تهران، فرشته، خیابان مریم غربی ساختمان کوئین سنتر طبقه اول واحد 106

صادرات به عراق و نکات مهم آن

صادرات به عراق به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای صادراتی ایران، بسیار حائز اهمیت است. جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه صادرات به عراق، باید با کشورهایی نظیر اردن، هند، چین، ترکیه، عربستان، امارات و آمریکا رقابت نماید. در حال حاضر از مجموعه صادرات جهانی سهم ایران از صادرات به عراق 24 درصد برآورد شده است. شرایط اقلیمی کشور عراق، وجود پدیده جنگ و تخریب بسیاری از زیر ساخت‌های این کشور, شرایط بسیار مناسبی را برای کشورهای دیگر به ویژه ایران فراهم آورده است تا از طریق صادرات به عراق ارزآوری قابل توجهی داشته باشند. نکته قابل توجه این است که حضور موفق در بازار صادراتی و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور عراق نیازمند تحقیقات تخصصی بازار عراق، دانش و تجربه بازرگانی است. در ادامه این مقاله فرصت‌های تجارت با عراق، پتانسیل‌های صادرات به عراق، مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به عراق و همه آن چیزی که برای توسعه تجارت با عراق نیاز است، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

صادرات به عراق
عناوین مقاله

اقتصاد عراق در یک نگاه 

بر اساس نظر کارشناسان حوزه اقتصاد، بی شک ریشه مشکلات حال حاضر اقتصاد عراق، وقوع جنگ و اثرات آن، سیاست ‌گذاری‌های نادرست گذشته، تحریم بین‌المللی، اپیدمی کرونا و کاهش بی سابقه قیمت نفت است. اما مشکلات اقتصادی عراق به همین موارد ختم نمی‌شود و وجود رانت در اقتصاد دولتی، عملکرد ضعیف بخش خصوصی، سرکوب نرخ ارز ملی و ناتوانی دولت عراق در ایجاد زیرساخت‌های لازم نیز وضعیت اقتصادی عراق را نابسمان‌تر کرده است.

اما دولت انتقالی عراق خبر از اجرای مجموعه‌ای بزرگ از اصلاحات اقتصادی برای گذر از این وضعیت داده است. در همین راستا و به عنوان ‌اولین گام، دولت عراق قیمت دلار را 20 درصد افزایش داده است. این دولت امید دارد با انجام این کار بخشی از مشکلات اقتصادی خود را حل کند. بهتر است بدانید عمده محصولات صادراتی عراق را سه محصول نفت، گاز و خرما تشکیل می‌دهد. اما موارد گفته شده چه فرصت‌های تجاری را برای کشورمان فراهم می‌کند؟ در ادامه مقاله همراه ما باشید. 

بررسی اقلام صادراتی به عراق 

با توجه به بررسی بازار وارداتی عراق و طبق آمار جهانی، مهم‌ترین کالاهای وارداتی عراق به شرح زیر است:

1. ماشین آلات و تجهیزات آن

2. دستگاه‌های الکتریکی و تجهیزات آن

3. وسایل نقلیه و قطعات مربوط به آن (بجز راه آهن و تراموا)

4. محصولات آهن و فولاد

5. پلاستیک و محصولات پلاستیکی

6. مبلمان، سرویس خواب و ملزومات آن

7. محصولات دارویی

8. غلات

9. سنگ‌های قیمتی و فلزات گرانبها

10. پوشاک و اقلام نساجی

عمده واردات این کالاها از کشورهای امارات، سوریه، ترکیه، چین، کره جنوبی، اردن، آلمان، ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران انجام می‌گردد.

گستردگی واردات عراق و نیازهای زیرساختی این کشور فرصت‌های طلایی صادرات به عراق را برای کشورهای مختلف دنیا ایجاد کرده است. امروزه طبق آمار کشور عراق بیش از 90 درصد کالاهای مورد نیاز خود را از حوزه واردات مستقیم تامین می‌کند.

به همین دلیل کشورهای بزرگ دنیا به خصوص کشورهای آسیایی به دنبال توسعه روابط تجاری خود با عراق هستند. ایران نیز به دلیل همسایگی با عراق و وجود مرز طولانی با این کشور از پتانسیل بسیار بالایی در زمینه صادرات به عراق برخوردار است.

