تهران، فرشته، خیابان مریم غربی ساختمان کوئین سنتر طبقه اول واحد 106

بیجک گمرکی چیست؟

در این مطلب قصد داریم برای آشنایی شما با بیجک گمرکی، به تمام ابعاد این کلمه بپردازیم. برای شروع لازم است که بدانیم بیجک چیست و چه تعریفی دارد.

بیجک چیست؟

بیجک در اصل یک کلمه هندی است. این کلمه در گذشته در سیستم حمل و نقل کشور هند مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه کاربردی مشابه به کلمه بارنامه دارد. امروزه کلمه بیجک در کشور ما به معنای یک رسید است که راننده، شرکت باربری، دریافت کننده و فروشنده بر اساس آن رسمیت پیدا می‌کنند.

در واقع برای پاسخ به سوال « بیجک چیست » به صورت خلاصه می‌توانیم بگوییم که بیجک سندی است که فروشنده برای خریدار صادر می‌کند. در گمرک الکترونیک بیجک گمرکی به معنای پروانه سبز در سیستم قدیمی است. باری که دارای بیجک باشد مراحل گمرکی را به اتمام رسانده است. در ادامه در مورد بیجک گمرکی به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

در گمرک الکترونیک امروزی، بیجک گمرکی به منزله پروانه سبز سیستم قبلی گمرک است و به معنای اتمام مراحل گمرکی ترخیص کالا است. در واقع بیجک گمرکی، آخرین مرحله و شرط خروج کالا از گمرک است و در تمام فرآیندها و رویه‌های گمرک، اعم از واردات کالا، صادرات کالا، ترانزیت و…  وجود دارد. به عبارت دیگر، شرط خروج کالا از گمرک، صدور بیجک گمرکی است. بیجک گمرکی توسط متصدی صدور بیجک در درب خروج گمرک صادر می‌شود. 

عناوین مقاله:

 

بیجک گمرکی

همراه داشتن بیجک گمرکی از لحظه خروج کالا به همراه راننده تا تخلیه کالا در انبار صاحب کالا الزامی است؛ به این دلیل که در بین مسیر از گمرک تا انبار، در صورت لزوم توسط نیروی انتظامی قابل ردگیری و جلوگیری از قاچاق کالا باشد.

معمولا افرادی که به تجارت مشغول‌ هستند، با قوانین مربوط به صادرات و واردات کالا به خوبی آشنا هستند. اکثر افراد بر این باور هستند که برای شروع کار در حوزه‌ صادرات و واردات کالا، فقط داشتن سرمایه کفایت می‌کند، ولی این افراد دچار اشتباه هستند. شما برای این که بتوانید تجارت کنید باید با تمامی امور و قوانین بازرگانی آشنایی داشته باشید تا بتوانید در این حوزه به خوبی فعالیت‌ نمایید.

 

بنر صادرات به کنیا

زمان استفاده از بیجک گمرکی

بیجک هنگامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قصد ترخیص کالاهای موجود در انبار را داشته باشید.

به منظور ترخیص کالا می‌توانید قبض انبار، که تمام مشخصات کالا در آن ذکر شده است را، تحویل گرفته و اقدامات لازم برای ترخیص کالا را انجام دهید.

برای این امر می‌توانید به اداره گمرک مراجعه کرده و بیجک گمرکی مورد نیاز برای کالاهای خود را به دست آورید. حال می‌توانید با سندی که در دست دارید ثابت کنید این کالاها متعلق به شما است و به راحتی اقدام به ترخیص کالا یا بارگیری نمایید.

قبض انبار گمرکی

قبض انبار سندی است که تحویل گیرنده کالا به موجب آن، تحویل یا رسید کالا را با مشخصات خاصی از تحویل گیرنده در تاریخ ورود مشخصی گواهی می‌دهد. سند قبض انبار، مهم‌ترین سند در برابر مالکیت کالا در گمرک است.

