تهران، فرشته، خیابان مریم غربی ساختمان کوئین سنتر طبقه اول واحد 106

ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش مجوزی است که برای ورود کالاهای خارجی، از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت می‌شود. در واقع ثبت سفارش، یکی از موارد ضروری است که بازرگانان جهت واردات کالا باید انجام دهند. گرفتن پیش فاکتور از فروشنده و ثبت سفارش، از مراحل اولیه و در واقع مهمترین مرحله واردات کالا است. اطلاعات موجود در مجوز ورود کالا شامل شماره‌ هشت رقمی مجوز، شماره 9 رقمی پرونده، تاریخ مجوز ثبت سفارش، مدت زمان اعتبار مجوز، شماره و تاریخ پروفرما و نام شرکت واردکننده و… درج می‌شود.

شما با وارد شدن به سامانه جامع تجارت می‌توانید نسبت به ثبت سفارش کالای خود اقدام کنید. توجه داشته باشید اخذ مجوز ثبت سفارش الزاما به معنای این نیست که کالا ترخیص می‌گردد. برخی کالاها نیاز به گواهی بهداشت، گواهی دامپزشکی و استاندارد دارند که برای این امر کالا در مبدا، بعد از ورود به گمرک نمونه ‌برداری می‌شود. در واقع ثبت سفارش اولین مرحله ورود کالا است. 

عناوین مقاله:

تاریخچه ثبت سفارش

 قبلا ثبت سفارش کالا به صورت دستی صورت می‌گرفت و بازرگانان باید به هیات بازرگانی استان مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت می‌کردند.

طی صدور بخشنامه‌ای از سازمان توسعه تجارت ایران، سامانه ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت ایران منتقل گردید. این سامانه برای آسان‌تر شدن و تسریع در فرآیندهای ثبت واردات کالا به کشور ایجاد شده است.

 

ثبت سفارش کالا

زمان اخذ ثبت سفارش

وارد کنندگان پس از دریافت پروفرما، با توجه به ماده هشت قانون صادرات و واردات کشور، باید اقدام به دریافت مجوز ورود یا ثبت سفارش کالا نمایند.

این مجوز باید قبل از ورود کالا به گمرک و پیش از تایید پیش فاکتور توسط خریدار گرفته شود، تا وارد ‌کننده دچار زیان نشود. پس از صدور مجوز، وارد کننده می‌تواند سفارش خود را به فروشنده نهایی کند.

موارد استثنا در ثبت سفارش :

* کالاهای مورد نیاز خانوارهای مرزنشین، شرکت‌های تعاونی آن‌ها، ملوانان، کارکنان شناورها طبق فهرستی که در آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات ذکر شده است. در این فهرست جمعا 46 بند نام برده شده، که اکثرا مورد نیاز زندگی روزمره مرز نشینان هستند.

* ارسال کالا از طریق پست با حفظ جنبه غیرتجاری به استثنای کالاهایی که از لحاظ شرعی و قانونی ممنوع الصدور هستند بدون مطالبه کارت بازرگانی و مجوز به هر میزان از لحاظ قیمت با رعایت سایر مقررات مجاز است.

* کالاهای خاص نظامی با تائید وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و کالاهای خاص سازمان انرژی اتمی با تائید رئیس سازمان انرژی اتمی.

* ترخیص کالاهایی که از طریق پست وارد می‌شوند به استثنای اقلامی که ورود آن‌ها از نظر شرعی یا قانونی ممنوع است که البته جنبه تجاری پیدا نکند و به ارزش حداکثر 50 دلار به نام هر نفر بدون پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی، بدون مطالبه کارت بازرگانی و مجوزهای مقرر در جدول مقررات صادرات و واردات، بلامانع است.

* کالاهای همراه مسافران ورودی مسافران ایرانی یا غیر ایرانی که از خارج کشور یا از مناطق آزاد تجاری، صنعتی به کشور وارد می‌شوند، علاوه بر اسباب سفر و اشیای شخصی مستعمل همراه خود که به شرط غیرتجاری بودن از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف است.

مسافران می‌توانند یک بار در سال کالایی به ارزش حداکثر 80 دلار با معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی وارد و ترخیص نمایند، مشروط بر این که کالاهای مزبور از نوع کالاهای ممنوع شرعی و یا قانونی نبوده و جنبه تجاری نداشته باشند.

نمونه‌های تجارتی و تولید در صورتی که به تشخیص گمرک، نمونه باشد.

انواع ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش کالا انواع مختلفی دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

ثبت سفارش دیداری

اعتباری است که طبق آن بانک ابلاغ‌کننده پس از بررسی اسناد ارائه شده از سمت ذینفع در صورت رعایت تمامی شرایط و ضوابط اعتبار به وسیله او وجه آن را بلافاصله می‌پردازد.

ثبت سفارش مدت دار  

بلافاصله پس از ارائه‌ اسناد از سوی ذینفع قابل پرداخت نیست، و وجه آن پس از مدت تعیین شده در اعتبار پرداخت می‌شود.

ثبت سفارش یوزانس

یوزانس به معنی مهلتی است که طبق عرف، در تجارت میان دو کشور برای پرداخت وجه برات ارزی مشخص می‌شود.

