تهران، فرشته، خیابان مریم غربی ساختمان کوئین سنتر طبقه اول واحد 106

صادرات به قطر

صادرات به قطر که یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به شمار می‌رود، می‌تواند یک گزینه مناسب جهت سرمایه گذاری باشد. با توجه به مسافت کم و منابع موجود در کشورمان، صادرات به قطر می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. وجود اختلافات قطر با کشورهایی نظیر عربستان و امارات موجب رشد صادرات به قطر از سمت برخی کشورها از جمله ایران شده است.  

عناوین مقاله:

آب و هوای خشک و کمبود زمین‌های کشاورزی در این کشور، باعث شده است که قطر به یکی از بزرگترین واردکنندگان محصولات کشاورزی تبدیل شود و کشورهای دیگر محصولات خود را به قطر صادر کنند.

ثروت این کشور از راه صادرات منابع طبیعی مانند نفت و گاز بدست آمده است. البته گردشگری آن نیز درسال‌های اخیر درآمد زایی قابل توجهی داشته است.

در دهه‌های اخیر شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری از سراسر جهان در قطر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سبب پیشرفت این کشور به خصوص در بحث تجارت بین الملل شده‌اند.

در سال‌های اخیر صادرات به قطر، به مقصد جذابی برای بازرگانان ایرانی تبدیل شده است. البته قبل از هر اقدامی لازم است که ابتدا دانش و اطلاعات کافی را در مورد این کشور به دست آورید.

فرصت صادرات به قطر

تولید ناخالص داخلی قطر در سال 2017 بیش از 184 میلیارد دلار گزارش شده است و نرخ رشد حدود 2 درصد را در این سال تجربه کرده است. قرارگیری در کنار خلیج فارس فرصت خوبی برای ترانزیت کالا در اختیار این کشور گذاشته است. تنها مرز زمینی قطر با کشور عربستان سعودی است و همسایه دیگری ندارد.

صادرات به قطر یکی از بهترین فرصت‌ها برای بازار ایران است. این مسئله به دلیل رابطه سیاسی مناسب بین این دو کشور میسر شده است. در عوض رابطه این کشور با کشورهای عربی مجاور خود همواره پرتنش بوده است.

چالش‌های سیاسی این شبه جزیره کوچک با کشورهای عربی همسایه مانند عربستان و امارات، باعث شده تا روابط تجاری خوبی با آن‌ها نداشته باشد و از جانب آن‌ها تحریم شود.

در نتیجه تنها راه ارتباطی این کشور به ایران منتهی می‌شود. حتی هواپیماهای قطری نیز از طریق آسمان ایران مجاز به تردد هستند. پس دولت قطر همواره در تلاش است تا روابط تجاری قطر و ایران را در بهترین وضعیت نگه دارد.

بنادر قطر

اقتصاد قطر

کمبود متخصص در بسیاری از زمینه‌ها باعث شده است که امکان تولید بسیاری از کالاهای صنعتی وجود نداشته باشد و کالاها و قطعات صنعتی بسیاری به قطر وارد شوند. پس یکی از حوزه‌های مناسب جهت صادرات به قطر، بخش صنعت است.

نرخ تورم قطر در حدود یک درصد و نرخ بیکاری آن 0.6 درصد است. سهم بخش صنعت، خدمات و کشاورزی از GDP  به ترتیب 50/3، 49/5  و 0.2  درصد است.

در سال 2017 میزان صادرات قطر 52.3 میلیارد دلار و میزان واردات 21.6 میلیارد دلار بوده است که منجر به تعادل تجاری معادل 30.7 میلیارد دلار شد. در سال 2017 ، تولید ناخالص داخلی قطر 166 میلیارد دلار بود و سرانه هر فرد 128 هزار دلار بود.

مهم‌ترین محصولات معدنی قطر، سیمان، سنگ آهن، سولفور و نیتروژن و مهم‌ترین محصولات صنعتی آن گاز، نفت، آمونیاک، کود شیمیایی و محصولات پتروشیمی است.

از تولیدات کشاورزی قطر می‌توان خرما را نام برد. کمبود کشت مواد غذایی در این کشور و واردات عمده آن باعث شد که حتی بعد از تحریم عربستان، بسیاری از شهروندان قطری از ترس کمبود مواد غذایی به فروشگاه‌ها هجوم ببرند. از مطالب فوق می‌توانیم به این نتیجه برسیم که همسایه جنوبی ایران، فرصت و پتانسیل بی‌نظیری برای حضور بازرگانان ایرانی و صادرات دارد.

یکی از مهم‎ترین مواردی که فرصت صادرات به قطر را فراهم می‌کند، وجود مرزهای دریایی آن با ایران است. وجود مرز مشترک و همسایگی دو کشور می‌تواند شرایط تجارت و صادرات به قطر را به صورت چشمگیری آسان کند.

 علاوه بر این وجود بنادر مجهز مانند بنادر دوحه، ام‌السعید و زکریت سبب رونق تجارت و صادرات به قطر شده است.

