تهران – بزرگراه ستاری جنوب – نبش بنفشه یکم – ساختمان نیتاکو – پلاک 98

واردات کامیون

عناوین مقاله:

با شنیدن کلمه واردات کامیون سوالات زیر در ذهن افراد نقش می‌بندد: چرا کشورمان نیازمند واردات کامیون است؟ آیا با واردات کامیون می‌توان ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را سر و سامان داد؟ چه زمانی مجوز صدور واردات کامیون صادر خواهد شد؟ با توجه به اینکه کامیون‌ها و کشنده‌­ها سهم عظیمی از حمل و نقل جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌­اند، واردات کامیون موجب ورود جدیدترین تکنولوژی این خودروها به کشور شده که در کاهش هزینه‌ها و سهولت در حمل و نقل، نقش به سزایی دارد. از مزیت‌­های خاص کامیون­‌ها و کشنده‌­ها می‌­توان به سرعت انتقال کالا، گسترش شبکه توزیع و سهولت دسترسی نسبت به سایر راه‌های حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی و ریلی اشاره کرد؛ بنابراین با واردات کامیون، کمک شایانی به حمل و نقل جاده‌ای و افزایش رفاه افراد مشغول در این حوزه از جمله رانندگان خواهد شد.

کشورمان ایران، با نیم قرن سابقه در تولید خودروهای سنگین از جمله کشورهای بزرگ تولید کننده کامیون در جهان به شمار می‌­رود. همچنین اولین سرمایه گذاری خارجی مستقیم در بخش خودروی کشور، توسط کارخانه بنز در بخش خودورهای سنگین انجام شد. 

واردات کامیون

واردات کامیون‌های سه سال کارکرد

در حال حاضر ناوگان حمل و نقل کشور بسیار فرسوده شده است. در سال‌­های اخیر طرح­‌های زیادی برای نوسازی ارائه شده که جوابگو نبوده و با شکست مواجه شده‌اند. یکی از این طرح­‌ها برای نوسازی ناوگان عمومی کشور، واردات کامیون های سه سال کارکرد اروپایی، ژاپنی و کره‌­ای بوده که برخلاف طرح‌­های قبلی با جدیت بیشتری دنبال می‌­شود.

احمد کریمی، دبیر انجمن صنفی کامیون داران کشور از موافقان این طرح بوده و با توجه به محدودیت­‌ها و شرایط حال حاضر کشور، واردات کامیون‌های سه سال کارکرده اروپایی، ژاپنی و کره‌ای را بهترین و به صرفه ترین راه حل فعلی می‌داند.

با توجه به بالا بودن سن ناوگان عمومی کشور و فرسودگی ناشی از آن، خسارات فراوان و اجتناب ناپذیری به اقتصاد کشورمان وارد می­‌شود.

بخشی از این هزینه­‌ها شامل: میزان مصرف سوخت بالا، میزان آلایندگی و هزینه‌های سرسام آور ناشی از تعمیر قطعات و نگهداری کامیون های فرسوده می‌باشد؛ به همین دلیل نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است.

دبیر انجمن صنفی کامیون داران کشور ضمن موافقت با واردات مدل‌های سه سال کارکرده اروپایی، ژاپنی و کره‌ای، بیان کرد: « باید این موضوع را در نظر داشت ناوگان چینی که طی سال‌های اخیر توسط شرکت‌های خودروساز وارد کشور شده، با تکنولوژی فرسوده اروپا تامین می‌شود. چه بسا خودروسازان مدل‌هایی را وارد ناوگان کرده‌اند که خسارت آن‌ها در مقایسه با مدل‌های فرسوده بسیار بیشتر است. در این شرایط و با توجه به کامیون‌های بی‌کیفیت چینی که به کشور وارد شده ناگزیریم بپذیریم در زمینه واردات کامیون‌های صفر کیلومتر با محدودیت روبرو هستیم. بنابراین واردات کامیون­‌های سه سال کارکرد اروپایی صرفه بیشتری داشته و عملا برای اقتصاد کشور بهتر است.

