تهران، فرشته، خیابان مریم غربی ساختمان کوئین سنتر طبقه اول واحد 106

سیستم ورود موقت کالا چیست؟

سیستم ورود موقت کالا یا کارنه A.T.A سیستمی است که نقل و انتقال کالا را در مرزهای کشورها به طور آزادانه امکان ‌پذیر می‌کند و ورود موقت آن‌ها را در قلمرو گمرکات بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی مجاز می‌نماید. کالاها تحت پوشش سند واحدی با عنوان A.T.A (سیستم ورود موقت) قرار می‌گیرند و از قبل با انجام چند عملیات و امتیازات ارزش آن‌ها توسط سیستم بین المللی تضمین می­‌شوند و از پرداخت هر گونه حقوق و عوارض گمرکی معاف می‌شوند. 

عناوین مقاله:

 

اصطلاح «ATA» از ترکیب دو اصطلاح فرانسوی ”Admission Temporaire” و انگلیسی ”Temporary Admission“ ساخته شده است. کارنه «آ.ت.آ» اصطلاحی گمرکی و مرکزی معتبر است که تمام گمرکات کشورها آن را به رسمیت می‌شناسند. همچنین از طرف دفتر بین‌المللی اتاق بازرگانی نیز مورد تایید قرار گرفته است. در واقع ارتباط مداوم و وابستگی به اتاق بازرگانی باعث شده است تا تمامی عملیات ورود کالا و سیستم ورود موقت کالا در مرزها به آسانی انجام گیرد.

ارتباط ورود موقت برای پردازش با سیستم ورود موقت کالا

سیستم ورود موقت به کالاها و فعالیت‌های زیر اختصاص داده شده است:

* در جهت برطرف کردن احتیاجات تاجران برای برگزاری نمایشگاه‌ها

* ارائه‌ خدمات و شناساندن کالاهای تولیدی خود به کشورهای دیگر

* امکان حضور وسایل و ابزارهای شغلی برای شرکت در یک مسابقه و یا نمایشگاه

*  تامین مواد اولیه و تولید کالای کامل جهت صادرات کالا

* جهت الگوبرداری تولید و توسعه تولید داخل

* جهت استفاده موقت در پروژه‌های ساخت و ساز داخلی

همان طور که اشاره شد ارتباط ورود موقت برای پردازش و سیستم ورود موقت کالا به جهت حذف عوامل و عملیات گمرکی است تا روند انتقال و انجام فعالیت‌ها تحت این عنوان سریع‌تر و ساده تر انجام شود.

* کالاهایی که بدون پرداخت حقوق گمرکی و به‌ صورت ورود موقت وارد شده باشند نمی‌توانند به مدت نامعلومی در کشور باقی بمانند مدت تعیین شده برای صادرات مجدد آن‌ها در هر یک از ضمائم، ‌معین شده است.

* کالاها باید با همان حالت اولیه اعاده شوند. این کالاها نباید طی مدت اقامت خود درکشور ورود موقت شده هیچگونه تغییری نمایند، مگر اینکه در اثر استفاده مستهلک شده باشند.

* ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های اقتصادی در واردات قطعی،‌ قابل اعمال بر کالاهای ورود موقت نیست،‌ چون کالاهای ورود قطعی عموما جهت مصرف داخلی ترخیص می‌شوند و اعمال محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌ها برآن‌ها در جهت حمایت از تولیدات ملی بکار می‌رود.

مزایای عملی سیستم ورود موقت آ.ت.آ برای جامعه تجاری

سیستم کارنه آ.ت.آ (کنوانسیون آ.ت.آ و کنوانسیون استانبول) دارای مزایایی برای طرف‌های تجاری، بازرگانان و مسافران و نیز برای گمرکات است، از جمله:

* عوارض و حقوق گمرکی متعلقه، صرفا با ارائه کارنه تضمین شده و از طرف ادارات گمرک،‌ پذیرفته می‌شود. بنابراین، نیازی نیست وجوه نقدی یا هرگونه تضمین دیگری سپرده شود.