همچنین سیستم حمل و نقل پیشرفته از جمله فرودگاه‌های مدرن، حمل کالا به این کشور را تسهیل می‌کند. داشتن هتل‌ها و مراکز تفریحی متعدد نیز مسافرت تجار و بازرگانان به این شبه جزیره را فراهم کرده است؛ که خود دلیلی بر سهولت تجارت قطر با ایران است.

اطلاعات جمعیت‌شناختی، فرهنگی و اجتماعی قطر

قطر را می‌توان کشور تجارت و فرصت‌های اقتصادی دانست. تجار قطر از بازرگانان خوش‌سابقه دنیا هستند.

جمعیت قطر 2.5 میلیون نفر است که حدود 70 درصد مرد و 30 درصد زن هستند. از این جمعیت تنها 400 هزار نفر تبعه اصلی این کشور هستند و بقیه مهاجرینی هستند که به دلیل فرصت‌های اقتصادی آن‌جا را برای سکونت انتخاب کرده‌اند. اما جمعیت شهری قطر 97 درصد در مقابل جمعیت روستایی 3 درصدی است.

زبان رسمی قطر عربی است اما زبان‌های انگلیسی، اردو، فیلیپینی و فارسی نیز در آن رواج دارد.

دین اصلی این کشور اسلام اهل تسنن و اقلیت‌های مذهبی رایج تشیع و مسیحیت است.

اقلیت‎‌های قومی پاکستانی و هندو هم در قطر سکونت دارند. 

 

مردم قطر اشتراکات فرهنگی زیادی با مردم ایران دارند و به دلیل وجود این مولفه‌ها و خصوصیات فرهنگی و اجتماعی تجارت با قطر برای ایرانیان فرصتی بسیار سودآور است. ایرانیان مقیم قطر می‌توانند در فرآیند بازاریابی برای کالاهای صادراتی و کسب اطلاع از قوانین و مقررات تجاری قطر، به تجار کمک کنند.

تجارت قطر با کشورهای جهان به چه صورت است؟

به گزارش سازمان تجارت جهانی(WTO) کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا و چین بیشترین صادرات کالا به قطر را داشته‌اند که بیشترین نیازهای این کشور را برطرف می‌کنند و بقیه کشورها به میزان کمی از بازار قطر استفاده می‌کنند.

در ادامه به جزئیات کشورهایی که با قطر روابط تجاری دارند می‌پردازیم. همچنین نحوه صادرات به قطر و قوانین گمرکی را بیان می‌کنیم.

بیشترین تجارت قطر با کدام کشورهاست؟

در این بخش با کشورهایی که بیشترین تجارت را با قطر داشته‌اند آشنا می‌شویم.

صادرات قطر

کشورهای ژاپن (با 18.2 درصد)، کره جنوبی (با 17.86 درصد)، هند (با 13 درصد)، چین (11.90 با درصد)، سنگاپور (با 7.36 درصد) و تایلند (با 4.71 درصد) از مهم‌ترین کشورهای مقصد محصولات صادراتی قطر هستند.

واردات قطر

بیشترین نیازهای وارداتی کشور قطر از طریق کشورهای آمریکا (با 20.36 درصد)، فرانسه (با 13.57 درصد)، انگلستان (با 10.27 درصد)، چین (با 7.59 درصد)، آلمان (با 5.11 درصد)، ایتالیا (با 4.89 درصد)، هند (با 4.12 درصد)، سوئیس (با 3.66 درصد)، ترکیه (با 3.66 درصد) تامین می‌شود.

ایران جایگاهی در میان این کشورها ندارد. باتوجه به موارد گفته شده در خصوص اشتراکات فرهنگی با ایران و مرز آبی مشترک، ایران می‌تواند جز کشورهای دارای بیشترین آمار صادرات به قطر باشد.

لیست کالاهای صادراتی ایران به قطر

بیشترین صادرات ایران به کشورهای همسایه کالاهای کشاورزی، مواد غذایی و قطعات صنعتی است. اما در لیست صادرات به قطر چه کالایی در لیست بیشترین صادرات ایران قرار دارد؟

نمودار زیر بیانگر میزان صادرات کالاهای ایرانی به قطر است. این نمودار نشان می‌دهد که طی سالیان اخیر حجم صادرات به قطر افزایش داشته است. این آمارها که بر اساس آخرین داده‌های سازمان تجارت جهانی (WTO) است، جهش چشمگیری را در سال 2018 تجربه کرده است.

میزان صادرات به قطر در سالیان اخیر از ایران

 در سال 97 بالغ بر 420 میلیون دلار و در سال 98 بالغ بر 225 میلیون دلار کالا از ایران به قطر صادر شده که عمدتا از طریق گمرکات جنوبی ایران مانند بندر بوشهر، بندر شهید رجایی، منطقه ویژه اقتصادی پارس، بندر لنگه، اصفهان، مشهد و بندر امام خمینی صورت گرفته است.