با توجه به قوانین امور گمرک و آیین نامه اجرایی آن، هر کالایی که به اماکن گمرکی و یا انبارهای گمرک تحویل داده شود، باید در دفاتر مربوط به انبار ثبت شود و قبض انبار جداگانه صادر و به فردی که تحویل دهنده کالا است داده شود.

قبض انبار شامل موارد زیر می‌شود:

* نام صاحب کالا

* نام شرکت حمل

* نوع کالا

* وزن کالا

* نوع بسته ‌بندی

* تاریخ ورود به مرز

* تاریخ تخلیه در انبار

* تعداد بسته‌ها

* مشخصات کانتین

* ایرانی یا خارجی بودن وسیله حمل

* شماره قبض انبار

* انبار نگهداری

* شرایط تخلیه

* محل نگهداری کالا در انبار گمرک

* مدت زمان نگهداری کالا در انبار

انواع قبض انبار گمرکی 

قبض انبار گمرکی انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

* قبض انبار اولیه

در زمان ورود کالا به انبار گمرک، سازمان بنادر و کشتیرانی، انبارهای عمومی و انبارهای اختصاصی، به استناد مشخصات کالا در اسناد خرید، حمل و اوراق تالی به وسیله انباردار صادر می‌شود.

* قبض انبار تفکیکی

در مواقعی که کالا گروپاژی باشد، یا قسمتی از کالای موضوع قبض انبار اولیه به دلایلی غیر قابل ترخیص تشخیص داده شود، پس از ترخیص کالای مجاز برای مابقی کالاهایی که غیر قابل ترخیص می‌باشند قبض انبارتفکیکی به نام آورنده یا صاحب کالا صادر می‌شود.

* قبض انبار قابل معامله

برعکس قبض انبار اولیه و تفکیکی که غیرقابل واگذاری هستند، این نوع قبض انبار با رعایت قوانین مربوطه قابل خرید و فروش است، که به علت اهمیت آن به بررسی بیشتری نیاز دارد.

مشخصات قبض انبار گمرکی

قبض انبار

قبض انبارهای گمرکی دارای فرم استاندارد و با مشخصات زیر هستند:

·             شماره ردیف دفتر انبار

·             شماره بارنامه

·             مرز ورودی

·             شماره قبض انبار

·             شماره انبار

·             شرکت حمل کننده

·             نام صاحب کالا

·             علامت کالا

·             نوع کالا

·             نوع بسته

·             تعداد

·             وزن کالا با ظرف

·             تاریخ تحویل کالا

پس از ورود کالا به انبار و صورت برداری، کنترل، مطابقت دادن کالا با اسناد حمل و تحویل و بالاخره صدور برگ بار شماری، تنظیم و تکمیل صورت مجلس اضافه یا کسر تخلیه، قبض انبار صادر می‌شود و پس از صدور به شرکت مسئول حمل و نقل تحویل داده تا از آن طریق به گیرنده کالا تحویل داده شود.

در گمرکات مناطق آزاد و ویژه‌‎ی اقتصادی، قبض انبار قابل معامله‌ی تفکیکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت قبض انبار دستی و قبض انبار الکترونیک

همان طور که گفته شد قبض انبار یک سند رسمی است. قبض انبار الکترونیک در بعضی از بنادر برای برقراری ارتباط بین اظهار کالا و مانیفیست الکترونیکی ایجاد شده است.

پس از ارسال مانیفست الکترونیکی توسط شرکت‌های حمل به دلیل بعضی ناهماهنگی‌ها بین سازمان‌های تحویل گیرنده‌ی کالا و گمرک، یک خلاء حس شد که در گمرک با ایجاد گزینه‌های پرینت قبض انبار الکترونیک این خلاء پوشش داده شده است.

بعضی از قبوض انبار کاغذی توسط سازمان بنادر صادر می‌شوند. همچنین در قسمت کد پیگیری گمرک، عبارت «دریافت نگردید» درج می‌شود که نشان دهنده عدم ارتباط پایدار بین گمرک و بنادر است و در صورت رفع این مشکل، گزینه پرینت قبض انبار الکترونیک در سامانه ضرورتی ندارد.