ثبت سفارش بدون انتقال ارز 

ثبت سفارش واردات در برابر صادرات در صورتی انجام می‌گردد که پروانه صادراتی معتبر ارائه شود و ارزش صادراتی هم ممهور به مهر گمرک بوده و تاریخ پروانه با کوتاژ وارداتی یکی باشد، که هم‌ اکنون غیرفعال است.

مراحل واردات کالای خارجی

* اخذ شماره بازرگانی یا همان کارت بازرگانی

* شناسایی کالا جهت واردات

* استفاده از ترخیص کار رسمی گمرک

* مشخص کردن کشور مبدا جهت خرید (واردات) کالا

* عدم شمول کالای وارداتی جزو کالاهای ممنوعه

* بررسی مجوزات لازم جهت اخذ آن‌ها از سازمان‌های مربوطه

مراحل واردات کالا

مراحل ثبت سفارش برای واردات کالا

* آگاهی از تعرفه کالای مورد ثبت سفارش و گواهی‌ها و مدارک مورد نیاز کارشناسان سازمان

* اخذ پروفرما از فروشنده کالا که شامل همه اطلاعات از جمله وزن، تعداد، مشخصات فنی و… باشد.

* ثبت نام در سامانه جامع تجارت با پایه حقیقی و حقوقی به نام کارت بازرگانی وارد کننده

* ثبت اطلاعات کالا طبق فرم‌های موجود در سامانه و طی کردن مراحل تا انتها

* تایید استعلام بانک در صورت ویرایش و یا اصلاحیه

* اخذ مجوزات  ورود کالا از زیرسازمان‌های صنعت، معدن، تجارت طبق جدول مقررات صادرات و واردات از سازمان‌های ذیربط

* واریز وجه سامانه جامع تجارت

مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا

* کارت بازرگانی معتبر

* اخذ مجوزهای قانونی لازم

* پروفرما یا همان پیش فاکتور

* شماره استاندارد اجباری

* شناسه فروشنده از سامانه فیدا

* اخذ گواهی‌های فنی از دستگاه‌های مربوطه

* توکن (امضای الکترونیک)

* کاتالوگ یا بروشور و آنالیز و مشخصات فنی برای برخی کالاها

* تعهدهای لازم جهت گرفتن ثبت سفارش‌های غیر تولیدی

درج شرایط ذیل در پروفرما ضروری است:

* نام و آدرس کامل خریدار (شماره تلفن و فاکس)

* نام و آدرس کامل فروشنده (شماره تلفن و فاکس و….)

* مشخصات کامل کالا

* نوع ارز و نحوه و و روش معامله

* نام مرز ورودی و گمرک مقصد

* شماره و تاریخ صدور پروفرما و امضای آن به همراه تاریخ انقضا

* تعرفه یا hs code

* مهر و امضا فروشنده

* قیمت واحد کالا، قیمت فوب (FOB)، مبلغ کرایه حمل

* مقدار، وزن خالص و ناخالص، تعداد و نوع بسته بندی کالا

* نام کشور ذینفع (فروشنده) و نام کشور تولیدکننده کالا

* نام کشور مبدا حمل، محل بارگیری، وسیله حمل

* درج شماره استاندارد یکی از استانداردهای مورد قبول موسسه استاندارد ایران و اعلام انطباق کالا با استاندارد مذکور در مواردی که کالا مشمول فهرست استانداردهای وارداتی اعلام شده است.

* ارائه ترجمه رسمی برای پروفرماهای غیر از زبان فارسی و انگلیسی

* ارائه کاتالوگ جهت ماشین آلات و بعضی از کالاهای مصرفی و بروشور یا آنالیز برای بعضی کالاهای شیمیایی که مشخصات کالا در پروفرما گویا نباشد.

انواع ثبت سامانه بر اساس در خواست متقاضی:

* ایجاد پرونده جدید

* ویرایش پرونده

* کپی پرونده

* تمدید مجوز

* انصراف از ویرایش

* ابطال پرونده

حق ثبت سفارش

حق سفارش یعنی میزان و مبلغی که بر اساس قانون و بودجه هر سال تعیین شود، همچنین به بعضی از کالاهایی که به کشور وارد می‌شود، که البته از طریق سیستم بانکی یا خارج از سیستم بانکی سفارش داده شده باشد، تعلق می‌گیرد.

هدف از ایجاد سیستم ثبت سفارش کالا، ثبت آماری و کنترل ضوابط  فنی برای کالاهای وارداتی، توسط دولت است.

انواع روش‌های واردات کالا از طریق ثبت سفارش:

واردات کالا از طریق ثبت سفارش، روش‌های مختلفی دارد که دائم در حال تغییر هستند. این تغییرات با توجه به شرایط، قوانین و تصیمات گرفته شده از سوی مسئولان مربوطه، حذف و یا اضافه می‌شوند. در ادامه به انواع این روش‌ها اشاره کرده و توضیحات تکمیلی برای هر کدام را ارائه کرده‌ایم:

* واردات از محل سیستم های متداول بانکی

* واردات از محل  ارز خود

* واردات از محل ارز دیگران

* واردات از محل صادرات خود

* واردات از محل صادرات دیگران

* واردات از محل تهاتر

* واردات کالا با ارز آزاد جهت گشایش اعتبار اسنادی در بانک. (در حال حاضر این مورد حذف شده است).