برای شناخت نیازهای کشور قطر باید آمارکالاهای صادر شده را بررسی کنیم. کالاهای صادراتی ایران به قطر در سال 97 به قرار زیر است:

  • صادرات مواد غذایی به قطر از قبیل صادرات پسته، خرما، زعفران، گوجه فرنگی، کلم، کاهو، هندوانه، خیار و خیارشور، کدو، و برخی محصولات دیگر 
  • صادرات آهن، انواع شیشه، سیمان سفید، گچ و مواد معدنی دیگر 
  • قیر، نفت، صادرات سنگ‌های ساختمانی مانند سنگ مرمر و تراورتن، سنگ گچ، انواع رنگ‌ها و همچنین ورقه‌های فلزی
  • صادرات صنایع دستی به قطر از جمله گلیم، فرش و انواع کف‌پوش
  • محصولات کشاورزی از قبیل یونجه، کاه، انواع علوفه و خوراک دامی
  • گوشت حیوانات و حیوانات زنده مانند گوسفند زنده
  • بدنه کامیون و کامیونت، کف‌پوش‌های غیرمخملی‌ باف، لوله و پروفیل 
  • محصولات فراوری شده غذایی مانند بیسکویت، انواع کنسرو
  • انواع لوازم خانگی

چه کالاهایی شانس بیشتری برای صادرات به قطر دارند؟

پیدا کردن کشوری که نیازمند کالای ما باشد و یا تشخیص نیازهای صادراتی در کشورهای مقصد اولین مرحله از فرایند صادرات است. پس تجار ابتدا باید نسبت به بازاریابی صادراتی در کشورهای هدف اقدام کنند.

بازار قطر

از طرف دیگر در کشور هدف محصولات از برخی کشورهای دیگر نیز وارد می‌شوند. آشنایی با این کشورهای رقیب و محصولات صادراتی آن‌ها هم برای صادرکنندگان الزامی است.

واردات قطر

بیشترین نیازهای وارداتی قطر به صورت زیر است:

محصولات و تولیدات کشاورزی

1-انواع گوشت

2- برنج

3- انواع صیفیجات مانند پیاز، موسیر و تره فرنگی 

محصولات صنعتی

1-وسایل حمل و نقل

2-ابزارهای انتقال رادیویی و تلفنی 

3- قطعات هواپیما و هلی‌کوپتر 

4-رساناهای عایق برق 

 شرایط صادرات به قطر

برای تجارت با هر کشوری باید قواعد و قوانین آن را بدانیم و رعایت کنیم. تجارت با قطر نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای این کار و همچنین برای بازایابی در کشور قطر بهتر است که به زبان عربی مسلط باشید، هرچند می‌توانید از مترجمان زبان عربی نیز استفاده کنید. دانستن زبان انگلیسی نیز کمک زیادی به شما می‌کند.

درک فرهنگ، آداب و رسوم، شرایط اجتماعی و سیاسی قطر نیز ضروری است. مثلا، نظام سیاسی این کشور به صورت پادشاهی بوده و از یکپارچگی سیاسی در ساختار حکومت برخوردار است.

حضور در اتاق بازرگانی قطر و یا اتاق مشترک ایران و قطر می‌تواند شما را بیشتر با این قوانین آشنا کند و حضور رایزنان بازرگانی نیز برای شناسایی تجار قطری و پیدا کردن مشتری در این کشور به شما کمک می‌کند. تلاش کنید که دایره ارتباطی خود را گسترش دهید تا احتمال موفقیت‌تان افزایش یابد.

حقوق مالکیت در تجارت قطر

اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی می‏توانند مسکن، اماکن تجاری و صنعتی را به مدت 50 سال در قطر اجاره کنند. سرمایه گذار خارجى می‌تواند 49 درصد مالکیت شرکت قطری را داشته باشد و 51 درصد باقی‌مانده باید در مالکیت یک فرد با شهروندی قطر باشد. پروژه‏‌های کشاورزی، صنعتی، درمانی، آموزشی، گردشگری و بهره برداری از منابع طبیعی، انرژی و معادن از این قانون مستثنا هستند و در این موارد می‌توانند مالکیت 100 درصدی را به یک فرد حقیقی یا حقوقی خارجی‏ بدهند.

قوانین گمرکی قطر

حقوق گمرکى کالا در قطر بر مبناى ارزش سیف ( CIF ) کالا تعیین مى‌شود. بنابراین، عوارض چند گانه از کالاى ورودى دریافت نمى‌شود واردکنندگان کالا به قطر مى‌توانند هزینه‏‌های واردات را به درستی تخمین بزنند.

در راستای تجارت با قطر، گمرک ایران و قطر پیمان همکارى بستند و در این کشور یک منطقه آزاد تجارى با نام «پارك علم و فناورى قطر» وجود دارد. دو کشور ایران و قطر یادداشت تفاهمى براى پرهیز از دریافت مالیات مضاعف امضا کرده‌اند. همچنین قطر پیمان همکاری اقتصادی با دیگر کشور‏های شورای همکاری‌های خلیج فارس امضا کرده است. هدف از این پیمان‌ها، به وجود آوردن بازار مشترک برای گسترش تجارت قطر با سایر کشور‏ها است.

