تهران – بزرگراه ستاری جنوب – نبش بنفشه یکم – ساختمان نیتاکو – پلاک 98

دموراژ چیست؟

دموراژ جریمه دیرکرد عودت کانتینر است که توسط صاحب کالا باید پرداخت شود. به عبارت ساده­‌تر دموراژ، هزینه حق توقف کانتینر است که با توجه به ماندگاری کالا در گمرک افزایش می‌یابد. در دموراژ تمامی هزینه‌­ها در قرارداد قید شده و به صورت روز شمار محاسبه می‌­شود. هزینه­‌های دیرکرد در هر کشور و شرکت کشتیرانی قیمت متفاوتی دارد. همچنین هزینه‌­ها با توجه به سایز کانتینر متفاوت است. تجارت بین الملل نیازمند دانش، تجربه و کسب اطلاعات کافی و به روز است. با وجود دانش و مهارت بازرگانان، همواره مشکلاتی در تجارت بین ­الملل وجود دارد که اگر به درستی مدیریت نشوند، هزینه‌های سنگینی متوجه بازرگانان خواهد شد. یکی از مشکلات واردات و صادرات که هزینه سرسام آوری برای وارد کنندگان و صادر کنندگان ایجاد می‌­کند دموراژ است.

بازرگانان معمولا با سوالاتی از جمله «آیا می‌­توان از دموراژ جلوگیری کرد؟» « راه حل­‌های مقابله با دموراژ چیست؟» به دنبال جلوگیری از دموراژ و یا به حداقل رساندن آن هستند.

به منظور آشنایی بیشتر با عوامل دموراژ و روش‌­های جلوگیری از آن، با ما همراه باشید. 

عناوین مقاله:

دیسپتچ

دیسپچ 

تخلیه کالا زودتر از موعد مقرر منجر به دیسپچ می‌­شود. در قرارداد بین مالک و اجاره کننده کانتینر، زمانی به عنوان بارگیری و تخلیه بار تعیین می­‌شود.

به منظور صرفه جویی در زمان و افزایش سرعت بارگیری و تخلیه کالا، پاداشی برای اجاره کننده از سوی مالک در نظر گرفته می­‌شود. اگر کالا زودتر از موعد مقرر تخلیه شود پاداش پرداخت می‌­شود. به این پاداش دیسپچ گفته می‌­شود. در حقیقت دیسپچ نقطه مقابل دموراژ است.

به منظور محاسبه دیسپچ، فقط متن قرارداد قابل استناد است و باید در قرارداد قید شود.

دموراژ چگونه به وجود می­‌آید؟

پس از خرید کالای خارجی، اگر حمل بار به صورت دریایی باشد، به کانتینر نیاز است. این کانتینر به صورت اجاره‌­ای در اختیار خریدار قرار می‌­گیرد و به محض تخلیه کالا، باید آن را عودت دهد.

با توجه به قرارداد منعقد شده بین خریدار کالا و شرکت حامل، یک بازه زمانی به اسم فری تایم برای عودت کانتینر مشخص می‌­گردد. پس از دریافت قبض انبار، اگر بازه زمانی مشخص شده ( FREE TIME ) به پایان برسد، جریمه (دموراژ) به صورت روز شمار شروع می‌شود.

فری تایم در دموراژ چیست؟

مدت زمانی که در هنگام عقد قرارداد با شرکت کشتیرانی برای بازگرداندن کانتینر مطرح و مشخص می شود، فری تایم نام دارد. این مدت زمان نشان دهنده تعداد دقیق روزهایی است که با عدم بازگشت کانتینر کشتیرانی، صاحب کالا مشمول جریمه یا همان دموراژ می­‌شود. فری تایم تاثیر مستقیمی در به وجود آمدن دموراژ دارد.

دو نوع فری تایم وجود دارد؛ فری تایم مبدا و فری تایم مقصد.

فری تایم مبدا 

به تعداد روزهایی که صاحب کالا می‌تواند به صورت رایگان کانتینر خالی را از محوطه کانتینری تحویل بگیرد، بارگیری انجام دهد و کانتینر را به شرکت حمل تحویل دهد، فری تایم مبدا گفته می­‌شود.

