با پیشرفت علم و فناوری و توسعه در حمل و نقل، امکان وقوع حادثههای مختلف در هنگام حمل و نقل کالا وجود دارد. برای جبران خسارتهای ناشی از این حوادث میتوان از بیمه باربری استفاده کرد. برخی بازرگانان و تجار از بیمه باربری استفاده نمیکنند و در صورت بروز حادثه، متحمل خسارات سنگینی میشوند. بیمه نامه در گذشته بین تجار و بازرگانان وسرمایهداران وجود داشته است و شباهت بسیاری به بیمه باربری امروزی دارد. بیمه باربری از قدیمیترین بیمههایی است که شرکت بیمه با دریافت مبلغی از شما، تعهد دارد در صورت به وجود آمدن مشکلی برای محموله یا کالا، خسارت ناشی از آن را پرداخت کند.
در حین جابهجایی کالاها و محمولهها یا در هنگام خطرات، با داشتن بیمه باربری میتوانید آرامش را تجربه کنید. در ادامه شما را با انواع بیمه باربری آشنا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.
بیمه باربری و حمل و نقل کالا
بیمه باربری یا بیمه حمل و نقل کالا بیمهای است که بیمهگر، در مقابل دریافت حق بیمه متناسب با پوشش بیمهای از بیمهگذار، تعهد میکند در صورتی که مورد بیمه در جریان حمل از مبدا به مقصد تعیین شده در بیمهنامه، به علت وقوع خطراتی تحت پوشش بیمهنامه، دچارحادثه یا خسارتی شود، ضرر و زیانی که وارد شده را جبران و هزینههای آن را پرداخت کند. البته در برخی از موارد ضرر وارد شده به اشخاص ثالث نیز با این بیمه جبران میشود.
اصطلاحهای عمومی مربوط به بیمه
حوزه بیمه اصطلاحات مخصوص به خود را دارا است. اصطلاحهای عمومی بیمه به قرار زیر است:
بیمهگر
به شرکت بیمهای گفته میشود که مشخصات آن در بیمهنامه نوشته شده و با دریافت حق بیمه، متعهد به جبران خسارتهای احتمالی طبق شرایط بیمهنامه است.
بیمهگذار
بیمهگذار شخصی است که بیمه را خریداری نموده و نسبت به پرداخت حق بیمه متعهد است.
ذینفع
شخصی است که با توجه به درخواست بیمهگذار نام او در این بیمهنامه نوشته شده و تمام یا بخشی از خسارت به او پرداخت میگردد.
حق بیمه
مبلغی است که بیمهگذار وظیفه دارد آن را به صورتی که در بیمهنامه مشخص میشود، به بیمهگر پرداخت کند.
موضوع بیمه
اموال نوشته شده درجدول مشخصات بیمهنامه است.
مدت اعتبار بیمهنامه
مدت بیمه نامه بر اساس شرایط کلوز است. اما در مورد حمل غیر دریایی یا ترکیبی، یکی از شرایط زیر جایگزین کلوزهای A، B و C میگردد:
* حمل هوایی، 30 روز پس از رسیدن هواپیمای حامل کالا به فرودگاه کشور مقصد.
* حمل زمینی، 60 روز پس از ورود کالا به مرز زمینی کشور مقصد.
مدتهای تعیین شده با درخواست بیمهگذار و موافقت بیمهگر و پرداخت حق بیمه اضافی قابل تمدید است.
فرانشیز
بخشی از هر خسارت است که برعهده بیمهگذار است و میزان آن در بیمهنامه مشخص میگردد.
پارت شیپمنت چیست؟
پارتشیپمنت به معنی حمل به دفعات است، که کالای مورد بیمه طی چند مرحله از مبدا به مقصد مندرج در بیمه نامه حمل گردد.
انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر ترانشیپمنت است. این نوع حمل و نقل بیشتر در حمل و نقل ترکیبی رایج است که از وسایل نقلیه مختلفی مانند کشتی، هواپیما، قطار، کامیون، تریلر و… برای ارسال کردن کالا به مقصد استفاده میشود.
جریان انتقال غالبا با تخلیه و بارگیری مجدد همراه است و به دو صورت انتقال مستقیم و انتقال غیر مستقیم انجام میگردد.
انواع بیمه باربری و حمل و نقل
بیمه باربری انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی انواع بیمه باربری و حمل و نقل میپردازیم:
بیمه باربری و حمل و نقل وارداتی
این بیمه نامه برای محمولههایی است که از چند کشور خارجی خریداری میشود و باتوجه به قوانین کشور، خرید این بیمهنامه برای واردکنندگان کالا اجباری است.