* واردات کالا به صورت بدون انتقال ارز از محل سرمایه‌گذاری خارجی پس از تایید سازمان سرمایه‌گذاری، وزارت امور اقتصادی و دارایی. (در حال حاضر این مورد حذف شده است)

* واردات کالا به صورت بدون انتقال ارز ماشین آلات، تجهیزات تولیدی، قطعات یدکی و مواد اولیه و واسطه‌ای واحدهای صنعتی و معدنی دارای پروانه بهره برداری و ابزارآلات از محل ماده قانون تسهیل نوسازی صنایع کشور. (در حال حاضر این مورد حذف شده است).

* واردات کالا بدون انتقال ارز از محل فهرست اقلام مجاز اعلام شده بند ماده 38 (در حال حاضر این مورد حذف شده است).

* واردات کالا به صورت بدون انتقال ارز از محل مصوبات کمیسیون چهار نفره مستقر در دفتر ثبت سفارشات. (در حال حاضر این مورد حذف شده است).

اهداف راه‌اندازی سیستم الکترونیکی ثبت سفارش:

* افزایش دقت و سرعت در ثبت نام و ثبت سفارش توسط بازرگانان در سراسر کشور

* افزایش سرعت در عملکرد کارشناسان و مدیران ثبت سفارش‌

* حذف مشکلات و معضلات سیستم موجود

* عدم نیاز به حضور واردکنندگان در سازمان

* فراهم کردن زیر ساخت مناسب جهت تجارت الکترونیک

* ارائه اطلاعات دقیق به بازرگانان و کاربران سیستم در حداقل زمان

* حذف محدودیت زمانی برای انجام و پیگیری ثبت سفارش‌های امور کارشناسی و مدیریت بر آن

* ایجاد ارتباط دقیق و سریع و مطمئن با سازمان‌های مرتبط از جمله گمرک، بانک مرکزی و …

سامانه ثبت سفارش کالا باعث شده در زمان کمتر و به راحتی فرآیند سفارش کالا انجام شود. ثبت سفارش کالا انواع مختلفی دارد که در این مقاله درباره آن توضیح داده شد.

برخی از کالاهای وارداتی علاوه بر گرفتن مجوز ثبت سفارش کالا، نیازمند گرفتن مجوزهای دیگری هستند. مثلا برای وارد کردن تجهیزات پزشکی نیاز به گرفتن مجوز از سازمان تجهیزات پزشکی است، که با گرفتن این مجوز می‌توانید به ثبت سفارش کالا اقدام نمایید.

مشاوران شرکت جی تی جی به تمامی مراحل ثبت سفارش مسلط هستند و پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

آخرین اخبار حوزه ثبت سفارش کالا

مدت انتظار برای ثبت سفارش کالاهای اساسی به یک هفته کاهش یافت

1399/09/18

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک، صدیف بیک زاده در مورد روند ثبت سفارش کالاهای اساسی اظهار داشت: میزان ثبت سفارش کالاهای اساسی طبق روال طبیعی پیش می‌رود و حتی سرعت ثبت سفارش این کالاها نسبت به گذشته بیشتر شده است. اگر صدور مجوز ثبت سفارشی قبلاً 20 روز طول می‌کشید الان در یک هفته انجام می‌شود.

وی افزود: الان مشکلی در توزیع کالاهای اساسی مثل روغن نداریم. برای حجم‌های 4.5 کیلویی یا حجم‌هایی که اصناف استفاده می‌کنند، با هماهنگی شرکت بازرگانی دولتی ایران از محل ذخایر راهبردی تزریقات خوبی انجام شده که روند عرضه را بهبود بخشیده است.

بیک زاده ادامه داد: باید توجه داشت که بیش از 90 درصد روغن خام، وارداتی است و طی ماه‌های گذشته هر تن روغن خام از 735 یورو به 925 یورو رسیده است. وقتی قیمت جهانی افزایش پیدا می‌کند و ما بالای 90 درصد نیز وابسته هستیم، به معنای افزایش قیمت‌های داخلی است.

وی افزود: مواد اولیه بسته‌بندی‌های روغن نیز وابسته به پتروشیمی است که در ساز و کار بورس است، وقتی قیمت ارز تغییر پیدا می‌کند قطعاً روی بسته‌بندی نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین همه این موارد دست به دست هم می‌دهند و باعث تغییر قیمت یک کالا در بازار داخلی می‌شود.

مدیر کل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در مورد محدودیت‌های وارداتی تصریح کرد: محدودیت‌های اعمال شده به اندازه سال گذشته است اما اولویت ثبت سفارش ما، کالاهای اساسی، کالاهای ضروری و مواد اولیه تولید است. الگویی برای این موضوع تعریف شده؛ کالاهای گروه 1 مثل جو، کنجاله ذرت، دانه‌های روغنی و روغن خام ارز 4200 تومانی می‌گیرند و به کالاهای گروه 2 نیز ارز نیمایی اختصاص داده شده است. بنابراین اولویت ما گروه 21 که به نوعی از گروه 1 به 2 منتقل شدند، کالاهای گروه 22 که مواد اولیه مورد نیاز خط تولید کارخانجات است، گروه 23 تجهیزات خط تولید هستند.