اطلاعات بیجک گمرکی

اطلاعاتی که در بیجک لحاظ می‌شود به دو دسته تقسیم می‌شود:

1) اطلاعاتی که توسط هر کسی قابل تفسیر است. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

  • تاریخ صدور بیجک گمرکی
  • گمرک مبدا
  • گمرک مقصد
  • شماره و مشخصات حامل کالا
  • شماره سریال پروانه
  • بارکد

2) اطلاعاتی که از طریق بارکد خوانده می‌شود و فقط دستگاه‌های ذیربط دسترسی خواندن آن را دارند.

از طریق بارکد موجود در بیجک گمرکی، اطلاعاتی توسط سازمان‌های ذیربط قابل مشاهده است، که کلیه گمرکات اجرایی و نیروی انتظامی، دسترسی خواندن این بارکد را دارند. ارگان‌های ذکر شده از طریق این بارکد می‌توانند به کلیه جزییات کالا و روال طی شده در گمرک و حتی مجوزهای کسب شده آن دسترسی پیدا کرده و مجدد بررسی کنند. این اطلاعات شامل نوع کالا، کشور ساخت، اسناد حمل کالا و… است.

بیجک برای چه استفاده می‌شود؟

در واقع بیجک همان کارایی و کارکرد پروانه سبز گمرکی را به شما نمایش می‌دهد و درسیستم حمل و نقل مرز و بوم و در باربری بین شهری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین امروزه استفاده از بیجک گمرکی در کشورمان نیز رواج یافته است، که راننده، دریافت کننده، شرکت باربری و فروشنده، تمام محموله و محتویات آن را مبتنی بر این بیجک اتوبار به رسمیت می‌شناسند.

باید توجه داشت که در سال‌های اخیر با توجه به راه اندازی سامانه جامع انبارها و لینک بودن پنجره تجارت فرامرزی با این سامانه، پس از خروج هر کالا از گمرک و صدور بیجک باید در سامانه جامع انبارها به آدرس nwms.ir  بابت همان کوتاژ خروج شده، اعلام وصول زده شود در غیر این صورت برای کوتاژ بعدی قابلیت صدور بیجک وجود ندارد.

این قابلیت جهت جلوگیری از قاچاق کالا و پیگیری کالاهای وارداتی به کشور طراحی شده و مانع از سو استفاده واردکنندگان غیر مجاز شده و همچنین نقش بسیار موثری در کنترل ورود و خروج کالا در کشور ایفا کرده است.

زمان دریافت بیجک گمرکی

بیجک در زمان‌های مشخصی قابل صدور است ازجمله:

در مسیرهای سبز گمرکی

 همانطور که گفتیم صدور بیجک گمرکی به معنای پایان مراحل گمرکی کالا است و در مسیرهای سبز بعد از کسب مجوزات ترخیص، طی تشریفات صندوق، واریز هزینه‌هایی مثل انبارداری و وزارت راه و… و نهایتا درب خروج صادر می‌شود.

در مسیرهای قرمز

بعد از انجام تشریفات ارزیابی، کسب مجوزات ترخیص، کارشناسی، صندوق، واریز هزینه‌هایی مثل انبارداری و وزارت راه و… و نهایتا درب خروج صادر می‌شود.

در مسیرهای زرد

بعد از کسب مجوزات ترخیص، طی تشریفات کارشناسی، صندوق، واریز هزینه‌هایی مثل انبارداری و وزارت راه و… و نهایتا درب خروج صادر می‌شود.

 

منظور از دیماند گمرک چیست؟

طبق قوانین گمرک کشور، درخواست خدمات گمرکی در خارج از ساعات اداری و یا بیرون از ادارات و اماکن دولتی مشمول پرداخت هزینه‌ است. این هزینه‌ها که اغلب مربوط به عبور و مرور کامیون‌ها از گمرکات خارج از وقت اداری است، دیماند نامیده می‌شود.