بیمه باربری و حمل ونقل صادراتی
محمولههایی که از ایران به مقصد کشورهای خارجی حمل میشود براساس انواع شرایط فروش، نیازبه بیمهنامه صادراتی دارند.
بیمه باربری و حمل و نقل ترانزیت
بیمه حمل و نقل ترانزیت برای محمولاتی مورد استفاده قرار میگیرد که قرار است از یک کشور خارجی به یک یا چند کشور دیگر حمل شود.
بیمه باربری و حمل و نقل داخلی
تمامی تولیدات و محمولههایی که توسط تولیدکنندگان در کشور ایران حمل و نقل شوند، تحت پوشش این نوع بیمه هستند.
انواع بیمه باربری و حمل و نقل بر اساس پوشش
بیمه باربری بر اساس پوشش به موارد زیر تقسیم میشود:
بیمه نامه از بین رفتن تمامی کالاها
بر اساس شرایط این بیمه نامه، بیمهگر زمانی اقدام به جبران خسارت بیمهگذار میکند که تمامی محمولهها درحین حمل و نقل توسط حوادث و خطرات دریا، از بین رفته است ولی اگر بیشتر کالاها از بین برود و قسمت کمی از آن باقی بماند، بیمهگر هیچ تعهدی نسبت به جبران خسارت کالا ندارد.
این نوع بیمهنامه با توجه به خطرات محدود خود، از بیمههای ارزان قیمت به شمار میآید؛ که معمولا فقط برای برخی کالاها که احتمال خسارتهای جزئی آنها کمتراست، به کار میرود.
مجموعه شرایط C
خطرات تحت پوشش در مجموعه شرایط بیمهگران کالا با کلوز Cعبارت است از:
- آتش سوزی یا انفجار
- به گل نشستن، زمین گیر شدن، برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگونی کشتی یا شناور
- واژگون یا خارج شدن وسیله حمل زمینی از راه یا خط
- برخورد کشتی یا شناور با جسم خارجی به غیر از آب
- تخلیه کالا در بندر اضطراری
- فدا کردن کالا در جریان زیان همگانی
- به دریا انداختن کالا برای سبک سازی
- خسارت همگانی
- مسئولیت مشترک در تصادم
مجموعه شرایط B
* خطرات تحت پوشش در مجموعه شرایط بیمهگران کالا با کلوز B عبارت است از:
* تمامی خطرات ذکر شده در مجموعه شرایط C
* زلزله، آتشفشان یا صاعقه
* به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی
* ورود آب دریا، دریاچه، رودخانه به کشتی، شناور، محفظه کالا، کانتینر یا محل انبار
* تلف کلی هر بسته در کشتی یا شناور و یا تلف کلی هر بسته به علت افتادن در هنگام بارگیری و یا تخلیه کشتی.
مجموعه شرایط A
درمجموعه شرایط بیمهگران کالا با کلوزA، تمامی خطرات به جز استثنا شده تحت پوشش قرار میگیرد.
استثنائات کلوزهای سه گانه بیمه باربری و حمل ونقل
بیمهباربری و حمل ونقل با شرایط کلوزهای A، B ،C به هیچ وجه شامل خطرات زیر نمیشود:
* تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه در اثر ایجاد خسارت عمدی توسط بیمهگذار
* نشست و ریزش عادی، کسری عادی وزن یا حجم و یا فرسودگی عادی مورد بیمه
* تلف شدن، آسیب یا هزینه در اثر نامناسب بودن بسته بندی کالای مورد بیمه
* تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه به دلیل عیب ذاتی کالاهای مورد بیمه
* تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینهای که علت آن تاخیر باشد.
* تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینههایی که در اثر ورشکستگی مالکان، مدیران، اجارهکنندگان یا گردانندگان کشتی به وجود آمده باشد.
* تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینهای ناشی از کاربرد هر نوع سلاح یا وسیلهای که با انرژی اتمی یا شکست هستهای یا واکنش مشابه دیگر یا نیرو یا ماده رادیو اکتیو باشد.
* عدم قابلیت دریانوردی کشتی یا شناور و یا نامناسب بودن کشتی برای حمل ایمن کالای مورد بیمه
* جنگ، جنگ داخلی، انقلاب، شورش، قیام و یا زد و خوردهای داخلی ناشی از این موارد.
