صادرات میوه یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین تجارتها میان بازرگانان و تجار ایرانی است. دلیل این امر کاملا مشخص است، با توجه به شرایط آب و هوایی مناسبی که در تمامی فصول و در مناطق مختلف ایران وجود دارد، امکان پرورش و رشد گونههای مختلف گیاهی وجود دارد. بنابراین در ایران انواع میوهها قابل تولید هستند و صادرات آنها رونق خوبی دارد. به دلیل کیفیت بالای میوههای ایرانی، صادرات میوه سود قابل توجهی نصیب بازرگانان و باغداران میکند و این امر موجب شده افراد بسیاری به سرمایهگذاری در این حوزه اقدام کنند. اما باید توجه کنید که صادرات میوه همانند دیگر محصولات و کالاها با چالشهایی روبرو است و در صورتی که نکات مربوط به آن رعایت نشود، ممکن است هزینههای جبران ناپذیری به صاحب کالا تحمیل شود. در این مقاله به صادرات انواع میوه و میوه خشک، نکاتی در مورد صادرات میوه به عراق، روسیه و سایر کشورها و چالشهای صادرکنندگان میوه میپردازیم. با ما همراه باشید.

اطلاعاتی از صادرات میوه
طبق آمار سازمان تجارت جهانی، HSCODE مربوط به کلیه میوهها و مغزهای خوراکی با پوست مرکبات یا خربزه، کد 08 است که عراق، امارات، هند، پاکستان، روسیه، افغانستان و ترکیه بیشترین وارد کننده میوه و آجیل خوراکی از ایران هستند.

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، افزایش ۹ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته انجام شده است. آقای مهرداد جمال ارونقی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما گفت: در چهار ماهه نخست امسال بیش از ۵/۲ میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش بیش از ۷/۱ میلیارد دلار، صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹، افزایش بیش از ۹ درصدی نشان میدهد.
معاون فنی گمرک ایران افزود: عمده محصولات غذایی و کشاورزی صادر شده در این مدت گوجهفرنگی، پسته، هندوانه، رب گوجهفرنگی، پنیر، سیب، خربزه، سیبزمینی و خرما بوده است.
صادرات میوه به عراق
یکی از وارد کنندگان عمده میوه از ایران کشور عراق است. بنابراین صادرات میوه به عراق از پتانسیل بالایی برخوردار است. سیب با HSCODE 08081000 پتانسیل بالایی جهت صادرات به عراق دارد؛ به گونهای که از گراف زیر مشخص است 74 درصد از واردات سیب در عراق از ایران تامین میشود.

همچنین برای خرما نیز ایران پتانسیل بالایی برای صادرات به عراق دارد؛ و اولین صادرکننده خرما به عراق، ایران است که در عکس زیر میتوانید مشاهده کنید.

صادرات میوه به روسیه
همانند صادرات به عراق، صادرات میوه به روسیه نیز از پتانسیل بالایی برخوردار است. کشور روسیه با داشتن ۱۴۴ میلیون نفر جمعیت و زمستانهای شدید و یخبندانهای طولانی، یکی از بزرگترین کشورهای وارد کننده میوه به خصوص در ماههای سرد سال است. ایران اولین کشور صادرکننده خرما به روسیه است. در عکس زیر میتوانید این میزان را مشاهده کنید.

صادرات میوه به روسیه به خرما ختم نمیشود و اولین کشور صادر کننده پسته به روسیه، ایران است.

همچنین ایران دهمین کشور صادرکننده سیب به روسیه است.