* کارنه آ.ت.آ حمل و نقل کالاها را در ترانزیت گمرکی،‌ در مسیر رفت و یا برگشت از کشور ورود موقت شده و در صورت اقتضا‌ در داخل آن کشور، تحت پوشش قرار می‌دهد.

* در طول مدت اعتبار کارنه آ.ت.آ (معمولأ یکسال) کالاها می‌توانند تحت همان کارنه در قلمرو گمرکی چند کشور عضو و هر موقع که دارنده آن مایل باشد،‌ بطور موقت وارد شوند.

* پلمپ الصاق شده یا مشخصات کالاهایی که از طرف گمرکی ارائه شده، می تواند مورد شناسایی ادارات گمرک کشورهای عضو دیگری قرار گیرد که کالا از قلمرو آن‌ها عبور می‌‎کند.
مزایای عملی این سیستم در افزایش شمار کشورهای عضو نمود پیدا می‌کند. کنوانسیون ورود موقت در حال حاضر از جانب 62 کشور و کنوانسیون استانبول از جانب 38 کشور به اجرا گذاشته شده است.

ورود موقت ماده 51 و ورود موقت برای پردازش شامل چه مواردی است؟

طبق ورود موقت ماده 51 و ورود موقت برای پردازش، بعضی از کالاها برای پردازش، بدون نیاز به تشریفات گمرکی می‌توانند در زمان معینی از مرز کشور عبور کنند و پس از اتمام زمان قرارداد، به کشور مبدا بازگردانده می­شود. این نوع کالاها برای همیشه به کشوری صادر نمی‌شوند.

مواردی که یک کالا را شامل ورود موقت ماده 51 می‌کند به عبارت زیر است:

* کلیه کالاهایی که مربوط به سازندگی و تحقیقات علمی هستند

* ورود مواد اولیه برای  ساخت یک وسیله یا دستگاه

* برطرف کردن عیوب یک دستگاه و تعمیر آن توسط کشور سازنده و یا کشورهای دیگر

* مونتاژ و اسمبل کردن قطعات و سرهم کردن آن‌ها و بازگشت به صورت تکمیل شده

* کالاهای کمکی و کاتالیست‌ها جهت سرعت بخشی در ساخت دستگاه‌ها و کالاها

شرایط کالاهای ورود موقت

برای کالاهایی که قرار است ورود موقت داشته باشند، شرایطی در نظر گرفته شده است که یکی از این شرایط تعیین زمان مشخص است که باید مورد تایید اتاق بازرگانی و گمرک آن کشور و وزارت صنایع و معادن قرار گیرد.

صادرات موقت چیست؟

صادرات موقت با سیستم ورود موقت کالا برای پردازش است و تحت پوشش سیستم کارنه آ ت آ است. در واقع تمامی کالاهایی که در نمایشگاه‌ها به عنوان نمونه‌ای از تولیدات یک کارخانه در کشور مبدا است، شامل صادرات موقت برای پردازش هستند.

در بعضی مواقع عدم وجود امکانات لازم جهت تعمیر و تجهیز و مونتاژ یک سری از دستگاه‌ها باعث می‌شود کالاها و یا دستگاه‌هایی به صورت صادرات موقت تحت پوشش کارنه آ ت آ از کشور خارج و پس از طی مراحل مورد نیاز به کشور مبدا بازگردانده شوند و دوره صادرات موقت و ورود و صدور موقت برای پردازش خود را به پایان برسانند.

کالاهایی که بدون نیاز به تامین ارز و فقط برای برطرف کردن یک نیاز مشخص و همچنین در زمان مشخصی وارد یک کشور می‌شوند، شامل شرایط ورود موقت کالا است و جزء دسته واردات قطعی کالا به حساب نمی‌آیند و نیازی به پرداخت هزینه‌های گمرکی و مالیاتی نیست.

 

عوامل ویژه‌ای که شامل شرایط ورود موقت کالا می‌شوند شامل موارد زیر است:

* کالاها صرفا به دلیل وجود در نمایشگاه‌ها و یا جلسات وارد کشور شوند.