در سال 2003 کشور‏های عضو پیمان، حق گمرکی یکسانی را برای واردات کالا وضع کرده‌اند. این حق گمرکی برای تجارت با قطر مانند سایر کشورهای عضو برابر با پنج درصد ارزش کالا است. البته مناطق آزاد تجاری مشمول پرداخت این حقوق گمرکی نیستند. کالاهایی که به صورت مواد اولیه وارد شده‌اند و فرایند تولید و ایجاد ارزش افزوده آن‌ها در قطر انجام شده است و این ارزش افزوده بیش از چهل درصد ارزش اولیه کالا در هنگام ورود است، کالای داخلی به شمار می‌روند.

به دلیل داخلی بودن این کالاها، مالکان آن‌ها می‌‏توانند بدون پرداخت عوارض واردات، محصولات خود را به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس صادر کنند.

قوانین ارزی قطر

سیاست آزادى اقتصادى، استراتژی قطر است. در قطر کنترل ارزى وجود ندارد و ورود و خروج ارز‏‏ به آن آزاد است. براى جا به جایی پول محلى و ارز‏‏هاى خارجى هیچ محدودیتى وجود ندارد و در بانک‏‏‌ها و صرافى‏‏‌هاى این کشور مى‌توان ریال قطر را تبدیل کرد.

قوانین مالیاتی برای شرکت های تجاری قطر

میزان مالیات بر درآمد برای شرکت‏‏ های خارجی به میزان 35 درصد بوده است که از سال 2009 قوانین مالیاتی برای تجارت با قطر مورد بازبینی قرار گرفت و میزان مالیات این شرکت‌ها به ده درصد کاهش یافت.

مشمولان پرداخت مالیات شرکت‌های خارجی ثبت شده در قطر و افراد خارجی ساکن در قطر به جز کارگران و کارمندان هستند. همچنین موسسات خارجی که دارای شعبه دائمی در قطر هستند، موظف به پرداخت مالیات هستند.

طبق قوانین کشور قطر، مالیات برخرید و فروش و مالیات بر درآمد افراد دریافت نمی‌شود. عوارض شهرداری به اندازه 5 درصد از بهای اجاره و 10 درصد از ارزش مواد غذایی و اتاق‌‏های هتل ‏ها دریافت می‌شود.

در قطر مالیات فردی وجود ندارد اما بر روی ثبت خودرو و دریافت مجوز اقامت وکسب و کار باید مالیات بپردازید.

اطلاعات تجاری مهم قطر و ایران

داشتن این اطلاعات می‌تواند شما را در خصوص صادرات به قطر راهنمایی کند.

اتاق بازرگانی قطر

اتاق بازرگانی ایران و قطر

سایت اتاق www.cci-irqa.com

 رئیس اتاق مشترک قطر: عدنان موسی پور

نائب رئیس اتاق مشترک قطر: محمد علی دیده روشن و خورشید گزدرازی

تلفن : 09195079373   آدرس ایمیل info@cci-irqa.com

کارشناسان اقتصادی ایران در سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌ها:

مجتبی کرباسچی، وابسته بازرگانی ایران در دوحه 

تلفن: 0097444835300  فکس: 0097444831665 ایمیل: iranemb.doh@mfa.gov.ir

ابوالفضل مرادی، کارشناس اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران – دوحه

تلفن: 0097444831950-52  فکس: 0097444831665    ایمیل:  doh.economic-sec@mfa.gov.ir

اتاق بازرگانی کشور قطر :

www.qatarchamber.com

 تلفن: 0097444559111  فکس: 0097444661693  و 0097444661697

ایمیل: info@qcci.org

سید عباس باقری باوند پور دبیر میز قطر در سازمان توسعه تجارت :

تلفن: 21226640  فکس: 25662266

وزارت کشور قطر www.moi.gov.qa

وزارت خارجه قطر   www.mofa.gov.qa

دولت قطر www.diwan.gov.qa

وزارت صنعت و تجارت قطر www.moci.gov.qa

با توجه به قوانین تجاری مخصوص در هر کشور، بهتر است هنگام تجارت با بازرگانان هر کشور از قوانین و رسوم فرهنگی و عوامل سیاسی مرتبط با تجارت آشنایی کامل داشته باشید و ریسک تجارت را به کم‌ترین حد ممکن برسانید، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با مشاوره درست و به موقع از افراد متخصص در این زمینه مشاوره گرفته و یا همکاری داشته باشید و صادرات یا واردات خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. کارشناسان شرکت جی تی جی آماده ارائه هرگونه مشاوره و همراهی شما هستند.

 

نویسنده: عظیمه کریمی

صادرات به قطر که یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به شمار می‌رود، می‌تواند یک گزینه مناسب جهت سرمایه گذاری باشد. با توجه به مسافت کم و منابع موجود در کشورمان، صادرات به قطر می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. وجود اختلافات قطر با کشورهایی نظیر عربستان و امارات موجب رشد صادرات به قطر از سمت برخی کشورها از جمله ایران شده است.  