بررسی بازار عراق به صورت تخصصی توسط کارشناسان شرکت بازرگانی جی تی جی به شما در مدیریت و توسعه صادرات محصولات و خدمات به عراق کمک می‌کند. شرکت بازرگانی  GTG ارائه دهنده کلیه خدمات صادرات کالا است.

فرصت‌های صادرات به عراق 

فرصت‌های صادرات و تجارت با عراق را می‌توان به 2 دسته کلی تقسیم کرد:

1. صادرات انواع کالا به عراق 

همانطور که گفته شد گستردگی بازار وارداتی عراق بسیار بالاست و این موضوع پتانسیل‌ بی‌نظیر عراق جهت ایجاد معاملات بین‌الملل را نشان می‌دهد. بنابراین صادرات کالا به عراق سودآوری بسیار خوبی برای شرکت‌های ایرانی دارد.

در ادامه لیست کالاها با پتانسیل بالای صادراتی از ایران به عراق را مشاهده می‌کنید:

1. رب گوجه

2. کاشی سرامیکی بدون لعاب، سنگ فرش، اجاق، کاشی‌های دیوار، موزاییک و موارد مشابه

3. کولر و دستگاه‌های سرمایش

4. اقلام خانگی (مانند توالت از جنس پلاستیک)

5. بستنی و خوراکی‌های یخی

6. گوجه فرنگی تازه

7. سیب درختی تازه

8. سیب زمینی تازه

9. کفپوش

10. بیسکویت

2. صادرات انواع خدمات به عراق 

این مورد از فرصت‌های طلایی تجارت با عراق به دو بخش ارائه خدماتی مانند خدمات عمرانی در کشور عراق و ارائه خدمات بین‌المللی مانند حمل و نقل بین‌المللی است.

با توجه به جنگ و تخریب بسیاری از زیرساخت‌ها، صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق از پتانسیل درآمدزایی و  ارزآوری بسیار بالایی برخوردار است و پیمانکاران بسیاری از کشورمان در حال حاضر در این زمینه درکشور عراق فعالیت می کنند. باتوجه به وام ساخت و سازی که دولت عراق اعلام کرده است همچنان صادرات محصولات این صنعت می‌تواند سود آور باشد.

در حال حاضر کشور عراق با معضل کمبود واحد مسکونی، نیاز حیاتی به بازسازی و توسعه بسیاری از زیرساخت‌ها مانند هتل‌ها، مدارس و ساختمان‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها و مراکز خرید و موارد مشابه دیگر رو به رو است.

این موضوع نوید یک سرمایه‌گذاری سودآور در عراق را به پیمان‌کاران ایرانی می‌دهد.

ایران و صادرات کالا به عراق 

عراق به عنوان یک منبع ارزآور برای تولیدکنندگان کشور، یکی از مقاصد اصلی صادرات ایران به حساب می‌آید. علاوه بر نیاز وارداتی عراق، اشتراکات تاریخی، قومی، مذهبی و فرهنگی بسیار با ایران موجب شده پیچیدگی صادرات کالا به این کشور کاهش یابد.

از طرفی وجود مرز مشترک 1450 کیلومتری و 14 بازارچه رسمی با عراق هزینه حمل و نقل کالای ایرانی به این کشور را بسیار پایین آورده است. بیشترین میزان صادرات کالا به عراق از طریق گمرکات خسروی، مهران، باشماق، کرمانشاه و پیرانشهر و به وسیله ترانزیت زمینی صورت می‌گیرد.

با توجه به این موارد تجارت با عراق به ویژه در حوزه صادرات کالا، از تنوع خدماتی و محصولی بالایی برخوردار است. استفاده از فرصت‌های طلایی تجارت با عراق، نیازمند شناخت درست این کشور و سیاست‌های تجاری آن است.

شما همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات تخصصی در حوزه صادرات کسب و کار خود به عراق با کارشناسان ما در شرکت بازرگانی جی تی جی تماس بگیرید.