فری تایم مقصد 

به تعداد روزهایی که صاحب کالا می‌­تواند به صورت رایگان کانتینر پر را تحویل بگیرد، تخلیه بار انجام دهد و کانتینر خالی را به شرکت حمل عودت دهد، فری تایم مقصد گفته می‌­شود.

تعداد روزهای فری تایم به توافق صاحب کالا و شرکت حمل بستگی دارد. هر چه فری تایم بیشتر باشد، احتمال به وجود آمدن دموراژ کاهش می‌­یابد.

دموراژ

عواملی که موجب دموراژ می‌شوند 

در تجارت بین الملل وقوع هزینه‌های اضافی اجتناب ناپذیر است؛ بنابراین بازرگان باید با آگاهی از شرایط و قوانین تجارت بین الملل، هزینه‌­های اضافی را به حداقل برساند.

یکی از هزینه‌­های اضافی برای صاحبین کالا، هزینه دموراژ است که عوامل زیادی در ایجاد آن نقش دارند.

از مهم­ترین آن­ها می­‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

* ایجاد اختلاف بین صاحب کالا و شرکت کشتیرانی

* به مشکل خوردن صاحب کالا از لحاظ ترخیص

* افزایش زمان ترخیص کالا بیش از زمان تعیین شده در قرارداد

* هزینه­‌های معطلی در ترخیص و عدم آگاهی صاحب کالا از آن­ها

* عدم دریافت سندهای مربوط به ترخیص کالا در زمان معین توسط صاحب کالا

* توقف بیش از حد حامل به دلیل بازرسی کانتینر توسط افراد مختلف

راه حل­‌های جلوگیری از دموراژ 

گاهی اوقات دموراژ اجتناب ناپذیر است و اگر مدیریت نشود، هزینه دموراژ از کالای خریداری شده بیشتر می­‌شود و هیچ صرفه اقتصادی جهت ترخیص کالا وجود ندارد. در این صورت صاحب کالا از ترخیص کالا منصرف شده و کالا را در همان مکان رها می­‌کند.

یکی از بهترین روش‌­ها برای جلوگیری از دموراژ، استفاده از روش استریپ در تخلیه بار است. در این روش، کالا هنگام خروج از گمرک، مستقیم از کانتینر خارج شده و درون کامیون قرار گرفته و به سمت انبار مقصد می‌­رود؛ در نتیجه کانتینر تخلیه شده و همان موقع می‌­توان آن را در محوطه عودت داد.

چند راه حل برای جلوگیری از به وجود آمدن دموراژ 

* استفاده از روش استریپ در تخلیه بار

* استفاده از شرکت­‌های ترخیص کار 

* انتخاب مسیر و بندر مناسب

* تخصیص زمان بیشتر هنگام عقد قرارداد جهت تهیه مدارک ترخیص

* دریافت نمونه محصول قبل از سفارش اصلی خرید

* انجام مراحل ترخیص کالا قبل از رسیدن بار به مقصد

* استفاده از شرکت­‌های حمل و نقل حرفه­‌ای جهت رسیدن به موقع کالا و تخلیه بار

* استفاده از شرکت­‌های حمل و نقل که مدت زمان فری تایم بالاتری دارند.

توجه کنید که همه تعرفه‌های مربوط به جریمه (دموراژ) و پاداش (دیسپچ) باید در قرارداد ذکر شود.

تجارت بین­‌الملل همواره با مشکلاتی همراه بوده که برخی از آن­‌ها قابل پیشگیری است. دموراژ نیز از جمله مشکلات قابل پیشگیری است که اگر تصمیمات به درستی و در زمان مناسب گرفته شوند، از آن جلوگیری شده و یا هزینه آن به حداقل خواهد رسید.

بنابراین ارتباط با مشاوران با تجربه حوزه بازرگانی، همواره در جهت رفع مشکلات تجارت بین‌الملل کمک شایانی خواهد کرد. جهت مشاوره در مورد امور تجاری و بازرگانی با ما در gtg تماس بگیرید.