* توقیف، ضبط، مصادره، تصرف از این امور یا اثرات ناشی از اقدام به شروع آنها
* اعتصاب، درگیریهای کارگری، آشوبها و یا اغتشاشات داخلی
* هر گونه عمل تروریستی
پوشش داخلی
در بیمه نامه داخلی خطرات تحت پوشش به دو صورت خطرات اصلی و اضافی تقسیم میشوند که به شرح زیر است:
* خطرات اصلی
خطرات اصلی که احتمال وقوع آنها نسبت به سایر خطرات مرتبط با کالاهای خاص بیشتر است و ارتباطی به ماهیت مورد بیمه ندارد. خطراتی از جمله آتشسوزی و تصادف، واژگون شدن و پرت شدن وسیله نقلیه.
* خطرات اضافی
این خطرات مختلف هستند و بیشتر مرتبط با نوع کالا هستند که با درخواست بیمه گذار و پرداخت حق بیمه اضافی میتوان آنها را پوشش داد. خطرات اضافی شامل:
- برخورد جسم خارجی با مورد بیمه
- پرت شدن محموله از وسیله نقلیه
- بارگیری و تخلیه مورد بیمه
- سرقت کلی محموله همراه با وسیله نقلیه
مراحل لازم برای پرداخت خسارت
- اعلام وقوع حادثه
- بازدید از کالای خسارت دیده
- تهیه مدارک لازم جهت بررسی خسارت
- حفظ حقوق بیمهگر در خصوص مورد بیمه آسیب دیده و حق جانشینی جهت بازیافت خسارت
بیمه نامههای باربری و حمل و نقل بین المللی
مدت اعتبار بیمه نامه نامه های A، B و C یکسان است. این بیمهنامه از زمانی که کالای مورد بیمه، از انبار بارگیری میشود و مقصد را توسط وسیله نقلیه یا هر وسیله حمل دیگری بدون وقفه و برای اولین بار ترک کند، آغاز و در طول جریان عادی حمل ادامه مییابد و در یکی از حالات زیر، هر کدام زودتر واقع شود، خاتمه مییابد:
- به محض تخلیه کالا از وسیله نقلیه دیگر در انبار یا محل نگهداری نهایی در مقصد درج شده در بیمه نامه.
- به محض تخلیه کامل کالا از وسیله حمل یا وسیله نقلیه دیگر به هر انبار یا محل نگهداری دیگر در مقصد مندرج در بیمهنامه یا قبل از آن، که بیمهگذار یا کارکنان او برای نگهداری کالا در خارج از مسیر حمل یا تقسیم و توزیع کالا در نظر گرفته باشند.
- زمانی که بیمهگذار یا کارکنان او تصمیم میگیرند خارج از مسیر عادی حمل، از هر یک از وسایل حمل زمینی یا سایر وسایل حمل یا کانتینر برای نگهداری کالای مورد بیمه استفاده کنند.
- به محض انقضای 60 روز از تخلیه کامل کالای مورد بیمه از کشتی در آخرین بندر تخلیه.
- هرگاه پس از تخلیه کالای مورد بیمه از کشتی در بندر نهایی تخلیه و قبل از انقضای مدت بیمه نامه، قرار باشد که کالا به مقصد دیگری غیر از مقصد تعیین شده در بیمه نامه حمل شود، بیمه طی مدت مقرر در شرایط بیمهنامه به اعتبار خود باقی است ولی با شروع حمل به مقصد دیگر فاقد اعتبار است.
مدت اعتبار بیمه نامهها
اگر تا قبل از انقضای تاریخ مدت اعتبار بیمهنامه، طبق شرایط عمومی بیمه باربری و حمل و نقل تمام یا بخشی ازمحموله حمل نشده باشد، بیمهگذار باید پیش از انقضای مدت بیمهنامه، درخواست تمدید بیمهنامه را به بیمهگر ارائه دهد تا الحاقیه مربوط صادر شود.
وظیفه بیمهگذار در ارائه اطلاعات به بیمهگر
بیمهگذار وظیفه دارد کلیه اطلاعات مربوط به حمل کالا را به بیمهگر ارائه دهد که این اطلاعات شامل:
* مشخصات کامل کالا.
* تعداد دفعات حمل کالا.
* مشخصات وسیله حمل کالا .
* حداکثر ارزش کالا در هر حمل.
* تاریخ حرکت کالا.
* بهای هر قسمت از محموله بیمه شده قبل یا بلافاصله بعد از حمل.
* حداکثر ارزش کالا قبل از ورود وسیله حمل به مقصد را به بیمهگر اعلام کند.