مزایا و فرصت‌های صادرات به عراق  

چرا صادرات به عراق برای ایران بسیار مهم است؟ مزایا و فرصت‌های صادرات کالا به عراق برای کشور چیست؟ طبق آمار، شرکای تجاری اصلی عراق کشورهای ترکیه، ایران و آمریکا هستند.

امروزه نیاز به تامین محصولات و خدمات زیرساختی کشور عراق با توجه به چهار دهه درگیری این کشور با جنگ و نابودی بسیاری از زیرساخت‌ها و عدم وجود تولیدات مناسب، زمینه‌ساز تلاش بسیاری از کشورهای منطقه برای توسعه صادرات به این کشور است.

اما وجه تمایز ایران جهت توسعه صادرات کالا به عراق چیست؟

علاوه بر وجود مرز مشترک با امکان ترانزیت زمینی و بازارچه‌های مشترک ایران و عراق، وجود برخی موارد موجب ایجاد تمایز برای تجارت ایران با عراق شده است.

در واقع همسو بودن مناسبات تجاری دو کشور، شباهت‌ در حوزه‌های فرهنگی، مذهبی و سیاست‌گذاری‌های کلان ایران و عراق، امکان سرمایه‌گذاری بلند مدت برای سرمایه‌گذاران کشور، محبوبیت‌ کالاهای ایرانی با کیفیت در این کشور، وجوه تمایزی است که فرصت فوق‌العاده توسعه تجارت با عراق را در اختیار کشور قرار می‌دهد.

مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به عراق  

در این بخش از مقاله به بررسی مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به عراق می‌پردازیم.

با توجه به تحقیقات بازار و بررسی و تجزیه و تحلیل نیاز عراقی‌ها، سودآورترین کالاها برای ارسال به عراق شامل موارد زیر است:

* ماشین ‌آلات و تجهیزات مختلف

* محصولات و مواد پلاستیکی

* منسوجات (پارچه، پوشاک و کلاه)

* مصالح ساختمانی (سنگ ساختمانی، انواع کاشی، انواع سیمان و محصولات معدنی)

* خودرو و تجهیزات جانبی

* چرم و محصولات چرمی (کیف و کفش)

* چوب و کلیه محصولات چوبی (مبل، تخت خواب و کمد)

* کلیه محصولات کشاورزی (انواع میوه‌ها و سیفی‌جات)

* انواع غذاهای آماده و کنسروها به ویژه رب گوجه فرنگی

* انواع شیرینی‌جات

* محصولات دامی مانند انواع روغن‌های نباتی و حیوانی و انواع فرآورده‌های لبنی

* انواع نوشابه

* فلزات گرانبها

* تجهیزات الکترونیکی مانند گوشی و لپ‌تاپ

* انواع لوازم خانگی مانند لوازم رفاهی و پاکیزگی

* دارو و لوازم پزشکی

با توجه به هدف‌گذاری دولت برای تحقق صادرات 20 میلیارد دلاری در صادرات کالا به عراق و پتانسیل بالای تولیدی کشور، اقدامات مناسبی جهت تسهیل شرایط صادرات به این کشور انجام شده است.

از جمله این اقدامات می‌توان به افتتاح مرکز دائمی برای بازاریابی و تجارت کالا‌های ایران در بغداد اشاره کرد.

صادرات قطعات خودرو به عراق

صادرات قطعات و لوازم یدکی خودرو، یکی از حوزه‌های سودآور صادرات به عراق به شمار می‌رود. جالب است بدانید در 7 ماه ابتدایی سال 1400 ایران حدود 51 میلیون و 190 هزار و 468 دلار انواع قطعات خودرو به کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای آسیایی و خاورمیانه صادر کرده است. در این حوزه مهم‌ترین اقلام صادراتی کشور عبارت‌اند از: بدنه خودرو و اجزاء آن، محور خودرو، رادیاتور، چرخ دنده، بازوهای انتقال نیرو، کمک فنر و انواع چرخ، که بیشترین‌ حجم صادرات را به خود اختصاص داده‌اند. شما می‌توانید جهت صادرات قطعات خودرو به عراق با کارشناسان GTG تماس بگیرید.