مراحل صادرات میوه چیست؟
فرآیند صادرات محصولات کشاورزی به خصوص میوهها از حساسیت بالایی برخوردار است و مراحل انجام آن باید با دقت بررسی و انجام شود. بازرگانان و تجار باید از جدیدترین قوانین آن مطلع باشند. برخی از مراحل صادرات این محصولات به شرح زیر هستند:
* انجام تحقیقات بازاریابی
* شناخت از بازارهای هدف جهت صادرات و ارسال محصولات
* آشنایی کامل از صادرکننده (شرکتی که صادرات محصولات شما را تقبل کرده است – مانند شرکت بازرگانی جی تی جی)
* پرداخت کلیه تعرفهها و هزینههای مربوطه
* ترخیص کالا (استفاده از شرکتهای ترخیص کالا – شرکت بازرگانی GTG ترخیص کالا را انجام میدهد)
* عقد قراردادهای لازم (با شرکت صادرکننده و…)
* رعایت استانداردهای مورد نیاز هنگام بستهبندی جهت نگهداری میوهها
* اخذ تاییدیه از وزرت بهداشت
* اخذ مجوز خروج از گمرک
* جلوگیری از افزایش و طولانی شدن مدت زمان ارسال میوه
* انجام امور حمل و نقل
* محاسبه کلیه هزینهها
* دریافت بازگشت عواید صادراتی
شرکت بازرگانی GTG کلیه امور مربوط به صادرات انواع میوه به روسیه و عراق و کلیه کشورهای هدف، بدون نیاز به هیچ واسطهای را انجام میدهد.
بستهبندی صادراتی میوه
بستهبندی صادراتی میوه، از مهمترین موارد مربوط به این حوزه است. در صورت نامناسب بودن بستهبندی صادراتی میوه و یا صادرات آن به صورت فلهای، موجب از دست دادن بخشی از بازار کشور هدف میشود و کشورهای رقیب به راحتی بازار را به دست میگیرند و پس گرفتن بازار از آنها کاری دشوار خواهد بود.
به عنوان مثال ترکیه با ایجاد بستهبندی مناسب و صادرات محصولات جالیزی توانسته بازار کشور عراق را از آن خود کند. ترکیه با این کار ضایعات میوههای صادراتی به عراق را نیز به حداقل رسانده است. همچنین موضوع بستهبندی میوههای صادراتی به قطر نیز اهمیت این موضوع را بیان میکند، به گونهای که ترکیه با ایجاد زیرساخت مناسب جهت صادرات به قطر و انجام بستهبندی مناسب، بخش قابل توجهی از بازار میوه کشور قطر را تصاحب کرده است.
صادرات میوه خشک
لازم به ذکر است در امور تجارت بینالملل کد صادراتی میوه خشک HSCODE 0813 است. برای این امر عواملی همچون کیفیت، میزان و نوع مواد نگهدارنده، اندازه و میزان رطوبت میوه اهمیت بالایی دارد. اتحادیه اروپا بزرگترین بازار خشکبار دنیا است و بیش از چهل درصد کل واردات خشکبار جهان را انجام میدهد.
همچنین در صادرات میوه خشک و خشکبار برچسبهایی مانند نام محصول، طریقه خشک شدن به صورت طبیعی یا مصنوعی، اضافه شدن شکر به آن، هستهدار بودن یا نبودن آن، مشخصات محصول و سال تولید آن باید بر روی محصولات وجود داشته باشد.
با توجه به وجود بازار بزرگ اروپا در حوزه خشکبار، میوه خشک میتواند گزینه مناسبی جهت صادرات و کسب درآمد ارزی باشد.
نتیجهگیری
صادرات میوه میتواند سود قابل توجهی داشته باشد اما باید در انتخاب میوه صادراتی نیز دقت شود. میوه صادراتی باید هر چه زودتر به کشور هدف ارسال شود تا از کاهش کیفیت آن جلوگیری شود. انجام تحقیق بازار صادراتی، یافتن بازار هدف مناسب، انجام امور گمرکی جهت صادرات و بازگشت عواید حاصل از صادرات میوه را به شرکت بازرگانی جی تی جی بسپارید.
صادرات میوه یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین تجارتها میان بازرگانان و تجار ایرانی است. دلیل این امر کاملا مشخص است، با توجه به شرایط آب و هوایی مناسبی که در تمامی فصول و در مناطق مختلف ایران وجود دارد، امکان پرورش و رشد گونههای مختلف گیاهی وجود دارد. بنابراین در ایران انواع میوهها قابل تولید هستند و صادرات آنها رونق خوبی دارد. به دلیل کیفیت بالای میوههای ایرانی، صادرات میوه سود قابل توجهی نصیب بازرگانان و باغداران میکند و این امر موجب شده افراد بسیاری به سرمایهگذاری در این حوزه اقدام کنند. اما باید توجه کنید که صادرات میوه همانند دیگر محصولات و کالاها با چالشهایی روبرو است و در صورتی که نکات مربوط به آن رعایت نشود، ممکن است هزینههای جبران ناپذیری به صاحب کالا تحمیل شود. در این مقاله به صادرات انواع میوه و میوه خشک، نکاتی در مورد صادرات میوه به عراق، روسیه و سایر کشورها و چالشهای صادرکنندگان میوه میپردازیم. با ما همراه باشید.

اطلاعاتی از صادرات میوه
طبق آمار سازمان تجارت جهانی، HSCODE مربوط به کلیه میوهها و مغزهای خوراکی با پوست مرکبات یا خربزه، کد 08 است که عراق، امارات، هند، پاکستان، روسیه، افغانستان و ترکیه بیشترین وارد کننده میوه و آجیل خوراکی از ایران هستند.

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، افزایش ۹ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته انجام شده است. آقای مهرداد جمال ارونقی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما گفت: در چهار ماهه نخست امسال بیش از ۵/۲ میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش بیش از ۷/۱ میلیارد دلار، صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹، افزایش بیش از ۹ درصدی نشان میدهد.
معاون فنی گمرک ایران افزود: عمده محصولات غذایی و کشاورزی صادر شده در این مدت گوجهفرنگی، پسته، هندوانه، رب گوجهفرنگی، پنیر، سیب، خربزه، سیبزمینی و خرما بوده است.
صادرات میوه به عراق
یکی از وارد کنندگان عمده میوه از ایران کشور عراق است. بنابراین صادرات میوه به عراق از پتانسیل بالایی برخوردار است. سیب با HSCODE 08081000 پتانسیل بالایی جهت صادرات به عراق دارد؛ به گونهای که از گراف زیر مشخص است 74 درصد از واردات سیب در عراق از ایران تامین میشود.