وظایف بیمهگذار در صورت وقوع خسارت
بیمهگذار در هنگام بروز حادثه یا خسارت کالا، وظایف زیر را برعهده دارد:
- برای هر بستهای که مفقود شده، بلافاصله از متصدیان حمل و نقل و یا مقامات بندر و یا متصرفان دیگر کالا، به طور کتبی درخواست پرداخت خسارت نمایند.
- در مورد خسارتهای مشهود، به محض اطلاع و قبل از تحویل گرفتن مورد بیمه از متصدیان حمل و نقل و یا سایر متصرفان کالا را به صورت کتبی تقاضای بازدید نماید. در مورد خسارتهایی که در هنگام بازدید مشخص میگردد، گواهی مربوط را که به امضای آنها رسیده باشد، دریافت و از نامبردگان درخواست پرداخت خسارت نماید.
- در مواردی که از سالم بودن کالا مطمئن نباشند، به هیچ وجه نباید رسید بدون قید و شرط به متصدیان حمل و نقل بدهند.
- هرگاه در هنگام تحویل کالا زیان یا آسیبی مشهود نباشد، بیمه گذار باید حداکثر ظرف سه روز از تاریخ تحویل کالا و اطلاع از خسارت، مراتب را به صورت کتبی با پست سفارشی یا اظهارنامه به متصدیان حمل و نقل اعلام نمایند.
اسناد مورد نیاز برای درخواست خسارت
بیمهگذار باید در اسرع وقت کلیه اسناد و مدارک مرتبط با خسارت را به بیمهگر ارائه دهد. اسنادی از جمله:
- اصل بیمهنامه یا گواهی بیمه.
- اصل فاکتور کالا با مشخصات کامل و بسته بندی.
- کلیه نسخههای اصلی بارنامه دریایی و یا بارنامههای دیگر.
- صورت ریز بسته بندی.
- گواهی مبدا.
- گواهی بازرسی کالا در مبدا.
- صورت وضعیت کالا در موقع تحویل گرفتن و صورت وضعیت میزان وزن کالا در آخرین مقصد مندرج در بیمه نامه.
- جواز سبز گمرکی و صورت جلسه کشف اختلاف در صورت صدور.
- گواهی مبدا.
- گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل
بیمه باربری و استفاده از پوشش مناسب برای حمل و نقلهای مختلف زمینی، دریایی و هوایی همان طور که گفته شد میتواند موجب جبران خسارتهای ناشی از حوادث مختلف شود.
بیمه باربری انواع مختلفی دارد که با توجه به کالا و وارادات و صادرات و… دسته بندی میشود. در زمانی که محمولهها در هنگام حمل و نقل با خسارت و زیان رو به رو شوند، با اعلام کردن وقوع حادثه و بازدید از کالاهای خسارت دیده و تهیه مدارک لازم برای بررسی خسارت و پس از طی این مراحل خسارت به فرد پرداخت میشود. متخصصان ما در شرکت بازرگانی GTG آماده راهنمایی شما عزیزان بازرگان در مورد امور مربوط به بیمه هستند.
چنانچه قوانین بیمه نامه تغییر کند، بخش نامه جدید ابلاغ شود و یا بیمه نامه با مشکل مواجه شود، کارشناسان بیمه در شرکت جی تی جی با داشتن اطلاعات به روز و آشنایی کامل با قوانین بیمه باربری، در سریعترین زمان ممکن تغییرات را در بیمه نامه اعمال میکنند.
همچنین شرکت جی تی جی در زمینه بیمه باربری با چند شرکت بیمه همکاری دارد که با توجه به نوع کالا و کلوز انتخابی مشتری، از هر کدام قیمت را استعلام کرده و مناسبترین قیمت را به مشتری اعلام میکند. شرکت GTG به محض ثبت سفارش شدن کالا، در صورت رضایت مشتری، بار را بیمه میکند و مشتری نیازی به مراجعه به شرکتهای بیمه برای بیمه کردن بار ندارد.
شرکت جی تی جی، بار مشتری را از مبدا در هر کشور تا انبار بیمه گذار در ایران بیمه میکند و بیمه نامه را به همراه مدارک دیگر بار به بانک میفرستد. با این کار کل مدارک بار، که بانک نیاز دارد به طور یکجا دریافت میکند و موجب انسجام بیشتر کار میشود. از دیگر فعالیتهای بخش بیمه شرکت جی تی جی، صدور بیمه آتش سوزی انبارها، خودروهای شرکتی، بیمه بدنه و شخص ثالث است.
