تجارت بین‌المللی به شما کمک خواهد نمود.

در تحقیق بازار چین توجه علاوه بر توجه به مسائل مالی و اقتصادی، توجه به تفاوت‌های فرهنگی و اقلیمی، نژادی، آب و هوایی و زبانی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به طور کلی مرحله تحقیق بازار جهت اقدام برای واردات از چین به عنوان نقطه حساس تصمیم‌گیری کلان تجاری به شمار می‌رود، لذا بررسی و ارزیابی دقیق در این مرحله در انجام وارداتی موفق از چین به شما کمک خواهد نمود.

 

مرحله دوم: انتخاب محصولات

در گام دوم باید ببرسی کنید که قصد خرید چه کالا یا کالایی را دارید؟ در این مرحله با توجه زمینه فعالیت لیست کالاهایی که متقاضی واردات آن‌ها هستید، آماده می‌کنید.

نکته قابل توجه در گام دوم واردات از چین، توجه به بازار مقصد فروش و تحقیق بازار ایران جهت تعیین مخاطبین کالا و میزان تقاضا کالا مورد نظر است.

 

مرحله سوم: یافتن منابع، گفتگو و مذاکره

سومین قدم در فرآیند واردات از چین، یافتن منابع، تولیدکنندگان یا عرضه‌کنندگان عمده کالا مورد نظر، گفتگو و مذاکره با آن‌ها برای تامین نیاز و خرید کالا است.

در این مرحله یافتن تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان معتبر نیازمند دانش و تجربه مذاکره بین‌المللی خواهید بود.

 

مرحله چهارم: دریافت و کنترل کیفی نمونه فیزیکی محصول

پس از دریافت لیست قیمت کالاهای درخواستی در گام سوم بهتر است با انجام مذاکرات جهت درخواست ارائه نمونه کالاهای مورد نظر، اقدام نمایید.

برخی از تولیدکنندگان به صورت رایگان و برخی با ثبت سفارش و خرید نمونه محصول را در اختیار شما قرار خواهند داد.در گام چهارم و پس از دریافت نمونه کالا و کنترل کیفی محصول می‌توانید نسبت به خرید انبوه کالا اقدام نمایید.

 

مرحله پنجم: حمل و نقل کالا به ایران

با تکمیل فرآیند ثبت سفارش و پرداخت هزینه کالاها، در مرحله پنجم کالاهای خریداری شده از طریق یکی از روش‌های حمل و نقل هوایی یا دریایی به کشور ارسال خواهند شد.

برای انتخاب راهکار درست حمل و نقل بین‌المللی کالا، توجه به مواردی نظیر نوع کالا و هزینه‌های هر کدام از روش‌های موجود، موجب جلوگیری از ضرر مالی خواهد شد. می‌توانید از کارشناسان شرکت بازرگانی جی تی جی جهت تعیین نحوه حمل کمک بگیرید.

 

مرحله پنجم: ترخیص کالا

بی شک مهم‌ترین مرحله در واردات به ویژه وادرات از چین، فرآیند ترخیص کالا است. در این مرحله با ارائه مدارک مورد نیاز به گمرک پروسه ترخیص کالا انجام می‌شود. انجام صحیح این فرآیند نیازمند اطلاع از قوانین و مقررات گمرک کشور است.

در واقع شناخت قوانین و مقررات ترخیص کالا از گمرکات کشور موجب تسهیل آن خواهد شد. در حال حاضر شرکت‌های بسیاری در این حوزه فعالیت دارند، یکی از معتبرترین شرکت‌های بازرگانی کشور، شرکت بازرگانی جی تی جی است که کلیه خدمات حوزه واردات، صادرات و سرمایه‌گذاری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

 

صادرات به چین

تا این قسمت از مقاله اطلاعاتی در خصوص واردات از چین در اختیار شما قرار داده شد. برای آشنایی بهتر با تجارت بین‌الملل با چین، در این قسمت از مقاله مراحل واردات کالا از چین، قصد داریم شما را با وضعیت اقتصادی این کشور و چند نکته مهم در مورد صادرات به چین آشنا نماییم، همراه ما باشید.

