تهران، فرشته، خیابان مریم غربی ساختمان کوئین سنتر طبقه اول واحد 106

تاثیر نمایشگاه مجازی بر اقتصاد جهان

نمایشگاه‌های مبتنی بر وب

در دو دهه گذشته و همزمان با سیر صعودی توسعه اینترنت و تکنولوژی در جهان، انسان در بسیاری از حوزه‌ها به سمت اینترنتی شدن حرکت کرده ‌است. امروزه نمایشگاه‌های بین المللی که پتانسیل بسیار بالایی در زمینه تجارت بین‌الملل دارند، با استفاده از اینترنت و تکنولوژی روز دنیا و به‌صورت مجازی برگزار می‌شوند. نمایشگاه‌‌های مجازی به عنوان زیر مجموعه‌ای از صنعت رویدادهای تجاری در سطح ملی و بین‌المللی، محرک مهمی برای اقتصاد جهان محسوب می‌شوند. در این مقاله سعی شده است توضیحاتی در خصوص تاثیر نمایشگاه مجازی بر اقتصاد جهان ارائه شود. برگزاری نمایشگاه مجازی فرصت مناسبی برای تجارت، سرمایه‌گذاری، نوآوری، ایجاد شغل، تبلیغات و ارتباط با مخاطب به شمار می‌روند. اما مهم‌ترین سوال این است که تاثیرات برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌های مجازی بر اقتصاد جهان چیست؟ پیش از پاسخگویی به این پرسش باید مطالعه‌ای در خصوص مفهوم نمایشگاه مجازی، اهمیت این نوع نمایشگاه و مزیت‌های آن نسبت به نمایشگاه‌های فیزیکی داشته باشیم. در ادامه مقاله با بررسی تاثیر نمایشگاه‌های مجازی بر اقتصاد جهان، همراه ما باشید.

مفهوم نمایشگاه‌ مجازی

قبل از بررسی تاثیر نمایشگاه مجازی بر اقتصاد جهان بهتر است به بررسی مفهوم این نمایشگاه پرداخته شود. به طورکلی به نمایشگاه‌هایی که برگزاری آنها مبتنی بر فضای وب باشد، نمایشگاه مجازی گفته می‌شود. نمایشگاه‌های مجازی گاهی با نام‌ نمایشگاه آنلاین نیز شناخته می‌شوند. در واقع در این نوع نمایشگاه‌ها مانند نمایشگاه‌های معمول فیزیکی یک پایگاه‌ شامل لیست همه غرفه‌های نمایشگاه وجود دارد. محل برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین، وب سایت رسمی نمایشگاه‌ خواهد بود و افراد می‌توانند با مراجعه به قسمت‌های مختلف سایت نمایشگاه از غرفه‌های مختلف بازدید و نسبت به ثبت سفارش، خرید محصول مورد نظر و ارتباط با شرکت‌ها اقدام نمایند.

معمولا لیست غرفه‌های نمایشگاه‌های مجازی شامل نام و لوگوی غرفه داران و اطلاعات خدمات یا محصولات مورد ارائه آن‌ها است. همچنین با توجه به بستر مورد استفاده (اینترنت)، غرفه‌داران و صاحبان کسب‌ وکارها می‌توانند اطلاعات محصولات و خدمات خود را در قالب محتوای جذاب چند رسانه‌ای معرفی نمایند و این موضوع به بهتر دیده‌شدن محصول مورد نظر نیز کمک خواهد کرد.

نمایشگاه مجازی و ارتباط بر پایه سوشال مدیا

اهمیت نمایشگاه‌ آنلاین

ظهور غرفه نمایشگاهی مجازی جدیدترین موضوع این روزها در برگزاری نمایشگاه‌ها است و این غرفه‌ها ویژگی‌های هیجان‌انگیزی را در روند‌ برگزاری نمایشگاه و تجارت به ارمغان آورده است. برگزاری دیجیتالی نمایشگاه‌ها، مزایای زیادی برای صاحبان مشاغل به همراه دارد. استقبال از این نوع نمایشگاه‌ها و فرصت‌های بسیار خوبی که نمایشگاه‌های آنلاین در اختیار غرفه‌داران و بازدیدکنندگان قرار می‌دهند، نشان دهنده اهمیت برگزاری نمایشگاه‌ مبتنی بر اینترنت است. علاوه بر این امروزه با شیوع ویروس کرونا و به دلیل جلوگیری از گسترش همه‌‌گیری این ویروس، اهمیت استفاده از نمایشگاه‌ آنلاین بیش از پیش شده است.