همچنین برای خرما نیز ایران پتانسیل بالایی برای صادرات به عراق دارد؛ و اولین صادرکننده خرما به عراق، ایران است که در عکس زیر میتوانید مشاهده کنید.

صادرات میوه به روسیه
همانند صادرات به عراق، صادرات میوه به روسیه نیز از پتانسیل بالایی برخوردار است. کشور روسیه با داشتن ۱۴۴ میلیون نفر جمعیت و زمستانهای شدید و یخبندانهای طولانی، یکی از بزرگترین کشورهای وارد کننده میوه به خصوص در ماههای سرد سال است. ایران اولین کشور صادرکننده خرما به روسیه است. در عکس زیر میتوانید این میزان را مشاهده کنید.

صادرات میوه به روسیه به خرما ختم نمیشود و اولین کشور صادر کننده پسته به روسیه، ایران است.

همچنین ایران دهمین کشور صادرکننده سیب به روسیه است.

مراحل صادرات میوه چیست؟
فرآیند صادرات محصولات کشاورزی به خصوص میوهها از حساسیت بالایی برخوردار است و مراحل انجام آن باید با دقت بررسی و انجام شود. بازرگانان و تجار باید از جدیدترین قوانین آن مطلع باشند. برخی از مراحل صادرات این محصولات به شرح زیر هستند:
* انجام تحقیقات بازاریابی
* شناخت از بازارهای هدف جهت صادرات و ارسال محصولات
* آشنایی کامل از صادرکننده (شرکتی که صادرات محصولات شما را تقبل کرده است – مانند شرکت بازرگانی جی تی جی)
* پرداخت کلیه تعرفهها و هزینههای مربوطه
* ترخیص کالا (استفاده از شرکتهای ترخیص کالا – شرکت بازرگانی GTG ترخیص کالا را انجام میدهد)
* عقد قراردادهای لازم (با شرکت صادرکننده و…)
* رعایت استانداردهای مورد نیاز هنگام بستهبندی جهت نگهداری میوهها
* اخذ تاییدیه از وزرت بهداشت
* اخذ مجوز خروج از گمرک
* جلوگیری از افزایش و طولانی شدن مدت زمان ارسال میوه
* انجام امور حمل و نقل
* محاسبه کلیه هزینهها
* دریافت بازگشت عواید صادراتی
شرکت بازرگانی GTG کلیه امور مربوط به صادرات انواع میوه به روسیه و عراق و کلیه کشورهای هدف، بدون نیاز به هیچ واسطهای را انجام میدهد.
بستهبندی صادراتی میوه
بستهبندی صادراتی میوه، از مهمترین موارد مربوط به این حوزه است. در صورت نامناسب بودن بستهبندی صادراتی میوه و یا صادرات آن به صورت فلهای، موجب از دست دادن بخشی از بازار کشور هدف میشود و کشورهای رقیب به راحتی بازار را به دست میگیرند و پس گرفتن بازار از آنها کاری دشوار خواهد بود.
به عنوان مثال ترکیه با ایجاد بستهبندی مناسب و صادرات محصولات جالیزی توانسته بازار کشور عراق را از آن خود کند. ترکیه با این کار ضایعات میوههای صادراتی به عراق را نیز به حداقل رسانده است. همچنین موضوع بستهبندی میوههای صادراتی به قطر نیز اهمیت این موضوع را بیان میکند، به گونهای که ترکیه با ایجاد زیرساخت مناسب جهت صادرات به قطر و انجام بستهبندی مناسب، بخش قابل توجهی از بازار میوه کشور قطر را تصاحب کرده است.
صادرات میوه خشک
لازم به ذکر است در امور تجارت بینالملل کد صادراتی میوه خشک HSCODE 0813 است. برای این امر عواملی همچون کیفیت، میزان و نوع مواد نگهدارنده، اندازه و میزان رطوبت میوه اهمیت بالایی دارد. اتحادیه اروپا بزرگترین بازار خشکبار دنیا است و بیش از چهل درصد کل واردات خشکبار جهان را انجام میدهد.
همچنین در صادرات میوه خشک و خشکبار برچسبهایی مانند نام محصول، طریقه خشک شدن به صورت طبیعی یا مصنوعی، اضافه شدن شکر به آن، هستهدار بودن یا نبودن آن، مشخصات محصول و سال تولید آن باید بر روی محصولات وجود داشته باشد.
با توجه به وجود بازار بزرگ اروپا در حوزه خشکبار، میوه خشک میتواند گزینه مناسبی جهت صادرات و کسب درآمد ارزی باشد.
نتیجهگیری
صادرات میوه میتواند سود قابل توجهی داشته باشد اما باید در انتخاب میوه صادراتی نیز دقت شود. میوه صادراتی باید هر چه زودتر به کشور هدف ارسال شود تا از کاهش کیفیت آن جلوگیری شود. انجام تحقیق بازار صادراتی، یافتن بازار هدف مناسب، انجام امور گمرکی جهت صادرات و بازگشت عواید حاصل از صادرات میوه را به شرکت بازرگانی جی تی جی بسپارید.