تهران، فرشته، خیابان مریم غربی ساختمان کوئین سنتر طبقه اول واحد 106

سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا

معرفی سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا

سامانه جامع انبارها یکی از مهمترین سامانه‌های اینترنتی گمرکات کشور است. توسعه استفاده از این سامانه نقش به سزایی در کاهش تخلفات در حوزه‌ی واردات و صادرات کالا، قاچاق و احتکار کالا دارد. در حقیقت دولت با راه‌اندازی این سامانه و ساماندهی اطلاعات مربوط به انبارهای کالا، قصد دارد جریان کالا در سطح کشور را کنترل نماید.

طبق قانون تمامی انبارها باید اطلاعات ورودی، خروجی و موجودی انبار خود را در این سامانه ثبت نمایند. این اطلاعات که شامل نام صاحب و ریز کالاها است، به صورت آنلاین در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا به نشانی اینترنتی nwms.ir  ثبت و در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

 با استفاده از این سامانه دولت قادر به اتخاذ تصمیمات، قوانین و مقررات تاثیرگذار برای کنترل ورود کالا و قاچاق خواهد بود. به طور خلاصه مهمترین اهداف بلند مدت این سامانه را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

 

1 . گردآوری اطلاعات دقیق و جامع در خصوص انبارها و کالاها

2 . ثبت و کنترل ورود و خروج کالاها

3 . ایجاد بستر طراحی اهداف کلان و استراتژیک برای مسئولین

4 . یکپارچه سازی، تبادل و تسریع ارائه خدمات در حوزه واردات، صادرات و حمل و نقل کالا

5 . افزایش شفافیت و امنیت در زنجیره تامین کالا

6 . تسهیل تجارت بین دستگاه‌های اجرایی مربوط به این حوزه

 

ثبت نام در این سامانه چه مزایایی برای انبارداران و صاحبان کالا دارد؟

طبق مستندات ارائه شده در سایت سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا موارد زیر مهمترین مزایای استفاده از این سامانه برای انباردارها است:

 

1 . امکان صدور بارنامه

2 . اطلاع رسانی پیامکی اسناد صادر شده و امکان جلوگیری از سوء استفاده احتمالی

3 . امکان استفاده از سامانه برای کنترل ورود و خروج و فرآیندهای داخلی انبار

4 . امکان استعلام و اعتبار سنجی انبارها

5 . جستجو و بررسی ظرفیت انبارها

 

الزام قانونی ثبت انبار در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری

این سامانه طبق بند ث ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موصبه‌ی 03/10/1392 مجلس شورای اسلامی راه‌ اندازی شده است. طبق ماده 23 آیین نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر واحد نگهداری کالا موظف به ثبت اطلاعات در این سامانه است.

همچنین لازم به ذکر است که بر اساس ماده 27 آیین نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا، کلیه‌ی مراکز عرضه کننده خدمات بیمه بازرگانی نیز موظف هستند قبل از صدور هر نوع بیمه نامه و الحاقیه برای انبارها از ثبت این واحدها در این سامانه اطمینان حاصل نمایند. لازم به توجه است که نگهداری کالاهای موضوع قاچاق صرفا در انبارهای ثبت شده در سامانه nwms.ir مجاز می‌باشد.

 

عواقب عدم ثبت نام در سامانه جامع انبارها که باید بدانید

در این خصوص قانون به این صورت عمل خواهد کرد که مطابق بند 5 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور، کلیه انباردارانی که از ثبت نام و اطلاعات در این سامانه خودداری نمایند، به مدت شش ماه تا یک سال از فعالیت در حرفه خود محروم خواهند شد. همچنین ثبت اطلاعات ناصحیح و ناقص در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری جرم بوده و فرد خاطی با 6 ماه تا دو سال انفصال از خدمت موقت جریمه خواهد شد.

مشاوره رایگان