کامیون های قرمز

نوسازی ناوگان حمل و نقل

با توجه به بالا بودن میانگین سن کامیون­‌ها که 17.8 سال است، مزایای نوسازی این ناوگان بر کسی پوشیده نیست و به همین جهت واردات کامیون­‌های سه سال کارکرد در دستور اجراست. در این طرح 4 گروه می­‌توانند خودروهای وارداتی سه ساله اروپایی را ثبت نام کنند که شامل: تولید کنندگان داخلی ناوگان، شرکت‌های حمل ‌و نقل بزرگ مقیاس با مجوز واردات، شرکت‌های وارد کننده دارای مجوز از وزارت صمت و مالکان حقیقی و حقوقی کامیون‌های فرسوده. بسیاری از کارشناسان و شرکت­‌های حمل و نقل معتقدند اجرای طرح  نوسازی ناوگان فرسوده و واردات کامیون‌های سه ساله اروپایی می­‌تواند گره‌گشای فرسودگی این ناوگان باشد و جان تازه‌­ای به این ناوگان ببخشد.

برخی نکات در رابطه با طرح واردات کامیون‌های سه سال کارکرد

گروه­‌هایی که برای واردات این کامیون‌ها تعیین شده باعث انحصاری شدن خودروها و افزایش چند برابری قیمت آن‌­ها می­‌شود. همچنین این گروه‌­ها مشکلات زیادی برای رانندگان ایجاد کرده­‌اند که کارشناسان معتقدند باید در انتخاب گروه‌­های وارد کننده تجدید نظر کرد. سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال تحویل کامیون توسط واردکننده به خریدار ندارد.

واردات کامیون

شرایط کامیون‌های وارداتی:

  • نباید بیش از سه سال از زمان ساخت آن‌ها گذشته باشد.
  • کامیون­‌ها باید از خدمات پس از فروش برخوردار باشند.
  • کامیون‌­ها باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگی­‌های محیط زیست، مورد تایید مراجع ذیربط باشند.
  • خودروها می‌­توانند کشنده یا باری باشند.
  • کامیون‌­های وارداتی باید ساخت کشورهای اروپایی، ژاپن یا کره جنوبی باشند.
  • در مرحله اول، اولویت با کامیون­های 18 تن و بالاتر است.

کامیون‌­ها باید شرایط و استانداردهای لازم برای حمل و نقل بین ­المللی و ورود به کشورهای اروپایی را داشته باشند.

واردات کامیون

شرایط کامیون‌های اسقاطی

به ازای واردات هر دستگاه کامیون، باید حداقل یک دستگاه کامیون که سن آن بیشتر از 25 سال است، اسقاط شود که ظرفیت آن حداکثر 3 تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد. کامیون مورد اسقاط باید فعال در بخش حمل و نقل عمومی و دارای معاینه فنی معتبر در زمان اسقاط باشد.

پس از تایید سازمان راه­داری و حمل و نقل جاده‌ای به ازای اسقاط هر کامیون، سود بازرگانی کامیون وارداتی 25 درصد توسط گمرک کاهش می­‌یابد. کارشناسان معتقدند اگر این طرح به درستی اجرا شود و دست دلالان به صورت کامل از آن قطع شود، می‌­توان بخش عمده‌­ای از فرسودگی ناوگان جاده­ را جبران کرد.

کاهش قیمت کامیون همراه با واردات کامیون

با توجه به طرح واردات کامیون‌های سه سال کرد اروپایی توسط دولت و وزیر راه و شهرسازی، قیمت کامیون در سال 1399 تا حداقل 15 درصد کاهش یافته است.

اما برخی از سودجویان بازار کامیون، با توجه به کسب سود قابل توجه از واردات کامیون‌های کم کیفیت چینی و برخی خودروسازان داخلی، با طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای با واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی مخالف هستند.

رضا تیموری، رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور در مورد واردات کامیون‌های سه سال کارکرد اروپایی گفت: در حال حاضر ما نقشی در این واردات نداریم و دستگاه‌های دولتی این واردات را در دست دارند و بیم آن می‌رود این اقدام خوب و مفید که به کاهش قیمت ناوگان باری منجر شده است دوباره به دست دلالان افتاده و گرفتار دلال بازی شود.