علاوه بر این، مواردی نظیر هزینه‌هایی که شرکت‌های خصوصی برای نگه ‌داری کالا دریافت می‌کنند، یا هزینه‌های ناچیزی که انبارهای شبانه روزی گمرک از صاحبان کالا دریافت می‌کنند نیز زیر مجموعه دیماند در گمرک محسوب می‌شود.

به عنوان مثال در بنادر شمالی و جنوبی کشور در ساعات 15 تا 19 کلیه کشتی‌های ایرانی و خارجی برای هر یک ساعت نگه ‌داری کالا در انبارهای گمرک موظف به پرداخت 3.5 دلار خواهند بود. هزینه دیماند گمرکی در ساعت 19 الی 7 صبح، 6 دلار محاسبه شده است.

لازم به ذکر است که روال محاسبه هزینه دیماند گمرک در روزهای تعطیل هم به همین صورت خواهد بود و افزایش تعرفه نخواهد داشت.

 

کدام بنادر ایران دیماند گمرکی دریافت نمی کنند

جالب است بدانید در برخی از اسکله‌ها و بنادر کشور هزینه‌های دیماند گمرکی صفر است و تجار و بازرگانان نیازی به پرداخت این قبیل هزینه‌‌ها‌ها ندارند. به عنوان مثال در بنادر و اسکله‌های زیر هزینه‌های دیماند صفر است:

* کلیه اسکله‌های خوزستان

* اسکله فولاد شهید رجایی

* اسکله پتروشیمی بندر امام

* اسکله خارک

* اسکله کاوه

*  اسکله نکاء

*  اسکله قشم

 

یک نکته در مورد بیجک گمرکی

در صادرات کالا، در دو صورت امکان دریافت بیجک از طریق سامانه epl وجود دارد.

 از آنجایی که در مسیرهای سبز یا زرد در صادرات نیازی به پلمپ ماشین نیست، بنابراین بعد از انجام تشریفات گمرکی و پرداخت هزینه‌های مربوطه مثل دیماند، در صورتی که هنوز کالا در گمرک موجود نباشد، یعنی کالا حمل یکسره و ارزیابی در محل باشد، می‌توان با وارد کردن اطلاعات کامیون و راننده در زیر سازمان ورود اطلاعات کامیون‌ها و دریافت کد سفر توسط ای پی ال، با مراجعه به بخش وضعیت سفر درب خروج و تایید اطلاعات راننده بدون مراجعه به گمرک، بیجک گمرکی را دریافت کرد.

بیجک باربری چیست؟

بیجک باربری در سیستم نوین گمرک ایران، پس از ثبت سیستمی اطلاعات کالا و پیش از بارگیری کالا توسط متصدی امور انبارها و تحویل مدارک به وی صادر می‌شود؛ اطلاعات مندرج در بیجک باربری جهت تطبیق آنها با اصل فیزیکی کالا، به انباردار تحویل داده می‌شود و توسط وی امضا و مهر می‌گردد. بیجک باربری، پس از امور بارگیری، باسکول خروج و تایید کالا توسط متصدی مربوطه، مجددا توسط کارشناس گمرک مهر و امضا شده و تحویل سرپرست انبار می‌گردد.

 

شماره بیجک چیست؟

شماره بیجک یک کد انحصاری است که برای هر بارنامه پس از ارسال صادر می‌گردد. رهگیری مرسوله و بار با شماره بیجک انجام می‌شود.

تغییرات قوانین گمرک و ترخیص کالا از گمرک نیازمند دانش و اطلاعات به روز است. توصیه می‌شود جهت انجام امور گمرکی از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید. کارشناسان شرکت GTG آماده ارائه خدمات گمرکی و بازرگانی به شما هستند.