وی افزود: ثبت سفارش نزدیک به 2000 کد تعرفه هم ممنوع است و این در راستای حمایت از تولید داخلی و صیانت از منابع ارزی است، این کالاها شامل کالاهای ساخته شده مثل خودرو و کالاهایی رقیب تولید داخل هستند.

بیک زاده در مورد کارایی نهادهای نظارتی بازار گفت: برای نمونه وقتی قیمت روغن افزایش پیدا می‌کند گفته می‌شود که نظارتی وجود ندارد. اما اگر نگاه کارشناسی داشته باشیم، بعضی از این افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است. نمی‌توانیم واحدهای تولیدی را مجبور کنیم که مواد اولیه را گران بخرند و کالای تولیدی خود را ارزان عرضه کنند.

وی افزود: مصرف‌کننده چون این فعل و انفعالات را نمی‌بیند، فکر می‌کند چون ارز 4200 تومانی به روغن خام اختصاص پیدا می‌کند، قیمت آن نباید افزایش پیدا کند. ولی با اینکه ارز 4200 تومانی داده می‌شود اما روغن خام طی چند ماه به ازای هر تن از 735 یورو به 925 یورو رسیده است. اگر واحدهای تولیدی این افزایش قیمت را لحاظ نکنند، ضرر می‌کنند و بعد از چند ماه تمایل به تولید از بین می‌رود.

این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین قیمت جهانی ذرت نسبت به سال گذشته بالای 45 درصد افزایش پیدا کرده است، این افزایش قیمت به هرحال به بازار داخلی منتقل می‌شود. مصرف کننده در این مورد هم فکر می‌کند با وجود تخصیص ارز ترجیحی نباید افزایش قیمت اتفاق بیافتد. همه موارد در کنار هم این تصور را ایجاد می‌کند که نهادهای تنظیم بازار و نظارتی تأثیرگذار نبودند.

بیک‌زاده اضافه کرد: ستاد تنظیم بازار با مولفه‌ها و ابزارهای سیاست‌گذاری به دنبال نظارت است. نظارت با بازرسی متفاوت و به این معنا است که میزان عرضه و تقاضا برابر شوند تا قیمت دچار تلاطم نشود. اینکه در بازار، نظارت و بازرسی اشکالاتی وجود دارد به دلیل فشارهای مختلفی که به دلیل تحریم، روی کالاها و تأمین ارز اعمال می‌شود و قطعاً بخشی از کارایی نظارت‌ها را کاهش می‌دهد.

ثبت سفارش ارز متقاضی از این هفته

10/8/99

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، علیرضا رزم حسینی در بازدید از معاونت بازرگانی داخلی و بخش تنظیم بازار، اظهار داشت: به دلیل کمبود منابع ارزی تعدادی از افراد در صف ثبت سفارش و تعدادی در صف تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی هستند که این اعداد قابل ملاحظه است؛ بر همین اساس در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب شد مدیریت ثبت سفارش در وزارت صمت انجام شود که این موضوع انجام شد و ما کالاهای ضروری را در اولویت ثبت سفارش قرار دادیم.

وزیر صمت ادامه داد: از این هفته افرادی که نیاز به ارز ندارند و ارز در خارج از کشور دارند مجاز هستند تا کالا وارد کنند و علاوه بر این صادرکنندگانی که از سال 98 تعهد ارزی داشتند می‌توانند از محل تعهد صادراتی مجوز واردات کالاهای اولویت دار دریافت کنند این موضوع باعث می‌شود صادرات افزایش یابد و نیاز واحدهای صنعتی به مواد اولیه تأمین شود.

وی افزود: در هفته‌های گذشته با تشکل‌های بخش خصوصی هم اندیشی داشتیم و تا ماه‌های پایانی سال شاهد رشد صادرات و افزایش کالاهای وارداتی خواهیم بود.

وزیر صمت ادامه داد: سامانه‌های معاملاتی یکی از مسیرهای کاهش حضور فیزیکی افراد است، زیرا بروکراسی اداری مخل توسعه کشور است و ما در وزارت صمت تلاش کردیم این بروکراسی‌ها را حذف کنیم تا مسیرهای تولید و تجارت را آسان‌تر کنیم.

وی افزود: اگر بخش خصوصی اشکالاتی در سامانه توسعه تجارت الکترونیکی می‌بینند حتماً به وزارت صمت اطلاع دهند.

وزیر صمت درباره کالاهایی که در گمرک باقی مانده است، گفت: کالاهای وارداتی 2 گروه هستند؛ گروه اول ارز 4200 تومانی دریافت می‌کنند که این کالاها در گمرک باقی می‌ماند  تا ارز 4200 تومانی را از بانک مرکزی دریافت کنند و بعد از گمرک ترخیص می‌شوند و گروه دوم نیز متقاضیانی هستند که ارز نیمایی دریافت می‌کنند و منتظر دریافت ارز از سوی بانک مرکزی برای ترخیص کالا هستند.

رزم حسینی افزود: بر اساس سیاست جدید، متقاضی که اعلام کند نیاز به ارز نیمایی ندارد اجازه ترخیص داده می‌شود و افرادی که نیاز به ارز دارند باید در سامانه نیمایی ارز خریداری کنند تا ترخیص کالا صورت گیرد.