به‌طورکلی از امتیازات اساسی نمایشگاه‌های مجازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•           دامنه اطلاع‌رسانی نامحدود

•           جامع بودن اطلاعات

•           صرفه جویی در هزینه‌های بازدیدکنندگان و غرفه‌داران

•           جذب بازدیدکنندگان بیشتر

•           مدت‌زمان برگزاری نمایشگاه

•           افزایش بهره‌وری و بازدهی و رشد کسب ‌وکار بین الملل

•           تعامل آسان

•           استفاده راحت‌تر از امکانات نمایشگاه

•           امکان به‌روزرسانی اطلاعات کالا یا خدمات به‌صورت لحظه‌ای

•           محدود نبودن تعداد بازدیدکنندگان

•           جمع آوری کلیه اطلاعات در یک پایگاه داده و امکان ارائه مجدد به بازدیدکنندگان جهت مرور مجدد

•           امکان ایجاد پروفایل‌های تخصصی جهت تعاملات

•           امکان شرکت در گپ‌های گروهی با مشتریان و غرفه‌داران دیگر

•           امکان مطرح شدن در میان متخصصان و حامیان مالی و پیشرفت برند

8 مزیت‌های مهم نمایشگاه‌ مجازی چیست؟

در قسمت قبل به طور خلاصه مهم‌ترین مزایای نمایشگاه‌های مجازی بیان شد. در این بخش یه طور مفصل و تخصصی 8 مزیت مهم نمایشگاه مجازی را بررسی می‌کنیم. تاثیرگذاری بهتر و موثرتر، صرفه‌جویی در سرمایه‌گذاری، دستیابی به جامعه مخاطبین گسترده‌تر و دسترسی آسان در همه سیستم‌عامل‌ها، تنها بخشی از مهم‌ترین مزایای برگزاری نمایشگاه‌های مجازی است. در ادامه با بررسی لیستی از 8 مزیت مهم نمایشگاه آنلاین با ما همراه باشید.

دسترسی آسان و کاربردی با استفاده از تکنولوژی روز دنیا در نمایشگاه های مجازی

1. بهره‌مندی از محتوای چندرسانه‌ای

یکی از مهم‌ترین مزایای نمایشگاه آنلاین این است که ‌بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق لیست محصولات، تمام محصولات را با دقت بررسی و مقایسه کنند. این امر بازدیدکنندگان را در دریافت تجزیه و تحلیل عمیق از محصول نمایش داده شده، کمک می‌کند.

 بهره‌مندی از محتوای چندرسانه‌ای در نمایشگاه‌های مبتنی بر وب امکانات زیادی را برای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. به عنوان مثال غرفه نمایشگاه مجازی به شما امکان می‌دهد تا مدل سه‌بعدی از غرفه خود به مخاطبین ارائه دهید و با ایجاد جذابیت بصری برای غرفه، بازدیدکنندگان خود را از نمایشگاه‌های سنتی به غرفه نمایشگاهی مجازی شخصی خود جذب کنید.

اما مهم‌ترین مزیت استفاده از محتوای چندرسانه‌ای، معرفی گرافیکی محصولات و خدمات در قالب فیلم، عکس و موشن گرافیک است که تاثیر بسیاری در افزایش فروش و توسعه کسب‌وکار شما خواهد داشت.

2. دسترسی آسان

نمایشگاه مجازی مزیت ناوبری آسان را به ارمغان می‌آورد. به این معنی که بازدیدکنندگان می‌توانند به راحتی در نمایشگاه‌های شما حرکت کنند و همانند نمایشگاه‌های فیزیکی، پیشخوان‌ها، محصولات و خدمات مختلف موجود در غرفه شما را بررسی کنند.