 

نویسنده: حمید قاسمی

دموراژ جریمه دیرکرد عودت کانتینر است که توسط صاحب کالا باید پرداخت شود. به عبارت ساده­‌تر دموراژ، هزینه حق توقف کانتینر است که با توجه به ماندگاری کالا در گمرک افزایش می‌یابد. در دموراژ تمامی هزینه‌­ها در قرارداد قید شده و به صورت روز شمار محاسبه می‌­شود. هزینه­‌های دیرکرد در هر کشور و شرکت کشتیرانی قیمت متفاوتی دارد. همچنین هزینه‌­ها با توجه به سایز کانتینر متفاوت است. تجارت بین الملل نیازمند دانش، تجربه و کسب اطلاعات کافی و به روز است. با وجود دانش و مهارت بازرگانان، همواره مشکلاتی در تجارت بین ­الملل وجود دارد که اگر به درستی مدیریت نشوند، هزینه‌های سنگینی متوجه بازرگانان خواهد شد. یکی از مشکلات واردات و صادرات که هزینه سرسام آوری برای وارد کنندگان و صادر کنندگان ایجاد می‌­کند دموراژ است.

بازرگانان معمولا با سوالاتی از جمله «آیا می‌­توان از دموراژ جلوگیری کرد؟» « راه حل­‌های مقابله با دموراژ چیست؟» به دنبال جلوگیری از دموراژ و یا به حداقل رساندن آن هستند.

به منظور آشنایی بیشتر با عوامل دموراژ و روش‌­های جلوگیری از آن، با ما همراه باشید. 

عناوین مقاله:

دیسپتچ

دیسپچ 

تخلیه کالا زودتر از موعد مقرر منجر به دیسپچ می‌­شود. در قرارداد بین مالک و اجاره کننده کانتینر، زمانی به عنوان بارگیری و تخلیه بار تعیین می­‌شود.

به منظور صرفه جویی در زمان و افزایش سرعت بارگیری و تخلیه کالا، پاداشی برای اجاره کننده از سوی مالک در نظر گرفته می­‌شود. اگر کالا زودتر از موعد مقرر تخلیه شود پاداش پرداخت می‌­شود. به این پاداش دیسپچ گفته می‌­شود. در حقیقت دیسپچ نقطه مقابل دموراژ است.

به منظور محاسبه دیسپچ، فقط متن قرارداد قابل استناد است و باید در قرارداد قید شود.

دموراژ چگونه به وجود می­‌آید؟

پس از خرید کالای خارجی، اگر حمل بار به صورت دریایی باشد، به کانتینر نیاز است. این کانتینر به صورت اجاره‌­ای در اختیار خریدار قرار می‌­گیرد و به محض تخلیه کالا، باید آن را عودت دهد.

با توجه به قرارداد منعقد شده بین خریدار کالا و شرکت حامل، یک بازه زمانی به اسم فری تایم برای عودت کانتینر مشخص می‌­گردد. پس از دریافت قبض انبار، اگر بازه زمانی مشخص شده ( FREE TIME ) به پایان برسد، جریمه (دموراژ) به صورت روز شمار شروع می‌شود.

فری تایم در دموراژ چیست؟

مدت زمانی که در هنگام عقد قرارداد با شرکت کشتیرانی برای بازگرداندن کانتینر مطرح و مشخص می شود، فری تایم نام دارد. این مدت زمان نشان دهنده تعداد دقیق روزهایی است که با عدم بازگشت کانتینر کشتیرانی، صاحب کالا مشمول جریمه یا همان دموراژ می­‌شود. فری تایم تاثیر مستقیمی در به وجود آمدن دموراژ دارد.

دو نوع فری تایم وجود دارد؛ فری تایم مبدا و فری تایم مقصد.

فری تایم مبدا 

به تعداد روزهایی که صاحب کالا می‌تواند به صورت رایگان کانتینر خالی را از محوطه کانتینری تحویل بگیرد، بارگیری انجام دهد و کانتینر را به شرکت حمل تحویل دهد، فری تایم مبدا گفته می­‌شود.