 

نویسنده: حمید قاسمی

ثبت سفارش مجوزی است که برای ورود کالاهای خارجی، از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت می‌شود. در واقع ثبت سفارش، یکی از موارد ضروری است که بازرگانان جهت واردات کالا باید انجام دهند. گرفتن پیش فاکتور از فروشنده و ثبت سفارش، از مراحل اولیه و در واقع مهمترین مرحله واردات کالا است. اطلاعات موجود در مجوز ورود کالا شامل شماره‌ هشت رقمی مجوز، شماره 9 رقمی پرونده، تاریخ مجوز ثبت سفارش، مدت زمان اعتبار مجوز، شماره و تاریخ پروفرما و نام شرکت واردکننده و… درج می‌شود.

شما با وارد شدن به سامانه جامع تجارت می‌توانید نسبت به ثبت سفارش کالای خود اقدام کنید. توجه داشته باشید اخذ مجوز ثبت سفارش الزاما به معنای این نیست که کالا ترخیص می‌گردد. برخی کالاها نیاز به گواهی بهداشت، گواهی دامپزشکی و استاندارد دارند که برای این امر کالا در مبدا، بعد از ورود به گمرک نمونه ‌برداری می‌شود. در واقع ثبت سفارش اولین مرحله ورود کالا است. 

عناوین مقاله:

تاریخچه ثبت سفارش

 قبلا ثبت سفارش کالا به صورت دستی صورت می‌گرفت و بازرگانان باید به هیات بازرگانی استان مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت می‌کردند.

طی صدور بخشنامه‌ای از سازمان توسعه تجارت ایران، سامانه ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت ایران منتقل گردید. این سامانه برای آسان‌تر شدن و تسریع در فرآیندهای ثبت واردات کالا به کشور ایجاد شده است.

 

ثبت سفارش کالا

زمان اخذ ثبت سفارش

وارد کنندگان پس از دریافت پروفرما، با توجه به ماده هشت قانون صادرات و واردات کشور، باید اقدام به دریافت مجوز ورود یا ثبت سفارش کالا نمایند.

این مجوز باید قبل از ورود کالا به گمرک و پیش از تایید پیش فاکتور توسط خریدار گرفته شود، تا وارد ‌کننده دچار زیان نشود. پس از صدور مجوز، وارد کننده می‌تواند سفارش خود را به فروشنده نهایی کند.

موارد استثنا در ثبت سفارش :

* کالاهای مورد نیاز خانوارهای مرزنشین، شرکت‌های تعاونی آن‌ها، ملوانان، کارکنان شناورها طبق فهرستی که در آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات ذکر شده است. در این فهرست جمعا 46 بند نام برده شده، که اکثرا مورد نیاز زندگی روزمره مرز نشینان هستند.

* ارسال کالا از طریق پست با حفظ جنبه غیرتجاری به استثنای کالاهایی که از لحاظ شرعی و قانونی ممنوع الصدور هستند بدون مطالبه کارت بازرگانی و مجوز به هر میزان از لحاظ قیمت با رعایت سایر مقررات مجاز است.

* کالاهای خاص نظامی با تائید وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و کالاهای خاص سازمان انرژی اتمی با تائید رئیس سازمان انرژی اتمی.

* ترخیص کالاهایی که از طریق پست وارد می‌شوند به استثنای اقلامی که ورود آن‌ها از نظر شرعی یا قانونی ممنوع است که البته جنبه تجاری پیدا نکند و به ارزش حداکثر 50 دلار به نام هر نفر بدون پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی، بدون مطالبه کارت بازرگانی و مجوزهای مقرر در جدول مقررات صادرات و واردات، بلامانع است.

* کالاهای همراه مسافران ورودی مسافران ایرانی یا غیر ایرانی که از خارج کشور یا از مناطق آزاد تجاری، صنعتی به کشور وارد می‌شوند، علاوه بر اسباب سفر و اشیای شخصی مستعمل همراه خود که به شرط غیرتجاری بودن از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف است.

مسافران می‌توانند یک بار در سال کالایی به ارزش حداکثر 80 دلار با معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی وارد و ترخیص نمایند، مشروط بر این که کالاهای مزبور از نوع کالاهای ممنوع شرعی و یا قانونی نبوده و جنبه تجاری نداشته باشند.

نمونه‌های تجارتی و تولید در صورتی که به تشخیص گمرک، نمونه باشد.

انواع ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش کالا انواع مختلفی دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

ثبت سفارش دیداری

اعتباری است که طبق آن بانک ابلاغ‌کننده پس از بررسی اسناد ارائه شده از سمت ذینفع در صورت رعایت تمامی شرایط و ضوابط اعتبار به وسیله او وجه آن را بلافاصله می‌پردازد.

ثبت سفارش مدت دار  

بلافاصله پس از ارائه‌ اسناد از سوی ذینفع قابل پرداخت نیست، و وجه آن پس از مدت تعیین شده در اعتبار پرداخت می‌شود.

ثبت سفارش یوزانس

یوزانس به معنی مهلتی است که طبق عرف، در تجارت میان دو کشور برای پرداخت وجه برات ارزی مشخص می‌شود.