همچنین رضا تیموری با اشاره به قیمت کامیون گفت: فعالیت 450 هزار راننده با وجود قیمت‌های نجومی کامیون که تا 40 میلیارد ریال نیز رسیده بود بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود که خوشبختانه با کاهش قیمت‌ها مواجه شده ایم.

به منظور نوسازی ناوگان باری کشور، از خرداد امسال ثبت نام متقاضیان واردات کامیون‌های سه سال کارکرد اروپایی توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آغاز شد.

آخرین اخبار واردات کامیون و کشنده:

باتوجه به گذشت حدود 6 ماه از طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور، به دلیل خودداری وزارت صمت از ثبت سفارش آن‌ها، هنوز هیچ دستگاهی وارد کشور نشده است. اما با پیگیری‌های برخی مسئولین ثبت سفارش کامیون‌ها در حال نهایی شدن است.
در حال حاضر ثبت سفارش حدود 1300 دستگاه کامیون سه سال کارکرد اروپایی نهایی شده و در مراحل تخصیص ارز قرار دارند.
به گفته کارشناسان بازار خودرو، پیاده سازی طرح واردات کامیون‌های سه سال کار کرد اروپایی موجب برطرف شدن کمبود کامیون نوساز در ناوگان جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش قیمت کامیون‌ها خواهد شد. قیمت کامیون به دلیل کمبود خودروی سنگین افزایش پیدا کرده است.
شما می‌توانید جهت ثبت نام کامیون‌های وارداتی سه سال کارکرد، از طریق سایت سازمان راهداری اقدام کنید.

واردات کامیون از چه تاریخی شروع میشود؟

با ثبت سفارش واردات کامیون‌های سه سال کار کرد در سامانه جامع تجارت و موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با ترخیص کامیون‌ها، سازمان راهداری و گمرک نیز توافق کردند که با صدور گواهی اسقاط هر دستگاه کامیون فرسوده، یک دستگاه کامیون از انبارهای کمرکات ترخیص شود.

عناوین مقاله:

با شنیدن کلمه واردات کامیون سوالات زیر در ذهن افراد نقش می‌بندد: چرا کشورمان نیازمند واردات کامیون است؟ آیا با واردات کامیون می‌توان ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را سر و سامان داد؟ چه زمانی مجوز صدور واردات کامیون صادر خواهد شد؟ با توجه به اینکه کامیون‌ها و کشنده‌­ها سهم عظیمی از حمل و نقل جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌­اند، واردات کامیون موجب ورود جدیدترین تکنولوژی این خودروها به کشور شده که در کاهش هزینه‌ها و سهولت در حمل و نقل، نقش به سزایی دارد. از مزیت‌­های خاص کامیون­‌ها و کشنده‌­ها می‌­توان به سرعت انتقال کالا، گسترش شبکه توزیع و سهولت دسترسی نسبت به سایر راه‌های حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی و ریلی اشاره کرد؛ بنابراین با واردات کامیون، کمک شایانی به حمل و نقل جاده‌ای و افزایش رفاه افراد مشغول در این حوزه از جمله رانندگان خواهد شد.

کشورمان ایران، با نیم قرن سابقه در تولید خودروهای سنگین از جمله کشورهای بزرگ تولید کننده کامیون در جهان به شمار می‌­رود. همچنین اولین سرمایه گذاری خارجی مستقیم در بخش خودروی کشور، توسط کارخانه بنز در بخش خودورهای سنگین انجام شد. 

واردات کامیون

واردات کامیون‌های سه سال کارکرد

در حال حاضر ناوگان حمل و نقل کشور بسیار فرسوده شده است. در سال‌­های اخیر طرح­‌های زیادی برای نوسازی ارائه شده که جوابگو نبوده و با شکست مواجه شده‌اند. یکی از این طرح­‌ها برای نوسازی ناوگان عمومی کشور، واردات کامیون های سه سال کارکرد اروپایی، ژاپنی و کره‌­ای بوده که برخلاف طرح‌­های قبلی با جدیت بیشتری دنبال می‌­شود.