 

نویسنده: نسرین نادری

 

بنر صادرات به کنیا

در این مطلب قصد داریم برای آشنایی شما با بیجک گمرکی، به تمام ابعاد این کلمه بپردازیم. برای شروع لازم است که بدانیم بیجک چیست و چه تعریفی دارد.

بیجک چیست؟

بیجک در اصل یک کلمه هندی است. این کلمه در گذشته در سیستم حمل و نقل کشور هند مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه کاربردی مشابه به کلمه بارنامه دارد. امروزه کلمه بیجک در کشور ما به معنای یک رسید است که راننده، شرکت باربری، دریافت کننده و فروشنده بر اساس آن رسمیت پیدا می‌کنند.

در واقع برای پاسخ به سوال « بیجک چیست » به صورت خلاصه می‌توانیم بگوییم که بیجک سندی است که فروشنده برای خریدار صادر می‌کند. در گمرک الکترونیک بیجک گمرکی به معنای پروانه سبز در سیستم قدیمی است. باری که دارای بیجک باشد مراحل گمرکی را به اتمام رسانده است. در ادامه در مورد بیجک گمرکی به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

در گمرک الکترونیک امروزی، بیجک گمرکی به منزله پروانه سبز سیستم قبلی گمرک است و به معنای اتمام مراحل گمرکی ترخیص کالا است. در واقع بیجک گمرکی، آخرین مرحله و شرط خروج کالا از گمرک است و در تمام فرآیندها و رویه‌های گمرک، اعم از واردات کالا، صادرات کالا، ترانزیت و…  وجود دارد. به عبارت دیگر، شرط خروج کالا از گمرک، صدور بیجک گمرکی است. بیجک گمرکی توسط متصدی صدور بیجک در درب خروج گمرک صادر می‌شود. 

عناوین مقاله:

 

بیجک گمرکی

همراه داشتن بیجک گمرکی از لحظه خروج کالا به همراه راننده تا تخلیه کالا در انبار صاحب کالا الزامی است؛ به این دلیل که در بین مسیر از گمرک تا انبار، در صورت لزوم توسط نیروی انتظامی قابل ردگیری و جلوگیری از قاچاق کالا باشد.

معمولا افرادی که به تجارت مشغول‌ هستند، با قوانین مربوط به صادرات و واردات کالا به خوبی آشنا هستند. اکثر افراد بر این باور هستند که برای شروع کار در حوزه‌ صادرات و واردات کالا، فقط داشتن سرمایه کفایت می‌کند، ولی این افراد دچار اشتباه هستند. شما برای این که بتوانید تجارت کنید باید با تمامی امور و قوانین بازرگانی آشنایی داشته باشید تا بتوانید در این حوزه به خوبی فعالیت‌ نمایید.

 

بنر صادرات به کنیا

زمان استفاده از بیجک گمرکی

بیجک هنگامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قصد ترخیص کالاهای موجود در انبار را داشته باشید.

به منظور ترخیص کالا می‌توانید قبض انبار، که تمام مشخصات کالا در آن ذکر شده است را، تحویل گرفته و اقدامات لازم برای ترخیص کالا را انجام دهید.

برای این امر می‌توانید به اداره گمرک مراجعه کرده و بیجک گمرکی مورد نیاز برای کالاهای خود را به دست آورید. حال می‌توانید با سندی که در دست دارید ثابت کنید این کالاها متعلق به شما است و به راحتی اقدام به ترخیص کالا یا بارگیری نمایید.

قبض انبار گمرکی

قبض انبار سندی است که تحویل گیرنده کالا به موجب آن، تحویل یا رسید کالا را با مشخصات خاصی از تحویل گیرنده در تاریخ ورود مشخصی گواهی می‌دهد. سند قبض انبار، مهم‌ترین سند در برابر مالکیت کالا در گمرک است.