ثبت سفارش بدون انتقال ارز 

ثبت سفارش واردات در برابر صادرات در صورتی انجام می‌گردد که پروانه صادراتی معتبر ارائه شود و ارزش صادراتی هم ممهور به مهر گمرک بوده و تاریخ پروانه با کوتاژ وارداتی یکی باشد، که هم‌ اکنون غیرفعال است.

مراحل واردات کالای خارجی

* اخذ شماره بازرگانی یا همان کارت بازرگانی

* شناسایی کالا جهت واردات

* استفاده از ترخیص کار رسمی گمرک

* مشخص کردن کشور مبدا جهت خرید (واردات) کالا

* عدم شمول کالای وارداتی جزو کالاهای ممنوعه

* بررسی مجوزات لازم جهت اخذ آن‌ها از سازمان‌های مربوطه

مراحل واردات کالا

مراحل ثبت سفارش برای واردات کالا

* آگاهی از تعرفه کالای مورد ثبت سفارش و گواهی‌ها و مدارک مورد نیاز کارشناسان سازمان

* اخذ پروفرما از فروشنده کالا که شامل همه اطلاعات از جمله وزن، تعداد، مشخصات فنی و… باشد.

* ثبت نام در سامانه جامع تجارت با پایه حقیقی و حقوقی به نام کارت بازرگانی وارد کننده

* ثبت اطلاعات کالا طبق فرم‌های موجود در سامانه و طی کردن مراحل تا انتها

* تایید استعلام بانک در صورت ویرایش و یا اصلاحیه

* اخذ مجوزات  ورود کالا از زیرسازمان‌های صنعت، معدن، تجارت طبق جدول مقررات صادرات و واردات از سازمان‌های ذیربط

* واریز وجه سامانه جامع تجارت

مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا

* کارت بازرگانی معتبر

* اخذ مجوزهای قانونی لازم

* پروفرما یا همان پیش فاکتور

* شماره استاندارد اجباری

* شناسه فروشنده از سامانه فیدا

* اخذ گواهی‌های فنی از دستگاه‌های مربوطه

* توکن (امضای الکترونیک)

* کاتالوگ یا بروشور و آنالیز و مشخصات فنی برای برخی کالاها

* تعهدهای لازم جهت گرفتن ثبت سفارش‌های غیر تولیدی

درج شرایط ذیل در پروفرما ضروری است:

* نام و آدرس کامل خریدار (شماره تلفن و فاکس)

* نام و آدرس کامل فروشنده (شماره تلفن و فاکس و….)

* مشخصات کامل کالا

* نوع ارز و نحوه و و روش معامله

* نام مرز ورودی و گمرک مقصد

* شماره و تاریخ صدور پروفرما و امضای آن به همراه تاریخ انقضا

* تعرفه یا hs code

* مهر و امضا فروشنده

* قیمت واحد کالا، قیمت فوب (FOB)، مبلغ کرایه حمل

* مقدار، وزن خالص و ناخالص، تعداد و نوع بسته بندی کالا

* نام کشور ذینفع (فروشنده) و نام کشور تولیدکننده کالا

* نام کشور مبدا حمل، محل بارگیری، وسیله حمل

* درج شماره استاندارد یکی از استانداردهای مورد قبول موسسه استاندارد ایران و اعلام انطباق کالا با استاندارد مذکور در مواردی که کالا مشمول فهرست استانداردهای وارداتی اعلام شده است.

* ارائه ترجمه رسمی برای پروفرماهای غیر از زبان فارسی و انگلیسی

* ارائه کاتالوگ جهت ماشین آلات و بعضی از کالاهای مصرفی و بروشور یا آنالیز برای بعضی کالاهای شیمیایی که مشخصات کالا در پروفرما گویا نباشد.

انواع ثبت سامانه بر اساس در خواست متقاضی:

* ایجاد پرونده جدید

* ویرایش پرونده

* کپی پرونده

* تمدید مجوز

* انصراف از ویرایش

* ابطال پرونده

حق ثبت سفارش

حق سفارش یعنی میزان و مبلغی که بر اساس قانون و بودجه هر سال تعیین شود، همچنین به بعضی از کالاهایی که به کشور وارد می‌شود، که البته از طریق سیستم بانکی یا خارج از سیستم بانکی سفارش داده شده باشد، تعلق می‌گیرد.

هدف از ایجاد سیستم ثبت سفارش کالا، ثبت آماری و کنترل ضوابط  فنی برای کالاهای وارداتی، توسط دولت است.

انواع روش‌های واردات کالا از طریق ثبت سفارش:

واردات کالا از طریق ثبت سفارش، روش‌های مختلفی دارد که دائم در حال تغییر هستند. این تغییرات با توجه به شرایط، قوانین و تصیمات گرفته شده از سوی مسئولان مربوطه، حذف و یا اضافه می‌شوند. در ادامه به انواع این روش‌ها اشاره کرده و توضیحات تکمیلی برای هر کدام را ارائه کرده‌ایم:

* واردات از محل سیستم های متداول بانکی

* واردات از محل  ارز خود

* واردات از محل ارز دیگران

* واردات از محل صادرات خود

* واردات از محل صادرات دیگران

* واردات از محل تهاتر

* واردات کالا با ارز آزاد جهت گشایش اعتبار اسنادی در بانک. (در حال حاضر این مورد حذف شده است).