نویسنده: حمید قاسمی
با پیشرفت علم و فناوری و توسعه در حمل و نقل، امکان وقوع حادثههای مختلف در هنگام حمل و نقل کالا وجود دارد. برای جبران خسارتهای ناشی از این حوادث میتوان از بیمه باربری استفاده کرد. برخی بازرگانان و تجار از بیمه باربری استفاده نمیکنند و در صورت بروز حادثه، متحمل خسارات سنگینی میشوند. بیمه نامه در گذشته بین تجار و بازرگانان وسرمایهداران وجود داشته است و شباهت بسیاری به بیمه باربری امروزی دارد. بیمه باربری از قدیمیترین بیمههایی است که شرکت بیمه با دریافت مبلغی از شما، تعهد دارد در صورت به وجود آمدن مشکلی برای محموله یا کالا، خسارت ناشی از آن را پرداخت کند.
در حین جابهجایی کالاها و محمولهها یا در هنگام خطرات، با داشتن بیمه باربری میتوانید آرامش را تجربه کنید. در ادامه شما را با انواع بیمه باربری آشنا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.
بیمه باربری و حمل و نقل کالا
بیمه باربری یا بیمه حمل و نقل کالا بیمهای است که بیمهگر، در مقابل دریافت حق بیمه متناسب با پوشش بیمهای از بیمهگذار، تعهد میکند در صورتی که مورد بیمه در جریان حمل از مبدا به مقصد تعیین شده در بیمهنامه، به علت وقوع خطراتی تحت پوشش بیمهنامه، دچارحادثه یا خسارتی شود، ضرر و زیانی که وارد شده را جبران و هزینههای آن را پرداخت کند. البته در برخی از موارد ضرر وارد شده به اشخاص ثالث نیز با این بیمه جبران میشود.
اصطلاحهای عمومی مربوط به بیمه
حوزه بیمه اصطلاحات مخصوص به خود را دارا است. اصطلاحهای عمومی بیمه به قرار زیر است:
بیمهگر
به شرکت بیمهای گفته میشود که مشخصات آن در بیمهنامه نوشته شده و با دریافت حق بیمه، متعهد به جبران خسارتهای احتمالی طبق شرایط بیمهنامه است.
بیمهگذار
بیمهگذار شخصی است که بیمه را خریداری نموده و نسبت به پرداخت حق بیمه متعهد است.
ذینفع
شخصی است که با توجه به درخواست بیمهگذار نام او در این بیمهنامه نوشته شده و تمام یا بخشی از خسارت به او پرداخت میگردد.
حق بیمه
مبلغی است که بیمهگذار وظیفه دارد آن را به صورتی که در بیمهنامه مشخص میشود، به بیمهگر پرداخت کند.
موضوع بیمه
اموال نوشته شده درجدول مشخصات بیمهنامه است.
مدت اعتبار بیمهنامه
مدت بیمه نامه بر اساس شرایط کلوز است. اما در مورد حمل غیر دریایی یا ترکیبی، یکی از شرایط زیر جایگزین کلوزهای A، B و C میگردد:
* حمل هوایی، 30 روز پس از رسیدن هواپیمای حامل کالا به فرودگاه کشور مقصد.
* حمل زمینی، 60 روز پس از ورود کالا به مرز زمینی کشور مقصد.
مدتهای تعیین شده با درخواست بیمهگذار و موافقت بیمهگر و پرداخت حق بیمه اضافی قابل تمدید است.
فرانشیز
بخشی از هر خسارت است که برعهده بیمهگذار است و میزان آن در بیمهنامه مشخص میگردد.
پارت شیپمنت چیست؟
پارتشیپمنت به معنی حمل به دفعات است، که کالای مورد بیمه طی چند مرحله از مبدا به مقصد مندرج در بیمه نامه حمل گردد.
انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر ترانشیپمنت است. این نوع حمل و نقل بیشتر در حمل و نقل ترکیبی رایج است که از وسایل نقلیه مختلفی مانند کشتی، هواپیما، قطار، کامیون، تریلر و… برای ارسال کردن کالا به مقصد استفاده میشود.
جریان انتقال غالبا با تخلیه و بارگیری مجدد همراه است و به دو صورت انتقال مستقیم و انتقال غیر مستقیم انجام میگردد.
انواع بیمه باربری و حمل و نقل
بیمه باربری انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی انواع بیمه باربری و حمل و نقل میپردازیم:
بیمه باربری و حمل و نقل وارداتی
این بیمه نامه برای محمولههایی است که از چند کشور خارجی خریداری میشود و باتوجه به قوانین کشور، خرید این بیمهنامه برای واردکنندگان کالا اجباری است.