احمد کریمی، دبیر انجمن صنفی کامیون داران کشور از موافقان این طرح بوده و با توجه به محدودیت­‌ها و شرایط حال حاضر کشور، واردات کامیون‌های سه سال کارکرده اروپایی، ژاپنی و کره‌ای را بهترین و به صرفه ترین راه حل فعلی می‌داند.

با توجه به بالا بودن سن ناوگان عمومی کشور و فرسودگی ناشی از آن، خسارات فراوان و اجتناب ناپذیری به اقتصاد کشورمان وارد می­‌شود.

بخشی از این هزینه­‌ها شامل: میزان مصرف سوخت بالا، میزان آلایندگی و هزینه‌های سرسام آور ناشی از تعمیر قطعات و نگهداری کامیون های فرسوده می‌باشد؛ به همین دلیل نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است.

دبیر انجمن صنفی کامیون داران کشور ضمن موافقت با واردات مدل‌های سه سال کارکرده اروپایی، ژاپنی و کره‌ای، بیان کرد: « باید این موضوع را در نظر داشت ناوگان چینی که طی سال‌های اخیر توسط شرکت‌های خودروساز وارد کشور شده، با تکنولوژی فرسوده اروپا تامین می‌شود. چه بسا خودروسازان مدل‌هایی را وارد ناوگان کرده‌اند که خسارت آن‌ها در مقایسه با مدل‌های فرسوده بسیار بیشتر است. در این شرایط و با توجه به کامیون‌های بی‌کیفیت چینی که به کشور وارد شده ناگزیریم بپذیریم در زمینه واردات کامیون‌های صفر کیلومتر با محدودیت روبرو هستیم. بنابراین واردات کامیون­‌های سه سال کارکرد اروپایی صرفه بیشتری داشته و عملا برای اقتصاد کشور بهتر است.

کامیون های قرمز

نوسازی ناوگان حمل و نقل

با توجه به بالا بودن میانگین سن کامیون­‌ها که 17.8 سال است، مزایای نوسازی این ناوگان بر کسی پوشیده نیست و به همین جهت واردات کامیون­‌های سه سال کارکرد در دستور اجراست. در این طرح 4 گروه می­‌توانند خودروهای وارداتی سه ساله اروپایی را ثبت نام کنند که شامل: تولید کنندگان داخلی ناوگان، شرکت‌های حمل ‌و نقل بزرگ مقیاس با مجوز واردات، شرکت‌های وارد کننده دارای مجوز از وزارت صمت و مالکان حقیقی و حقوقی کامیون‌های فرسوده. بسیاری از کارشناسان و شرکت­‌های حمل و نقل معتقدند اجرای طرح  نوسازی ناوگان فرسوده و واردات کامیون‌های سه ساله اروپایی می­‌تواند گره‌گشای فرسودگی این ناوگان باشد و جان تازه‌­ای به این ناوگان ببخشد.

برخی نکات در رابطه با طرح واردات کامیون‌های سه سال کارکرد

گروه­‌هایی که برای واردات این کامیون‌ها تعیین شده باعث انحصاری شدن خودروها و افزایش چند برابری قیمت آن‌­ها می­‌شود. همچنین این گروه‌­ها مشکلات زیادی برای رانندگان ایجاد کرده­‌اند که کارشناسان معتقدند باید در انتخاب گروه‌­های وارد کننده تجدید نظر کرد. سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال تحویل کامیون توسط واردکننده به خریدار ندارد.

واردات کامیون

شرایط کامیون‌های وارداتی:

  • نباید بیش از سه سال از زمان ساخت آن‌ها گذشته باشد.
  • کامیون­‌ها باید از خدمات پس از فروش برخوردار باشند.
  • کامیون‌­ها باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگی­‌های محیط زیست، مورد تایید مراجع ذیربط باشند.
  • خودروها می‌­توانند کشنده یا باری باشند.
  • کامیون‌­های وارداتی باید ساخت کشورهای اروپایی، ژاپن یا کره جنوبی باشند.
  • در مرحله اول، اولویت با کامیون­های 18 تن و بالاتر است.