* واردات کالا به صورت بدون انتقال ارز از محل سرمایه‌گذاری خارجی پس از تایید سازمان سرمایه‌گذاری، وزارت امور اقتصادی و دارایی. (در حال حاضر این مورد حذف شده است)

* واردات کالا به صورت بدون انتقال ارز ماشین آلات، تجهیزات تولیدی، قطعات یدکی و مواد اولیه و واسطه‌ای واحدهای صنعتی و معدنی دارای پروانه بهره برداری و ابزارآلات از محل ماده قانون تسهیل نوسازی صنایع کشور. (در حال حاضر این مورد حذف شده است).

* واردات کالا بدون انتقال ارز از محل فهرست اقلام مجاز اعلام شده بند ماده 38 (در حال حاضر این مورد حذف شده است).

* واردات کالا به صورت بدون انتقال ارز از محل مصوبات کمیسیون چهار نفره مستقر در دفتر ثبت سفارشات. (در حال حاضر این مورد حذف شده است).

اهداف راه‌اندازی سیستم الکترونیکی ثبت سفارش:

* افزایش دقت و سرعت در ثبت نام و ثبت سفارش توسط بازرگانان در سراسر کشور

* افزایش سرعت در عملکرد کارشناسان و مدیران ثبت سفارش‌

* حذف مشکلات و معضلات سیستم موجود

* عدم نیاز به حضور واردکنندگان در سازمان

* فراهم کردن زیر ساخت مناسب جهت تجارت الکترونیک

* ارائه اطلاعات دقیق به بازرگانان و کاربران سیستم در حداقل زمان

* حذف محدودیت زمانی برای انجام و پیگیری ثبت سفارش‌های امور کارشناسی و مدیریت بر آن

* ایجاد ارتباط دقیق و سریع و مطمئن با سازمان‌های مرتبط از جمله گمرک، بانک مرکزی و …

سامانه ثبت سفارش کالا باعث شده در زمان کمتر و به راحتی فرآیند سفارش کالا انجام شود. ثبت سفارش کالا انواع مختلفی دارد که در این مقاله درباره آن توضیح داده شد.

برخی از کالاهای وارداتی علاوه بر گرفتن مجوز ثبت سفارش کالا، نیازمند گرفتن مجوزهای دیگری هستند. مثلا برای وارد کردن تجهیزات پزشکی نیاز به گرفتن مجوز از سازمان تجهیزات پزشکی است، که با گرفتن این مجوز می‌توانید به ثبت سفارش کالا اقدام نمایید.

مشاوران شرکت جی تی جی به تمامی مراحل ثبت سفارش مسلط هستند و پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

آخرین اخبار حوزه ثبت سفارش کالا

مدت انتظار برای ثبت سفارش کالاهای اساسی به یک هفته کاهش یافت

1399/09/18

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک، صدیف بیک زاده در مورد روند ثبت سفارش کالاهای اساسی اظهار داشت: میزان ثبت سفارش کالاهای اساسی طبق روال طبیعی پیش می‌رود و حتی سرعت ثبت سفارش این کالاها نسبت به گذشته بیشتر شده است. اگر صدور مجوز ثبت سفارشی قبلاً 20 روز طول می‌کشید الان در یک هفته انجام می‌شود.

وی افزود: الان مشکلی در توزیع کالاهای اساسی مثل روغن نداریم. برای حجم‌های 4.5 کیلویی یا حجم‌هایی که اصناف استفاده می‌کنند، با هماهنگی شرکت بازرگانی دولتی ایران از محل ذخایر راهبردی تزریقات خوبی انجام شده که روند عرضه را بهبود بخشیده است.

بیک زاده ادامه داد: باید توجه داشت که بیش از 90 درصد روغن خام، وارداتی است و طی ماه‌های گذشته هر تن روغن خام از 735 یورو به 925 یورو رسیده است. وقتی قیمت جهانی افزایش پیدا می‌کند و ما بالای 90 درصد نیز وابسته هستیم، به معنای افزایش قیمت‌های داخلی است.

وی افزود: مواد اولیه بسته‌بندی‌های روغن نیز وابسته به پتروشیمی است که در ساز و کار بورس است، وقتی قیمت ارز تغییر پیدا می‌کند قطعاً روی بسته‌بندی نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین همه این موارد دست به دست هم می‌دهند و باعث تغییر قیمت یک کالا در بازار داخلی می‌شود.

مدیر کل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در مورد محدودیت‌های وارداتی تصریح کرد: محدودیت‌های اعمال شده به اندازه سال گذشته است اما اولویت ثبت سفارش ما، کالاهای اساسی، کالاهای ضروری و مواد اولیه تولید است. الگویی برای این موضوع تعریف شده؛ کالاهای گروه 1 مثل جو، کنجاله ذرت، دانه‌های روغنی و روغن خام ارز 4200 تومانی می‌گیرند و به کالاهای گروه 2 نیز ارز نیمایی اختصاص داده شده است. بنابراین اولویت ما گروه 21 که به نوعی از گروه 1 به 2 منتقل شدند، کالاهای گروه 22 که مواد اولیه مورد نیاز خط تولید کارخانجات است، گروه 23 تجهیزات خط تولید هستند.