دسترسی آسان به نمایشگاه‌های مجازی به راحتی جستجو در اینترنت است و این موضوع از مشکلات نمایشگاه‌های فیزیکی مانند جای پارک، پیدا کردن غرفه‌ها و موارد مشابه دیگر جلوگیری می‌کند و این ویژگی تاثیر بسزایی در افزایش مشتریان شما دارد.

از طرفی غرفه‌داران نیز با استفاده از اینترنت، از هر جا و با هر دستگاهی قادر خواهند بود با مخاطبین خود در ارتباط باشند و محصولات و خدمات خود را در غرفه کنترل کنند. بررسی موجودی، کنترل میزان فروش و تجزیه و تحلیل نیاز مشتریان نیز با استفاده از ابزار آنلاین به راحتی قابل انجام است. 

3. ارتباط جهانی

ایجاد غرفه نمایشگاهی آنلاین به بازدیدکنندگان نمایشگاه‌ این امکان را می‌دهد تا در هر زمان و مکان و بدون نیاز به صرف هزینه رفت ‌و آمد یا اقامت، با شما تعامل داشته باشند. در واقع شما با به اشتراک‌گذاری لینک غرفه نمایشگاه مجازی امکان بازدید، بررسی محصولات، تعامل، خرید و موارد دیگر را به مخاطبین خود می‌دهید. در واقع این ارتباط جهانی برای شما امکان ارائه خدمات و محصولات در بازاری جهانی و بدون محدودیت را فراهم می‌کند.

4. در دسترس بودن طولانی‌مدت

برخلاف نمایشگاه‌های معمول فیزیکی، نمایشگاه‌ مجازی از امکان در دسترس بودن طولانی‌مدت برخوردار است. در واقع این نمایشگاه‌ها به‌صورت طولانی‌مدت بر بستر اینترنت قابل دسترس هستند. امکان در دسترس بودن طولانی‌مدت نمایشگاه‌های آنلاین امکان ساخت، استقرار اولیه، انجام تغییرات و گسترش غرفه را در هر زمان برای شما فراهم خواهد کرد.

با توجه به امکانات وب‌سایت‌ها، نگهداری غرفه در این نوع نمایشگاه نیز بسیار آسان‌تر است و تنها با صرف هزینه اندک سالیانه، شما دیگر نیازی به ایجاد نمایشگاه نخواهید داشت و این مورد تنها با یک به‌روزرسانی در سایت به راحتی اتفاق خواهد افتاد.

5. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

صرفه‌جویی در هزینه‌ها مزیت دیگر برگزاری نمایشگاه‌ به‌صورت مجازی است. در واقع یک محاسبه ساده نشان می‌د‌هد که امروزه هزینه برقراری غرفه در نمایشگاه‌های فیزیکی بسیار بالا است. به‌طوری‌که گاهی هزینه‌های طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی، هزینه‌های اجاره تجهیزات نمایشگاهی، هزینه ثبت‌نام در نمایشگاه‌ها و به‌طورکلی مجموع قیمت برآورد شده شرکت در نمایشگاه‌ها، بسیاری از شرکت‌ها و غرفه‌داران را از حضور در نمایشگاه‌ها منصرف می‌کند.

برخی از مهم‌ترین هزینه‌های ایجاد یک غرفه نمایشگاهی به شرح زیر است:

  • هزینه اجاره غرفه نمایشگاهی
  • هزینه طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی
  • هزینه حمل ‌و نقل و تامین کالاهای مورد نیاز غرفه
  • هزینه تبلیغات، کارکنان و هزینه‌های مشابه دیگر
  • هزینه میز و صندلی و تجهیزات دکوراتیو غرفه

امروزه به دلیل کاهش چشمگیر هزینه‌ها، برگزاری نمایشگاه به‌صورت مجازی بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است.

6. ارتباط بلادرنگ با مخاطبین با استفاده از وبینارها و گفتگوی آنلاین

در واقع هدف اصلی برگزاری نمایشگاه‌ها را می‌توان ایجاد ارتباط با مخاطبین و جذب مشتری دانست، در نمایشگاه‌های مجازی نیز ایجاد ارتباط بلادرنگ با مخاطبین با استفاده از وبینارها و گفتگوی آنلاین فراهم می‌شود. در واقع نمایشگاه‌هایی که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند، علاوه‌ بر وجود راهنمای خودکار غرفه، با استفاده از وبینارها و گفتگوی آنلاین، امکان ارتباط بلادرنگ با مخاطبین را نیز فراهم می‌کند. این گزینه‌ها فرصتی عالی را برای کسب‌وکارها برای جذب مشتریان و ترغیب مشتریان به خرید محصولات شما فراهم می‌کند.