* ورود و صدور موقت کالا برای انجام پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز و تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* ورود و صدور موقت دستگاه‌ها باید به منظور انجام پروژه‌ها و تحقیقات علمی باشد.

* دستگاه‌هایی برای سد سازی و راه سازی و استخراج و اکتشافات شامل شرایط ورود موقت کالا می‌شوند.

هر کالایی شرایط ورود و خروج موقت را ندارد و باید حتما شامل موارد قید شده در بالا باشد. کالاهایی که مربوط به سازندگی و تحقیقات علمی هستند به طور کلی شامل قانون بازرگانی شماره 51 می‌شوند و پس از پایان عملیات مورد نظر خود و پایان قرارداد حضور و یا خروج موقت باید به کشور مبدا  بازگردانده شود.

گمرک ایران، دفتر بین المللی اتاق بازرگانی را به‌ عنوان موسسه صادرکننده دفترچه A.T.A قبول نموده است. بر اساس مقررات، صاحبان صنایع و بازرگانانی که می‌خواهند کالاهایی را به صورت موقت برای شرکت در نمایشگاه‌ها صادر کنند، می‌توانند به اتاق بازرگانی مراجعه و با ارائه اسناد کالا، تقاضای صدور دفترچه کارنه نمایند.

مطابق با مقررات کارنه تیر، اتاق بازرگانی به عنوان موسسه ضامن، ضمانت پرداخت تمامی وجه‌های مرتبط با جرائم کارنه اعم از نمونه‌های وارداتی که از کشور خارج نشده‌اند را می‌نماید. مسئولیت پرداخت هر نوع جریمه بر عهده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران است.

کشورهای عضو ورود موقت کالا

کشورهایی که عضو سیستم ورود موقت کالا هستند به شرح زیر است:

* ایران

* پاکستان

* ترکیه

* آلمان

* انگلستان

* ایتالیا

* اسپانیا

* دانمارک

* بلژیک

* استرالیا

* اتریش

* سوئد

* سوئیس

* هلند

* پرتغال

* فرانسه

* فنلاند

* نروژ

* لبنان

مدت اعتبار دفترچه A.T.A

اعتبار دفترچه A.T.A  حداکثر یک سال است. پس کالایی که به صورت موقت وارد کشوری می‌شود، حداکثر تا یک سال بعد باید به کشور مبدا بازگردد. درصورتی که کالایی بیشتر از مدت زمان تعیین شده در کشور بماند گمرک می‌تواند حقوق ورودی گمرکی و سود بازرگانی را مطالبه کند و از آن برای ترانزیت کالا و ورود موقت کالا به جز در موارد کالاهای تعمیری و تکمیلی استفاده نماید.

سیستم ورود موقت کالا

بازرگانان می‌توانند برای بازاریابی و تبلیغ محصولات خود در نمایشگاه‌های بین‌المللی از تسهیلات کارنه A.T.A استفاده کنند. این تسهیلات شامل معافیت از پرداخت ضمانت موقت حقوق و عوارض گمرکی است.

اهداف و برنامه‌های صدور موقت کالا

* رقابت ‌پذیری در بازار بین‌المللی

* حضور آسان در نمایشگاه‌ها و بازاریابی

* رونق بازار کسب وکار

* آموزش و تحقیقات

* اطلاع رسانی به مشتریان

* توسعه همکاری‌های بخش خصوصی و دولتی

* کمک به رشد اقتصادی و شناساندن کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی

* حضور در میادین ملی و بین‌المللی

 وظایف کارنه A.T.A

وظایف کارنه به شرح زیر است:

* صدور کارنه  A.T.A

* تامین سلسله تضمینات

* پیگیری کلیه بخشنامه‌های صادره توسط  ICC

* بررسی اخطاریه و مطالبات گمرک از کارنه‌های صادره ایرانی و خارجی

* نظارت کامل بر نحوه عملکرد شرکت‌ها

* بررسی و اخذ اسناد و مدارک لازم جهت پذیرش افراد یا شرکت، حقیقی یا حقوقی به رویه A.T.A