عناوین مقاله:

آب و هوای خشک و کمبود زمین‌های کشاورزی در این کشور، باعث شده است که قطر به یکی از بزرگترین واردکنندگان محصولات کشاورزی تبدیل شود و کشورهای دیگر محصولات خود را به قطر صادر کنند.

ثروت این کشور از راه صادرات منابع طبیعی مانند نفت و گاز بدست آمده است. البته گردشگری آن نیز درسال‌های اخیر درآمد زایی قابل توجهی داشته است.

در دهه‌های اخیر شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری از سراسر جهان در قطر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سبب پیشرفت این کشور به خصوص در بحث تجارت بین الملل شده‌اند.

در سال‌های اخیر صادرات به قطر، به مقصد جذابی برای بازرگانان ایرانی تبدیل شده است. البته قبل از هر اقدامی لازم است که ابتدا دانش و اطلاعات کافی را در مورد این کشور به دست آورید.

فرصت صادرات به قطر

تولید ناخالص داخلی قطر در سال 2017 بیش از 184 میلیارد دلار گزارش شده است و نرخ رشد حدود 2 درصد را در این سال تجربه کرده است. قرارگیری در کنار خلیج فارس فرصت خوبی برای ترانزیت کالا در اختیار این کشور گذاشته است. تنها مرز زمینی قطر با کشور عربستان سعودی است و همسایه دیگری ندارد.

صادرات به قطر یکی از بهترین فرصت‌ها برای بازار ایران است. این مسئله به دلیل رابطه سیاسی مناسب بین این دو کشور میسر شده است. در عوض رابطه این کشور با کشورهای عربی مجاور خود همواره پرتنش بوده است.

چالش‌های سیاسی این شبه جزیره کوچک با کشورهای عربی همسایه مانند عربستان و امارات، باعث شده تا روابط تجاری خوبی با آن‌ها نداشته باشد و از جانب آن‌ها تحریم شود.

در نتیجه تنها راه ارتباطی این کشور به ایران منتهی می‌شود. حتی هواپیماهای قطری نیز از طریق آسمان ایران مجاز به تردد هستند. پس دولت قطر همواره در تلاش است تا روابط تجاری قطر و ایران را در بهترین وضعیت نگه دارد.

بنادر قطر

اقتصاد قطر

کمبود متخصص در بسیاری از زمینه‌ها باعث شده است که امکان تولید بسیاری از کالاهای صنعتی وجود نداشته باشد و کالاها و قطعات صنعتی بسیاری به قطر وارد شوند. پس یکی از حوزه‌های مناسب جهت صادرات به قطر، بخش صنعت است.

نرخ تورم قطر در حدود یک درصد و نرخ بیکاری آن 0.6 درصد است. سهم بخش صنعت، خدمات و کشاورزی از GDP  به ترتیب 50/3، 49/5  و 0.2  درصد است.

در سال 2017 میزان صادرات قطر 52.3 میلیارد دلار و میزان واردات 21.6 میلیارد دلار بوده است که منجر به تعادل تجاری معادل 30.7 میلیارد دلار شد. در سال 2017 ، تولید ناخالص داخلی قطر 166 میلیارد دلار بود و سرانه هر فرد 128 هزار دلار بود.

مهم‌ترین محصولات معدنی قطر، سیمان، سنگ آهن، سولفور و نیتروژن و مهم‌ترین محصولات صنعتی آن گاز، نفت، آمونیاک، کود شیمیایی و محصولات پتروشیمی است.

از تولیدات کشاورزی قطر می‌توان خرما را نام برد. کمبود کشت مواد غذایی در این کشور و واردات عمده آن باعث شد که حتی بعد از تحریم عربستان، بسیاری از شهروندان قطری از ترس کمبود مواد غذایی به فروشگاه‌ها هجوم ببرند. از مطالب فوق می‌توانیم به این نتیجه برسیم که همسایه جنوبی ایران، فرصت و پتانسیل بی‌نظیری برای حضور بازرگانان ایرانی و صادرات دارد.

یکی از مهم‎ترین مواردی که فرصت صادرات به قطر را فراهم می‌کند، وجود مرزهای دریایی آن با ایران است. وجود مرز مشترک و همسایگی دو کشور می‌تواند شرایط تجارت و صادرات به قطر را به صورت چشمگیری آسان کند.

 علاوه بر این وجود بنادر مجهز مانند بنادر دوحه، ام‌السعید و زکریت سبب رونق تجارت و صادرات به قطر شده است.

همچنین سیستم حمل و نقل پیشرفته از جمله فرودگاه‌های مدرن، حمل کالا به این کشور را تسهیل می‌کند. داشتن هتل‌ها و مراکز تفریحی متعدد نیز مسافرت تجار و بازرگانان به این شبه جزیره را فراهم کرده است؛ که خود دلیلی بر سهولت تجارت قطر با ایران است.

اطلاعات جمعیت‌شناختی، فرهنگی و اجتماعی قطر

قطر را می‌توان کشور تجارت و فرصت‌های اقتصادی دانست. تجار قطر از بازرگانان خوش‌سابقه دنیا هستند.