با توجه به قوانین امور گمرک و آیین نامه اجرایی آن، هر کالایی که به اماکن گمرکی و یا انبارهای گمرک تحویل داده شود، باید در دفاتر مربوط به انبار ثبت شود و قبض انبار جداگانه صادر و به فردی که تحویل دهنده کالا است داده شود.

قبض انبار شامل موارد زیر می‌شود:

* نام صاحب کالا

* نام شرکت حمل

* نوع کالا

* وزن کالا

* نوع بسته ‌بندی

* تاریخ ورود به مرز

* تاریخ تخلیه در انبار

* تعداد بسته‌ها

* مشخصات کانتین

* ایرانی یا خارجی بودن وسیله حمل

* شماره قبض انبار

* انبار نگهداری

* شرایط تخلیه

* محل نگهداری کالا در انبار گمرک

* مدت زمان نگهداری کالا در انبار

انواع قبض انبار گمرکی 

قبض انبار گمرکی انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

* قبض انبار اولیه

در زمان ورود کالا به انبار گمرک، سازمان بنادر و کشتیرانی، انبارهای عمومی و انبارهای اختصاصی، به استناد مشخصات کالا در اسناد خرید، حمل و اوراق تالی به وسیله انباردار صادر می‌شود.

* قبض انبار تفکیکی

در مواقعی که کالا گروپاژی باشد، یا قسمتی از کالای موضوع قبض انبار اولیه به دلایلی غیر قابل ترخیص تشخیص داده شود، پس از ترخیص کالای مجاز برای مابقی کالاهایی که غیر قابل ترخیص می‌باشند قبض انبارتفکیکی به نام آورنده یا صاحب کالا صادر می‌شود.

* قبض انبار قابل معامله

برعکس قبض انبار اولیه و تفکیکی که غیرقابل واگذاری هستند، این نوع قبض انبار با رعایت قوانین مربوطه قابل خرید و فروش است، که به علت اهمیت آن به بررسی بیشتری نیاز دارد.

مشخصات قبض انبار گمرکی

قبض انبار

قبض انبارهای گمرکی دارای فرم استاندارد و با مشخصات زیر هستند:

·             شماره ردیف دفتر انبار

·             شماره بارنامه

·             مرز ورودی

·             شماره قبض انبار

·             شماره انبار

·             شرکت حمل کننده

·             نام صاحب کالا

·             علامت کالا

·             نوع کالا

·             نوع بسته

·             تعداد

·             وزن کالا با ظرف

·             تاریخ تحویل کالا

پس از ورود کالا به انبار و صورت برداری، کنترل، مطابقت دادن کالا با اسناد حمل و تحویل و بالاخره صدور برگ بار شماری، تنظیم و تکمیل صورت مجلس اضافه یا کسر تخلیه، قبض انبار صادر می‌شود و پس از صدور به شرکت مسئول حمل و نقل تحویل داده تا از آن طریق به گیرنده کالا تحویل داده شود.

در گمرکات مناطق آزاد و ویژه‌‎ی اقتصادی، قبض انبار قابل معامله‌ی تفکیکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت قبض انبار دستی و قبض انبار الکترونیک

همان طور که گفته شد قبض انبار یک سند رسمی است. قبض انبار الکترونیک در بعضی از بنادر برای برقراری ارتباط بین اظهار کالا و مانیفیست الکترونیکی ایجاد شده است.

پس از ارسال مانیفست الکترونیکی توسط شرکت‌های حمل به دلیل بعضی ناهماهنگی‌ها بین سازمان‌های تحویل گیرنده‌ی کالا و گمرک، یک خلاء حس شد که در گمرک با ایجاد گزینه‌های پرینت قبض انبار الکترونیک این خلاء پوشش داده شده است.

بعضی از قبوض انبار کاغذی توسط سازمان بنادر صادر می‌شوند. همچنین در قسمت کد پیگیری گمرک، عبارت «دریافت نگردید» درج می‌شود که نشان دهنده عدم ارتباط پایدار بین گمرک و بنادر است و در صورت رفع این مشکل، گزینه پرینت قبض انبار الکترونیک در سامانه ضرورتی ندارد.