* ارائه آموزش‌های حرفه‌ای و کاربردی

* همکاری با ICC در فرانسه جهت اجرای هر چه بهتر رویه A.T.A

* رعایت دستورالعمل‌های صادره از کشورهای عضو A.T.A

*درخواست متقاضی جهت عضویت

* شخص یا شرکت حقیقی، حقوقی دارای کارت عضویت معتبر

* تکمیل فرم عضویت و ارائه مدارک لازم

* امضای سند اظهاریه قرارداد

* ارائه تضمینات لازم در صورت انصراف (تضمینات حداقل ۲۴ ماه و حداکثر ۳۳ ماه قابل استرداد به دارنده است)

* معرفی شخص یا شرکت حقیقی یا حقوقی به دفتر واردات گمرک ایران جهت اعلام به دیگر گمرکات اجرایی

نحوه درخواست کارنه A.T.A

جهت درخواست کارنه باید مراحل زیر انجام شود:

* تکمیل فرم درخواست

* اعلام به کشورهای بازدید شونده

* صدور کارنه

* اعلام کالا، ارزش، وزن و HS کد جهت محاسبه و درخواست صدور کارنه   A.T.A 

* پرداخت وجه مربوط به کارنه A.T.A

* پرداخت حق بیمه بر اساس ارزش و میزان حقوق و عوارض گمرکی

مراحل ورود موقت کالا به کشور وارد کننده

ورود موقت یک کالا به کشور واردکننده شامل مراحل زیر است:

1. درخواست گواهینامه ATA از انجمن تضمین ورود موقت کالا توسط صادر کننده

2. جمع ‌آوری تضمین یا سپرده از وارد کننده

3. ارائه گواهینامه ATA به گمرک

4. بررسی کالا و گواهی توسط گمرک و ترخیص کالا

5. پس از آن کالا می‌تواند از طریق دریا، هوا یا هر کانال دیگری وارد شود.

در صادرات کالاهایی که به صورت موقت وارد شده‌اند باید به چند نکته توجه کرد:

همان طور که گفته شد تا زمانی که کالا در زمان تعیین شده صادر شود، هیچ هزینه یا مالیاتی به آن تعلق نمی‌گیرد، ولی اگر صادرات همه یا بعضی از کالاها که موقت وارد شده است در گواهی نامه بیان شده باشد، منجر به پراداخت مالیات می‌شود و کشور وارد کننده باید تمامی هزینه‌های گمرکی را پرداخت کند.

اگر به هر دلیلی کالا مدت زمان بیشتری از آنچه در گواهینامه ذکر شده در کشور وارد کننده بماند، قبل از پایان تاریخ تعیین شده باید برای تمدید آن اقدام شود. در صورتی که صاحب کالا قصد کند کالایی که به عنوان ورود موقت وارد شده است را بفروشد یا به مصرف برساند باید قبل از انقضای مدت اعتبار پروانه، درخواست کتبی مبنی بر ابطال پروانه ورود موقت به گمرک مربوطه را بدهد و اظهارنامه ورود قطعی برای کالای خود تنظیم و تشریفات عمومی مربوط به واردات کالا را انجام دهد.

کالاهایی که به صورت روش موقت وارد کشوری می‌شوند باید در همان وضعیت بمانند. اما تعمیر و نگهداری و اقداماتی برای حفظ کالا و اقداماتی برای حصول اطمینان از انطباق کالا با الزامات فنی برای استفاده از آن‌ها و همچنین استهلاک از این قائده مستثنی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انجام خدمات ورود موقت و ترانزیت کالا و صادرات موقت و استفاده از سیستم ورود موقت با کارشناسان ما در شرکت جی تی جی (GTG) تماس بگیرید.

نویسنده: نسرین نادری

سیستم ورود موقت کالا یا کارنه A.T.A سیستمی است که نقل و انتقال کالا را در مرزهای کشورها به طور آزادانه امکان ‌پذیر می‌کند و ورود موقت آن‌ها را در قلمرو گمرکات بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی مجاز می‌نماید. کالاها تحت پوشش سند واحدی با عنوان A.T.A (سیستم ورود موقت) قرار می‌گیرند و از قبل با انجام چند عملیات و امتیازات ارزش آن‌ها توسط سیستم بین المللی تضمین می­‌شوند و از پرداخت هر گونه حقوق و عوارض گمرکی معاف می‌شوند. 