جمعیت قطر 2.5 میلیون نفر است که حدود 70 درصد مرد و 30 درصد زن هستند. از این جمعیت تنها 400 هزار نفر تبعه اصلی این کشور هستند و بقیه مهاجرینی هستند که به دلیل فرصت‌های اقتصادی آن‌جا را برای سکونت انتخاب کرده‌اند. اما جمعیت شهری قطر 97 درصد در مقابل جمعیت روستایی 3 درصدی است.

زبان رسمی قطر عربی است اما زبان‌های انگلیسی، اردو، فیلیپینی و فارسی نیز در آن رواج دارد.

دین اصلی این کشور اسلام اهل تسنن و اقلیت‌های مذهبی رایج تشیع و مسیحیت است.

اقلیت‎‌های قومی پاکستانی و هندو هم در قطر سکونت دارند. 

 

مردم قطر اشتراکات فرهنگی زیادی با مردم ایران دارند و به دلیل وجود این مولفه‌ها و خصوصیات فرهنگی و اجتماعی تجارت با قطر برای ایرانیان فرصتی بسیار سودآور است. ایرانیان مقیم قطر می‌توانند در فرآیند بازاریابی برای کالاهای صادراتی و کسب اطلاع از قوانین و مقررات تجاری قطر، به تجار کمک کنند.

تجارت قطر با کشورهای جهان به چه صورت است؟

به گزارش سازمان تجارت جهانی(WTO) کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا و چین بیشترین صادرات کالا به قطر را داشته‌اند که بیشترین نیازهای این کشور را برطرف می‌کنند و بقیه کشورها به میزان کمی از بازار قطر استفاده می‌کنند.

در ادامه به جزئیات کشورهایی که با قطر روابط تجاری دارند می‌پردازیم. همچنین نحوه صادرات به قطر و قوانین گمرکی را بیان می‌کنیم.

بیشترین تجارت قطر با کدام کشورهاست؟

در این بخش با کشورهایی که بیشترین تجارت را با قطر داشته‌اند آشنا می‌شویم.

صادرات قطر

کشورهای ژاپن (با 18.2 درصد)، کره جنوبی (با 17.86 درصد)، هند (با 13 درصد)، چین (11.90 با درصد)، سنگاپور (با 7.36 درصد) و تایلند (با 4.71 درصد) از مهم‌ترین کشورهای مقصد محصولات صادراتی قطر هستند.

واردات قطر

بیشترین نیازهای وارداتی کشور قطر از طریق کشورهای آمریکا (با 20.36 درصد)، فرانسه (با 13.57 درصد)، انگلستان (با 10.27 درصد)، چین (با 7.59 درصد)، آلمان (با 5.11 درصد)، ایتالیا (با 4.89 درصد)، هند (با 4.12 درصد)، سوئیس (با 3.66 درصد)، ترکیه (با 3.66 درصد) تامین می‌شود.

ایران جایگاهی در میان این کشورها ندارد. باتوجه به موارد گفته شده در خصوص اشتراکات فرهنگی با ایران و مرز آبی مشترک، ایران می‌تواند جز کشورهای دارای بیشترین آمار صادرات به قطر باشد.

لیست کالاهای صادراتی ایران به قطر

بیشترین صادرات ایران به کشورهای همسایه کالاهای کشاورزی، مواد غذایی و قطعات صنعتی است. اما در لیست صادرات به قطر چه کالایی در لیست بیشترین صادرات ایران قرار دارد؟

نمودار زیر بیانگر میزان صادرات کالاهای ایرانی به قطر است. این نمودار نشان می‌دهد که طی سالیان اخیر حجم صادرات به قطر افزایش داشته است. این آمارها که بر اساس آخرین داده‌های سازمان تجارت جهانی (WTO) است، جهش چشمگیری را در سال 2018 تجربه کرده است.

میزان صادرات به قطر در سالیان اخیر از ایران

 در سال 97 بالغ بر 420 میلیون دلار و در سال 98 بالغ بر 225 میلیون دلار کالا از ایران به قطر صادر شده که عمدتا از طریق گمرکات جنوبی ایران مانند بندر بوشهر، بندر شهید رجایی، منطقه ویژه اقتصادی پارس، بندر لنگه، اصفهان، مشهد و بندر امام خمینی صورت گرفته است.