صادرات میوه خشک به عراق

ایران کشوری چهار فصل با تنوع اقلیمی و آب و هوایی بسیار مناسب است. این موضوع موجب فرآوری انواع میوه در کشور شده است. همان‌طور که می‌دانید صادرات میوه به دلیل امکان فاسد شدن آن ریسک‌‌های زیادی دارد.

امروزه میوه خشک یکی از تنقلات پرطرفدار در سرتاسر جهان به شمار می‌رود. به همین دلیل صادرات میوه خشک یکی از پردرآمدترین حوزه‌های صادراتی در صنعت کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

در حال حاضر کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عمان، کویت، عراق، کشورهای روسیه، ترکیه و کشورهای اروپایی بزرگترین مقاصد صادراتی میوه‌ خشک ایران محسوب می‌شوند.

کشور عراق به دلیل مرز زمینی بسیار مناسب بیشترین حجم صادرات میوه خشک کشور را به خود اختصاص داده است. در صادرات میوه خشک به این کشور مهم‌ترین دغدغه بازرگانان و تجار پیدا کردن خریدار میوه خشک در عراق است.

فرآیند بازاریابی صادراتی و تحقیق بازار عراق در تامین خریدار میوه خشک در عراق، بسیار کمک کننده خواهد بود.

شرکت بازرگانی جی تی جی با برخورداری از کارشناسان و متخصصین این حوزه کلیه خدمات صادرات به عراق به ویژه تامین خریدار میوه خشک در عراق را برای شما فراهم خواهد نمود.





اقدامات مهم جهت صادرات به عراق

در فرآیند تجارت بین‌الملل توجه به یکسری نکات بسیار حائز اهمیت است، نکاتی که ایمنی این فرآیند را تضمین می‌کنند. اما برای صادرات به عراق چه باید کرد؟ نکات زیر برخی از مهم‌ترین مواردی است که در فرآیند صادرات به کشور عراق باید به آن توجه داشته باشید:

۱. بررسی وضعیت اقتصادی، جغرافیایی و امکاناتی عراق

۲. تحقیق بازار صادراتی عراق

۳. بررسی مهم‌ترین خریداران و واردکنندگان عراقی

۴. رعایت اصول مذاکره بین‌الملل

۵. توجه به مسائل مالی و تعیین مسیر بازگشت سرمایه صادراتی

۶. بررسی و ارتباط با نهادهای عراقی مرتبط با واردات عراق

۷. کنترل کیفی محصول و مهندسی محصول مختص نیاز بازار

۸. بررسی رقبا

۹. کاهش هزینه‌های صادرات

۱۰. مسئله ترانزیت و حمل و نقل بین الملل

مشاوره صادرات به عراق

صادرات به عراق به دلیل وجود مرز زمینی، بسیار راحت‌تر انجام می‌شود؛ اما هنوز هم پیچیدگی‌های بسیاری در این فرآیند وجود دارد که نیازمند دانش و تجربه کافی است. در راستای توسعه تجارت با عراق می‌توانید با مشاوره یا برون‌سپاری فرآیند صادرات، این امر را به کارشناسان مربوطه بسپارید.

شرکت بازرگانی جی تی جی در این راستا، در تمامی مراحل از مهندسی محصول و تحقیق بازار صادراتی تا امور گمرکی، حمل و نقل بین‌الملل و بازگشت سرمایه، همراه شما خواهد بود. جهت شروع اخذ مشاوره کافی است فرم مشاوره رایگان را تکمیل نموده و یا با کارشناسان شرکت بازرگانی جی تی جی تماس بگیرید.

قوانین صادرات به عراق 

پس از بررسی مهم‌ترین کالاهای صادراتی، مزایا و فرصت‌های صادرات به عراق، مهم‌ترین مسئله در بررسی فرصت‌های تجارت با عراق این است که برای صادرات به این کشور چه اقداماتی لازم است؟

صادرات به عراق مانند هر کشور دیگری نیاز به مدارک و مجوزهای قانونی دارد. ارائه کارت بازرگانی، داشتن استانداردهای محیط زیست، مجوز از سازمان استاندارد عراق، مجوزات لازم گمرک، گواهی مبدا و فاکتور فروش به زبان عربی و انگلیسی، ارائه تعهد ارزی و داشتن لیست اظهار کالا و مشخصات آن، تنها بخشی از مدارک و قوانین صادرات به عراق است.