عناوین مقاله:

 

اصطلاح «ATA» از ترکیب دو اصطلاح فرانسوی ”Admission Temporaire” و انگلیسی ”Temporary Admission“ ساخته شده است. کارنه «آ.ت.آ» اصطلاحی گمرکی و مرکزی معتبر است که تمام گمرکات کشورها آن را به رسمیت می‌شناسند. همچنین از طرف دفتر بین‌المللی اتاق بازرگانی نیز مورد تایید قرار گرفته است. در واقع ارتباط مداوم و وابستگی به اتاق بازرگانی باعث شده است تا تمامی عملیات ورود کالا و سیستم ورود موقت کالا در مرزها به آسانی انجام گیرد.

ارتباط ورود موقت برای پردازش با سیستم ورود موقت کالا

سیستم ورود موقت به کالاها و فعالیت‌های زیر اختصاص داده شده است:

* در جهت برطرف کردن احتیاجات تاجران برای برگزاری نمایشگاه‌ها

* ارائه‌ خدمات و شناساندن کالاهای تولیدی خود به کشورهای دیگر

* امکان حضور وسایل و ابزارهای شغلی برای شرکت در یک مسابقه و یا نمایشگاه

*  تامین مواد اولیه و تولید کالای کامل جهت صادرات کالا

* جهت الگوبرداری تولید و توسعه تولید داخل

* جهت استفاده موقت در پروژه‌های ساخت و ساز داخلی

همان طور که اشاره شد ارتباط ورود موقت برای پردازش و سیستم ورود موقت کالا به جهت حذف عوامل و عملیات گمرکی است تا روند انتقال و انجام فعالیت‌ها تحت این عنوان سریع‌تر و ساده تر انجام شود.

* کالاهایی که بدون پرداخت حقوق گمرکی و به‌ صورت ورود موقت وارد شده باشند نمی‌توانند به مدت نامعلومی در کشور باقی بمانند مدت تعیین شده برای صادرات مجدد آن‌ها در هر یک از ضمائم، ‌معین شده است.

* کالاها باید با همان حالت اولیه اعاده شوند. این کالاها نباید طی مدت اقامت خود درکشور ورود موقت شده هیچگونه تغییری نمایند، مگر اینکه در اثر استفاده مستهلک شده باشند.

* ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های اقتصادی در واردات قطعی،‌ قابل اعمال بر کالاهای ورود موقت نیست،‌ چون کالاهای ورود قطعی عموما جهت مصرف داخلی ترخیص می‌شوند و اعمال محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌ها برآن‌ها در جهت حمایت از تولیدات ملی بکار می‌رود.

مزایای عملی سیستم ورود موقت آ.ت.آ برای جامعه تجاری

سیستم کارنه آ.ت.آ (کنوانسیون آ.ت.آ و کنوانسیون استانبول) دارای مزایایی برای طرف‌های تجاری، بازرگانان و مسافران و نیز برای گمرکات است، از جمله:

* عوارض و حقوق گمرکی متعلقه، صرفا با ارائه کارنه تضمین شده و از طرف ادارات گمرک،‌ پذیرفته می‌شود. بنابراین، نیازی نیست وجوه نقدی یا هرگونه تضمین دیگری سپرده شود.

* کارنه آ.ت.آ حمل و نقل کالاها را در ترانزیت گمرکی،‌ در مسیر رفت و یا برگشت از کشور ورود موقت شده و در صورت اقتضا‌ در داخل آن کشور، تحت پوشش قرار می‌دهد.

* در طول مدت اعتبار کارنه آ.ت.آ (معمولأ یکسال) کالاها می‌توانند تحت همان کارنه در قلمرو گمرکی چند کشور عضو و هر موقع که دارنده آن مایل باشد،‌ بطور موقت وارد شوند.