برای شناخت نیازهای کشور قطر باید آمارکالاهای صادر شده را بررسی کنیم. کالاهای صادراتی ایران به قطر در سال 97 به قرار زیر است:

  • صادرات مواد غذایی به قطر از قبیل صادرات پسته، خرما، زعفران، گوجه فرنگی، کلم، کاهو، هندوانه، خیار و خیارشور، کدو، و برخی محصولات دیگر 
  • صادرات آهن، انواع شیشه، سیمان سفید، گچ و مواد معدنی دیگر 
  • قیر، نفت، صادرات سنگ‌های ساختمانی مانند سنگ مرمر و تراورتن، سنگ گچ، انواع رنگ‌ها و همچنین ورقه‌های فلزی
  • صادرات صنایع دستی به قطر از جمله گلیم، فرش و انواع کف‌پوش
  • محصولات کشاورزی از قبیل یونجه، کاه، انواع علوفه و خوراک دامی
  • گوشت حیوانات و حیوانات زنده مانند گوسفند زنده
  • بدنه کامیون و کامیونت، کف‌پوش‌های غیرمخملی‌ باف، لوله و پروفیل 
  • محصولات فراوری شده غذایی مانند بیسکویت، انواع کنسرو
  • انواع لوازم خانگی

چه کالاهایی شانس بیشتری برای صادرات به قطر دارند؟

پیدا کردن کشوری که نیازمند کالای ما باشد و یا تشخیص نیازهای صادراتی در کشورهای مقصد اولین مرحله از فرایند صادرات است. پس تجار ابتدا باید نسبت به بازاریابی صادراتی در کشورهای هدف اقدام کنند.

بازار قطر

از طرف دیگر در کشور هدف محصولات از برخی کشورهای دیگر نیز وارد می‌شوند. آشنایی با این کشورهای رقیب و محصولات صادراتی آن‌ها هم برای صادرکنندگان الزامی است.

واردات قطر

بیشترین نیازهای وارداتی قطر به صورت زیر است:

محصولات و تولیدات کشاورزی

1-انواع گوشت

2- برنج

3- انواع صیفیجات مانند پیاز، موسیر و تره فرنگی 

محصولات صنعتی

1-وسایل حمل و نقل

2-ابزارهای انتقال رادیویی و تلفنی 

3- قطعات هواپیما و هلی‌کوپتر 

4-رساناهای عایق برق 

 شرایط صادرات به قطر

برای تجارت با هر کشوری باید قواعد و قوانین آن را بدانیم و رعایت کنیم. تجارت با قطر نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای این کار و همچنین برای بازایابی در کشور قطر بهتر است که به زبان عربی مسلط باشید، هرچند می‌توانید از مترجمان زبان عربی نیز استفاده کنید. دانستن زبان انگلیسی نیز کمک زیادی به شما می‌کند.

درک فرهنگ، آداب و رسوم، شرایط اجتماعی و سیاسی قطر نیز ضروری است. مثلا، نظام سیاسی این کشور به صورت پادشاهی بوده و از یکپارچگی سیاسی در ساختار حکومت برخوردار است.

حضور در اتاق بازرگانی قطر و یا اتاق مشترک ایران و قطر می‌تواند شما را بیشتر با این قوانین آشنا کند و حضور رایزنان بازرگانی نیز برای شناسایی تجار قطری و پیدا کردن مشتری در این کشور به شما کمک می‌کند. تلاش کنید که دایره ارتباطی خود را گسترش دهید تا احتمال موفقیت‌تان افزایش یابد.

حقوق مالکیت در تجارت قطر

اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی می‏توانند مسکن، اماکن تجاری و صنعتی را به مدت 50 سال در قطر اجاره کنند. سرمایه گذار خارجى می‌تواند 49 درصد مالکیت شرکت قطری را داشته باشد و 51 درصد باقی‌مانده باید در مالکیت یک فرد با شهروندی قطر باشد. پروژه‏‌های کشاورزی، صنعتی، درمانی، آموزشی، گردشگری و بهره برداری از منابع طبیعی، انرژی و معادن از این قانون مستثنا هستند و در این موارد می‌توانند مالکیت 100 درصدی را به یک فرد حقیقی یا حقوقی خارجی‏ بدهند.

قوانین گمرکی قطر

حقوق گمرکى کالا در قطر بر مبناى ارزش سیف ( CIF ) کالا تعیین مى‌شود. بنابراین، عوارض چند گانه از کالاى ورودى دریافت نمى‌شود واردکنندگان کالا به قطر مى‌توانند هزینه‏‌های واردات را به درستی تخمین بزنند.

در راستای تجارت با قطر، گمرک ایران و قطر پیمان همکارى بستند و در این کشور یک منطقه آزاد تجارى با نام «پارك علم و فناورى قطر» وجود دارد. دو کشور ایران و قطر یادداشت تفاهمى براى پرهیز از دریافت مالیات مضاعف امضا کرده‌اند. همچنین قطر پیمان همکاری اقتصادی با دیگر کشور‏های شورای همکاری‌های خلیج فارس امضا کرده است. هدف از این پیمان‌ها، به وجود آوردن بازار مشترک برای گسترش تجارت قطر با سایر کشور‏ها است.

در سال 2003 کشور‏های عضو پیمان، حق گمرکی یکسانی را برای واردات کالا وضع کرده‌اند. این حق گمرکی برای تجارت با قطر مانند سایر کشورهای عضو برابر با پنج درصد ارزش کالا است. البته مناطق آزاد تجاری مشمول پرداخت این حقوق گمرکی نیستند. کالاهایی که به صورت مواد اولیه وارد شده‌اند و فرایند تولید و ایجاد ارزش افزوده آن‌ها در قطر انجام شده است و این ارزش افزوده بیش از چهل درصد ارزش اولیه کالا در هنگام ورود است، کالای داخلی به شمار می‌روند.