کامیون‌­ها باید شرایط و استانداردهای لازم برای حمل و نقل بین ­المللی و ورود به کشورهای اروپایی را داشته باشند.

واردات کامیون

شرایط کامیون‌های اسقاطی

به ازای واردات هر دستگاه کامیون، باید حداقل یک دستگاه کامیون که سن آن بیشتر از 25 سال است، اسقاط شود که ظرفیت آن حداکثر 3 تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد. کامیون مورد اسقاط باید فعال در بخش حمل و نقل عمومی و دارای معاینه فنی معتبر در زمان اسقاط باشد.

پس از تایید سازمان راه­داری و حمل و نقل جاده‌ای به ازای اسقاط هر کامیون، سود بازرگانی کامیون وارداتی 25 درصد توسط گمرک کاهش می­‌یابد. کارشناسان معتقدند اگر این طرح به درستی اجرا شود و دست دلالان به صورت کامل از آن قطع شود، می‌­توان بخش عمده‌­ای از فرسودگی ناوگان جاده­ را جبران کرد.

کاهش قیمت کامیون همراه با واردات کامیون

با توجه به طرح واردات کامیون‌های سه سال کرد اروپایی توسط دولت و وزیر راه و شهرسازی، قیمت کامیون در سال 1399 تا حداقل 15 درصد کاهش یافته است.

اما برخی از سودجویان بازار کامیون، با توجه به کسب سود قابل توجه از واردات کامیون‌های کم کیفیت چینی و برخی خودروسازان داخلی، با طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای با واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی مخالف هستند.

رضا تیموری، رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور در مورد واردات کامیون‌های سه سال کارکرد اروپایی گفت: در حال حاضر ما نقشی در این واردات نداریم و دستگاه‌های دولتی این واردات را در دست دارند و بیم آن می‌رود این اقدام خوب و مفید که به کاهش قیمت ناوگان باری منجر شده است دوباره به دست دلالان افتاده و گرفتار دلال بازی شود.

همچنین رضا تیموری با اشاره به قیمت کامیون گفت: فعالیت 450 هزار راننده با وجود قیمت‌های نجومی کامیون که تا 40 میلیارد ریال نیز رسیده بود بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود که خوشبختانه با کاهش قیمت‌ها مواجه شده ایم.

به منظور نوسازی ناوگان باری کشور، از خرداد امسال ثبت نام متقاضیان واردات کامیون‌های سه سال کارکرد اروپایی توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آغاز شد.

آخرین اخبار واردات کامیون و کشنده:

باتوجه به گذشت حدود 6 ماه از طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور، به دلیل خودداری وزارت صمت از ثبت سفارش آن‌ها، هنوز هیچ دستگاهی وارد کشور نشده است. اما با پیگیری‌های برخی مسئولین ثبت سفارش کامیون‌ها در حال نهایی شدن است.
در حال حاضر ثبت سفارش حدود 1300 دستگاه کامیون سه سال کارکرد اروپایی نهایی شده و در مراحل تخصیص ارز قرار دارند.
به گفته کارشناسان بازار خودرو، پیاده سازی طرح واردات کامیون‌های سه سال کار کرد اروپایی موجب برطرف شدن کمبود کامیون نوساز در ناوگان جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش قیمت کامیون‌ها خواهد شد. قیمت کامیون به دلیل کمبود خودروی سنگین افزایش پیدا کرده است.
شما می‌توانید جهت ثبت نام کامیون‌های وارداتی سه سال کارکرد، از طریق سایت سازمان راهداری اقدام کنید.

واردات کامیون از چه تاریخی شروع میشود؟

با ثبت سفارش واردات کامیون‌های سه سال کار کرد در سامانه جامع تجارت و موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با ترخیص کامیون‌ها، سازمان راهداری و گمرک نیز توافق کردند که با صدور گواهی اسقاط هر دستگاه کامیون فرسوده، یک دستگاه کامیون از انبارهای کمرکات ترخیص شود.