اطلاعات بیجک گمرکی

اطلاعاتی که در بیجک لحاظ می‌شود به دو دسته تقسیم می‌شود:

1) اطلاعاتی که توسط هر کسی قابل تفسیر است. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

  • تاریخ صدور بیجک گمرکی
  • گمرک مبدا
  • گمرک مقصد
  • شماره و مشخصات حامل کالا
  • شماره سریال پروانه
  • بارکد

2) اطلاعاتی که از طریق بارکد خوانده می‌شود و فقط دستگاه‌های ذیربط دسترسی خواندن آن را دارند.

از طریق بارکد موجود در بیجک گمرکی، اطلاعاتی توسط سازمان‌های ذیربط قابل مشاهده است، که کلیه گمرکات اجرایی و نیروی انتظامی، دسترسی خواندن این بارکد را دارند. ارگان‌های ذکر شده از طریق این بارکد می‌توانند به کلیه جزییات کالا و روال طی شده در گمرک و حتی مجوزهای کسب شده آن دسترسی پیدا کرده و مجدد بررسی کنند. این اطلاعات شامل نوع کالا، کشور ساخت، اسناد حمل کالا و… است.

بیجک برای چه استفاده می‌شود؟

در واقع بیجک همان کارایی و کارکرد پروانه سبز گمرکی را به شما نمایش می‌دهد و درسیستم حمل و نقل مرز و بوم و در باربری بین شهری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین امروزه استفاده از بیجک گمرکی در کشورمان نیز رواج یافته است، که راننده، دریافت کننده، شرکت باربری و فروشنده، تمام محموله و محتویات آن را مبتنی بر این بیجک اتوبار به رسمیت می‌شناسند.

باید توجه داشت که در سال‌های اخیر با توجه به راه اندازی سامانه جامع انبارها و لینک بودن پنجره تجارت فرامرزی با این سامانه، پس از خروج هر کالا از گمرک و صدور بیجک باید در سامانه جامع انبارها به آدرس nwms.ir  بابت همان کوتاژ خروج شده، اعلام وصول زده شود در غیر این صورت برای کوتاژ بعدی قابلیت صدور بیجک وجود ندارد.

این قابلیت جهت جلوگیری از قاچاق کالا و پیگیری کالاهای وارداتی به کشور طراحی شده و مانع از سو استفاده واردکنندگان غیر مجاز شده و همچنین نقش بسیار موثری در کنترل ورود و خروج کالا در کشور ایفا کرده است.

زمان دریافت بیجک گمرکی

بیجک در زمان‌های مشخصی قابل صدور است ازجمله:

در مسیرهای سبز گمرکی

 همانطور که گفتیم صدور بیجک گمرکی به معنای پایان مراحل گمرکی کالا است و در مسیرهای سبز بعد از کسب مجوزات ترخیص، طی تشریفات صندوق، واریز هزینه‌هایی مثل انبارداری و وزارت راه و… و نهایتا درب خروج صادر می‌شود.

در مسیرهای قرمز

بعد از انجام تشریفات ارزیابی، کسب مجوزات ترخیص، کارشناسی، صندوق، واریز هزینه‌هایی مثل انبارداری و وزارت راه و… و نهایتا درب خروج صادر می‌شود.

در مسیرهای زرد

بعد از کسب مجوزات ترخیص، طی تشریفات کارشناسی، صندوق، واریز هزینه‌هایی مثل انبارداری و وزارت راه و… و نهایتا درب خروج صادر می‌شود.

 

منظور از دیماند گمرک چیست؟

طبق قوانین گمرک کشور، درخواست خدمات گمرکی در خارج از ساعات اداری و یا بیرون از ادارات و اماکن دولتی مشمول پرداخت هزینه‌ است. این هزینه‌ها که اغلب مربوط به عبور و مرور کامیون‌ها از گمرکات خارج از وقت اداری است، دیماند نامیده می‌شود.