وی افزود: ثبت سفارش نزدیک به 2000 کد تعرفه هم ممنوع است و این در راستای حمایت از تولید داخلی و صیانت از منابع ارزی است، این کالاها شامل کالاهای ساخته شده مثل خودرو و کالاهایی رقیب تولید داخل هستند.

بیک زاده در مورد کارایی نهادهای نظارتی بازار گفت: برای نمونه وقتی قیمت روغن افزایش پیدا می‌کند گفته می‌شود که نظارتی وجود ندارد. اما اگر نگاه کارشناسی داشته باشیم، بعضی از این افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است. نمی‌توانیم واحدهای تولیدی را مجبور کنیم که مواد اولیه را گران بخرند و کالای تولیدی خود را ارزان عرضه کنند.

وی افزود: مصرف‌کننده چون این فعل و انفعالات را نمی‌بیند، فکر می‌کند چون ارز 4200 تومانی به روغن خام اختصاص پیدا می‌کند، قیمت آن نباید افزایش پیدا کند. ولی با اینکه ارز 4200 تومانی داده می‌شود اما روغن خام طی چند ماه به ازای هر تن از 735 یورو به 925 یورو رسیده است. اگر واحدهای تولیدی این افزایش قیمت را لحاظ نکنند، ضرر می‌کنند و بعد از چند ماه تمایل به تولید از بین می‌رود.

این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین قیمت جهانی ذرت نسبت به سال گذشته بالای 45 درصد افزایش پیدا کرده است، این افزایش قیمت به هرحال به بازار داخلی منتقل می‌شود. مصرف کننده در این مورد هم فکر می‌کند با وجود تخصیص ارز ترجیحی نباید افزایش قیمت اتفاق بیافتد. همه موارد در کنار هم این تصور را ایجاد می‌کند که نهادهای تنظیم بازار و نظارتی تأثیرگذار نبودند.

بیک‌زاده اضافه کرد: ستاد تنظیم بازار با مولفه‌ها و ابزارهای سیاست‌گذاری به دنبال نظارت است. نظارت با بازرسی متفاوت و به این معنا است که میزان عرضه و تقاضا برابر شوند تا قیمت دچار تلاطم نشود. اینکه در بازار، نظارت و بازرسی اشکالاتی وجود دارد به دلیل فشارهای مختلفی که به دلیل تحریم، روی کالاها و تأمین ارز اعمال می‌شود و قطعاً بخشی از کارایی نظارت‌ها را کاهش می‌دهد.

ثبت سفارش ارز متقاضی از این هفته

10/8/99

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، علیرضا رزم حسینی در بازدید از معاونت بازرگانی داخلی و بخش تنظیم بازار، اظهار داشت: به دلیل کمبود منابع ارزی تعدادی از افراد در صف ثبت سفارش و تعدادی در صف تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی هستند که این اعداد قابل ملاحظه است؛ بر همین اساس در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب شد مدیریت ثبت سفارش در وزارت صمت انجام شود که این موضوع انجام شد و ما کالاهای ضروری را در اولویت ثبت سفارش قرار دادیم.

وزیر صمت ادامه داد: از این هفته افرادی که نیاز به ارز ندارند و ارز در خارج از کشور دارند مجاز هستند تا کالا وارد کنند و علاوه بر این صادرکنندگانی که از سال 98 تعهد ارزی داشتند می‌توانند از محل تعهد صادراتی مجوز واردات کالاهای اولویت دار دریافت کنند این موضوع باعث می‌شود صادرات افزایش یابد و نیاز واحدهای صنعتی به مواد اولیه تأمین شود.

وی افزود: در هفته‌های گذشته با تشکل‌های بخش خصوصی هم اندیشی داشتیم و تا ماه‌های پایانی سال شاهد رشد صادرات و افزایش کالاهای وارداتی خواهیم بود.

وزیر صمت ادامه داد: سامانه‌های معاملاتی یکی از مسیرهای کاهش حضور فیزیکی افراد است، زیرا بروکراسی اداری مخل توسعه کشور است و ما در وزارت صمت تلاش کردیم این بروکراسی‌ها را حذف کنیم تا مسیرهای تولید و تجارت را آسان‌تر کنیم.

وی افزود: اگر بخش خصوصی اشکالاتی در سامانه توسعه تجارت الکترونیکی می‌بینند حتماً به وزارت صمت اطلاع دهند.

وزیر صمت درباره کالاهایی که در گمرک باقی مانده است، گفت: کالاهای وارداتی 2 گروه هستند؛ گروه اول ارز 4200 تومانی دریافت می‌کنند که این کالاها در گمرک باقی می‌ماند  تا ارز 4200 تومانی را از بانک مرکزی دریافت کنند و بعد از گمرک ترخیص می‌شوند و گروه دوم نیز متقاضیانی هستند که ارز نیمایی دریافت می‌کنند و منتظر دریافت ارز از سوی بانک مرکزی برای ترخیص کالا هستند.

رزم حسینی افزود: بر اساس سیاست جدید، متقاضی که اعلام کند نیاز به ارز نیمایی ندارد اجازه ترخیص داده می‌شود و افرادی که نیاز به ارز دارند باید در سامانه نیمایی ارز خریداری کنند تا ترخیص کالا صورت گیرد.

 

نویسنده: حمید قاسمی

یک نظر بگذارید

مشاوره رایگان