مطالب مرتبط

Comments (10)

خریدار FH500هستم 09183113568

کامیونی که در آلمان ۵۷هزار یورو قیمت داره میاد بازرگان قیمتش میشه ۱۲۰هزار یورو ۲و نیم میلیارد اسقاط و هزینه های گمرکیش قیمتش به خدا میرسه. کامیون ۱۷۰۰ پلاک میشه قیمتش به ۷ میلیار میرسه.واقعا خسته نباشن با طرح وارداتشون

عزیزالله نعمتیان

باسلام واحترام:
باتوجه به طرح نوسازی ناوگان حمل ونقل ازطریق واردات کامیونهای استوک (سه سال کارکرد)می توان امیدواربودکه طرح موفقی خواهدبوداماهرپروژای شرایط خاص خودش رادارد.
بنده بعنوان یک فعال بخش حمل ونقل (راننده کامیون وکامیون دار)
باتوجه به تجربه سی ساله ام در طول مدت کاری وبالمس و احساس مستقیم بسیاری از مشکلات سختی هاوموانع و نکات مثبت و منفی این بخش عظیم حمل ونقل کشوردرپروژه نوسازی ناوگان حمل ونقل با کامیونهای استوک وارداتی
وظیفه خودمی دانم که به اندازه توان خودم بتوانم با نظراتم سهمی درپیشبرداین پروژه داشته باشم
باید عرض کنم پارامترهای موثر درانجام این پروژه بشرح زیر می باشد
۱- واگذاری کامیون باتوجه به شرایط اقتصادی وضعف نقدینگی
۲- ایجادبسترمناسب جهت اخذتسهیلات ارزان قیمت و بلندمدت بدلیل ضعف قدرت خریدمشتری
۳-استفاده ازسندکامیون جهت وثیقه تاپایان تسویه بدلیل عدم فراهم بودن وثایق دیگربرای مشتری
۴‐فراهم نمودن بستر مناسب جهت خرید یدک(تریلی) برای کامیونهای کشنده
با سپاس
نعمتیان

سلام شرکت ما دراستانبول ترکیه آمادگی همکاری وعقدقراردادباافرادحقیقی وحقوقی درخصوص صادرات خودروسنگین بنزوداف ولوو رنو اسکانیادرمدلهای مختلف درحدصفرمیباشد

با سلام ما تصمیم داریم کامیون وارد کنیم لطفا با شماره 09121449676 تماس بگیرید

سلام مشخصات تماس رو اعلام می فرمائید. با تشکر

۰۹۹۱۶۶۸۰۶۵۵

سلام
به نظر من اگر در واردات کامیون کار کرده ملاک رونق اقتصاد و کمک به راننده و کم کردن مصرف سوخت وغیره است اگر واردات ازاد باشد
یعنی هزینه گمرک کمتر اخذ شود
اسقاط را از سر راه بردارند (چون کسی که کامیون مدل پایین دارد 1-توان جای گزینی راندارد 2-رقابت برا خرید کامیون واردات کمتر میشه 3-هزینه کامیون گرانتر میشه که خود عامل افزایش قیمت میشه)
ازمیان بر داشتن اسقاط کامیون فرسوده بر روی موارد زیر تاسیر دارد
1- قیمت کامیون وارداتی ارزانتر است
2- با واردات بیشتر خود به خود کامیون مدل پایین از رده خارج میشه
3-مصرف سوخت در کشور پایین میاد
4-ناوگان زودتر نوسازی میشه
5-رانندگان در جده ها راحترند
وهمچنین میتوانند به جای اسقاط طرح دیگری اعمال کنند که به نظر بنده بیشتر جواب میدهد مثال به جای اسقاط بگویند هر کامیون باید یک تا دونفر را برای 5 سال به کار گیرند که خود باعث اشتقال زایی میگردد

من هم با نظر شما موافقم، موضوع مهم تر اینه که شاید خیلی ارگان ها نیاز به نوسازی داشته باشن ولی مجوز ورود فقط به شرکت های خاصی داده میشه و خوب میشه حدس زد چه عواقبی به همراه خواهد داشت…

اگه اسقاط رو بردارن جایگزین نمیشه و با انبوهی از کامیون در کشور مواجهه‌ میشیم
بعد بار نیست و راننده باید بشینه بزنه تو سر خودش

یک نظر بگذارید

مشاوره رایگان