فری تایم مقصد 

به تعداد روزهایی که صاحب کالا می‌­تواند به صورت رایگان کانتینر پر را تحویل بگیرد، تخلیه بار انجام دهد و کانتینر خالی را به شرکت حمل عودت دهد، فری تایم مقصد گفته می‌­شود.

تعداد روزهای فری تایم به توافق صاحب کالا و شرکت حمل بستگی دارد. هر چه فری تایم بیشتر باشد، احتمال به وجود آمدن دموراژ کاهش می‌­یابد.

دموراژ

عواملی که موجب دموراژ می‌شوند 

در تجارت بین الملل وقوع هزینه‌های اضافی اجتناب ناپذیر است؛ بنابراین بازرگان باید با آگاهی از شرایط و قوانین تجارت بین الملل، هزینه‌­های اضافی را به حداقل برساند.

یکی از هزینه‌­های اضافی برای صاحبین کالا، هزینه دموراژ است که عوامل زیادی در ایجاد آن نقش دارند.

از مهم­ترین آن­ها می­‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

* ایجاد اختلاف بین صاحب کالا و شرکت کشتیرانی

* به مشکل خوردن صاحب کالا از لحاظ ترخیص

* افزایش زمان ترخیص کالا بیش از زمان تعیین شده در قرارداد

* هزینه­‌های معطلی در ترخیص و عدم آگاهی صاحب کالا از آن­ها

* عدم دریافت سندهای مربوط به ترخیص کالا در زمان معین توسط صاحب کالا

* توقف بیش از حد حامل به دلیل بازرسی کانتینر توسط افراد مختلف

راه حل­‌های جلوگیری از دموراژ 

گاهی اوقات دموراژ اجتناب ناپذیر است و اگر مدیریت نشود، هزینه دموراژ از کالای خریداری شده بیشتر می­‌شود و هیچ صرفه اقتصادی جهت ترخیص کالا وجود ندارد. در این صورت صاحب کالا از ترخیص کالا منصرف شده و کالا را در همان مکان رها می­‌کند.

یکی از بهترین روش‌­ها برای جلوگیری از دموراژ، استفاده از روش استریپ در تخلیه بار است. در این روش، کالا هنگام خروج از گمرک، مستقیم از کانتینر خارج شده و درون کامیون قرار گرفته و به سمت انبار مقصد می‌­رود؛ در نتیجه کانتینر تخلیه شده و همان موقع می‌­توان آن را در محوطه عودت داد.

چند راه حل برای جلوگیری از به وجود آمدن دموراژ 

* استفاده از روش استریپ در تخلیه بار

* استفاده از شرکت­‌های ترخیص کار 

* انتخاب مسیر و بندر مناسب

* تخصیص زمان بیشتر هنگام عقد قرارداد جهت تهیه مدارک ترخیص

* دریافت نمونه محصول قبل از سفارش اصلی خرید

* انجام مراحل ترخیص کالا قبل از رسیدن بار به مقصد

* استفاده از شرکت­‌های حمل و نقل حرفه­‌ای جهت رسیدن به موقع کالا و تخلیه بار

* استفاده از شرکت­‌های حمل و نقل که مدت زمان فری تایم بالاتری دارند.

توجه کنید که همه تعرفه‌های مربوط به جریمه (دموراژ) و پاداش (دیسپچ) باید در قرارداد ذکر شود.

تجارت بین­‌الملل همواره با مشکلاتی همراه بوده که برخی از آن­‌ها قابل پیشگیری است. دموراژ نیز از جمله مشکلات قابل پیشگیری است که اگر تصمیمات به درستی و در زمان مناسب گرفته شوند، از آن جلوگیری شده و یا هزینه آن به حداقل خواهد رسید.

بنابراین ارتباط با مشاوران با تجربه حوزه بازرگانی، همواره در جهت رفع مشکلات تجارت بین‌الملل کمک شایانی خواهد کرد. جهت مشاوره در مورد امور تجاری و بازرگانی با ما در gtg تماس بگیرید.

 

نویسنده: حمید قاسمی

مطالب مرتبط

یک نظر بگذارید

مشاوره رایگان