کشور چین به عنوان دومین اقتصاد برتر جهان شناخته می‌شود و این کشور بیش از 18 درصد ارزش اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است. درآمدهای سرسام آور این کشور بسیاری از کشورهای دنیا را به توسعه هر چه بیشتر تجارت خود با چین تشویق کرده است. بر اساس گزارش مرکز ملی آمار چین در سال 2021 تولید ناخالص این کشور 8.1 درصد رشد داشته است و در مجموع به رقم37 تریلیون یوان (حدود 18 تریلیون دلار) رسیده است.  داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که اقتصاد چین عمدتا توسط تولید و صادرات صنعتی هدایت می‌شود. به طوری که در سال 2021 متوسط سالانه تولید صنعتی نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا هم فراتر رفت.

در سال 2020، چین رتبه 28 در شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI 0.96 )و رتبه 1 در کل صادرات (2.65T دلار) را به خود اختصاص داد. در همان سال، ایران در شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI -0.095) رتبه 65 و در کل صادرات با رقم 10.8 میلیارد دلار رتبه 86 را به خود اختصاص داد.

اکنون سوال مهم و اساسی این است که با توجه به پتانسیل حیرت آور چین برای تجارت بین‌الملل، در کنار واردات از چین، ایران در زمینه صادرات به چین چگونه عمل نموده است؟

در پاسخ به این سوال و با بررسی آمار و اطلاعات رسمی میزان صادرات ایران به چین به این صورت قابل بررسی است. طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال 1400 چین در جایگاه اول مقاصد صادراتی ایران قرار گرفته است. طبق این آمار حجم صادرات ایران به چین 25.63 میلیون تن برآورد شده است که ارزشی معادل 12.63 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. این رقم به ترتیب نشان دهنده رشد 4.5 و 56 درصدی در وزن و ارزش نسبت به سال 1399 است.

 در این رتبه‌بندی عراق، ترکیه، امارات و افغانستان به ترتیب با 28 میلیون تن کالا به ارزش 8.2 میلیارد دلار، 15.3 میلیون تن کالا به ارزش 5.6 میلیارد دلار، 9.8 میلیون تن به ارزش 4.2 میلیارد دلار و 3.8 میلیون تن به ارزش 1.6 میلیارد دلار در جایگاه‌های دوم تا پنجم قرار دارند.

 

سودآورترین کالاها جهت صادرات به چین

تجارت بین‌الملل ایران و چین به واردات از چین محدود نمی‌شود به طوری که در سال 2020، ایران 5.85 میلیارد دلار کالا به چین صادر کرد. عمده‌ترین محصولاتی که در این سال ایران به چین صادر کرد پلیمرهای اتیلن (1.91 میلیارد دلار)، نفت خام (1.15 میلیارد دلار) و الکل‌های غیر حلقوی (780 میلیون دلار) بود. طی 25 سال گذشته صادرات ایران به چین با نرخ سالانه 14.5 درصد از 197 میلیون دلار در سال 1995 به 5.85 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش یافته است.

علاوه بر واردات از چین، ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی و بازار بزرگ این کشور پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای صادرات در اختیار دیگر کشورها قرار داده است. اما بررسی همه‌ی نیازهای مردم این کشور بسیار مشکل خواهد بود. با بررسی‌های انجام شده و استفاده از آخرین متدها و روش‌های بازاریابی صادراتی چین، می‌توان لیست زیر را مهم‌ترین موارد جهت صادرات به چین دانست.