بیمه باربری و حمل ونقل صادراتی
محمولههایی که از ایران به مقصد کشورهای خارجی حمل میشود براساس انواع شرایط فروش، نیازبه بیمهنامه صادراتی دارند.
بیمه باربری و حمل و نقل ترانزیت
بیمه حمل و نقل ترانزیت برای محمولاتی مورد استفاده قرار میگیرد که قرار است از یک کشور خارجی به یک یا چند کشور دیگر حمل شود.
بیمه باربری و حمل و نقل داخلی
تمامی تولیدات و محمولههایی که توسط تولیدکنندگان در کشور ایران حمل و نقل شوند، تحت پوشش این نوع بیمه هستند.
انواع بیمه باربری و حمل و نقل بر اساس پوشش
بیمه باربری بر اساس پوشش به موارد زیر تقسیم میشود:
بیمه نامه از بین رفتن تمامی کالاها
بر اساس شرایط این بیمه نامه، بیمهگر زمانی اقدام به جبران خسارت بیمهگذار میکند که تمامی محمولهها درحین حمل و نقل توسط حوادث و خطرات دریا، از بین رفته است ولی اگر بیشتر کالاها از بین برود و قسمت کمی از آن باقی بماند، بیمهگر هیچ تعهدی نسبت به جبران خسارت کالا ندارد.
این نوع بیمهنامه با توجه به خطرات محدود خود، از بیمههای ارزان قیمت به شمار میآید؛ که معمولا فقط برای برخی کالاها که احتمال خسارتهای جزئی آنها کمتراست، به کار میرود.
مجموعه شرایط C
خطرات تحت پوشش در مجموعه شرایط بیمهگران کالا با کلوز Cعبارت است از:
- آتش سوزی یا انفجار
- به گل نشستن، زمین گیر شدن، برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگونی کشتی یا شناور
- واژگون یا خارج شدن وسیله حمل زمینی از راه یا خط
- برخورد کشتی یا شناور با جسم خارجی به غیر از آب
- تخلیه کالا در بندر اضطراری
- فدا کردن کالا در جریان زیان همگانی
- به دریا انداختن کالا برای سبک سازی
- خسارت همگانی
- مسئولیت مشترک در تصادم
مجموعه شرایط B
* خطرات تحت پوشش در مجموعه شرایط بیمهگران کالا با کلوز B عبارت است از:
* تمامی خطرات ذکر شده در مجموعه شرایط C
* زلزله، آتشفشان یا صاعقه
* به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی
* ورود آب دریا، دریاچه، رودخانه به کشتی، شناور، محفظه کالا، کانتینر یا محل انبار
* تلف کلی هر بسته در کشتی یا شناور و یا تلف کلی هر بسته به علت افتادن در هنگام بارگیری و یا تخلیه کشتی.
مجموعه شرایط A
درمجموعه شرایط بیمهگران کالا با کلوزA، تمامی خطرات به جز استثنا شده تحت پوشش قرار میگیرد.
استثنائات کلوزهای سه گانه بیمه باربری و حمل ونقل
بیمهباربری و حمل ونقل با شرایط کلوزهای A، B ،C به هیچ وجه شامل خطرات زیر نمیشود:
* تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه در اثر ایجاد خسارت عمدی توسط بیمهگذار
* نشست و ریزش عادی، کسری عادی وزن یا حجم و یا فرسودگی عادی مورد بیمه
* تلف شدن، آسیب یا هزینه در اثر نامناسب بودن بسته بندی کالای مورد بیمه
* تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه به دلیل عیب ذاتی کالاهای مورد بیمه
* تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینهای که علت آن تاخیر باشد.
* تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینههایی که در اثر ورشکستگی مالکان، مدیران، اجارهکنندگان یا گردانندگان کشتی به وجود آمده باشد.
* تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینهای ناشی از کاربرد هر نوع سلاح یا وسیلهای که با انرژی اتمی یا شکست هستهای یا واکنش مشابه دیگر یا نیرو یا ماده رادیو اکتیو باشد.
* عدم قابلیت دریانوردی کشتی یا شناور و یا نامناسب بودن کشتی برای حمل ایمن کالای مورد بیمه
* جنگ، جنگ داخلی، انقلاب، شورش، قیام و یا زد و خوردهای داخلی ناشی از این موارد.