7. تجزیه و تحلیل بازار و مخاطبین

فعالیت‌های روابط عمومی سازمان در رشد و توسعه زمینه فعالیت و مخاطبین آن بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل نمایشگاه چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت فیزیکی به عنوان نقطه ارتباطی مخاطب و صاحب کسب‌وکار از اهمیت بسیاری برخوردار است. در زمینه تجزیه و تحلیل بازار و مخاطبین با استفاده از ارزیابی تقاضا و نیازمندی‌های مخاطبین، بررسی محصولات و خدمات موجود شرکت، علاوه بر انجام تحقیق جامع بازار می‌توان هدف‌گذاری بلند مدت شرکت را نیز تعیین نمود.

در همین راستا و به منظور افزایش بهره‌وری منابع مالی و انسانی در زمان حضور در نمایشگاه توجه به موقعیت سازمان، اهداف شرکت در نمایشگاه، جامعه هدف، پیام شرکت، برنامه‌های عملیاتی شما و اخبار و اطلاع رسانی در مورد محصولات و خدمات بسیار حائز اهمیت است. این موارد به راحتی و در قالب ارائه پرسشنامه‌های آنلاین، بررسی بازدید محصولات، ارائه خبر و اطلاع رسانی در سایت قابل پیاده‌سازی است.

8سهولت در بازدید و فروش محصولات

با توجه به برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در قالب وب‌سایت‌ها و ارتباط با انواع سیستم عامل‌ها، مخاطب به راحتی می‌تواند پس از بررسی محصول نسبت به خرید آن اقدام نماید. با اتصال آسان پنل غرفه به درگاه بانکی و یا ارتباط به فروشگاه اینترنتی شرکت به راحتی می‌توانید در کمترین زمان ممکن به فروش واقعی برسید.

تور مجازی و امکان اطلاع رسانی همه جانبه

غرفه‌های مجازی شامل چه اطلاعاتی است؟

به‌طورکلی غرفه‌های مجازی شامل اطلاعاتی مانند: مشخصات کامل شرکت‌، لوگوی سازمانی، محتوای چند رسانه‌ای از کالا یا خدمات، ویدئوهایی جهت معرفی‌، آدرس و اطلاعات تماس‌، آدرس شبکه‌های اجتماعی و اطلاعاتی که خود غرفه داران تمایل به اشتراک آن‌ها دارند، است. این پلتفرم‌ها معمولا به‌صورت اختصاصی برای هر کدام از غرفه داران طراحی می‌شود که طبق آن تمامی داده‌ها براساس سلیقه خاص هر شرکت ارائه می‌شود.

حضور موفق در نمایشگاه‌های اینترنتی

همانطور که گفته شد، امروزه نمایشگاه‌های‌ مجازی با رشد چشمگیر و استقبال قابل توجه مخاطبین رو به رو هستند و به همین دلیل این نوع نمایشگاه‌ها به بخش مهمی از تجارت داخلی و بین‌المللی تبدیل شده‌اند. در واقع علاوه بر بهبود ویژگی‌های نمایشگاه‌های فیزیکی، نمایشگاه‌های آنلاین با ارائه امکانات منحصر به فردی نظیر ارائه سبد خرید و مقایسه محصولات، فرآیند فروش را بسیار آسان کرده‌اند.

به همین خاطر برای حضور موفق در نمایشگاه‌های مجازی توجه به موارد زیر بسیار حائز اهمیت است:

  1. تسهیل دسترسی به اطلاعات محصولات، فرایند ثبت سفارش و پرداخت
  2. ارائه برنامه‌های تعاملی متنوع
  3. طراحی زیبای غرفه با استفاده از ابزارهای طراحی گرافیک
  4. عکاسی محصولات و خدمات
  5. ارائه اطلاعات جامع در خصوص شرکت و حوزه فعالیت

تاثیر اقتصادی نمایشگاه مبتنی بر اینترنت

انواع تاثیر اقتصادی نمایشگاه مبتنی بر اینترنت

به‌طورکلی تاثیر انواع نمایشگاه‌ها به ویژه نمایشگاه‌های آنلاین بر اقتصاد جهانی را می‌توان به 3 حوزه تاثیر مستقیم، غیرمستقیم و القایی تقسیم‌بندی کرد. در ادامه به اختصار این سه دسته‌بندی بررسی شده است.