* پلمپ الصاق شده یا مشخصات کالاهایی که از طرف گمرکی ارائه شده، می تواند مورد شناسایی ادارات گمرک کشورهای عضو دیگری قرار گیرد که کالا از قلمرو آن‌ها عبور می‌‎کند.
مزایای عملی این سیستم در افزایش شمار کشورهای عضو نمود پیدا می‌کند. کنوانسیون ورود موقت در حال حاضر از جانب 62 کشور و کنوانسیون استانبول از جانب 38 کشور به اجرا گذاشته شده است.

ورود موقت ماده 51 و ورود موقت برای پردازش شامل چه مواردی است؟

طبق ورود موقت ماده 51 و ورود موقت برای پردازش، بعضی از کالاها برای پردازش، بدون نیاز به تشریفات گمرکی می‌توانند در زمان معینی از مرز کشور عبور کنند و پس از اتمام زمان قرارداد، به کشور مبدا بازگردانده می­شود. این نوع کالاها برای همیشه به کشوری صادر نمی‌شوند.

مواردی که یک کالا را شامل ورود موقت ماده 51 می‌کند به عبارت زیر است:

* کلیه کالاهایی که مربوط به سازندگی و تحقیقات علمی هستند

* ورود مواد اولیه برای  ساخت یک وسیله یا دستگاه

* برطرف کردن عیوب یک دستگاه و تعمیر آن توسط کشور سازنده و یا کشورهای دیگر

* مونتاژ و اسمبل کردن قطعات و سرهم کردن آن‌ها و بازگشت به صورت تکمیل شده

* کالاهای کمکی و کاتالیست‌ها جهت سرعت بخشی در ساخت دستگاه‌ها و کالاها

شرایط کالاهای ورود موقت

برای کالاهایی که قرار است ورود موقت داشته باشند، شرایطی در نظر گرفته شده است که یکی از این شرایط تعیین زمان مشخص است که باید مورد تایید اتاق بازرگانی و گمرک آن کشور و وزارت صنایع و معادن قرار گیرد.

صادرات موقت چیست؟

صادرات موقت با سیستم ورود موقت کالا برای پردازش است و تحت پوشش سیستم کارنه آ ت آ است. در واقع تمامی کالاهایی که در نمایشگاه‌ها به عنوان نمونه‌ای از تولیدات یک کارخانه در کشور مبدا است، شامل صادرات موقت برای پردازش هستند.

در بعضی مواقع عدم وجود امکانات لازم جهت تعمیر و تجهیز و مونتاژ یک سری از دستگاه‌ها باعث می‌شود کالاها و یا دستگاه‌هایی به صورت صادرات موقت تحت پوشش کارنه آ ت آ از کشور خارج و پس از طی مراحل مورد نیاز به کشور مبدا بازگردانده شوند و دوره صادرات موقت و ورود و صدور موقت برای پردازش خود را به پایان برسانند.

کالاهایی که بدون نیاز به تامین ارز و فقط برای برطرف کردن یک نیاز مشخص و همچنین در زمان مشخصی وارد یک کشور می‌شوند، شامل شرایط ورود موقت کالا است و جزء دسته واردات قطعی کالا به حساب نمی‌آیند و نیازی به پرداخت هزینه‌های گمرکی و مالیاتی نیست.

 

عوامل ویژه‌ای که شامل شرایط ورود موقت کالا می‌شوند شامل موارد زیر است:

* کالاها صرفا به دلیل وجود در نمایشگاه‌ها و یا جلسات وارد کشور شوند.

* ورود و صدور موقت کالا برای انجام پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز و تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* ورود و صدور موقت دستگاه‌ها باید به منظور انجام پروژه‌ها و تحقیقات علمی باشد.

* دستگاه‌هایی برای سد سازی و راه سازی و استخراج و اکتشافات شامل شرایط ورود موقت کالا می‌شوند.