* توقیف، ضبط، مصادره، تصرف از این امور یا اثرات ناشی از اقدام به شروع آنها
* اعتصاب، درگیریهای کارگری، آشوبها و یا اغتشاشات داخلی
* هر گونه عمل تروریستی
پوشش داخلی
در بیمه نامه داخلی خطرات تحت پوشش به دو صورت خطرات اصلی و اضافی تقسیم میشوند که به شرح زیر است:
* خطرات اصلی
خطرات اصلی که احتمال وقوع آنها نسبت به سایر خطرات مرتبط با کالاهای خاص بیشتر است و ارتباطی به ماهیت مورد بیمه ندارد. خطراتی از جمله آتشسوزی و تصادف، واژگون شدن و پرت شدن وسیله نقلیه.
* خطرات اضافی
این خطرات مختلف هستند و بیشتر مرتبط با نوع کالا هستند که با درخواست بیمه گذار و پرداخت حق بیمه اضافی میتوان آنها را پوشش داد. خطرات اضافی شامل:
- برخورد جسم خارجی با مورد بیمه
- پرت شدن محموله از وسیله نقلیه
- بارگیری و تخلیه مورد بیمه
- سرقت کلی محموله همراه با وسیله نقلیه
مراحل لازم برای پرداخت خسارت
- اعلام وقوع حادثه
- بازدید از کالای خسارت دیده
- تهیه مدارک لازم جهت بررسی خسارت
- حفظ حقوق بیمهگر در خصوص مورد بیمه آسیب دیده و حق جانشینی جهت بازیافت خسارت
بیمه نامههای باربری و حمل و نقل بین المللی
مدت اعتبار بیمه نامه نامه های A، B و C یکسان است. این بیمهنامه از زمانی که کالای مورد بیمه، از انبار بارگیری میشود و مقصد را توسط وسیله نقلیه یا هر وسیله حمل دیگری بدون وقفه و برای اولین بار ترک کند، آغاز و در طول جریان عادی حمل ادامه مییابد و در یکی از حالات زیر، هر کدام زودتر واقع شود، خاتمه مییابد:
- به محض تخلیه کالا از وسیله نقلیه دیگر در انبار یا محل نگهداری نهایی در مقصد درج شده در بیمه نامه.
- به محض تخلیه کامل کالا از وسیله حمل یا وسیله نقلیه دیگر به هر انبار یا محل نگهداری دیگر در مقصد مندرج در بیمهنامه یا قبل از آن، که بیمهگذار یا کارکنان او برای نگهداری کالا در خارج از مسیر حمل یا تقسیم و توزیع کالا در نظر گرفته باشند.
- زمانی که بیمهگذار یا کارکنان او تصمیم میگیرند خارج از مسیر عادی حمل، از هر یک از وسایل حمل زمینی یا سایر وسایل حمل یا کانتینر برای نگهداری کالای مورد بیمه استفاده کنند.
- به محض انقضای 60 روز از تخلیه کامل کالای مورد بیمه از کشتی در آخرین بندر تخلیه.
- هرگاه پس از تخلیه کالای مورد بیمه از کشتی در بندر نهایی تخلیه و قبل از انقضای مدت بیمه نامه، قرار باشد که کالا به مقصد دیگری غیر از مقصد تعیین شده در بیمه نامه حمل شود، بیمه طی مدت مقرر در شرایط بیمهنامه به اعتبار خود باقی است ولی با شروع حمل به مقصد دیگر فاقد اعتبار است.
مدت اعتبار بیمه نامهها
اگر تا قبل از انقضای تاریخ مدت اعتبار بیمهنامه، طبق شرایط عمومی بیمه باربری و حمل و نقل تمام یا بخشی ازمحموله حمل نشده باشد، بیمهگذار باید پیش از انقضای مدت بیمهنامه، درخواست تمدید بیمهنامه را به بیمهگر ارائه دهد تا الحاقیه مربوط صادر شود.
وظیفه بیمهگذار در ارائه اطلاعات به بیمهگر
بیمهگذار وظیفه دارد کلیه اطلاعات مربوط به حمل کالا را به بیمهگر ارائه دهد که این اطلاعات شامل:
* مشخصات کامل کالا.
* تعداد دفعات حمل کالا.
* مشخصات وسیله حمل کالا .
* حداکثر ارزش کالا در هر حمل.
* تاریخ حرکت کالا.
* بهای هر قسمت از محموله بیمه شده قبل یا بلافاصله بعد از حمل.
* حداکثر ارزش کالا قبل از ورود وسیله حمل به مقصد را به بیمهگر اعلام کند.