با توجه به گستردگی مفاهیم و پیچیدگی‌های موجود در بخش کمرگ و تجارت بین‌الملل، بهترین راه استفاده از دانش و تخصص کارشناسان این حوزه است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق کسب و کار خود و تحقیق بازار صادراتی عراق با کارشناسان مجرب شرکت بازرگانی GTG تماس حاصل فرمائید.

در ادامه مقاله مهم‌ترین مناطق عراق جهت سرمایه‌گذاری و چشم انداز تجارت با عراق، موانع و مشکلات در تجارت با عراق را بررسی خواهیم کرد.

The gateway to trade with Iraq

کردستان عراق، دروازه تجارت با عراق 

فارغ از گمرکات متعدد با عراق، استان کردستان عراق به خصوص شهر اربیل، حکم یک دروازه و گلوگاه را برای تجارت با عراق دارد. در واقع به دلیل نزدیکی به مرز مشترک، این منطقه یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین راه‌‍‌های صادراتی ایران برای تجارت با عراق محسوب می‌شود.

ایران و ترکیه رقابت شدیدی بر سر استفاده از این کانال حیاتی تجارت با عراق دارند. یکی از نکاتی که ما را در این رقابت پیروز خواهد کرد، رعایت تمامی استانداردهای جهانی و کنترل کیفی محصولات صادراتی است.

مورد دیگر نیز راه اندازی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های دائمی در این منطقه است تا از این طریق محصولات ایرانی را به صورت مستقیم و بدون ‌واسطه، به بازار عراق و اقلیم کردستان ارائه و معرفی نماید.

موانع و مشکلات در تجارت با عراق 

بزرگترین موانع و مشکلات در چشم انداز تجارت با عراق برای کشور را می‌توان صادرات ناپایدار بیش از نیمی از محصولات صادراتی کشور، تغییر مکرر قوانین و تعرفه گمرکی که موجب رفتار چندگانه در گمرکات کشور عراق شده‌ و مسئله ارز و مطالبات ارزی دانست.

در کنار موانع گفت شده، شرط و شروط عربستانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در عراق بدون حضور سرمایه گذاران ایرانی، مشکلات بیمه‌ بین‌الملل و کاهش ریسک شرکت‌ها، نظام بانکی و حمایت از سرمایه‌گذاران و کمبود رایزن‌های اقتصادی متخصص از دیگر موانع و مشکلات موجود در تجارت با عراق است.

بنابراین دولت باید ضمن تلاش برای برطرف نمودن این موانع و ارائه راهکارهای مناسب، پیچیدگی‌های تجارت با عراق را نیز تسهیل نماید.

شرکت بازرگانی جی تی جی، راهنمای تخصصی شما در تجارت با عراق 

شرکت بازرگانی GTG با سال‌ها تجربه در حوزه بازرگانی، صادرات، عقد قرارداد بین‌المللی و تحقیقات تخصصی بازار، با ارائه مشاوره تخصصی، شما را در شناخت پتانسیل‌های بازار عراق و فرصت‌های تجارت با عراق کمک خواهد کرد. همچنین انجام کلیه امور صادرات به عراق بدون واسطه توسط شرکت بازرگانی جی تی جی موجب کاهش هزینه‌ها و زمان ارسال کالا می‌گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و برخورداری از آخرین روش‌ها و متدهای صادرات به عراق کافیست با کارشناسان ما در GTG تماس بگیرید.

نویسنده: سید مهدی عدنانی ساداتی

Comments (3)

سلام علیکم بنده و شرکا بدنبال صادرات به عراق میباشیم ولی تازه تاسیس میباشیم شرکت وجدیدا کارت بازرگانی گرفتیم وکمبود سرمایه داریم میشود راهنمایی بفرمایید برای تامین سرمایه برای صادرات به چه شکل عمل کنیم

با سلام از سازمان توسعه تجارت پیگیری شود

سلام وقت بخیر
بنده تولید کننده پارچه جاجیم وزیاستین هستم چطور میتونم در عراق فروش انجام بدم

یک نظر بگذارید

مشاوره رایگان