در قسمت‌های قبلی مقاله مهم‌ترین اقلام برای واردات از چین را به شما معرفی کرده ایم.  در ادامه 17 مورد از مهم‌ترین موارد صادراتی ایران به چین نام برده شده است:

1 . آبزیان و محصولات دریایی

2 . نفت و فرآورده‌های نفتی

3 . پلاستیک و محصولات پلاستیکی

4 . سنگ های معدنی مانند سنگ کروم و آهن

5 . انواع مواد شیمیایی آلی و کنستانتره

6 . انواع مصالح ساختمانی مثل سنگ، خاک و سیمان و آهک و گوگرد

7 . فلزات خاص نظیر مس، روی، آلومینیوم و سرب

8 . محصولات کشاورزی شامل سبزیجات، میوه و مرکبات و خشکبار

9 . صنایع دستی نظیر فرش و گلیم

10 . خمیر چوب و مانند آن

11 . کاغذ و مقوا و تخته

12 . مواد شوینده مثل صابون و شامپو و سفید کننده و پودرهای لباسشویی

13 . انواع نخ و پشم و پنبه و فرآورده‌های آن

14 . انواع چرم و پوست گاو و گوسفند و بز

15 . تنباکو

16 . انواع فرآورده‌های صنعتی مبتنی بر الکل شامل اترهاى مونوبوتیلیک، ترى کلرو اتیلن، اترهاى سیکلانیک، اترمونولیک ‌هاى اتیلن گلیکول و اتر دى اتیلیک

17 . قیر و ﺁسفالت

بدون تردید سرمایه‌گذاری صحیح و اصولی در هر یک از این حوزه‌ها سودآوری بالایی را برای تجار و بازرگانان کشور به همراه خواهد داشت. شرکت بازرگانی جی تی جی با شناخت کامل بازار چین در تمامی مراحل صادرات به چین و واردات از چین همراه شما خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص صادرات به چین با شرکت بازرگانی جی تی جی تماس بگیرید.

برخی از خدمات GTG در حوزه صادرات به چین:

1 . بازاریابی صادراتی

2 . مهندسی محصول

3 . حمل و نقل بین‌الملل به چین

4 . انجام کلیه امور و تشریفات گمرکی

5 . اخذ مجوزات صادرات به چین

6 . بیمه بین‌الملل

7 . ارایه متدهای بازگشت سرمایه و ارز حاصل از صادرات

شرکت بازرگانی جی تی جی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره واردات از چین با شرکت بازرگانی جی تی جی تماس بگیرید. شرکت GTG با بهره‌مندی از کارشناسان و متخصصین با دانش، با تجربه، متعهد و مجرب در تمام حوزه‌های تجارت بین‌الملل همراه شما خواهد بود.

از تحقیق بازار صادراتی و وارداتی تا مذاکرات بین‌الملل، مشاوره کلیه امور گمرکی نظیر ثبت سفارش واردات، تریخص کالا و حمل و نقل بین‌الملل، کلیه خدمات بازرگانی را از  شرکت بازرگانی جی تی جی بخواهید.

مهمترین خدمات قابل ارائه جی تی جی به شرح زیر است:

* خدمات امور گمرکی شامل صادرات، واردات و ترخیص کالا

* کلیه خدمات خرید و تامین کالا

* خدمات حوزه حمل و نقل خارجی و داخلی

* ارائه خدمات ارزی بازرگانی

* خدمات بیمه

* خدمات انبارداری و استریپ

* تحقیق بازار صادراتی

* استاندارد، بازرسی و کنترل کیفی کالا

در این مقاله اطلاعاتی در مورد مراحل واردات از چین در اختیار شما قرار دادیم. برای اطلاعات بیشتر و جهت واردات از چین با کارشناسان ما در شرکت بازرگانی جی تی جی تماس بگیرید.

نویسنده : حمید قاسمی ، مهدی عدنانی ساداتی

Comments (1)

باسلام و احترام
واقعا جامع و کامل و خلاصه و مفید
سپاس از شما

یک نظر بگذارید

مشاوره رایگان