وظایف بیمهگذار در صورت وقوع خسارت
بیمهگذار در هنگام بروز حادثه یا خسارت کالا، وظایف زیر را برعهده دارد:
- برای هر بستهای که مفقود شده، بلافاصله از متصدیان حمل و نقل و یا مقامات بندر و یا متصرفان دیگر کالا، به طور کتبی درخواست پرداخت خسارت نمایند.
- در مورد خسارتهای مشهود، به محض اطلاع و قبل از تحویل گرفتن مورد بیمه از متصدیان حمل و نقل و یا سایر متصرفان کالا را به صورت کتبی تقاضای بازدید نماید. در مورد خسارتهایی که در هنگام بازدید مشخص میگردد، گواهی مربوط را که به امضای آنها رسیده باشد، دریافت و از نامبردگان درخواست پرداخت خسارت نماید.
- در مواردی که از سالم بودن کالا مطمئن نباشند، به هیچ وجه نباید رسید بدون قید و شرط به متصدیان حمل و نقل بدهند.
- هرگاه در هنگام تحویل کالا زیان یا آسیبی مشهود نباشد، بیمه گذار باید حداکثر ظرف سه روز از تاریخ تحویل کالا و اطلاع از خسارت، مراتب را به صورت کتبی با پست سفارشی یا اظهارنامه به متصدیان حمل و نقل اعلام نمایند.
اسناد مورد نیاز برای درخواست خسارت
بیمهگذار باید در اسرع وقت کلیه اسناد و مدارک مرتبط با خسارت را به بیمهگر ارائه دهد. اسنادی از جمله:
- اصل بیمهنامه یا گواهی بیمه.
- اصل فاکتور کالا با مشخصات کامل و بسته بندی.
- کلیه نسخههای اصلی بارنامه دریایی و یا بارنامههای دیگر.
- صورت ریز بسته بندی.
- گواهی مبدا.
- گواهی بازرسی کالا در مبدا.
- صورت وضعیت کالا در موقع تحویل گرفتن و صورت وضعیت میزان وزن کالا در آخرین مقصد مندرج در بیمه نامه.
- جواز سبز گمرکی و صورت جلسه کشف اختلاف در صورت صدور.
- گواهی مبدا.
- گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل
بیمه باربری و استفاده از پوشش مناسب برای حمل و نقلهای مختلف زمینی، دریایی و هوایی همان طور که گفته شد میتواند موجب جبران خسارتهای ناشی از حوادث مختلف شود.
بیمه باربری انواع مختلفی دارد که با توجه به کالا و وارادات و صادرات و… دسته بندی میشود. در زمانی که محمولهها در هنگام حمل و نقل با خسارت و زیان رو به رو شوند، با اعلام کردن وقوع حادثه و بازدید از کالاهای خسارت دیده و تهیه مدارک لازم برای بررسی خسارت و پس از طی این مراحل خسارت به فرد پرداخت میشود. متخصصان ما در شرکت بازرگانی GTG آماده راهنمایی شما عزیزان بازرگان در مورد امور مربوط به بیمه هستند.
چنانچه قوانین بیمه نامه تغییر کند، بخش نامه جدید ابلاغ شود و یا بیمه نامه با مشکل مواجه شود، کارشناسان بیمه در شرکت جی تی جی با داشتن اطلاعات به روز و آشنایی کامل با قوانین بیمه باربری، در سریعترین زمان ممکن تغییرات را در بیمه نامه اعمال میکنند.
همچنین شرکت جی تی جی در زمینه بیمه باربری با چند شرکت بیمه همکاری دارد که با توجه به نوع کالا و کلوز انتخابی مشتری، از هر کدام قیمت را استعلام کرده و مناسبترین قیمت را به مشتری اعلام میکند. شرکت GTG به محض ثبت سفارش شدن کالا، در صورت رضایت مشتری، بار را بیمه میکند و مشتری نیازی به مراجعه به شرکتهای بیمه برای بیمه کردن بار ندارد.
شرکت جی تی جی، بار مشتری را از مبدا در هر کشور تا انبار بیمه گذار در ایران بیمه میکند و بیمه نامه را به همراه مدارک دیگر بار به بانک میفرستد. با این کار کل مدارک بار، که بانک نیاز دارد به طور یکجا دریافت میکند و موجب انسجام بیشتر کار میشود. از دیگر فعالیتهای بخش بیمه شرکت جی تی جی، صدور بیمه آتش سوزی انبارها، خودروهای شرکتی، بیمه بدنه و شخص ثالث است.
نویسنده: حمید قاسمی
عالي بود..مرسي
نظر لطفتونه