هر کالایی شرایط ورود و خروج موقت را ندارد و باید حتما شامل موارد قید شده در بالا باشد. کالاهایی که مربوط به سازندگی و تحقیقات علمی هستند به طور کلی شامل قانون بازرگانی شماره 51 می‌شوند و پس از پایان عملیات مورد نظر خود و پایان قرارداد حضور و یا خروج موقت باید به کشور مبدا  بازگردانده شود.

گمرک ایران، دفتر بین المللی اتاق بازرگانی را به‌ عنوان موسسه صادرکننده دفترچه A.T.A قبول نموده است. بر اساس مقررات، صاحبان صنایع و بازرگانانی که می‌خواهند کالاهایی را به صورت موقت برای شرکت در نمایشگاه‌ها صادر کنند، می‌توانند به اتاق بازرگانی مراجعه و با ارائه اسناد کالا، تقاضای صدور دفترچه کارنه نمایند.

مطابق با مقررات کارنه تیر، اتاق بازرگانی به عنوان موسسه ضامن، ضمانت پرداخت تمامی وجه‌های مرتبط با جرائم کارنه اعم از نمونه‌های وارداتی که از کشور خارج نشده‌اند را می‌نماید. مسئولیت پرداخت هر نوع جریمه بر عهده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران است.

کشورهای عضو ورود موقت کالا

کشورهایی که عضو سیستم ورود موقت کالا هستند به شرح زیر است:

* ایران

* پاکستان

* ترکیه

* آلمان

* انگلستان

* ایتالیا

* اسپانیا

* دانمارک

* بلژیک

* استرالیا

* اتریش

* سوئد

* سوئیس

* هلند

* پرتغال

* فرانسه

* فنلاند

* نروژ

* لبنان

مدت اعتبار دفترچه A.T.A

اعتبار دفترچه A.T.A  حداکثر یک سال است. پس کالایی که به صورت موقت وارد کشوری می‌شود، حداکثر تا یک سال بعد باید به کشور مبدا بازگردد. درصورتی که کالایی بیشتر از مدت زمان تعیین شده در کشور بماند گمرک می‌تواند حقوق ورودی گمرکی و سود بازرگانی را مطالبه کند و از آن برای ترانزیت کالا و ورود موقت کالا به جز در موارد کالاهای تعمیری و تکمیلی استفاده نماید.

سیستم ورود موقت کالا

بازرگانان می‌توانند برای بازاریابی و تبلیغ محصولات خود در نمایشگاه‌های بین‌المللی از تسهیلات کارنه A.T.A استفاده کنند. این تسهیلات شامل معافیت از پرداخت ضمانت موقت حقوق و عوارض گمرکی است.

اهداف و برنامه‌های صدور موقت کالا

* رقابت ‌پذیری در بازار بین‌المللی

* حضور آسان در نمایشگاه‌ها و بازاریابی

* رونق بازار کسب وکار

* آموزش و تحقیقات

* اطلاع رسانی به مشتریان

* توسعه همکاری‌های بخش خصوصی و دولتی

* کمک به رشد اقتصادی و شناساندن کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی

* حضور در میادین ملی و بین‌المللی

 وظایف کارنه A.T.A

وظایف کارنه به شرح زیر است:

* صدور کارنه  A.T.A

* تامین سلسله تضمینات

* پیگیری کلیه بخشنامه‌های صادره توسط  ICC

* بررسی اخطاریه و مطالبات گمرک از کارنه‌های صادره ایرانی و خارجی

* نظارت کامل بر نحوه عملکرد شرکت‌ها

* بررسی و اخذ اسناد و مدارک لازم جهت پذیرش افراد یا شرکت، حقیقی یا حقوقی به رویه A.T.A

* ارائه آموزش‌های حرفه‌ای و کاربردی

* همکاری با ICC در فرانسه جهت اجرای هر چه بهتر رویه A.T.A

* رعایت دستورالعمل‌های صادره از کشورهای عضو A.T.A

*درخواست متقاضی جهت عضویت

* شخص یا شرکت حقیقی، حقوقی دارای کارت عضویت معتبر

* تکمیل فرم عضویت و ارائه مدارک لازم

* امضای سند اظهاریه قرارداد

* ارائه تضمینات لازم در صورت انصراف (تضمینات حداقل ۲۴ ماه و حداکثر ۳۳ ماه قابل استرداد به دارنده است)