علاوه بر این، مواردی نظیر هزینه‌هایی که شرکت‌های خصوصی برای نگه ‌داری کالا دریافت می‌کنند، یا هزینه‌های ناچیزی که انبارهای شبانه روزی گمرک از صاحبان کالا دریافت می‌کنند نیز زیر مجموعه دیماند در گمرک محسوب می‌شود.

به عنوان مثال در بنادر شمالی و جنوبی کشور در ساعات 15 تا 19 کلیه کشتی‌های ایرانی و خارجی برای هر یک ساعت نگه ‌داری کالا در انبارهای گمرک موظف به پرداخت 3.5 دلار خواهند بود. هزینه دیماند گمرکی در ساعت 19 الی 7 صبح، 6 دلار محاسبه شده است.

لازم به ذکر است که روال محاسبه هزینه دیماند گمرک در روزهای تعطیل هم به همین صورت خواهد بود و افزایش تعرفه نخواهد داشت.

 

کدام بنادر ایران دیماند گمرکی دریافت نمی کنند

جالب است بدانید در برخی از اسکله‌ها و بنادر کشور هزینه‌های دیماند گمرکی صفر است و تجار و بازرگانان نیازی به پرداخت این قبیل هزینه‌‌ها‌ها ندارند. به عنوان مثال در بنادر و اسکله‌های زیر هزینه‌های دیماند صفر است:

* کلیه اسکله‌های خوزستان

* اسکله فولاد شهید رجایی

* اسکله پتروشیمی بندر امام

* اسکله خارک

* اسکله کاوه

*  اسکله نکاء

*  اسکله قشم

 

یک نکته در مورد بیجک گمرکی

در صادرات کالا، در دو صورت امکان دریافت بیجک از طریق سامانه epl وجود دارد.

 از آنجایی که در مسیرهای سبز یا زرد در صادرات نیازی به پلمپ ماشین نیست، بنابراین بعد از انجام تشریفات گمرکی و پرداخت هزینه‌های مربوطه مثل دیماند، در صورتی که هنوز کالا در گمرک موجود نباشد، یعنی کالا حمل یکسره و ارزیابی در محل باشد، می‌توان با وارد کردن اطلاعات کامیون و راننده در زیر سازمان ورود اطلاعات کامیون‌ها و دریافت کد سفر توسط ای پی ال، با مراجعه به بخش وضعیت سفر درب خروج و تایید اطلاعات راننده بدون مراجعه به گمرک، بیجک گمرکی را دریافت کرد.

بیجک باربری چیست؟

بیجک باربری در سیستم نوین گمرک ایران، پس از ثبت سیستمی اطلاعات کالا و پیش از بارگیری کالا توسط متصدی امور انبارها و تحویل مدارک به وی صادر می‌شود؛ اطلاعات مندرج در بیجک باربری جهت تطبیق آنها با اصل فیزیکی کالا، به انباردار تحویل داده می‌شود و توسط وی امضا و مهر می‌گردد. بیجک باربری، پس از امور بارگیری، باسکول خروج و تایید کالا توسط متصدی مربوطه، مجددا توسط کارشناس گمرک مهر و امضا شده و تحویل سرپرست انبار می‌گردد.

 

شماره بیجک چیست؟

شماره بیجک یک کد انحصاری است که برای هر بارنامه پس از ارسال صادر می‌گردد. رهگیری مرسوله و بار با شماره بیجک انجام می‌شود.

تغییرات قوانین گمرک و ترخیص کالا از گمرک نیازمند دانش و اطلاعات به روز است. توصیه می‌شود جهت انجام امور گمرکی از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید. کارشناسان شرکت GTG آماده ارائه خدمات گمرکی و بازرگانی به شما هستند.

 

نویسنده: نسرین نادری

 

بنر صادرات به کنیا

یک نظر بگذارید

مشاوره رایگان