تأثیر مستقیم برگزاری نمایشگاه به‌صورت مجازی بر اقتصاد جهانی را می‌توان ارزش افزوده در تولید ناخالص داخلی کشورها، اشتغالزایی داخلی و خارجی، کاهش هزینه‌ها نسبت به نمایشگاه‌های فیزیکی و جامعه آماری بزرگ‌تر از مشتریان دانست. همچنین تأثیر غیر مستقیم نمایشگاه‌های آنلاین بر اقتصاد جهانی نیز شامل فعالیت و اشتغال در زنجیره تامین و پشتیبانی می‌شود، به عنوان مثال مشاغل ایجاد شده در حوزه طراحی و پیاده سازی غرفه‌های نمایشگاهی را می‌توان نام برد.

و در نهایت تأثیر القایی ناشی از نمایشگاه‌های مبتنی بر وب بر اقتصاد جهانی، اشتغال و فعالیت ایجاد شده توسط شرکت‌کنندگانی است که به‌صورت عمده کالاها و خدمات معرفی شده در نمایشگاه‌های وب محور را خریداری می‌کنند. این امر به حمایت از شرکت‌های تولیدی کمک می‌کند و موجب رشد اقتصادی و ایجاد شغل در فروشگاه‌های خرده فروشی، شرکت‌های عرضه‌کننده کالا و صنایع خدماتی می‌شود.

توسعه فناوری و تکنولوژی‌ اسکن سه‌بعدی

تور مجازی چیست و چه تفاوتی با نمایشگاه مجازی دارد؟

با توسعه فناوری و ظهور تکنولوژی‌هایی نظیر اسکن سه‌بعدی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، مجازی‌سازی اماکن مختلف و تجربه حضور در آنها بسیار لذت بخش است. حتما تا به حال نام تور مجازی را شنیده اید. این نوع فناوری، ابزاری جدید در بستر وب است که نمایشی مجازی از فضای واقعی ارائه می‎‌کند. تور مجازی تجربه حضور در مکان مورد نظر را به شما القا می‌کند و حتی شما می‌توانید در آن محیط با جزئیات فراوان حرکت کنید.

استفاده از این ابزارها در نمایشگاه‌ها امکان مشاهده و بررسی کالا یا خدمات و شرکت در یک تور مجازی را به بازدیدکنندگان غرفه نمایشگاهی شما می‌دهد. مفهوم تور مجازی هم در نمایشگاه‌های حضوری و هم در نمایشگاه‌های مجازی قابل پیاده سازی است. در ادامه دو مورد از تفاوت‌های تور مجازی و نمایشگاه‌ مجازی معرفی شده است:

. تور مجازی معمولا همیشگی است اما نمایشگاه در زمان خاصی برپا است.

. تور مجازی به عنوان یک خدمت در نمایشگاه‌های مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمایشگاه بین المللی مجازی پل ارتباطی با دنیا

سخن آخر

فعالان صنعت نمایشگاهی در سرتاسر جهان بر این باورند که با اینترنت محور شدن برگزاری نمایشگاه‌ها به ویژه نمایشگاه‌های بین‌المللی علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه و زمان، دیگر دلیلی برای لغو نمایشگاه‌ها وجود نخواهد داشت و مشکلاتی مانند بیماری کرونا مانعی در برگزاری رویدادهای بین‌المللی نخواهد بود.

برای کسب اطلاعات در مورد نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، به خصوص نمایشگاه‌های مجازی می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت بازرگانی جی تی جی در تماس باشید.

نویسنده: سید مهدی عدنانی ساداتی

Comments (2)

تشکر از زحمات شما و اطلاعات خوب و کاربردی

ممنون از نظر مثبت شما

یک نظر بگذارید

مشاوره رایگان