* معرفی شخص یا شرکت حقیقی یا حقوقی به دفتر واردات گمرک ایران جهت اعلام به دیگر گمرکات اجرایی

نحوه درخواست کارنه A.T.A

جهت درخواست کارنه باید مراحل زیر انجام شود:

* تکمیل فرم درخواست

* اعلام به کشورهای بازدید شونده

* صدور کارنه

* اعلام کالا، ارزش، وزن و HS کد جهت محاسبه و درخواست صدور کارنه   A.T.A 

* پرداخت وجه مربوط به کارنه A.T.A

* پرداخت حق بیمه بر اساس ارزش و میزان حقوق و عوارض گمرکی

مراحل ورود موقت کالا به کشور وارد کننده

ورود موقت یک کالا به کشور واردکننده شامل مراحل زیر است:

1. درخواست گواهینامه ATA از انجمن تضمین ورود موقت کالا توسط صادر کننده

2. جمع ‌آوری تضمین یا سپرده از وارد کننده

3. ارائه گواهینامه ATA به گمرک

4. بررسی کالا و گواهی توسط گمرک و ترخیص کالا

5. پس از آن کالا می‌تواند از طریق دریا، هوا یا هر کانال دیگری وارد شود.

در صادرات کالاهایی که به صورت موقت وارد شده‌اند باید به چند نکته توجه کرد:

همان طور که گفته شد تا زمانی که کالا در زمان تعیین شده صادر شود، هیچ هزینه یا مالیاتی به آن تعلق نمی‌گیرد، ولی اگر صادرات همه یا بعضی از کالاها که موقت وارد شده است در گواهی نامه بیان شده باشد، منجر به پراداخت مالیات می‌شود و کشور وارد کننده باید تمامی هزینه‌های گمرکی را پرداخت کند.

اگر به هر دلیلی کالا مدت زمان بیشتری از آنچه در گواهینامه ذکر شده در کشور وارد کننده بماند، قبل از پایان تاریخ تعیین شده باید برای تمدید آن اقدام شود. در صورتی که صاحب کالا قصد کند کالایی که به عنوان ورود موقت وارد شده است را بفروشد یا به مصرف برساند باید قبل از انقضای مدت اعتبار پروانه، درخواست کتبی مبنی بر ابطال پروانه ورود موقت به گمرک مربوطه را بدهد و اظهارنامه ورود قطعی برای کالای خود تنظیم و تشریفات عمومی مربوط به واردات کالا را انجام دهد.

کالاهایی که به صورت روش موقت وارد کشوری می‌شوند باید در همان وضعیت بمانند. اما تعمیر و نگهداری و اقداماتی برای حفظ کالا و اقداماتی برای حصول اطمینان از انطباق کالا با الزامات فنی برای استفاده از آن‌ها و همچنین استهلاک از این قائده مستثنی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انجام خدمات ورود موقت و ترانزیت کالا و صادرات موقت و استفاده از سیستم ورود موقت با کارشناسان ما در شرکت جی تی جی (GTG) تماس بگیرید.

نویسنده: نسرین نادری

Comments (4)

آیا در واردات ورود موقت کالا باید از همان گمرکی که وارو شده صادر شود

خیر اجباری نیست

فرهاد فیروز

ضمن عرض سلام و خسته نباشید سوالی که از خدمتتون داشتم این هست که در ورود موقت کالا مواد اولیه ای که از کشور مبدا برای پردازش و خلق کالا صورت میگیرد پس از آماده شدن کالای قابل مصرف باید به همان کشور مبدا بازگردانده شود یا اینکه به هر کشوری میتوان کالا ر صادر کرد.با تشکر

نکته اول: هنگام واردات باید واردات موقت انجام شده باشه، و هنگام صادرات، صادرات قطعی
و بله به هر کشوری میشه صادر کرد

یک نظر بگذارید

مشاوره رایگان