به دلیل داخلی بودن این کالاها، مالکان آن‌ها می‌‏توانند بدون پرداخت عوارض واردات، محصولات خود را به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس صادر کنند.

قوانین ارزی قطر

سیاست آزادى اقتصادى، استراتژی قطر است. در قطر کنترل ارزى وجود ندارد و ورود و خروج ارز‏‏ به آن آزاد است. براى جا به جایی پول محلى و ارز‏‏هاى خارجى هیچ محدودیتى وجود ندارد و در بانک‏‏‌ها و صرافى‏‏‌هاى این کشور مى‌توان ریال قطر را تبدیل کرد.

قوانین مالیاتی برای شرکت های تجاری قطر

میزان مالیات بر درآمد برای شرکت‏‏ های خارجی به میزان 35 درصد بوده است که از سال 2009 قوانین مالیاتی برای تجارت با قطر مورد بازبینی قرار گرفت و میزان مالیات این شرکت‌ها به ده درصد کاهش یافت.

مشمولان پرداخت مالیات شرکت‌های خارجی ثبت شده در قطر و افراد خارجی ساکن در قطر به جز کارگران و کارمندان هستند. همچنین موسسات خارجی که دارای شعبه دائمی در قطر هستند، موظف به پرداخت مالیات هستند.

طبق قوانین کشور قطر، مالیات برخرید و فروش و مالیات بر درآمد افراد دریافت نمی‌شود. عوارض شهرداری به اندازه 5 درصد از بهای اجاره و 10 درصد از ارزش مواد غذایی و اتاق‌‏های هتل ‏ها دریافت می‌شود.

در قطر مالیات فردی وجود ندارد اما بر روی ثبت خودرو و دریافت مجوز اقامت وکسب و کار باید مالیات بپردازید.

اطلاعات تجاری مهم قطر و ایران

داشتن این اطلاعات می‌تواند شما را در خصوص صادرات به قطر راهنمایی کند.

اتاق بازرگانی قطر

اتاق بازرگانی ایران و قطر

سایت اتاق www.cci-irqa.com

 رئیس اتاق مشترک قطر: عدنان موسی پور

نائب رئیس اتاق مشترک قطر: محمد علی دیده روشن و خورشید گزدرازی

تلفن : 09195079373   آدرس ایمیل info@cci-irqa.com

کارشناسان اقتصادی ایران در سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌ها:

مجتبی کرباسچی، وابسته بازرگانی ایران در دوحه 

تلفن: 0097444835300  فکس: 0097444831665 ایمیل: iranemb.doh@mfa.gov.ir

ابوالفضل مرادی، کارشناس اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران – دوحه

تلفن: 0097444831950-52  فکس: 0097444831665    ایمیل:  doh.economic-sec@mfa.gov.ir

اتاق بازرگانی کشور قطر :

www.qatarchamber.com

 تلفن: 0097444559111  فکس: 0097444661693  و 0097444661697

ایمیل: info@qcci.org

سید عباس باقری باوند پور دبیر میز قطر در سازمان توسعه تجارت :

تلفن: 21226640  فکس: 25662266

وزارت کشور قطر www.moi.gov.qa

وزارت خارجه قطر   www.mofa.gov.qa

دولت قطر www.diwan.gov.qa

وزارت صنعت و تجارت قطر www.moci.gov.qa

با توجه به قوانین تجاری مخصوص در هر کشور، بهتر است هنگام تجارت با بازرگانان هر کشور از قوانین و رسوم فرهنگی و عوامل سیاسی مرتبط با تجارت آشنایی کامل داشته باشید و ریسک تجارت را به کم‌ترین حد ممکن برسانید، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با مشاوره درست و به موقع از افراد متخصص در این زمینه مشاوره گرفته و یا همکاری داشته باشید و صادرات یا واردات خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. کارشناسان شرکت جی تی جی آماده ارائه هرگونه مشاوره و همراهی شما هستند.

 

نویسنده: عظیمه کریمی

Comments (6)

مهدی بهزادی تشنیزی

سلام وقت بخیر .بندهتولید کننده نمد فرش سنتی هستم .
در مورد صادرات محصول به کشور قطر راهنمایی کامل بفرمایید .

سپاسگزارم.

با سلام با شماره 09916680647 جهت مشاوره در تماس باشید

سلام عرض خسته نباشید خواستم مشاوره بگیرم در خصوص صادرات به قطر ممنون

درود بر شما. با شماره تماس‌هایی که در سایت هست تماس بگیرید. همکاران ما راهنماییتون می‌کنند.

سلام. در خصوص صادرات صنایع دستی به قطر میتوانید راهنمایی کنید؟ چطوری مشتری پیدا کنم؟

سهراب عسگری

درود بر شما. با فعالیت در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و سایت های B2B میتوانید مشتری پیدا کنید.

یک نظر بگذارید

مشاوره رایگان